SME 30 på ebay

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

SME 30 på ebay

Inläggav Morello » 2013-08-07 14:45

Ropade hem en SME 30/2 på ebay; priset blev mycket lågt:

http://www.ebay.de/itm/281146054086?ssP ... 1438.l2649

MEN den har funnits till salu en gång förut för bara en månad sedan. Säljaren hävdar att köparen aldrig betalade:

http://www.ebay.de/itm/PERFECT-SME-30-2 ... 7675.l2557

Vad tror ni här på faktiskt? Vad göra?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-07 14:58

Du menar om det är något skumt? Vad har du för säkerhet vid betalning? Är rätt svårt, i princip omöjligt, att få tillbaka pengar vid t.ex. en vanlig banköverföring när pengarna väl är uttagna. Paypal har väl ett övre tak långt under det belopp som gäller i detta fall. Vad finns det mera för säkra betalningsmetoder?

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-07 15:34

Ebay har ju ebay buyers protection endast om man betalar med paypal (dvs banköverföring är ej godkänt). Känner inte till att det finns någon övre gräns på återbetalat belopp, jag har fått intrycket att de betalar tillbaka allt om man kan visa att man inte fått utlovad vara. Varan måste skickas spårbart.

Och, om man märker att det drar ut på tiden MÅSTE man öppna ett ebay-ärende, oavsett vad säljaren säger och/eller har för ursäkt. Missar man att öppna ett ärende inom 45 dagar så stänger ebay hela transaktionen och anser den vara klar. D v s du kan då inte längre göra anspråk på ebay buyers protection.

Är det samma ebay-användare som lägger upp varan igen nu? Har han fått någon feed-back från den förra auktionen av samma vara?

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-07 15:37

mikro skrev:Är det samma ebay-användare som lägger upp varan igen nu? Har han fått någon feed-back från den förra auktionen av samma vara?

Samma användare men ingen feed-back överhuvudtaget ser jag nu.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-07 15:42

En grej jag reagerar över att han får sälja en vara med så pass högt utgångpris utan att ha någon som helst feed-back. Jag har själv försökt lägga upp en vara på ebay.co.uk tidigare men då fick jag inte sätta priset högre än typ motsvarande 4000 SEK, p g a att jag inte hade tillräcklig feed-back som säljare. Tror det var så att man måste ha genomfört minst 10 affärer med positiv feed-back. Spelar ingen roll om du säljer grejer för fem spänn tio gånger men sådana var reglerna då för nåt år sen. Kanske är annorlunda i USA.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-07 15:46

Äsch jag läser slarvigt. £227 är inget problem för en helt grön säljare.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: SME 30 på ebay

Inläggav phon » 2013-08-07 15:59

Morello skrev:Vad tror ni här på faktiskt? Vad göra?

Ta en tripp över och hämta den på plats?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Re: SME 30 på ebay

Inläggav Morello » 2013-08-07 15:59

phon skrev:
Morello skrev:Vad tror ni här på faktiskt? Vad göra?

Ta en tripp över och hämta den på plats?

Tack för tipset :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-07 16:36

Jag skulle höra när min "kompis" i Redmond kan komma och hämta den och betala cash då. Sen kan du ju alltid skylla på att han är på semester men då har du ju fått adress och telefonnummer till säljaren så då kan du ju fullfölja via paypal.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-07 17:37

Harryup skrev:Jag skulle höra när min "kompis" i Redmond kan komma och hämta den och betala cash då. Sen kan du ju alltid skylla på att han är på semester men då har du ju fått adress och telefonnummer till säljaren så då kan du ju fullfölja via paypal.
Mvh/Harryup

Precis, eller bara säga att du vill hämta den på plats och betala kontant. Skumma typer brukar backa av då.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-07 17:47

Ett trick jag har varit med om, är att säljaren avregistrerar sig efter affären och att det då blir svårt att få pengar tillbaka. Då man inte kan öppna klagomål förrän 45 dagar har passerat, hinner ett och annat hända. Har man otur hinner ärendet nå den övre tidsgränsen och ärendet avskrivs. Har blivit blåst en enda gång på ebay av runt hundra transauktioner. Pengar tillbaks har jag fått vid två tillfällen. Blocket är mycket värre vid jämförelse. Personlig kontakt är ju inte fel när större summor ska utväxlas!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-07 18:11

Känner rätt många som är i Redmond i princip någon gång i veckan.

