Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
penke62 skrev:Är även de tidigaste exemplaren lika bra? Är en tusing ett ok pris för den här?[/img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/SL1200.jpg
HauteParleur skrev:penke62 skrev:Är även de tidigaste exemplaren lika bra? Är en tusing ett ok pris för den här?[/img]http://i1058.photobucket.com/albums/t405/penke62/SL1200.jpg
Inte lika bra men definitivt värd 1000 kronor om den fungerar bra. Sällan man ser den modellen till salu.
penke62 skrev:Fast det är väl mycket nog att den inte har quartzlåsning?
Vinylcalle skrev:penke62 skrev:Fast det är väl mycket nog att den inte har quartzlåsning?
Det tror jag är ett marginellt problem.
Testade mäta vow/flutter på min SP-25 där kan du justera hastigheten/pitch samtidigt som du gör det kopplas quartz-låsningen bort, resultatet var inte mätbart med min utrustning (DIN-testskiva/platterspeed).
MvH Carl
phloam skrev:Penke62, grattis till inlägg 666
.
Vinylcalle skrev:penke62 skrev:Fast det är väl mycket nog att den inte har quartzlåsning?
Det tror jag är ett marginellt problem.
Testade mäta vow/flutter på min SP-25 där kan du justera hastigheten/pitch samtidigt som du gör det kopplas quartz-låsningen bort, resultatet var inte mätbart med min utrustning (DIN-testskiva/platterspeed).
MvH Carl
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.
HauteParleur skrev:Richard skrev:penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.
Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.
SL 1200 låter inte dåligt alls speciellt inte jämfört med svajande remdrivna. Det är en seg myt som spridits länge att 1200 skulle vara dåliga för Hifi-bruk och motorkonstruktionen är både snillrik och extremt tillförlitlig.
Richard skrev:Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
Richard är kanske Jehova?MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.
Kan du verkligen allting om allting?
Skulle vara intressant att se dig konstruera något. Du vet ju allt om allting.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 17 gäster