Moderator: Redaktörer
men då får man inte det häftiga i filmen som när kapten Åke åker med sitt rymdskepp från Trabant. Dvs från center till bakre surround.Nattlorden skrev:Om det inte är ett ProLogic-kodat tvåkanalsspår så spelar det ingen roll, då tar jag gärna ett läge som i min receiver kallas 7-kanalsstereo för att få det lite luftigare och in-room. Annars ta det du gillar bäst.
matså skrev:men då får man inte det häftiga i filmen som när kapten Åke åker med sitt rymdskepp från Trabant. Dvs från center till bakre surround.Nattlorden skrev:Om det inte är ett ProLogic-kodat tvåkanalsspår så spelar det ingen roll, då tar jag gärna ett läge som i min receiver kallas 7-kanalsstereo för att få det lite luftigare och in-room. Annars ta det du gillar bäst.
men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?Nattlorden skrev:matså skrev:men då får man inte det häftiga i filmen som när kapten Åke åker med sitt rymdskepp från Trabant. Dvs från center till bakre surround.Nattlorden skrev:Om det inte är ett ProLogic-kodat tvåkanalsspår så spelar det ingen roll, då tar jag gärna ett läge som i min receiver kallas 7-kanalsstereo för att få det lite luftigare och in-room. Annars ta det du gillar bäst.
Finns det inte kodat, så kan du inte få ut det oavsett hur mycket du vill...
matså skrev:men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?
13adzer skrev:matså skrev:men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?
Nä med 7kanaler så blir det max häftigt. Vill du ha coolt ljud så behöver du minsta 11kanaler.
men 13. Min moster säger 1157MagnusÖstberg skrev:13adzer skrev:matså skrev:men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?
Nä med 7kanaler så blir det max häftigt. Vill du ha coolt ljud så behöver du minsta 11kanaler.
matså skrev:men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?
tack det var moi fråga i kortfattad version.BPM skrev:Kärnfrågan är intressant, tycker jag.. Vad låter bäst: ProLogicIIx eller DTS:Neo6?
Själv har jag alltid använd Dolbys system, men jag kan inte påstå att jag jämfört utan det går på gammal vana..
matså skrev:sådär , det var väl inte så svårt att svara kortfattat.Nattlorden skrev:Jag kör oftast Neo6 vill jag nog påstå.
+1JB skrev:Bästa effekten får man genom att kolla på filmen i mono med enbart en högtalare som en liten kines springer runt i lokalen med, så tex om en F1 bil kör förbi i 300 blås så får han löpa på ordentligt! =O
är inte det Naims nya superdyra system för man måste mata kinesen också. Fast jag har hört att Yamaha skall lansera med en svensk snubbe.JB skrev:Bästa effekten får man genom att kolla på filmen i mono med enbart en högtalare som en liten kines springer runt i lokalen med, så tex om en F1 bil kör förbi i 300 blås så får han löpa på ordentligt! =O
nu förstår jag inte. De säger ju att man kan få simulerad 5.1 från 2.0 osv. Menar du att visst låter det häftigt o luftigt men Åke flyger inte genom rummet.Nattlorden skrev:matså skrev:sådär , det var väl inte så svårt att svara kortfattat.Nattlorden skrev:Jag kör oftast Neo6 vill jag nog påstå.
Nä, men det funkar ju inte om de två kanalerna inte är proLogic-kodade. Är det älta stereo finns det bättre alternativ.
MagnusÖstberg skrev:13adzer skrev:matså skrev:men om det finns kodat så låter det coolt vid 7 kanals?
matså skrev:nu förstår jag inte. De säger ju att man kan få simulerad 5.1 från 2.0 osv. Menar du att visst låter det häftigt o luftigt men Åke flyger inte genom rummet.Nattlorden skrev:matså skrev:sådär , det var väl inte så svårt att svara kortfattat.Nattlorden skrev:Jag kör oftast Neo6 vill jag nog påstå.
Nä, men det funkar ju inte om de två kanalerna inte är proLogic-kodade. Är det älta stereo finns det bättre alternativ.
Men jag såg ju filmen på svensk television (nej det var inte i riktiga 5.1 utan vanlig 2 kanals och då flög Åke genom rummet. Aha de flesta filmerna på SVT är kodade, eftersom de spelar upp filmer som har minst dolby prologic, finns knappt filmer med bara stereo.
bootstrap skrev:matså skrev:nu förstår jag inte. De säger ju att man kan få simulerad 5.1 från 2.0 osv. Menar du att visst låter det häftigt o luftigt men Åke flyger inte genom rummet.Nattlorden skrev:matså skrev:sådär , det var väl inte så svårt att svara kortfattat.Nattlorden skrev:Jag kör oftast Neo6 vill jag nog påstå.
Men jag såg ju filmen på svensk television (nej det var inte i riktiga 5.1 utan vanlig 2 kanals och då flög Åke genom rummet. Aha de flesta filmerna på SVT är kodade, eftersom de spelar upp filmer som har minst dolby prologic, finns knappt filmer med bara stereo.
Jag blir så förvirrad! Du vill ha virtuellt surround men säger sen att dom flesta sändningarna är i pro logic. Pro logic är inte virtuellt utan äkta surround gömd i en 2 kanalig sändning.
Angående att köra surround på äkta stereo material så är min uppfattning att det är bara centern som används och märks och ger ingen wow känsla alls. Annars tycker jag också att neo6 är det roligaste fejk surroundet. Men
för film och tv så är det nog tyvärr stereo för vanliga 2 kanals ljud som ger mest wow känsla.
Men smaken är som baken. Testa runt lite och speciellt kanske några dsp lägen kan ge extra wow mer än att tvinga sig till surround.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 17 gäster