Hur placeringskänsliga högtalare har ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Hur placeringskänsliga högtalare har ni?

Inläggav eljulio » 2013-07-31 19:55

Efter ett mycket trevligt hemlån av AI som tyvärr är över nu så labbade jag lite med uppställningen av mina "gamla" högtalare, PMC FB1+

Efter lite fram och tillbaka drog jag isär dem rejält och fick ut dem ordentligt från väggen (låg WAF-faktor på det) och se där, det lossnade rejält.

Fasen vad bra de är!

Hur har ni det? Krävs det millimeterprecision för att få till det eller vad? Berätta gärna och glöm inte att ange högtalare och uppställning.

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-31 20:02

Jag kastar in en brandfackla och påstår att om det inte är millimeterprecision, så är högtalarna inte så bra så de skulle kunna.
*duckar* 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-07-31 20:05

Carlsson OA52, som låter magiskt hur jag än placerar dem, så länge de får stå mot väggen. Inte alls känsliga för placering och möblering. Jag har t o m provat att vända dem "fel" och det fungerade det också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-07-31 20:06

Nattlorden skrev:Jag kastar in en brandfackla och påstår att om det inte är millimeterprecision, så är högtalarna inte så bra så de skulle kunna.
*duckar* 8)

Inte ens mina Quad kräver mm precision, men det kanske är jag som inte är kvalificerad som lyssnare. Det kan jag leva med, så länge jag njuter av musiken :-)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-31 20:17

Nattlorden skrev:Jag kastar in en brandfackla och påstår att om det inte är millimeterprecision, så är högtalarna inte så bra så de skulle kunna.
*duckar* 8)

Ha, ha... :P

Men det är faktiskt stor skillnad, nu när jag fick till det... :wink:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-31 20:18

hifikg skrev:Carlsson OA52, som låter magiskt hur jag än placerar dem, så länge de får stå mot väggen. Inte alls känsliga för placering och möblering. Jag har t o m provat att vända dem "fel" och det fungerade det också.

Grattis. Du måste ha världens bästa högtalare....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-31 20:18

Inte en aning. Jag har bara placerat högtalarna och vinklat in dom på måfå. Dom står ungefär där dom borde, rent erfarenhetsmässigt. Man jag orkar inte tjafsa med att prova och flytta på dom och hålla på.

Det låtar kanonbra, kan jag medela. Likadant på förra stället jag bodde; Stog på måfå där också. Utsökt ljudkvalietet där med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-31 20:19

hifikg skrev:
*duckar* 8)

Inte ens mina Quad kräver mm precision, men det kanske är jag som inte är kvalificerad som lyssnare. Det kan jag leva med, så länge jag njuter av musiken :-)

Jag syftade inte på kräver, jag syftade på optimum. Tror nog vi flesta spelar ur lägen som är bra nog snarare än optimala.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-31 20:29

Max_Headroom skrev:Inte en aning. Jag har bara placerat högtalarna och vinklat in dom på måfå. Dom står ungefär där dom borde, rent erfarenhetsmässigt. Man jag orkar inte tjafsa med att prova och flytta på dom och hålla på.

Det låtar kanonbra, kan jag medela. Likadant på förra stället jag bodde; Stog på måfå där också. Utsökt ljudkvalietet där med.

Hur eller hur så upplever jag PMC som s**** placeringskänsliga i alla fall... Negativt kanske...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 21:25

eljulio skrev:
hifikg skrev:Carlsson OA52, som låter magiskt hur jag än placerar dem, så länge de får stå mot väggen. Inte alls känsliga för placering och möblering. Jag har t o m provat att vända dem "fel" och det fungerade det också.

Rätt nära... -1 på den så blir det rätt! ;-)

Från "Planeten":
Stig Carlsson menade att han hans tidigare konstruktioner nu var omoderna och att han till sist byggt världens bästa högtalare anpassad för vardagsrum.

Illustreras så här^^:

Bild

:lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 21:41

Snacka om bred sweetspot Jocke.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-07-31 21:44

eljulio skrev:

Jag vet, världens bästa Carlsson. Synd bara att Stig inte fick hänga med lite längre vem vet vilka underverk han presterat då :-)

Fast det finns en massa andra högtalare därute som låter riktigt bra de också, inte tu tal om det. Millimeterprecision tror jag inte mycket på. Ska man sitta i en tandläkarstol och lyssna också kanske? Och aldrig mer än en i lyssningsrummet? Jag kan knuffa vilken högtalare som helst några mm eller cm hemma hos vem som helst och hen kommer inte att höra skillnaden. Kanske syns det. Jag har gjort märken i golvet för var jag brukar ha mina Quad ESL (Världens bästa engelska 80-tals-elektrostater) stående för att det ska gå snabbt att ställa tillbaka dem emellanåt, men inte sker det med linjal. Så ofta.

Ska jag vara ärlig så har jag ändå mätt upp så att högtalarna står lika långt från respektive sidovägg och kollat att jag placerar lyssningsfåtöljen rimligt rätt efter varje ommöblering/storstädning. Och jag använder lika långa högtalarkablar. Men det är bara för att få ro i själen. Nog så viktigt. Att knuffa högtalarna en decimeter hit eller dit kommer inte att förstöra musikupplevelsen det är helt säkert.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 21:46

Inga större problem, mina högtalare är inte så kinkiga. Upp mot väggen med dem bara. Kan tilläggas att jag har en väldämpad högtalarvägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 21:57

tvett skrev:Snacka om bred sweetspot Jocke.

