Har haft lite kontakt med Paul McGowan på PS Audio efter att ha läst hans newsletter och sett videorna på ombyggnationen av deras ena lyssningsrum. Kopplingen till Paul var att han använde samma högtalare som jag, Magnepan MG 3.6. I hans fall var de kompletterade med bassystemen från Tympani IIIB. Jag har ett par ickespelbara IIIA ståendes. Nu när Paul's Magnepan var till salu, slängde jag en ett skambud på bassystemet. Han nappade inte! Han hade även mellan- och diskantpanelerna till salu, ouppackade. Sysmet har han tydling köpt för ett par år sedan av den nyligen bortgångne James Bongiorno (GAS Audio, Ampzilla).
Ahh, the power of communication in the small world we live in. So I got a note from a friend of mine who said “I know where there’s a brand new pair – never opened – 30 years old and they are in new condition. Tympani III’s never opened and in pristine condition! And, it turns out, they were the property of my long time friend, engineer James Bongiorno! I called James, negotiated a deal and now they are in the listening room, acting as the ribbon bass coupler for the Magnepan MG 3.6’s we bought from Magnepan at CES. Wow, they are as good as my memory suggests and I am delighted. They still need to be augmented with a sub, but crossing over only at 35 Hz.
Strax innan min avresa västerut, konstaterar jag att vi kommer att ha nästan en hel dags väntan på Denver's flygplats. PS Audio håller till i grannstaden Boulder. Frågade Paul om man möjligen kunde besöka honom och få titt på PS Audio och lyssna på hans nya referensanläggning. Han tyckte det var en lysande ide. Boulder skulle vara mycket trevligare att besöka än Denver. Jag lovade att höra av mig några dagar i förväg.
Dessvärre visade det sig att han själv var iväg på semester men han instruerade folk att ta emot mig.
Efter ett evigt rännande på Denver International Airport, fick vi så småningom ut en hyrbil och begav oss till Boulder. Staden Boulder visade sig närmast européisk i sin framtoning och gav ett mycket trevligt intryck. Lämnade av hustru och son nere på stadens shoppingstråk och tog mig själv till PS Audio med tveksam hjälp av GPS. Vägrar normalt GPS-navigatorer men hade ingen vettig karta (är ju mätningsingenjör inom kartskrået).
Efter två felnavigeringar togs jag emot av mycket trevlig dam, Mayoura, hos PA Audio.
PS Audio har funnits sedan 1973 och Paul McGowan är P:et i firmanamnet. S:et står för Stan Warren som lämnade firman 1980. Dagens produktion har en rätt stor fokus på strömrenare av olika slag men de tillverkar en hel räcka förstärkeri också. Det mesta görs tydligen lokalt men några produkter monterades i Kina. www.psaudio.com/support/about ger mera information.
Paul tycker om att föreläsa och det finns mängder med videor på youtube. Ombyggnationen av referensrummet är fördelat på sju avsnitt om 10 minuter.
En liten vandring genom fabriken gjordes. Träffade säljchefen Steve, son til Paul. Frågade om de hade agentur i Sverige. Jovisst, hade de det. Golden Age har tydligen den. Är de inte mera inriktade på musikproduktionsutrustningar än hifi? Satt några grånade herrar på serviceavdelningen, gömda bakom staplar äldre utrustning. I angränsande rum jobbade en av utveckkingsingenjörerna. Nästa rum bjöd på montering, ena bilden visa en strömrenare eller strömgenerator som de kallar dem, en Power Plant PT 10. Det är en aktiv grunka som liknar ett slutsteg inuti.
En kille var i färd med montering av en CD-driver.
Den är lite annorlunda uppbyggda. Det görs 80 läsningar av skivan som lagras i en buffert. Matar man ut skivan spelas det ändå, upp till två minuter! Drivverket kopplas sedan till en DAC med försteg.
Sedan blev det till att uppsöka det nya lyssningsrummet. Inte utan att man hade högt ställda förväntningar! Detta var som mötte en:
Visserligen var den trevliga damen inte speciellt stor men hon ser nog lite väl liten ut brevid Infinity Referens Standard V som är 228 cm höga.
Synd att jag inte hade egen musik med. Fick välja ur det som fanns hyllan och några CD var bekanta. Till att börja med fick vi inget ljud i topparna men en insatt medarbetare löste det. Satt en prototyp till ett större slusteg inkopplat till topparna. Bastornen har egen drivning inbyggd. Delningen mellan basar och toppar via Infinity's egna delningsfilter, i sann anda med många rattar. De hade inte riktigt kommit fram till en slutlösning på dess inställningar. Två Power Plants användes till effektstegen och ytterligare ett till CD-driver och DAV/förteg. Kablage av dyrare slag, någon signalkabel gick visst på 9000 Dollar!
Vet inget om fabrikatet men misstänker Audiquest då det finns någon bekantskap med dess företagsledare Bill Low. De egna kablagen för strömmatning användes. Vinylriggen var inte komplett, en prototyp till RIAA hade kopplats ur. Längst upp en integrerad klass D förstärkare (den använde vi inte).
Hur lät det då? Inte alls som jag hade förväntat... Jag vill ha en större ljudbild! Avståndet mellan topparna gav mera mono- än stereofonisk återgivning. Hade förväntat mig ett amerikanskt stuk, snarare lite överdrivet stort och med en lite fet tonal balans. Nu var det åt andra hållet, litet och närmast oväntat tamt på något vis. Jag vill ha mera kolorit, mera krydda. Om man jämför Paul's uppställning av Magnepan-systemet innan ombyggnationen/bytet av högtalare med min uppställning är det väldigt stor skillnad.
Mina Magnepan står långt isär med diskanterna utåt och panelerna kraftigt invinklade. Paul's Magnepan och Infinity står tätt med diskanterna inåt och nästan ingen invinkling. Förmodar att Paul föredrar en smal uppställning av någon anledning. Min uppställning ger trots allt en ljudbild utan hål i mitten och den bas som finns är rätt artikulerad/tydlig. Avståndet till bakomvarande vägg skiljer kraftigt, mina är närmare. Avståndet högtalare-lyssningsplats är större hos mig. Infinity's bastorn har förstås en helt annan kapacitet, både i utsträckning nedåt och i möjligt ljudtryck. Tolv servostyrda 12-tummare med tillgång till 2x2 kW gör väl någon nytta? En CD med Patrica Barber hade extremt dålig integration av basen, alla andra CD som spelades visade inte alls det fenomen. Tyckte att det saknades trycks i stora bastrumman när det lyssnadesbpå Holst's "Planeterna". Jag vill helt enkelt ha mera drag! Vadnu? Är ju normalt ingen förespråkare för höga ljudtryck.... Ska givetvis delge Paul McGowan mina intryck och se vad han har för kommentarer. De ska ni få ta del av om det blir några.
Hur var det nu med det ombyggda rummet? De har en Helmholtz-absorbent i varje hörn. De har gjort avstämningsförsök och konstaterat väldigt liten effekt på den stora topp vid ca 24 Hz som rummet dras med. Helmholtzarna ger hörnen 45-gradiga begränsningsytor. Rummet har heltäckningsmatta (det är ju USA) och en del tube traps bakom lyssningsplats, de som syns i bilden på det tidigare rummet. Kortare efterklang än hemma hos mig.
Min slutsats: prylar i det högre segmentet tycks inte vara någon garanti för bra återgivning.