Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
MagnusÖstberg skrev:Om jag var tillverkare skulle jag sätta priset så att avkastningen maximerades.
Jag tror det är precis så som de flesta gör.
tvett skrev:MagnusÖstberg skrev:Om jag var tillverkare skulle jag sätta priset så att avkastningen maximerades.
Jag tror det är precis så som de flesta gör.
Det omotiverade höga priset för somliga "high end"-saker kan nog härledas till det.
Vinylcalle skrev:Får inte säljaren det den vill ha betalt kan han ju välja att behålla det och det samma gäller köparen som kan strunta i att handla
phloam skrev:HiFi ska prissättas i enlighet med det mervärde den har/skapar hos användaren/köparen.
Detta mervärde kan omfatta en rad olika saker, ljudkvalitet är bara en i mängden.
tvett skrev:Vinylcalle skrev:Får inte säljaren det den vill ha betalt kan han ju välja att behålla det och det samma gäller köparen som kan strunta i att handla
Först måste vi skilja på nytt och begagnat. Enstyck eller marknadspositionering. Objektivistens fråga är intressantast när det gäller nytt, skulle jag säga, MÖs svar handlade om nytt, likaså mitt. Ditt svar ovan gäller när det kommer till begagnat i högsta grad skulle jag säga, och där håller jag med. Men för nytt handlar det om samma sak som för all annan kommers, att maximera vinsten, tyvärr.
Och mitt hat för hifi-branchen finns enbart i dina inlägg, varför är det så?
tvett skrev:Sa jag något om att man borde sälja för billigt? Vinsten är inte enbart marginalen på en produkt, utan hur många man säljer. Det jag pratar om är att maximera vinsten genom att sälja dyrare och färre. Det är så världen fungerar, jag la inga värderingar i det, förutom ett "tyvärr".
Sluta tillskriva mig åsikter och känslor. Vad är det för hat i att undra varför Audioconcepts inte skapar en tråd där de lägger alla sina "events", istället för att skapa flera trådar om samma produkt (vilket närmar sig reklam). Att jag bryr mig, är det ett hat mot branchen? Att jag bryr mig om hur illa du framstår när du pratar om kunder på nätet är det ett hat mot dig?
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
Så din stereo är inte värd ett öre?
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
Så din stereo är inte värd ett öre?
Jo, eftersom verkligheten inte följer min önskan så är den det. Men vore det inte trevligt om alla kunde få detsamma oavsett ekonomiska förutsättningar?
Trepip skrev:Börjar vi närma oss politik nu?
Nattlorden skrev:Trepip skrev:Börjar vi närma oss politik nu?
Så vitt jag vet finns inte hifi på något partis agenda, så nej.
adzer skrev:Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska bra sätt att prissätta.
vr6jos skrev:adzer skrev:Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska bra sätt att prissätta.
Jag var inne på nästan samma spår, nämligen tillverkningskostnad, tillgång och efterfrågan.
Kostar något t.ex. 10ts att tillverka tycker jag att ett pris på säg 80ts är orimligt. Är grejen omåttligt bra, sälj då ändlöst många för 20ts/st eller?
vr6jos skrev:Kostar något t.ex. 10ts att tillverka tycker jag att ett pris på säg 80ts är orimligt. Är grejen omåttligt bra, sälj då ändlöst många för 20ts/st eller?
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster