Semesterupplevelse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Semesterupplevelse

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-28 17:03

Semestern går mot sitt slut, den har varit bra. Gjorde en längre resa i USA och har tankat upp med mycket intryck därifrån.

Har haft lite kontakt med Paul McGowan på PS Audio efter att ha läst hans newsletter och sett videorna på ombyggnationen av deras ena lyssningsrum. Kopplingen till Paul var att han använde samma högtalare som jag, Magnepan MG 3.6. I hans fall var de kompletterade med bassystemen från Tympani IIIB. Jag har ett par ickespelbara IIIA ståendes. Nu när Paul's Magnepan var till salu, slängde jag en ett skambud på bassystemet. Han nappade inte! Han hade även mellan- och diskantpanelerna till salu, ouppackade. Sysmet har han tydling köpt för ett par år sedan av den nyligen bortgångne James Bongiorno (GAS Audio, Ampzilla).

Ahh, the power of communication in the small world we live in. So I got a note from a friend of mine who said “I know where there’s a brand new pair – never opened – 30 years old and they are in new condition. Tympani III’s never opened and in pristine condition! And, it turns out, they were the property of my long time friend, engineer James Bongiorno! I called James, negotiated a deal and now they are in the listening room, acting as the ribbon bass coupler for the Magnepan MG 3.6’s we bought from Magnepan at CES. Wow, they are as good as my memory suggests and I am delighted. They still need to be augmented with a sub, but crossing over only at 35 Hz.

Bild

Strax innan min avresa västerut, konstaterar jag att vi kommer att ha nästan en hel dags väntan på Denver's flygplats. PS Audio håller till i grannstaden Boulder. Frågade Paul om man möjligen kunde besöka honom och få titt på PS Audio och lyssna på hans nya referensanläggning. Han tyckte det var en lysande ide. Boulder skulle vara mycket trevligare att besöka än Denver. Jag lovade att höra av mig några dagar i förväg.

Dessvärre visade det sig att han själv var iväg på semester men han instruerade folk att ta emot mig.
Efter ett evigt rännande på Denver International Airport, fick vi så småningom ut en hyrbil och begav oss till Boulder. Staden Boulder visade sig närmast européisk i sin framtoning och gav ett mycket trevligt intryck. Lämnade av hustru och son nere på stadens shoppingstråk och tog mig själv till PS Audio med tveksam hjälp av GPS. Vägrar normalt GPS-navigatorer men hade ingen vettig karta (är ju mätningsingenjör inom kartskrået).

Bild

Efter två felnavigeringar togs jag emot av mycket trevlig dam, Mayoura, hos PA Audio.
Bild

PS Audio har funnits sedan 1973 och Paul McGowan är P:et i firmanamnet. S:et står för Stan Warren som lämnade firman 1980. Dagens produktion har en rätt stor fokus på strömrenare av olika slag men de tillverkar en hel räcka förstärkeri också. Det mesta görs tydligen lokalt men några produkter monterades i Kina. www.psaudio.com/support/about ger mera information.

Paul tycker om att föreläsa och det finns mängder med videor på youtube. Ombyggnationen av referensrummet är fördelat på sju avsnitt om 10 minuter.

En liten vandring genom fabriken gjordes. Träffade säljchefen Steve, son til Paul. Frågade om de hade agentur i Sverige. Jovisst, hade de det. Golden Age har tydligen den. Är de inte mera inriktade på musikproduktionsutrustningar än hifi? Satt några grånade herrar på serviceavdelningen, gömda bakom staplar äldre utrustning. I angränsande rum jobbade en av utveckkingsingenjörerna. Nästa rum bjöd på montering, ena bilden visa en strömrenare eller strömgenerator som de kallar dem, en Power Plant PT 10. Det är en aktiv grunka som liknar ett slutsteg inuti.

Bild

En kille var i färd med montering av en CD-driver.

Bild

Den är lite annorlunda uppbyggda. Det görs 80 läsningar av skivan som lagras i en buffert. Matar man ut skivan spelas det ändå, upp till två minuter! Drivverket kopplas sedan till en DAC med försteg.

Sedan blev det till att uppsöka det nya lyssningsrummet. Inte utan att man hade högt ställda förväntningar! Detta var som mötte en:
Bild

Visserligen var den trevliga damen inte speciellt stor men hon ser nog lite väl liten ut brevid Infinity Referens Standard V som är 228 cm höga.

Bild
Bild

Synd att jag inte hade egen musik med. Fick välja ur det som fanns hyllan och några CD var bekanta. Till att börja med fick vi inget ljud i topparna men en insatt medarbetare löste det. Satt en prototyp till ett större slusteg inkopplat till topparna. Bastornen har egen drivning inbyggd. Delningen mellan basar och toppar via Infinity's egna delningsfilter, i sann anda med många rattar. De hade inte riktigt kommit fram till en slutlösning på dess inställningar. Två Power Plants användes till effektstegen och ytterligare ett till CD-driver och DAV/förteg. Kablage av dyrare slag, någon signalkabel gick visst på 9000 Dollar!

Bild

Vet inget om fabrikatet men misstänker Audiquest då det finns någon bekantskap med dess företagsledare Bill Low. De egna kablagen för strömmatning användes. Vinylriggen var inte komplett, en prototyp till RIAA hade kopplats ur. Längst upp en integrerad klass D förstärkare (den använde vi inte).

Bild

Hur lät det då? Inte alls som jag hade förväntat... Jag vill ha en större ljudbild! Avståndet mellan topparna gav mera mono- än stereofonisk återgivning. Hade förväntat mig ett amerikanskt stuk, snarare lite överdrivet stort och med en lite fet tonal balans. Nu var det åt andra hållet, litet och närmast oväntat tamt på något vis. Jag vill ha mera kolorit, mera krydda. Om man jämför Paul's uppställning av Magnepan-systemet innan ombyggnationen/bytet av högtalare med min uppställning är det väldigt stor skillnad.

Bild

Mina Magnepan står långt isär med diskanterna utåt och panelerna kraftigt invinklade. Paul's Magnepan och Infinity står tätt med diskanterna inåt och nästan ingen invinkling. Förmodar att Paul föredrar en smal uppställning av någon anledning. Min uppställning ger trots allt en ljudbild utan hål i mitten och den bas som finns är rätt artikulerad/tydlig. Avståndet till bakomvarande vägg skiljer kraftigt, mina är närmare. Avståndet högtalare-lyssningsplats är större hos mig. Infinity's bastorn har förstås en helt annan kapacitet, både i utsträckning nedåt och i möjligt ljudtryck. Tolv servostyrda 12-tummare med tillgång till 2x2 kW gör väl någon nytta? En CD med Patrica Barber hade extremt dålig integration av basen, alla andra CD som spelades visade inte alls det fenomen. Tyckte att det saknades trycks i stora bastrumman när det lyssnadesbpå Holst's "Planeterna". Jag vill helt enkelt ha mera drag! Vadnu? Är ju normalt ingen förespråkare för höga ljudtryck.... Ska givetvis delge Paul McGowan mina intryck och se vad han har för kommentarer. De ska ni få ta del av om det blir några.

Hur var det nu med det ombyggda rummet? De har en Helmholtz-absorbent i varje hörn. De har gjort avstämningsförsök och konstaterat väldigt liten effekt på den stora topp vid ca 24 Hz som rummet dras med. Helmholtzarna ger hörnen 45-gradiga begränsningsytor. Rummet har heltäckningsmatta (det är ju USA) och en del tube traps bakom lyssningsplats, de som syns i bilden på det tidigare rummet. Kortare efterklang än hemma hos mig.

Min slutsats: prylar i det högre segmentet tycks inte vara någon garanti för bra återgivning.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-07-28 18:06

Mycket trevligt reportage Roger, imponerande företagsamhet att leta upp företaget.

/Anders

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-28 18:07

Tack för det Roger!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-28 18:42

Härligt Roger, stort tack för härlig läsning!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-07-28 19:32

Bra reportage Roger. :) Förväntningarna byggdes upp av de fina bilderna och historiken och så blev det i slutändan ändå bara en tumme-tott, -snopet men faktiskt kul.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-28 19:33

Varsågoda! Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig till Paul McGowan utan att vara oförskämd... Skulle gärna spenderat lite tid med omflyttningar av de 700 kg tunga IRS! Har hittills aldrig upplevt någon bra återgivning I USA.

Lite lustigt hur fel deras absorbenter verkade. Maximal verkan hamnade någonstans runt 60 Hz. Kan volymen för Helmholtz-absorbenterna vara för liten i förhållande till rummet? Verkar också som de fyllde alla fyra lådorna hela vägen upp med dämpning. Ger inte det en bredbandsabsorbent?

Här hela videoserien:
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... Ers3x0A5rG

Här en rapport från München High End:
http://www.youtube.com/watch?v=h1YuyfUcjSE

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-28 19:59

Inget konstigt, han är ju inte medlem här, så hur skulle han ha lyckats lära sig?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-28 21:46

Nja, så mycket om dimensionering av Helmholtz-absorbenter vet jag inte att det skrivits. Beräkning av avstämningsfrekvensen är kanske inte så svår men hur mycket som dämpas i ett givet rum och för en given volym på absorbenten, har det visats?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-28 23:53

Känns ju nog som mängden och placeringen av dämpmaterialet i Pauls resonatorer är uppåt väggarna. Iaf om jag ska gå på det jag lyckats läsa till mig på övriga internet. Överlag känns det inte som de riktigt stenkoll på något där, men vad vet jag. :lol:

P.S. Kollade videorna och det ser ju ut som lyssningsplatsen är sjukt nära högtalarna samt att högtalarna står väldigt tätt ihop. 8O

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-07-29 07:44

Tack så mycket! :-)

Jättefint reportage, och kul att du fått ytterligare en bekräftelse på att det låter bra med din egen setup. Den här gången var ju konkurrensen en no limit-anläggning. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-07-29 22:15

Trevlig läsning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-07-29 23:41

Har aldrig haft förmånen att få lyssna på de mäktiga IRS men man blir ju minst sagt förvånad om det saknas tryck 8O . Lyssningspositionen ser ju som sagt ut att vara väldigt nära de stora pjäserna, är det ett måste pga den smala uppställningen kanske? Ser i alla fall ut att vara gott om luft runt högtalarna vilket är positivt. Tror nog att det finns en stor potential i det där systemet :wink:. Häftigt att du fick komma och lyssna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-30 09:02

IRS demades i Göteborg 1980. Var en stor mässa och jag lyssnade bl.a. på det stora Mark Levinson-systemet. När jag skulle in och lyssna på IRS hade de slutat för dagen...

Jo, lite förvånande att det lät så tamt om IRS. Med annan musik än den jag lyckades finna i hyllan är det möjligt att det funnits mera tryck. Dock bör ju stora bastrumman i en symfoniorkester bidra med en hel del energi nere kring 33-35 Hz. Jag har plockat fram samma musik* här hemma för att kontrollera mina intryck. Det är helt klart mera stuns, mera dynamiskt hos mig och det är lättare att följa musiken för att använda Richard's språk. Jag kan inte spela lika högt men det finns det sällan behov för. I deras rums sägs finns en resonans vid 24 Hz men den slogs inte an av den musik jag spelade. Antar att det krävs lite speciell musik för det. Jodå, lyssningsplatsen var väldigt nära de stora dipolerna som sägs spela ner mot 70 Hz. Positivt att det inte fanns någon som helst "beaming" från dem, inget konstigt hände när huvudet flyttades i sidled. Det är ju annars rätt vanligt för högtalare med elementen brevid varandra. Jag reagerade främst mot den "lilla öppningen in till rummet där musiken spelades", att det nästan kändes som att lyssna på mono.

*Dessa hade jag hemma också, Copland på exakt samma utgåva:
Holst "The Planets"
Copland "An Outdoor Overture/Appalachian Spring Suite" Meola/McLaughlin/de Lucia "Saturday Night in San Francisco"
Pink Floyd "Shine on you Crazy Diamond"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-07-30 12:00

Har de misslyckats med sitt, som det tycks, seriösa rumsbygge 8O
Det borde ju mäta bra när man bygger från scratch tycker man...eller kan det vara så att den extra stunsen är något som ditt rum bidrar med? Bara en fundering då jag inte lyssnat i något av nämnda rum men det låter så osannolikt att ett par 3.6 skulle ha mer stuns än det stora IRS systemet. Har hört de som lyssnat på kompetenta anläggningar i Martens och AC´s Level-3 rum, som bägge skall mäta helt rakt, men tyckt att det saknats bastryck då man varit van vid lite extra krydda i basen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-30 12:20

Ja, tycker också att det låter osannolikt att ett par Magenpan 3.6 skulle hävda sig mot det där 700kg-systemet från Infinity. Orkesterbastrumma låter i alla fall mera närvarande hemma hos mig och mera likt det intryck man får i ett konserthus. Det är min subjektiva uppfattning att det lät stumt och odynamiskt i deras rum. Jag har trots allt en del lyssningserfarenhet och har inte tagit det ur luften så att säga... På andra håll i USA har jag uppfattat såväl Magnepan som Martin Logan som hopplöst ointressanta uppställd i butikers demorum. De kanske inte lägger ner så mycket tid på att få till det? I alla nämnda fall ovan var det imponerande elektronik kopplat till högtalariet.

Paul McGowan har i och för sig antytt något om att deras prototyp till kommande slutsteg (som drev topparna) fick duktigt stryk av något rörslutsteg. Å andra sidan borde åtminstone bastornen kunnat prestera mer dynamik, de har ju inbyggda slutsteg. Om jag fått rumstera i deras rum, hade både toppar och lyssningsplats hamnat på helt andra ställen i rummet. Dämpningen bakom lyssningsplats hade kanske också gjort bättre nytta på annan plats?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2013-07-30 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-30 13:39

Panelguy skrev:Har de misslyckats med sitt, som det tycks, seriösa rumsbygge 8O
Det borde ju mäta bra när man bygger från scratch tycker man...eller kan det vara så att den extra stunsen är något som ditt rum bidrar med? Bara en fundering då jag inte lyssnat i något av nämnda rum men det låter så osannolikt att ett par 3.6 skulle ha mer stuns än det stora IRS systemet. Har hört de som lyssnat på kompetenta anläggningar i Martens och AC´s Level-3 rum, som bägge skall mäta helt rakt, men tyckt att det saknats bastryck då man varit van vid lite extra krydda i basen.

Min erfarenhet är att snörrät mätande rum upplevs strama, kanske till å med basfattiga! När jag mäter hemma i mitt rum har jag en kurva som strävar uppåt från runt 100 Hz, det ger mig glädje att lyssna på musik och på det sätt jag vill att den skall presenteras.

Kan man säga att det är fel eller är det psykoakustiskt bra feelgood-kurva?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 13:53

bassman skrev:

Min erfarenhet är att snörrät mätande rum upplevs strama, kanske till å med basfattiga! När jag mäter hemma i mitt rum har jag en kurva som strävar uppåt från runt 100 Hz, det ger mig glädje att lyssna på musik och på det sätt jag vill att den skall presenteras.

Medhåll.

Frågan är väl varför man ska mäta överhuvudtaget, om man nu inte ska konstruera, bara lyssna ? En rak kurva låter ju inge vidare, ju.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 14:21

Vem har sagt att en rak kurva är målsättningen för att man mäter?

Det är inte därför man mäter i 99,999% av fallen skulle jag påstå. Men det kanske är så att du hellre lyssnar på resonanser och fladderekon istället för musik. Vi har ju alla olika målsättningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-30 14:59

Jag har ju varit på några mässor i Munchen och konstaterar att många vet, eller hör inte att det är nåt skit när dom spelar. Har då plockat upp fånen och konstaterat att det är nåt knas genom RTA som ändå inte är något precisionsinstrument!

På mässor kan det vara stora svackor och peakar i områden som är känsliga.. På det värsta stället fanns det jorden peak runt 150 och utfasning därunder. :o Behöver jag säga att det inte var roligt att lyssna på den setupen, att den kostade som en lyx-bil var också anmärkningsvärt :roll:

Mäta kan vara bra om man inte vet var problem sitter. Sen skall man ha kunskap att åtgärda "knaset"..

Jag är inte någon mätnisse men ser fördelar med mätning för att konstatera felaktigheter..

Men dyra snygga/feta anläggningar är verkligen ingen garant för välljud.

Just Listen..

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-07-30 15:16

bassman skrev:

Vissa skulle nog säga att det är något så hemskt som en.......törs knappt nämna det.....färgning :wink:
Jag skulle nog säga att det är betydligt viktigare att en kanske inte helt korrekt återgivning ger glädje att lyssna på musik än att det mäter "rätt" och kanske upplevs tråkigt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-30 15:34

Panelguy skrev:
bassman skrev:

Vissa skulle nog säga att det är något så hemskt som en.......törs knappt nämna det.....färgning :wink:
Jag skulle nog säga att det är betydligt viktigare att en kanske inte helt korrekt återgivning ger glädje att lyssna på musik än att det mäter "rätt" och kanske upplevs tråkigt.

:)

Jag gillar bas, och framförallt bra bas! Men så går jag under nicket "bassman" oxå :wink:

Utan bas stannar musiken.. nästan :oops:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-30 16:41

Panelguy skrev:Jag skulle nog säga att det är betydligt viktigare att en kanske inte helt korrekt återgivning ger glädje att lyssna på musik än att det mäter "rätt" och kanske upplevs tråkigt.

Det håller jsg verkligen med om! Mätningar kan underlätta att fastlägga var det möjligen finns problem som behöver åtgärdas. Några raka kurvor på lyssningplats är inget att eftersträva.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-30 16:44

RogerGustavsson skrev:
Det håller jsg verkligen med om! Mätningar kan underlätta att fastlägga var det möjligen finns problem som behöver åtgärdas. Några raka kurvor på lyssningplats är inget att eftersträva.

Det är kanske just där man vill ha dem? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-07-30 18:22

Knappast rak tonkurva på lyssningsplats.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 20:08

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-07-31 11:26

Det där med rak kurva har hållit mig sömnlös mången natt.

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-31 11:54

Piotr skrev:Det där med rak kurva har hållit mig sömnlös mången natt.

/Peter
Men pojken då.... :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jarre

Inläggav jarre » 2013-08-03 12:46

Trevligt och väldigt ambitiöst av Dig och uppskattas av många.

Jag har själv ett par Infinity RS1b och är i utseende en lillebror av IRS.
Bild

Dessa är rätt fantastiska.
Jag håller just på att jämföra dessa med mina andra högtalare som är Magnepan MG3.6, Apogee Duetta Signature, Apogee Scintilla (1 Ohm) och ett par nyköpta Quad ESL 57.

Man ska vara medveten om en sak när det gäller dessa Infinity med dess separata bastorn och det är att man självklart kan styra volymen separat till bastornen.
Därtill kan man ställa frekvenser och dylikt till basarna med för att inte tala om de separata inställningarna till panelerna.

Med denna vetskapen kan man ju fundera på om Paul var klar med justeringarna eller bara gått efter rak frekvensgång där det sistnämnda låter fantastiskt platt och basfattigt.

Utan att än ha frekvensmätt mina högtalare, kan jag säga att Apogee och Infinity (bas i mittläge) låter likvärdig i basnivån och Magnepan och Quad låter lägre.
Detta med vetskapen om att man KAN både höja och sänka basen på Infinity RS1b.

Jag kan hålla med om att Pauls placering av panelerna kommer att få stereofältet att krympa drastiskt!

Återgå till Generellt om hifi