Så säg att någon kommer och hämtar den. Finns säljaren fortfarande kvar/tillgänglig kan vi lösa något :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-08-07 18:45

Det som gor att det ringer en alarmklocka har ar att den ar listad pa tyska Ebay, nar saljaren finns i USA. Ebay, Paypal och deras "garantier" ger jag inte fem ore for, personligen.
Visst ar det en masa hederliga personer som saljer och koper dar, men det ar for manga skumraskaffarer med stulna varor och bedragare som ager rum dar (som Ebay valjer att ignorea) for att jag ska vilja stodja deras (Ebay och PayPal, som mer eller mindre ar samma foretag) affarsverksamhet.
Enda nagotsanar sakra sattet att kopa Ebay-saker ar kontantbetalning vid avhamtning. Ja, IMHO sa klart.

Jag kopte en telefon dar for manga ar sen, och den kom med piratprogramvara som koparen annonserade som "licensierad". Vilket den inte var. Anmalde arendet till Ebay, och oppnade en dispyt via Paypal. Och INGENTING hande. Skickade tillbaks telefonen, via registrerad post med mottagningsbevis. Men det hjalpte inte. Paypal ersatte mig inte anda.
Sa jag handlar inte dar alls numer.
__
/ony

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-07 20:28

Sätt den till salu länge och även sätt amerikanska hifitrådar där det diskuterats om genuiteten. Säljaren har ju inte bästa statistiken...

Men det kan ju vara genuint för de, jag skulle betala någon en bra slant för att åka å hämta den.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-08 10:02

Harryup skrev:Jag skulle höra när min "kompis" i Redmond kan komma och hämta den och betala cash då. Sen kan du ju alltid skylla på att han är på semester men då har du ju fått adress och telefonnummer till säljaren så då kan du ju fullfölja via paypal.
Mvh/Harryup

Han jobbar som polis/jurist/domare så blir det hela ännu mer skräckinjagande.

Jag hade en säljare som vända på klacken när jag nämnde något liknande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-08-08 10:14

Alexi skrev:Sätt den till salu länge och även sätt amerikanska hifitrådar där det diskuterats om genuiteten. Säljaren har ju inte bästa statistiken...

Men det kan ju vara genuint för de, jag skulle betala någon en bra slant för att åka å hämta den.

Mja, han har ingen historik alls.

Jag funderar på att be honom att ta ett papper, skriva sin ebay-pseudonym på pappret, lägga pappret på spelaren och sedan ta en bld för att sedan och skicka till mig. Har han inte maskinen hemma så blir det svårt. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-08-08 11:48

Morello skrev:
Alexi skrev:Sätt den till salu länge och även sätt amerikanska hifitrådar där det diskuterats om genuiteten. Säljaren har ju inte bästa statistiken...

Jag funderar på att be honom att ta ett papper, skriva sin ebay-pseudonym på pappret, lägga pappret på spelaren och sedan ta en bld för att sedan och skicka till mig. Har han inte maskinen hemma så blir det svårt. :P

Nja... Photoshop ar ratt kraftfullt. Och aven om han har maskinen hemma sa ar det ingen garanti for att han tanker skicka den till dig. :-/
__
/ony

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-08 12:06

Tony skrev:
Morello skrev:

Nja... Photoshop ar ratt kraftfullt. Och aven om han har maskinen hemma sa ar det ingen garanti for att han tanker skicka den till dig. :-/

Sant men jag tycker det är en bra idé ändå. Någonstans slutar det ju med att man aldrig kan vara 100% om man inte faktiskt hämtar varan eller betalar efter och inte före.

Morello: Du har inte kollat upp om det finns en tjänst där du betalar för varan när du faktiskt mottager paketet och kan kontrollera varan innan betalning?

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-08 13:25

RogerGustavsson skrev:Ett trick jag har varit med om, är att säljaren avregistrerar sig efter affären och att det då blir svårt att få pengar tillbaka. Då man inte kan öppna klagomål förrän 45 dagar har passerat, hinner ett och annat hända. Har man otur hinner ärendet nå den övre tidsgränsen och ärendet avskrivs. Har blivit blåst en enda gång på ebay av runt hundra transauktioner. Pengar tillbaks har jag fått vid två tillfällen. Blocket är mycket värre vid jämförelse. Personlig kontakt är ju inte fel när större summor ska utväxlas!

Nej det där stämmer inte, du måste öppna ärendet innan 45 dagar, inte efter!

Tydligen verkar det finnas en limit på ersatt belopp (ebay buyer protection), men jag lyckas inte hitta något konkret om var den ligger.

Hittade dock följande redogörelse, som visar att det kan vara krångligt och snårigt med paragrafer för att få rätt om säljarkontot avregistrerats:

http://www.ebay.co.uk/gds/PAYPAL-BUYER-PROTECTION-Beware-of-section-13-13-excuse/10000000007741819/g.html

Med frakt, tull och moms inräknad i total kostnad kanske en tur över för att hämta personligen inte blir så värst mycket dyrare, som ju redan föreslagits i tråden. Om inte annat så för att se vilken reaktionen hos säljaren blir.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-08 15:39

mikro skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett trick jag har varit med om, är att säljaren avregistrerar sig efter affären och att det då blir svårt att få pengar tillbaka. Då man inte kan öppna klagomål förrän 45 dagar har passerat, hinner ett och annat hända. Har man otur hinner ärendet nå den övre tidsgränsen och ärendet avskrivs. Har blivit blåst en enda gång på ebay av runt hundra transauktioner. Pengar tillbaks har jag fått vid två tillfällen. Blocket är mycket värre vid jämförelse. Personlig kontakt är ju inte fel när större summor ska utväxlas!

Nej det där stämmer inte, du måste öppna ärendet innan 45 dagar, inte efter!

Tydligen verkar det finnas en limit på ersatt belopp (ebay buyer protection), men jag lyckas inte hitta något konkret om var den ligger.

Hittade dock följande redogörelse, som visar att det kan vara krångligt och snårigt med paragrafer för att få rätt om säljarkontot avregistrerats:

http://www.ebay.co.uk/gds/PAYPAL-BUYER-PROTECTION-Beware-of-section-13-13-excuse/10000000007741819/g.html

Du har rätt, var ett tag sedan jag klagade. Dessvärre hinner rätt många av de där 45 dagarna passera innan ebay/Paypal tar sig an problemet och så är det kört. Fick problem med en mjukvara efter en tid, den var inte äkta och kunde inte längre användas och då hade tiden för klagan överskridits och säljaren hade avregistrerat sig från ebay. Ett köp från Kina viasde sig innehålla ett Sennheiser-plagiat. Slog larm och fick tillbaka pengarna. Säljaren ville jag skulle dra tillbaka min negativa bedömning, i helvete heller.

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-08-08 16:29

Mitt mantra vid begagnatköp är enkelt:

Verkar det för billigt för att vara seriöst, så är det det också.

Jag hakar aldrig på riktiga "klipp" på begmarknaden. För stor risk helt enkelt.

Jag är skeptisk...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-08 17:04

Om mitt minne inte sviker så är det samma bilder som det var i annonsen som diskuteras här: http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?88992-Really

För jag minns att jag tyckte det var skumt att inga bilder visar motorstyrningsdelen.

Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-08 17:43

Allram skrev:Mitt mantra vid begagnatköp är enkelt:

Jag är skeptisk...

Man åker dit om det är " för bra för att vara sant" köpte min center på så sätt, 1500kr istället för 21000kr

Om jag var nöjd..... gissa :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-08-08 17:45

Har bett honom att skriva namn och telenummer på ett papper och sedan ta en bild på pappret och spelaren. :):)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-09 09:09

Allram skrev:Mitt mantra vid begagnatköp är enkelt:

Jag är skeptisk...

Nu kan jag inget om skivspelare, men nästan 20000 kr inkl frakt är ju inte direkt småsmulor. Vad kostar den där skivspelaren ny?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-08-09 09:46

Cirka 200 000 kr.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-09 10:02

Morello skrev:Cirka 200 000 kr.

Å helvete... 8O

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-09 10:11

mikro skrev:
Morello skrev:Cirka 200 000 kr.

Å helvete... 8O

När man trodde att man nått krönet fanns det en bergstopp till! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rooni
inaktiv

Inläggav rooni » 2013-08-16 20:33

Undrar lite hur det gick för Morello med SME skivspelaren ? Jag råkade få syn på denna annons ute på Ebay idag:

http://www.ebay.co.uk/itm/SME-20AOne-of ... 1259318294

samt följande:

http://www.ebay.com/itm/BEAUTIFUL-SME-2 ... 25817de9f8

Hoppas det inte är något sådant otrevligt :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-16 21:42

Det är samma bilder i de båda annonserna...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi