Vilket föredrar ni? För att få ut surround ur tvåkanal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Vilket föredrar ni? För att få ut surround ur tvåkanal

Inläggav matså » 2013-07-23 16:38

Ursäkta min simpla fråga. Men ibland så tänker jag. Tänk er att vi sitter alla(dock utan alkohol) och ser på en fantastisk film med fräcka ljudeffekter o bra handling. Men filmen sänds bara i stereo som vill ha lite utökat. V vill ha surround. Nu kommer frågan, vad hade ni valt dts analoga eller dolby digitals. Hade ki valt prologic x eller dts motsvarande o varför? Glömde den sänds på tv.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 17:01

Om det inte är ett ProLogic-kodat tvåkanalsspår så spelar det ingen roll, då tar jag gärna ett läge som i min receiver kallas 7-kanalsstereo för att få det lite luftigare och in-room. Annars ta det du gillar bäst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 17:41

Nattlorden skrev:Om det inte är ett ProLogic-kodat tvåkanalsspår så spelar det ingen roll, då tar jag gärna ett läge som i min receiver kallas 7-kanalsstereo för att få det lite luftigare och in-room. Annars ta det du gillar bäst.
men då får man inte det häftiga i filmen som när kapten Åke åker med sitt rymdskepp från Trabant. Dvs från center till bakre surround.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 18:13

matså skrev:
Nattlorden skrev:Om det inte är ett ProLogic-kodat tvåkanalsspår så spelar det ingen roll, då tar jag gärna ett läge som i min receiver kallas 7-kanalsstereo för att få det lite luftigare och in-room. Annars ta det du gillar bäst.
men då får man inte det häftiga i filmen som när kapten Åke åker med sitt rymdskepp från Trabant. Dvs från center till bakre surround.

Finns det inte kodat, så kan du inte få ut det oavsett hur mycket du vill...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 18:15

Nattlorden skrev:
matså skrev:

Finns det inte kodat, så kan du inte få ut det oavsett hur mycket du vill...
men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-23 18:16

matså skrev:men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?

Nä med 7kanaler så blir det max häftigt. Vill du ha coolt ljud så behöver du minsta 11kanaler.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-23 18:22

adzer skrev:

Nä med 7kanaler så blir det max häftigt. Vill du ha coolt ljud så behöver du minsta 11kanaler.
13
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 18:29

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:

13
men 13. Min moster säger 1157

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-23 18:30

Din moster har förstås rätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 18:42

Man har aldrig kodat ned 7-kanals i 2. Bara center och surroundkanal.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-23 18:46

Kärnfrågan är intressant, tycker jag.. Vad låter bäst: ProLogicIIx eller DTS:Neo6?
Själv har jag alltid använd Dolbys system, men jag kan inte påstå att jag jämfört utan det går på gammal vana..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 18:52

Jag kör oftast Neo6 vill jag nog påstå.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 19:02

BPM skrev:Kärnfrågan är intressant, tycker jag.. Vad låter bäst: ProLogicIIx eller DTS:Neo6?
Själv har jag alltid använd Dolbys system, men jag kan inte påstå att jag jämfört utan det går på gammal vana..
tack det var moi fråga i kortfattad version.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-07-23 19:03

Själv kör jag med Pro Logic IIz (9 kanaler) när jag ser film. I och med att datorn är kopplad till receivern med SPDIF får jag bara upp till 5 kanaler, "surround back" och "surround front high" är alltid simulerade. Om programmet är i 2 kanal är även surround-kanalerna simulerade. Men jag tycker det fungerar ganska bra generellt. Min tidigare receiver hade inte PL IIz, så då simulerade jag till 7 kanaler medelst PL IIx.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 19:05

Nattlorden skrev:Jag kör oftast Neo6 vill jag nog påstå.
sådär , det var väl inte så svårt att svara kortfattat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 19:24

matså skrev:

Nä, men det funkar ju inte om de två kanalerna inte är proLogic-kodade. Är det älta stereo finns det bättre alternativ.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-07-23 19:38

Bästa effekten får man genom att kolla på filmen i mono med enbart en högtalare som en liten kines springer runt i lokalen med, så tex om en F1 bil kör förbi i 300 blås så får han löpa på ordentligt! =O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-23 20:00

JB skrev:Bästa effekten får man genom att kolla på filmen i mono med enbart en högtalare som en liten kines springer runt i lokalen med, så tex om en F1 bil kör förbi i 300 blås så får han löpa på ordentligt! =O
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Ambiofoni

Inläggav lennartj » 2013-07-23 20:00

För bästa transparens äger jag ingen receiver. Mitt 2-kanalsförsteg har utgångar för många slutsteg parallellt. Ett par driver fronthögtalarna på normalt sätt
På en annan utgång sitter en enkel integrerad Yamaha-förstärkare (A-320) med en konstruktion som tål att höger och vänster kanals svarta högtalarterminaler kopplas samman.
Höger och vänster surroundhögtalares plusterminaler kopplas till respektive röd terminal på förstärkaren.
Högtalarnas minusterminaler kopplas samman med varann och inte till förstärkaren. Då återger de skillnaden mellan höger och vänster kanal. Den brukar innehålla illusoriskt surroundljud i de flesta 2-kanalmixar och motsvarar nog vad som kallades Dolby Surround en gång i tiden, men idén lanserades först av David Hafler på Dynaco. Den integrerade förstärkarens volymkontroll används för att justera den relativa nivån på surroundljudet.
Mer om detta i http://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound
sök sedan på "Dynaquad" och "Hafler circuit" i Wikipediaartikeln.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 22:58

JB skrev:Bästa effekten får man genom att kolla på filmen i mono med enbart en högtalare som en liten kines springer runt i lokalen med, så tex om en F1 bil kör förbi i 300 blås så får han löpa på ordentligt! =O
är inte det Naims nya superdyra system för man måste mata kinesen också. Fast jag har hört att Yamaha skall lansera med en svensk snubbe.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-23 23:13

Nattlorden skrev:
matså skrev:

Nä, men det funkar ju inte om de två kanalerna inte är proLogic-kodade. Är det älta stereo finns det bättre alternativ.
nu förstår jag inte. De säger ju att man kan få simulerad 5.1 från 2.0 osv. Menar du att visst låter det häftigt o luftigt men Åke flyger inte genom rummet.

Men jag såg ju filmen på svensk television (nej det var inte i riktiga 5.1 utan vanlig 2 kanals och då flög Åke genom rummet. Aha de flesta filmerna på SVT är kodade, eftersom de spelar upp filmer som har minst dolby prologic, finns knappt filmer med bara stereo.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-07-24 14:55

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:

13

http://youtu.be/UeOXsA8sp_E

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-07-24 15:16

matså skrev:
Nattlorden skrev:
matså skrev:

nu förstår jag inte. De säger ju att man kan få simulerad 5.1 från 2.0 osv. Menar du att visst låter det häftigt o luftigt men Åke flyger inte genom rummet.

Men jag såg ju filmen på svensk television (nej det var inte i riktiga 5.1 utan vanlig 2 kanals och då flög Åke genom rummet. Aha de flesta filmerna på SVT är kodade, eftersom de spelar upp filmer som har minst dolby prologic, finns knappt filmer med bara stereo.

Jag blir så förvirrad! Du vill ha virtuellt surround men säger sen att dom flesta sändningarna är i pro logic. Pro logic är inte virtuellt utan äkta surround gömd i en 2 kanalig sändning.

Angående att köra surround på äkta stereo material så är min uppfattning att det är bara centern som används och märks och ger ingen wow känsla alls. Annars tycker jag också att neo6 är det roligaste fejk surroundet. Men för film och tv så är det nog tyvärr stereo för vanliga 2 kanals ljud som ger mest wow känsla.

Men smaken är som baken. Testa runt lite och speciellt kanske några dsp lägen kan ge extra wow mer än att tvinga sig till surround.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-24 17:56

bootstrap skrev:
matså skrev:
Nattlorden skrev:
matså skrev:

Jag blir så förvirrad! Du vill ha virtuellt surround men säger sen att dom flesta sändningarna är i pro logic. Pro logic är inte virtuellt utan äkta surround gömd i en 2 kanalig sändning.

Angående att köra surround på äkta stereo material så är min uppfattning att det är bara centern som används och märks och ger ingen wow känsla alls. Annars tycker jag också att neo6 är det roligaste fejk surroundet. Men

för film och tv så är det nog tyvärr stereo för vanliga 2 kanals ljud som ger mest wow känsla.

Men smaken är som baken. Testa runt lite och speciellt kanske några dsp lägen kan ge extra wow mer än att tvinga sig till surround.

Det är svt, tv11(glee) jag menar som jag använder musiksurroun o analog surround(inte virtuellt som jag felaktigt skrev. Men min förstärkare sätter igång de bakre också.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-07-24 20:46

Man kan inte säga vilket av ProLogicII och neo6 som är bäst. Det är lite olika på vilka programmaterial. En Tv-serie som är kodad i PrologicII (typ "24" ) ska förstås spelas av med samma kodning.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Generellt om hifi