Visst - otrolig rörelsefrihet! :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-31 22:01

Jocke skrev:

Jo men dom har en otroligt bred sweetspot, makalöst kan jag säga fast jag är gift sedan många år...
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-07-31 22:03

hifikg skrev:
eljulio skrev:

Jag vet, världens bästa Carlsson. Synd bara att Stig inte fick hänga med lite längre vem vet vilka underverk han presterat då :-)

Fast det finns en massa andra högtalare därute som låter riktigt bra de också, inte tu tal om det. Millimeterprecision tror jag inte mycket på. Ska man sitta i en tandläkarstol och lyssna också kanske? Och aldrig mer än en i lyssningsrummet? Jag kan knuffa vilken högtalare som helst några mm eller cm hemma hos vem som helst och hen kommer inte att höra skillnaden. Kanske syns det. Jag har gjort märken i golvet för var jag brukar ha mina Quad ESL (Världens bästa engelska 80-tals-elektrostater) stående för att det ska gå snabbt att ställa tillbaka dem emellanåt, men inte sker det med linjal. Så ofta.

Ska jag vara ärlig så har jag ändå mätt upp så att högtalarna står lika långt från respektive sidovägg och kollat att jag placerar lyssningsfåtöljen rimligt rätt efter varje ommöblering/storstädning. Och jag använder lika långa högtalarkablar. Men det är bara för att få ro i själen. Nog så viktigt. Att knuffa högtalarna en decimeter hit eller dit kommer inte att förstöra musikupplevelsen det är helt säkert.

Lyssnar inte bara i sweetspot, låter bra brett...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 22:07

bassman skrev:
Jocke skrev:

Jo men dom har en otroligt bred sweetspot, makalöst kan jag säga fast jag är gift sedan många år...

:lol: Ja, det är faktiskt rätt skönt att kunna röra sig i rummet och kunna göra annat medan man lyssnar. :) Men det har ju inte en knivskarpt utmejslad presentation heller...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 22:09

De är perfekta, även OCD-personer kan få i vinkling, som med NHT.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-31 22:17

Jocke skrev:
bassman skrev:
Jocke skrev:

:lol: Ja, det är faktiskt rätt skönt att kunna röra sig i rummet och kunna göra annat medan man lyssnar. :) Men det har ju inte en knivskarpt utmejslad presentation heller...

Naah men det är ju en annan sak :wink:

Men maken till perfekt å duktig lounge burk har jag inte mött ännu.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-31 22:19

Alla högtalare vinner på att placeras optimalt, alltså är alla placeringskänsliga :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 22:22

Det är stor skillnad att förstå skillnaden på utanför, på eller innanför rumsellipsen, dvs väggnära eller ej, invinkling etc, jämfört med att pilla med millimetrar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-31 22:25

MagnusÖstberg skrev:Alla högtalare vinner på att placeras optimalt, alltså är alla placeringskänsliga :D

Självklart. Så är det!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-31 22:41

hifikg skrev:Fast det finns en massa andra högtalare därute som låter riktigt bra de också, inte tu tal om det. Millimeterprecision tror jag inte mycket på.

Beror på talaren imho.
Och att du inte tycker det gör skillnad är troligen för att dina EJ är så känsliga.
Det har de inte varit de gånger jag testat...

hifikg skrev:Ska man sitta i en tandläkarstol och lyssna också kanske? Och aldrig mer än en i lyssningsrummet?

Det är skillnad på att flytta talare och att flytta lyssningspositionen.
Talarna samverkar med rummet, det gör inte dina öron.

Dock har talare olika stor sweetspot.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-01 08:00

Skulle nog vilja påstå att de inte bara rör sig om högtalarna och hur de samverkar med rummet. Det beror också på lyssnarens sätt att lyssna och uppfatta tingen. En del bryr sig inte alls om ljudbild utan nöjer sig med att den tonala balansen är bra. För andra är det tvärtom. Svårast blir det för dem som kräver både ock. Musikvalet kan också spela in. Om musiken har ett akustiskt ursprung finns det ju en verklighet att efterlikna och det kan ställa stora krav på placering av högtalare/lyssnare. Om det är en panorerad multimonoproduktion med pålagd rumsinformation kan det ge ett annat scenario.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-01 08:07

Eller om man vill att Q-sound skall ge maximal utdelning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-01 09:20

sportbilsentusiasten skrev:...Talarna samverkar med rummet, det gör inte dina öron.

Dock har talare olika stor sweetspot.

Åjo, nog påverkar lyssningspositionen i många fall. Hamnar jag längst till vänster hos någon som har mer "traditionella" högtalare så tappar jag stereokänslan. Det e väl inte för inte som man "slåss om" bästa platserna på mässor t ex

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-01 09:25

Nattlorden skrev:Eller om man vill att Q-sound skall ge maximal utdelning.

Handlar det inte om att sitta precis mitt i centrum?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-08-01 10:27

Beroende på vilken högtalare man har så blir ju svaret rätt så olika. De som måste placeras med mm precision är nog inte så genomtänkta kan jag tycka. Jag har mina nära vägg med dämp bakom och sitter nära för att inte direktljudet märkbart skall blandas med rummets egenljud.

Jag har aldrig haft mm precision och undrar vad som faller på plats när det blir rätt. Är det bas, stereofönstret, detaljåtergivning, närvaro, omslutningen, etc....??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-08-01 12:48

Inte mer känsliga än att de inte bör stå närmare än ca 1,5 meter ut från väggen bakom panelerna :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-01 13:04

Panelguy skrev:Inte mer känsliga än att de inte bör stå närmare än ca 1,5 meter ut från väggen bakom panelerna :wink:

Mina står något närmare och det fungerar bra. Rummets storlek och beskaffenhet, såväl högtalarnas som lyssnarens placering ingår i ekvationen för välljud. Något som jag inte tycker fungerade i PS Audio's lyssningsrum.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi