Vilka högtalare skulle du välja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:12

... om du fick högtalarna?

Lätt, eller hur? För att få fram den fria viljan så har pengarna tagits bort och för att spetsa till saken så finns det några små förbehåll 8)

1. Du får högtalarna. Det är bara att ta hem dem.

2. Alla får de de vill ha. Du är inte ensam om förmånen.

3. Allt är gratis. Värdeminskning existerar inte och heller inte lyxartiklar.

4. Det existerar nämligen inga pengar.

5. Du måste behålla högtalarna då du valt dem.

6. Du får aldrig byta ut dem.

7. Slänger du högtalarna så får du inga nya och ej heller några andra.

8. Du är så att säga bunden till högtalarna eller till att leva utan högtalare för resten av livet.

9. Om du träffar en motpart t.ex. ditt livs kärlek och som inte kan tänka sig att ha dina högtalare hemma så finns bara valet kvar att inte leva tillsammans eller slänga högtalarna.

10. Det är således ett val för livet där inga pengar begränsar.

11. Du får inte ändra dig efter att du en gång valt.

12. De skall vara riktiga existerande högtalare som finns i verkligheten. De kan vara i byggsats. De kan vara begagnade. De kan vara nya. De måste vara verkliga existerande högtalare där någon typbeteckning finns. Det kan vara högtalarelement eller färdiga högtalare.


Vilka högtalare skulle du välja? :)
Senast redigerad av petersteindl 2013-08-11 11:57, redigerad totalt 2 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-09 23:14

Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:16

hifikg skrev:Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!


Du har det du valt med det begränsade utrymme det innebär :) Du får ju högtalarna gratis. Är det problem att välja?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-09 23:18

får man välja till vilka basmoduler man vill också? :roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-09 23:21

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!


Du har det du valt med det begränsade utrymme det innebär :) Du får ju högtalarna gratis. Är det problem att välja?


Vissa jättemonster skulle inte platsa i mitt nuvarande lyssningsrum, men fick jag använda Drottningholmssalen på Sheraton som lyssningsrum så vill jag ha en komplett MBL-rigg som den de hade på hifimässan 2012.

I mitt nuvarande lyssningsrum vill jag ha ett par... OA 52
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:21

HK430 skrev:får man välja till vilka basmoduler man vill också? :roll:


Japp :D

Du får även välja mellan stereo med 2 högtalare och/utan basmoduler eller 5.1 eller 7.1 eller något annat system.

Det är bara att välja :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:26

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!


Du har det du valt med det begränsade utrymme det innebär :) Du får ju högtalarna gratis. Är det problem att välja?


Vissa jättemonster skulle inte platsa i mitt nuvarande lyssningsrum, men fick jag använda Drottningholmssalen på Sheraton som lyssningsrum så vill jag ha en komplett MBL-rigg som den de hade på hifimässan 2012.

I mitt nuvarande lyssningsrum vill jag ha ett par... OA 52


Jag förmodar att du inte vill bo för resten av ditt liv i drottningholmssalen på Sheraton :P

OA 52 är ditt val. Det betyder att du redan har det du kunde få gratis :)

Jag vet en som skulle le om han fanns kvar bland oss :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-08-09 23:27

Men då hade jag såklart valt wilson audio wamm, för jag blir så glad då jag ser dom

Men jag blir ju lika glad när jag ser goldmund epilogen full system eller apologue

Hm, varför kan man inte få tre system :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:30

celef skrev:Men då hade jag såklart valt wilson audio wamm, för jag blir så glad då jag ser dom

Men jag blir ju lika glad när jag ser goldmund epilogen full system eller apologue

Hm, varför kan man inte få tre system :)


Du får välja ett system och det är ett val för resten av ditt liv. Om du inte slänger ut dem för att din livspartner vill det, förståss.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2013-08-09 23:35

Revel Ultima Salon 2. Basmoduler vet jag inte, kanske Z-6 Infra kanske.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:38

Carlsson OA51, serienummer 0001

Till dem........ProfX-4 kanske

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:41

Kanske... skjuter ingen hare. Tycks vara svårt att välja basmoduler, även då man får dem gratis :lol:

Stig får än en gång le, men även Kevin. Kul!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:42

Äh! Ändrar mig!

i64S

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:45

gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-09 23:46

Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:47

Skitsvårt när det är gratis ju :D

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2013-08-09 23:48

i16s i detta utförande och slimmade profX till det. Tror jag.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-09 23:49

varför låsa sig till prof x? och inte y eller z om man nu ska ha basreflex?

dubbla portar är ju skitballt 8)
Senast redigerad av HK430 2013-08-09 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2013-08-09 23:50

HK430 skrev:varför låsa sig till prof x? och inte y eller z om man nu ska ha basreflex?

För stort och fult. Hade gärna gått ned till P om det inte drabbat ljudet, men jag vill ha det sista ned till 20 Hz.
Senast redigerad av PontusEriksson 2013-08-09 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:50

HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2013-08-09 23:52

Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:52

HK430 skrev:varför låsa sig till prof x? och inte y eller z om man nu ska ha basreflex?

dubbla portar är ju skitballt 8)


X har dubbla portar nuförtiden :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:55

hevi skrev:Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...


Vilka högtalare skulle du välja? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-10 00:04

petersteindl skrev:
gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter


Kan leva med det då det inte finns någon punkt om att uppgradering inte är tillåtet.

Har iofs redan LE2. Så det blir bara basarna för mig då 8)

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-10 00:10

petersteindl skrev:
HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter


hm, varje element sveper 3 liter luft.. åtta stycken kanske vore lagomt, de sitter ju två och två

faktisktskadad som jag är så känner jag inte till några in-wall tillverkare annat än ino, cc-pc4 är väl det största ino tillverkar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:11

gflar skrev:
petersteindl skrev:
gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter


Kan leva med det då det inte finns någon punkt om att uppgradering inte är tillåtet.

Har iofs redan LE2. Så det blir bara basarna för mig då 8)


Jag hade tänkt att det man väljer ersätter det gamla man har om man inte väljer samma som man redan har.

LE2 har egentligen således redan förpassats ut till förmån för serienummer 1.

Jag skall dock vara snäll och ge dig chansen att välja mellan serienummer 1 eller LE som du redan har eller serienummer 1 moddat till LE.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2013-08-10 00:11

petersteindl skrev:
hevi skrev:Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...


Vilka högtalare skulle du välja? :)


Jag skulle lätt kunna leva helt utan högtalare -har i princip gjort det senaste året utan större problem. Skulle det krisa på riktigt pengamässigt så skulle jag inte tveka att kränga av all hifi jag har -jag har inga känslomässiga kopplingar till mina prylar...prylar är bara prylar, helt enkelt.

Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:13

HK430 skrev:
petersteindl skrev:
HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter


hm, varje element sveper 3 liter luft.. åtta stycken kanske vore lagomt, de sitter ju två och två

faktisktskadad som jag är så känner jag inte till några in-wall tillverkare annat än ino, cc-pc4 är väl det största ino tillverkar


Bra, du har gjort ditt val. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-10 00:14

Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-10 00:16

petersteindl skrev:
HK430 skrev:
petersteindl skrev:
HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter


hm, varje element sveper 3 liter luft.. åtta stycken kanske vore lagomt, de sitter ju två och två

faktisktskadad som jag är så känner jag inte till några in-wall tillverkare annat än ino, cc-pc4 är väl det största ino tillverkar


Bra, du har gjort ditt val. :)

Mvh
Peter


Endast valt för att slippa kastas ut men ändå vara bra nog för att jag aldrig någonsin skulle kunna bottna det.

Fast jag tycker ju högtalare är snygga.. får man ha högtalare som inte funkar bara för att se på??

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:17

hevi skrev:
petersteindl skrev:
hevi skrev:Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...


Vilka högtalare skulle du välja? :)


Jag skulle lätt kunna leva helt utan högtalare -har i princip gjort det senaste året utan större problem. Skulle det krisa på riktigt pengamässigt så skulle jag inte tveka att kränga av all hifi jag har -jag har inga känslomässiga kopplingar till mina prylar...prylar är bara prylar, helt enkelt.

Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)


Tycks vara svårt att välja. Hittills resonerar du. Det är bra att resonera före ett sådant viktigt val nu då du får högtalarna gratis. Seriöst. Du vet vad din äkta hälft gillar så du borde ha det ganska enkelt att välja högtalare :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-10 00:20

Jag har ju två rum med anläggningar nu, och tre sovrum samt ett stort kök där jag ännu inte har nått.

Jag borde ju kunna få ha en anläggning i varje rum....eller? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:39

Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:43

gflar skrev:Jag har ju två rum med anläggningar nu, och tre sovrum samt ett stort kök där jag ännu inte har nått.

Jag borde ju kunna få ha en anläggning i varje rum....eller? :)


:lol: :) Du är rolig du :) Kör på. Jag hade egentligen tänkt att det skulle handla om favoritlyssningsstället.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-10 00:56

petersteindl skrev:
Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter


Jag valde faktiskt OA51 tillsammans med min dåvarande äkta hälft... eller om hon kanske valde åt mig? :wink: Skulle jag finna anledning att välja igen skulle jag absolut överväga din ägg - hoppas att de kan bli den accent som OA51 var då och kunna sätta särprägel på moderna bostäder utan att kompromissa med ljudkvaliteten... :)

Huruvida alla parter i hemmet är överens är en intressant fråga... hur prioriterar man? Det handlar ju inte alltid om pengar men många människor ha inte valet att köpa sk exklusiva saker. I en relation bör man väl annars rimligtvis bejaka och uppmuntra varandras intressen? Annars är det nog dags att gå vidare...^^

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-10 01:08

hevi skrev:Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)


+1

Jag väljer ett dolt bassystem baserat på Lambda Acoustics 15"-are med Apollomotorn. Det räcker med 16 stycken. Till det väljer jag en högtalare bestående av ett Unityhorn av Tom D kopplat till ett av Nicholas McKinney specialbyggt 12" element som får arbeta från 80-300Hz där hornet tar vid.

Eftersom önskemålet var fritt så spelar det väl ingen roll att produkterna inte går att få tag på, det fixar du Peter?

Jag nöjjer mig inte med 2-kanal, utan jag önskar 16 sourroundhögtalare av typen Ino a2 till detta samt en center som är bestyckad likt fronthögtalarna.

Kablaget till detta vill jag ha specialbyggt av Peter Steindl. Det går bra om det är av silver rakt igenom.

För att systemet skall fungera optimalt önskar jag en magiskt låda från Bremen som är specialanpassad till systemet. Den skall ha mediaspelare, PEQ, analoga och digitala ingångar och en avspelare för skivor för nuvarande och framtida format. Nätverksmässigt skall det vara 10GB trådbundet och trådlöst.

Det hela skall kunna hanteras på ett enkelt vis med hjälp av en telefonapp (funktionsduglig för alla plattformar).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-08-10 01:09

Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 01:10

Jocke skrev:
petersteindl skrev:
Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter


Jag valde faktiskt OA51 tillsammans med min dåvarande äkta hälft... eller om hon kanske valde åt mig? :wink: Skulle jag finna anledning att välja igen skulle jag absolut överväga din ägg - hoppas att de kan bli den accent som OA51 var då och kunna sätta särprägel på moderna bostäder utan att kompromissa med ljudkvaliteten... :)

Huruvida alla parter i hemmet är överens är en intressant fråga... hur prioriterar man? Det handlar ju inte alltid om pengar men många människor ha inte valet att köpa sk exklusiva saker. I en relation bör man väl annars rimligtvis bejaka och uppmuntra varandras intressen? Annars är det nog dags att gå vidare...^^


Wow! Fantastiskt väl valda ord. Det är min ambition. Vi får se. Orden är som klippt och skuret för Bremens marknadsföring i Sverige?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 01:13

MagnusÖstberg skrev:
hevi skrev:Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)


+1

Jag väljer ett dolt bassystem baserat på Lambda Acoustics 15"-are med Apollomotorn. Det räcker med 16 stycken. Till det väljer jag en högtalare bestående av ett Unityhorn av Tom D kopplat till ett av Nicholas McKinney specialbyggt 12" element som får arbeta från 80-300Hz där hornet tar vid.

Eftersom önskemålet var fritt så spelar det väl ingen roll att produkterna inte går att få tag på, det fixar du Peter?

Jag nöjjer mig inte med 2-kanal, utan jag önskar 16 sourroundhögtalare av typen Ino a2 till detta samt en center som är bestyckad likt fronthögtalarna.

Kablaget till detta vill jag ha specialbyggt av Peter Steindl. Det går bra om det är av silver rakt igenom.

För att systemet skall fungera optimalt önskar jag en magiskt låda från Bremen som är specialanpassad till systemet. Den skall ha mediaspelare, PEQ, analoga och digitala ingångar och en avspelare för skivor för nuvarande och framtida format. Nätverksmässigt skall det vara 10GB trådbundet och trådlöst.

Det hela skall kunna hanteras på ett enkelt vis med hjälp av en telefonapp (funktionsduglig för alla plattformar).


:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2013-08-10 01:13

Väljer lätt mina nuvarande högisar*(Allison One) om de får vara hela å i spelbart skick . . . typ.

* Vad jag vet, så har inte just de högisarna, förhindrat(eller ens underlättat) någon samvaro med motsatt kön. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-10 01:17

petersteindl skrev:
Jocke skrev:
petersteindl skrev:
Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter


Jag valde faktiskt OA51 tillsammans med min dåvarande äkta hälft... eller om hon kanske valde åt mig? :wink: Skulle jag finna anledning att välja igen skulle jag absolut överväga din ägg - hoppas att de kan bli den accent som OA51 var då och kunna sätta särprägel på moderna bostäder utan att kompromissa med ljudkvaliteten... :)

Huruvida alla parter i hemmet är överens är en intressant fråga... hur prioriterar man? Det handlar ju inte alltid om pengar men många människor ha inte valet att köpa sk exklusiva saker. I en relation bör man väl annars rimligtvis bejaka och uppmuntra varandras intressen? Annars är det nog dags att gå vidare...^^


Wow! Fantastiskt väl valda ord. Det är min ambition. Vi får se. Orden är som klippt och skuret för Bremens marknadsföring i Sverige?

Mvh
Peter


Haha... tack - eller nått! Behöver du en manager eller är tjänsten som copywriter möjligen ledig? :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 01:19

Martin skrev:Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.


Ditt svar är noterat :) Ditt svar säger en hel del om vad det handlar om och speciellt just för dig.

Det verkar som att det blir mycket svårare att bestämma sig då tidsaspekten kommer in trots att den ekonomiska aspekten har eliminerats.

Man skulle kunna leka med tanken att begränsa tiden till 25 år och därefter fick man välja igen. Frågan är dock om det skulle utgöra skillnad på 15 år kontra 25 år? Nu har jag dock satt tiden som den är just för att skapa eftertanke.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-08-10 01:30

petersteindl skrev:
Martin skrev:Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.


Ditt svar är noterat :) Ditt svar säger en hel del om vad det handlar om och speciellt just för dig.

Det verkar som att det blir mycket svårare att bestämma sig då tidsaspekten kommer in trots att den ekonomiska aspekten har eliminerats.

Man skulle kunna leka med tanken att begränsa tiden till 25 år och därefter fick man välja igen. Frågan är dock om det skulle utgöra skillnad på 15 år kontra 25 år? Nu har jag dock satt tiden som den är just för att skapa eftertanke.

Mvh
Peter
Om vi säger att jag får 1år på mig att åka omkring och lyssna runt. Det skulle jag nog klara mig på för att fatta ett beslut. Men beslutet skulle ändå vara väldigt mycket mer ångestbetonat än om man hade fått köpa ett par högtalare att vara nöjd med tillsvidare. De högtalae jag har nu har jag haft sedan 2006, alltså 7 år och jag är fortfarande jättenöjd med dem. Men om någon plötsligt ställde mig inför ultimatumet: gift dig med dina nuvarande högtalarbyggen eller så tar vi dem från dig och du får bygga ett par nya: vilka som helst att behålla hela livet istället. Då vet jag inte vad jag skulle välja faktiskt.

Hur skulle du resonerat kring dina högtalare? Att inte få möjligheten att utforska och utveckla en förbättrad version i framtiden.

Då var det mycket lättare att välja livskamrat för mig och det har jag redan gjort. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-08-10 01:39

Ha! Vilken omöjlig fråga! :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Carlsson OA52

Inläggav lennartj » 2013-08-10 03:12

Tvärtom käre Kalle dussin!
Jättelätt att svara på, Carlsson OA52, jag har haft mina 29 år nu och jag behåller dem gärna lika länge till, om jag lever så länge.
Basmoduler fick man också av Peter, fast i praktiken fick jag köpa elementen av honom och själv konstruera och bygga mina OB52 med hans och andras goda råd på vägen.
Jag är helnöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-10 03:32

petersteindl skrev:...OA 52 är ditt val. Det betyder att du redan har det du kunde få gratis :)


Yupp, sån e jag, för jag hade väl inte fått behålla det jag redan har, när jag nappar på gratiserbjudandet? De där svarta skärmarna du ser mot väggen där i lyssningsrummet är bara absorbenter, inga ESL 63 *visslar falskt*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 2004-05-12

Inläggav Kitchenmaster » 2013-08-10 09:08

För mig skulle det bli Ino Audio rakt igenom. 2 st i68es, 1 st i34es, infraZ-12 samt 12 st a2.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Inläggav ChristianAndersson » 2013-08-10 09:09

Statiska högtalarelement?

Lyssningrummets ytor täckta av
oändligt lätt och tätt membran,
indelat i oändligt många zoner,
drivna med godtyckliga kraftkälla,
i godtycklig konfiguration.

Leverantören får väl försöka sälja in helinsides reklamutrymme
och därmed funkar det inte till hembio, men väl med 8) ögonbindel
Shatterer of words

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2013-08-10 09:13

Jag skulle valt PA`t AC/DC hade på Råsunda, när jag såg dem första gången :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2013-08-10 09:50

Något liknande det jag har, eller väldigt lika. Jag sitter nöjd. :)
Högtalare är inget problem för mig längre, den frågan är löst.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
oyegie
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2011-11-05
Ort: Kristianstad

Inläggav oyegie » 2013-08-10 10:17

Usch har inte hört så mycket så det blir svårt men skulle gärna haft ett par rödlackade watt puppy.

Användarvisningsbild
jarre
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-02-14
Ort: Storvreta, Sweden

Inläggav jarre » 2013-08-10 10:22

Apogee The Grand.
Jag skulle kunna vara nöjd då. :wink:

Bild

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2013-08-10 10:26

Kitchenmaster skrev:För mig skulle det bli Ino Audio rakt igenom. 2 st i68es, 1 st i34es, infraZ-12 samt 12 st a2.

Ja, varför inte. Det är ju gratis. Man kan lägga mycket pengar på rummet då.
Låter som en bra idé.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2013-08-10 12:25

Jag skulle definitivt välja vackert lackerade i34es, kombinerat med Infra i lagom storlek och mängd, t.ex. Y-6.

Till det vill jag ha 8 stycken cc-ac-högtalare som bakkanal.

Med det systemet i åtanke klarar jag samtliga förbehåll, men jag undrar lite vad som händer om systemet går sönder eller blir stulet. Är jag immun även mot det?
Punkt 9 är nog den enda som skulle stjälpa det hela.
Musikåtergivning är hur mysigt som helst, men damer går alltid före i min värld.
Dock skulle jag aldrig respektera hennes intressen heller. :twisted:
Mycket kul - lite tid

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-08-10 12:38

Sitter ganska nöjd med mina högtalare men lider av för lite effekt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 12:51

Jag tar första inlägget igen. Jag har lagt till punkt 12.

Vilka högtalare skulle du välja...
petersteindl skrev:... om du fick högtalarna?

Lätt, eller hur? För att få fram den fria viljan så har pengarna tagits bort och för att spetsa till saken så finns det några små förbehåll 8)

1. Du får högtalarna. Det är bara att ta hem dem.

2. Alla får de de vill ha. Du är inte ensam om förmånen.

3. Allt är gratis. Värdeminskning existerar inte och heller inte lyxartiklar.

4. Det existerar nämligen inga pengar.

5. Du måste behålla högtalarna då du valt dem.

6. Du får aldrig byta ut dem.

7. Slänger du högtalarna så får du inga nya och ej heller några andra.

8. Du är så att säga bunden till högtalarna eller till att leva utan högtalare för resten av livet.

9. Om du träffar en motpart t.ex. ditt livs kärlek och som inte kan tänka sig att ha dina högtalare hemma så finns bara valet kvar att inte leva tillsammans eller slänga högtalarna.

10. Det är således ett val för livet där inga pengar begränsar.

11. Du får inte ändra dig efter att du en gång valt.


12. De skall vara riktiga existerande högtalare som finns i verkligheten. De kan vara i byggsats. De kan vara begagnade. De kan vara nya. De måste vara verkliga existerande högtalare där någon typbeteckning finns. Det kan vara högtalarelement eller färdiga högtalare

Vilka högtalare skulle du välja? :)


Man kan även ge svaret att man inte vet och motivera varför, t.ex. att man behöver tid för att sondera marknaden, eller något annat.

Inom näringslivet och även i livet finns planeringshjälpmedel där man använder sig av Möjlighet och Risk analys. Vad har man för Möjlighet och vilka risker är förknippad med möjligheten.

Jag har med avsikt valt att göra frågeställningen så att Möjligheten i princip är oändlig och att risken är att bli fast vid den oändliga möjligheten. Det är så att säga antingen/eller.

Tar man bort all risk så tar man även bort all form av ansvar och all form av eftertanke och all form av verklighet. Nu är verkligheten så att risken normalt sett inte är så ödesmättad, men jag bygger trots det in denna risk för att ge en distinkt valmöjlighet och kunna få ett konkret svar.

Jag vill också fäst uppmärksamheten på att punkt 9-11 i högsta grad gäller.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Carlsson OA52 + OB52

Inläggav lennartj » 2013-08-10 13:01

Peter,
du har inte nämnt något om livstidsgaranti för högtalarna, men du kan väl förtydliga att så är fallet om det skulle visa sig att baselement behöver kantas om eller andra åtgärder som krävs för att de ska förbli i nyskick.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2013-08-10 13:04

Och jag är fortfarande nyfiken på vad som gäller vid t.ex. stöld, lägenhetsbrand eller liknande. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:06

Oresound skrev:Statiska högtalarelement?

Lyssningrummets ytor täckta av
oändligt lätt och tätt membran,
indelat i oändligt många zoner,
drivna med godtyckliga kraftkälla,
i godtycklig konfiguration.

Leverantören får väl försöka sälja in helinsides reklamutrymme
och därmed funkar det inte till hembio, men väl med 8) ögonbindel


Förutsättningen är att du väljer ett konkret befintligt system med typbeteckning. Finns dessa saker i detta system? Finns inte grejerna så kan du heller inte få något. Man kan se det lite grand som att alla människor skulle ha en slags farsa där varje farsa har oändligt med pengar och varje människa går till sin far och önskar och eftersom det finns oändligt med pengar så finns det ingen ekonomisk begränsning. Däremot måste produkterna existera annars finns de inte.

I samhället jag utgår från existerar inga pengar. Allt är gratis för alla. Det är samma som att alla skulle vara oändligt rika. Reklamutrymme behövs troligtvis inte i sådant samhälle.

Men den springande punkten är de inbakade förutsättningar och förbehåll som jag radat upp i punktform. Så, vilka högtalare väljs?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson OA52 + OB52

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:07

lennartj skrev:Peter,
du har inte nämnt något om livstidsgaranti för högtalarna, men du kan väl förtydliga att så är fallet om det skulle visa sig att baselement behöver kantas om eller andra åtgärder som krävs för att de ska förbli i nyskick.


Allt är gratis och således är även service gratis :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:12

Fostex skrev:Och jag är fortfarande nyfiken på vad som gäller vid t.ex. stöld, lägenhetsbrand eller liknande. :)


Vem skulle vilja stjäla något? Allt är ju gratis för alla. Tjuven kan alltså få likadana grejer som du har. Han behöver inte ta från dig. Lägenhetsbrand gör ingen skillnad. Du får tillbaks identiskt samma lägenhet med identiskt alla grejer.

Ni verkar mer oroliga då ni får saker gratis än om ni betalar för dem :lol: :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-08-10 13:13

Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:21

Martin skrev:
petersteindl skrev:
Martin skrev:Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.


Ditt svar är noterat :) Ditt svar säger en hel del om vad det handlar om och speciellt just för dig.

Det verkar som att det blir mycket svårare att bestämma sig då tidsaspekten kommer in trots att den ekonomiska aspekten har eliminerats.

Man skulle kunna leka med tanken att begränsa tiden till 25 år och därefter fick man välja igen. Frågan är dock om det skulle utgöra skillnad på 15 år kontra 25 år? Nu har jag dock satt tiden som den är just för att skapa eftertanke.

Mvh
Peter
Om vi säger att jag får 1år på mig att åka omkring och lyssna runt. Det skulle jag nog klara mig på för att fatta ett beslut. Men beslutet skulle ändå vara väldigt mycket mer ångestbetonat än om man hade fått köpa ett par högtalare att vara nöjd med tillsvidare. De högtalae jag har nu har jag haft sedan 2006, alltså 7 år och jag är fortfarande jättenöjd med dem. Men om någon plötsligt ställde mig inför ultimatumet: gift dig med dina nuvarande högtalarbyggen eller så tar vi dem från dig och du får bygga ett par nya: vilka som helst att behålla hela livet istället. Då vet jag inte vad jag skulle välja faktiskt.

Hur skulle du resonerat kring dina högtalare? Att inte få möjligheten att utforska och utveckla en förbättrad version i framtiden.

Då var det mycket lättare att välja livskamrat för mig och det har jag redan gjort. :)


Det är klart att forskning och utveckling inte blir hämmad. Det är bara för mig att ringa Scan-Speak och få nya roliga högtalarelement gratis :) De som väljer äggen har i sådant fall möjlighet att få äggen gratis uppdaterade 8)

Vad jag förstår så är det enklare att välja livskamrat än högtalare och att välja högtalare ger ångest 8) Är det så?

Hmm . . . typ :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:23

Komorok skrev:Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .


Japp, men du är tvungen att ha dem allihopa livet ut eller att slänga rubbet och därefter aldrig ha högtalare :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
OlofJ
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2011-10-18

Inläggav OlofJ » 2013-08-10 13:29

Jag tycker det verkar jobbigt att vara bunden till några döda ting för resten av livet, även om det skulle vara kul nu med ett stort system så kanske det inte är lika kul om man senare blir tvungen att knö in alltihop i en etta.
Jag skulle nog välja ett par bra hörlurar istället så jag kan njuta av musik var jag än befinner mig i framtiden.
Bild

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-08-10 13:32

petersteindl skrev:
Komorok skrev:Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .


Japp, men du är tvungen att ha dem allihopa livet ut eller att slänga rubbet och därefter aldrig ha högtalare :)

Mvh
Peter


Det finns ju förråd att hyra där man kan förvara de man inte använder för stunden :-P .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-08-10 13:32

Vad jag förstår så är det enklare att välja livskamrat än högtalare och att välja högtalare ger ångest Är det så?


:) Så kan det vara. Mitt problem är nog att jag är för nyfiken på vad man skulle kunna bygga för högtalare i framtiden när man blivit gammal och inte riktigt klok. :wink:
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 14:00

Komorok skrev:
petersteindl skrev:
Komorok skrev:Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .


Japp, men du är tvungen att ha dem allihopa livet ut eller att slänga rubbet och därefter aldrig ha högtalare :)

Mvh
Peter


Det finns ju förråd att hyra där man kan förvara de man inte använder för stunden :-P .


Vi pratar högtalare. Har du valt att få dessa med tanke på att använda dessa så är det så. Du kommer således ha kvar dessa på plats och lyssna på dessa. Du har möjlighet att välja mindra antal från början. Om du tror att du kommer slänga in INO högtalarna i garderoben eller i förrådet så välj istället andra högtalare eller mindre antal högtalare eller mindre högtalare av INO. Svårare än så är det inte. Du kan till och med avstå att få högtalarna gratis för att behålla friheten att göra dig av med dessa.

Denna tråd är inte en tråd i filosofi eller annat tjafs. Det är enkom en tråd som handlar om vilka högtalare du väljer om du får dessa gratis. Du måste använda dem på det sätt som du tänkt från början och göra det fortsättningsvis också. Vill du inte så kan du slänga rubbet men utan att kunna skaffa ersättare. Så är det i denna tråd.

Är det svårt?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 14:01

OlofJ skrev:Jag tycker det verkar jobbigt att vara bunden till några döda ting för resten av livet, även om det skulle vara kul nu med ett stort system så kanske det inte är lika kul om man senare blir tvungen att knö in alltihop i en etta.
Jag skulle nog välja ett par bra hörlurar istället så jag kan njuta av musik var jag än befinner mig i framtiden.
Bild


Bra svar. Enkelt och rakt.

*Pliff* varde STAX.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-08-10 14:14

petersteindl skrev:
Komorok skrev:
petersteindl skrev:
Komorok skrev:Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .


Japp, men du är tvungen att ha dem allihopa livet ut eller att slänga rubbet och därefter aldrig ha högtalare :)

Mvh
Peter


Det finns ju förråd att hyra där man kan förvara de man inte använder för stunden :-P .


Vi pratar högtalare. Har du valt att få dessa med tanke på att använda dessa så är det så. Du kommer således ha kvar dessa på plats och lyssna på dessa. Du har möjlighet att välja mindra antal från början. Om du tror att du kommer slänga in INO högtalarna i garderoben eller i förrådet så välj istället andra högtalare eller mindre antal högtalare eller mindre högtalare av INO. Svårare än så är det inte. Du kan till och med avstå att få högtalarna gratis för att behålla friheten att göra dig av med dessa.

Denna tråd är inte en tråd i filosofi eller annat tjafs. Det är enkom en tråd som handlar om vilka högtalare du väljer om du får dessa gratis. Du måste använda dem på det sätt som du tänkt från början och göra det fortsättningsvis också. Vill du inte så kan du slänga rubbet men utan att kunna skaffa ersättare. Så är det i denna tråd.

Är det svårt?

Mvh
Peter



Nej, det är skitlätt. Får jag bara ha en enda uppställning i ETT enda rum så blir det ovanstående system. Men vad ska jag då ha i de andra rummen i lägenheten/huset? Inga alls? Skulle inte tro det. Då behöver jag ha andra uppsättningar också. Ja, andra, mindre Ino-system för att vara exakt. Och blir det en flytt vill jag ju redan ha högtalare för de nya rummen eller kunna skuffa undan de som inte behövs för tillfället, men som kanske behövs om jag flyttar igen. Att förutsätta någon sorts statiskt boende är trångsynt imho :-? .

Du har fått mitt svar på din fråga och jag har sagt att jag tycker frågeställningen är för trångsynt.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 14:26

Komorok skrev:
petersteindl skrev:
Komorok skrev:
petersteindl skrev:
Komorok skrev:Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .


Japp, men du är tvungen att ha dem allihopa livet ut eller att slänga rubbet och därefter aldrig ha högtalare :)

Mvh
Peter


Det finns ju förråd att hyra där man kan förvara de man inte använder för stunden :-P .


Vi pratar högtalare. Har du valt att få dessa med tanke på att använda dessa så är det så. Du kommer således ha kvar dessa på plats och lyssna på dessa. Du har möjlighet att välja mindra antal från början. Om du tror att du kommer slänga in INO högtalarna i garderoben eller i förrådet så välj istället andra högtalare eller mindre antal högtalare eller mindre högtalare av INO. Svårare än så är det inte. Du kan till och med avstå att få högtalarna gratis för att behålla friheten att göra dig av med dessa.

Denna tråd är inte en tråd i filosofi eller annat tjafs. Det är enkom en tråd som handlar om vilka högtalare du väljer om du får dessa gratis. Du måste använda dem på det sätt som du tänkt från början och göra det fortsättningsvis också. Vill du inte så kan du slänga rubbet men utan att kunna skaffa ersättare. Så är det i denna tråd.

Är det svårt?

Mvh
Peter



Nej, det är skitlätt. Får jag bara ha en enda uppställning i ETT enda rum så blir det ovanstående system. Men vad ska jag då ha i de andra rummen i lägenheten/huset? Inga alls? Skulle inte tro det. Då behöver jag ha andra uppsättningar också. Ja, andra, mindre Ino-system för att vara exakt. Och blir det en flytt vill jag ju redan ha högtalare för de nya rummen eller kunna skuffa undan de som inte behövs för tillfället, men som kanske behövs om jag flyttar igen. Att förutsätta någon sorts statiskt boende är trångsynt imho :-? .

Du har fått mitt svar på din fråga och jag har sagt att jag tycker frågeställningen är för trångsynt.


Se där, ett konkret svar. Bra. Jag förutsätter inget alls annat än ett svar på vilka högtalare man skulle välja.

Vill man ha det vidsynt så kan man ju istället välja att få samtliga högtalare på planeten och kränga av det man inte vill behålla och få pengar över till att köpa bilar och båtar och hus eller något annat och alla kan ge det svaret. Det ger dock inget nytt.

Du har gjort ditt val.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2013-08-10 14:30

Jag vill inte ha några högtalare, istället vill jag ha frikort på Europe-Audio och Bauhaus, går det? :D
Eventuellt skulle jag behöva ett par års semester också...... 8)
.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-10 14:35

petersteindl skrev:...Vad jag förstår så är det enklare att välja livskamrat än högtalare och att välja högtalare ger ångest 8) Är det så?


Absolut, livskamrater springer man på när man minst anar det. Högtalare kräver en himla massa aktivitet för att hitta rätt. Fast sen kan det mycket väl vara så att högtalarna hänger med längre i livet än livskamraten. Här leder livskamraten med 28-26.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 14:45

AndersD skrev:Jag vill inte ha några högtalare, istället vill jag ha frikort på Europe-Audio och Bauhaus, går det? :D
Eventuellt skulle jag behöva ett par års semester också...... 8)


Bra val :)

Mvh
Peter

PS. Nu förstår jag varför de andra i företaget vill ha bort mig från marknadsföring :lol: :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2013-08-10 15:01

Lite märkligt att en del måste ta i med högtaleri så att de nästan spyr och att en ny presumtiv livskamrat sannolikt gör det och vänder, om man hamnat i en situation så man måste söka en ny.

Det finns tillräckligt många som accepterar ett par OA52 (eller ägg, skulle jag tro) att man kan rata dem som inte gör det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2013-08-10 15:19

Svårt detta.. Finns ju mycket exotiska grejer som man är sugen på men när man efter så har man inte hört många av dem i verkligheten (eller ens sett) så jag kompromissar. Både när det kommer till utséende och prestanda (gissar jag.. Har inte hört dem heller) skulle jag sitta nöjd (tillräckligt bra för att slippa fundera, och tillräckligt vackert/diskret för att hålla eventuella fruar nöjda) med 5 eller 7 Bremen-ägg och sedan prof X4 under det.. Får jag ändå inte sälja det så finns ingen anledning att välja prylar som tar en massa plats och som jag, med mitt kunnande, förmodligen inte skulle förmå att uppskatta efter förtjänst ändå.

Alltså: 7st Bremen-ägg och prof X4 och jag tror att både ljudintresse, skiftande miljöer genom livet och eventuella andra än nuvarande partners skulle kunna sitta nöjda.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Inläggav TomKokk » 2013-08-10 15:27

Komorok skrev:Jag skulle se till att sitta säker genom att skaffa en rejäl uppsättning med olika högtalare då. Att låsa mig till en enda uppställning vore ju tråkigt. Men huvuduppställningen skulle bestå av 3st i68es-s, InfraZ-96 och 48st a2. Lika bra att ta i lite på en gång. Det är ju gratis :-D .


Inte helt gratis! Måste ju driva alla högtalare. ;-)
Kan springa iväg rejält beroende på vem man är
och vad man ska/vill ha som effektförstärkare.
*ler*
Hörlurar..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-10 15:40

petersteindl skrev: :D
Du skrattar du, men när får jag grejjerna? :twisted:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-08-10 16:16

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev: :D
Du skrattar du, men när får jag grejjerna? :twisted:

Hur skall du få in det i din 2a skall du sova i badrummet?

Användarvisningsbild
micromodular
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 2012-04-10
Ort: Botkyrka

Inläggav micromodular » 2013-08-10 16:53

Enkelt...Tannoy Canterbury och en Nofrills Barrabass, eller två...

Lättdrivet, punktformigt, oerhört dynamiskt, och bas långt ner i kalsongerna.

lelle
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 17:08

:D Här är det utan krusiduller.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shuffle
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-03-09
Ort: Örebro

Inläggav shuffle » 2013-08-10 19:31

2212...
Tänkte lustigt nog häromdagen att de 116 som jag har idag faktiskt.se är det bästa jag hört till dags dato.
Bryter man ut särskilda parametrar som diskant, bas etc finns det säkert andra som är bättre,
men mer MUSIK det vette..... där finns nåt som bara stämmer!

Det enda i världen som lockar är Äggen, har tyvärr inte hört dom än.

/JH

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-10 19:45

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev: :D
Du skrattar du, men när får jag grejjerna? :twisted:

Hur skall du få in det i din 2a skall du sova i badrummet?


Det är inga stora grejjer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Inläggav joakimfors » 2013-08-10 19:48

Är inte allt för kräsen och eftersom ett par TQWT mkII redan är på plats och godkända av chefen så säger jag: ett par riktigt fint tillverkade Troels Gravesen DTQWT mkII. :)

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1293
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Inläggav Nicke » 2013-08-10 19:58

Jag har dom jag har,kommer inte säljas/bytas :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2013-08-10 20:05

Med dom kraven en del har är det ju inte svårt att uppnå sin dröm..
När nu ändå tomten är på besök så skulle jag inte hålla igen kan jag lova. :D

Till att börja med så murar jag upp ett separat hus på tomten. Det kan väl vara en sisådär 100 kvadrat som får agera enbart bio/lyssningsrum.
Givetvis byggs det med hjälp av någon duktig akustiker så att det finns goda förutsättningar för god återgivning.

Efter det tar jag tre TAD R1. Vänster, center och höger.
Jag hugger ett gäng av TAD:s små "stativare" Compact reference.
Kanske typ tre per kanal i min 7.1-uppsättning. När tomten ändå är igång så hugger jag väl en eller två per kanal till front high och back high också. :D

Lite bas ska man ju ha också. LMS 5400 vet jag ju låter bra, så jag försöker väl att klämma in så många det bara går i fronten.
Det går ju att sätta upp en stålvägg en meter eller två innanför ytterväggen, och på så sätt använda det utrymmet som en låda.
Som en IB alltså, men med en uträknad volym.
64 st LMS 5400 borde väl gå att klämma in och borde räcka ganska långt.

Drivning till allt blir väl TAD:s egna steg när dom ändå ska leverera. :D

Den uppsättningen känner jag att jag skulle kunna leva med helt klart. :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2013-08-10 20:39

Svårt.... Rauna? Technics? JBL? Carlsson? Yamaha? Mirsch?

Nåt fett vintage iaf. Kanske ett par gigantiska JBL 80-talare. Om inte Technics eller annat.

Användarvisningsbild
Henrik62
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2012-11-18

Inläggav Henrik62 » 2013-08-10 21:05

Jag förstår frågan! För mig är det enkelt. Jag skulle be Reidar Persson bygga ett par högtalare åt mig. Jag har levt med hans Respons Grand i över tio år och känner inget behov av att byta.

8)

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2013-08-10 21:07

Mitt val:
Bild
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2013-08-10 21:12

Ett hornsystem såklart. AudioNote/YL, ALE, Klangfilm eller Western Electric förstås. Drivna av 2A3 eller 300B. Signalkällor kanske skulle vara Boulder. Bakkanaler kanske Ägg eller JBL.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 22:12

bakerman22 skrev:Med dom kraven en del har är det ju inte svårt att uppnå sin dröm..
När nu ändå tomten är på besök så skulle jag inte hålla igen kan jag lova. :D

Till att börja med så murar jag upp ett separat hus på tomten. Det kan väl vara en sisådär 100 kvadrat som får agera enbart bio/lyssningsrum.
Givetvis byggs det med hjälp av någon duktig akustiker så att det finns goda förutsättningar för god återgivning.

Efter det tar jag tre TAD R1. Vänster, center och höger.
Jag hugger ett gäng av TAD:s små "stativare" Compact reference.
Kanske typ tre per kanal i min 7.1-uppsättning. När tomten ändå är igång så hugger jag väl en eller två per kanal till front high och back high också. :D

Lite bas ska man ju ha också. LMS 5400 vet jag ju låter bra, så jag försöker väl att klämma in så många det bara går i fronten.
Det går ju att sätta upp en stålvägg en meter eller två innanför ytterväggen, och på så sätt använda det utrymmet som en låda.
Som en IB alltså, men med en uträknad volym.
64 st LMS 5400 borde väl gå att klämma in och borde räcka ganska långt.

Drivning till allt blir väl TAD:s egna steg när dom ändå ska leverera. :D

Den uppsättningen känner jag att jag skulle kunna leva med helt klart. :P


Noterat. Vad får det lov att vara i biblioteket? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-10 22:39

Kitchenmaster skrev:För mig skulle det bli Ino Audio rakt igenom. 2 st i68es, 1 st i34es, infraZ-12 samt 12 st a2.


Ett sådant system skulle jag helt klart kunna leva med, men jag hade valt 3st i68es :D

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-08-10 22:47

i32s. Vill inte gärna ha större.

Infra-Z...12? Det räcker.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
denim44demon
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2012-02-01
Ort: Jämte i Stockholm

Inläggav denim44demon » 2013-08-10 23:03

Jag tackar vänligt för erbjudandet, men tackar nej.

Jag tror inte jag behöver så extrema"drömhögtalare" så jag inte kommer att ha råd att köpa dem någon gång i livet om jag verkligen skulle vilja.

Jag kan däremot testa, bygga, meka och lära mig mycket mer än vad jag kan idag vilket i sig känns som om det ger mer värde och nöje. Jag tror också att jag tack vare detta val får ett par högtalare jag kommer trivas bättre med utan att de för den delen skulle behöva kosta massor.

Livet förändras många gånger under en livstid och säkerligen också mina behov.

Dessutom har många av mina vänner nu så sjuka anläggningar så jag kan hänga lite hos dem och lyssna på skön musik, snacka skit och ha det bra.

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav icko » 2013-08-10 23:10

Är sugen på ett par Orion

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2013-08-10 23:14

denim44demon skrev:Jag tackar vänligt för erbjudandet, men tackar nej.


Förstår hur du känner..!

F.ö., perfektion är kanske inte alltid det bästa. "God enters through the cracks" som indianerna säger när lerkrukor har sprickor. Eller när de väver in nån felaktig tråd i mattan. Ligger mycket livsvisdom i det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 23:29

denim44demon skrev:Jag tackar vänligt för erbjudandet, men tackar nej.

Jag tror inte jag behöver så extrema"drömhögtalare" så jag inte kommer att ha råd att köpa dem någon gång i livet om jag verkligen skulle vilja.

Jag kan däremot testa, bygga, meka och lära mig mycket mer än vad jag kan idag vilket i sig känns som om det ger mer värde och nöje. Jag tror också att jag tack vare detta val får ett par högtalare jag kommer trivas bättre med utan att de för den delen skulle behöva kosta massor.

Livet förändras många gånger under en livstid och säkerligen också mina behov.

Dessutom har många av mina vänner nu så sjuka anläggningar så jag kan hänga lite hos dem och lyssna på skön musik, snacka skit och ha det bra.


Rakt och bra svar :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-11 00:51

Har inte hittat min drömhögtalare än, måste ut och lyssna mer.
Dom som kan lira musik kan inte lira det på tillräcklig nivå, och dom som kan lira på tillräcklig nivå....

Ett par Catacomb börjar närma sig känner jag, men... ja... jaa... hmm vette fan alltså.

Jag måste helt klart ut och höra mer...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Inläggav mn12 » 2013-08-11 01:01

Om jag skulle ha dom resten av livet skulle jag välja skapliga stativare som kan placeras i (nästan) alla rum. Jag skulle kunna leva med ett par Harbeth M30.1 eller Bremen ägg. Dessutom faller damerna för äggen så man behöver aldrig välja bort damen för att behålla högtalarna :)
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2013-08-11 09:04

Jag tvekade några sekunder, men sedan fick estetik gå före absolut ljudtryckskapacitet. Jag väljer ett par Ino i34es kompletterade av Infra Z-12. Blir det trångt om plats kan man alltid välja att ställa några basmoduler i garderoben.

Jag funderade på i68es istället, men dels tycker jag inte de är snygga, dels kräver de så stort rum. i34es är å andra sidan bland de vackraste högtalare jag vet. Mattsvart lack, tack.

Det får bli en center i form av r34es och surrounder i form av 12st a2 också, förstås.

Ursäkta att jag valde Ino-högtalare. Om jag inte fick välja Ino hade det blivit Dynaudio av sentimentala och estetiska skäl.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Inläggav Conan » 2013-08-11 09:22

Var jag tvungen att bestämma mig i dag, fick det nog bli ett ino-system liknande Morgans ovan. Fast jag skulle nog vilja ha en "riktig" centerhögtalare istället.

Men allra helst skulle jag vilja lyssna nåt år på lite andra system också, som Guru, Revel, Magnepan och kanske Darth Vader, Megatrend och kommande QLN. :P

Och om jag ska vara ärlig, så hade jag nog tackat nej till "drömsystemet" om jag aldrig mer fick byta.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 2004-05-12

Inläggav Kitchenmaster » 2013-08-11 10:04

adzer skrev:
Kitchenmaster skrev:För mig skulle det bli Ino Audio rakt igenom. 2 st i68es, 1 st i34es, infraZ-12 samt 12 st a2.


Ett sådant system skulle jag helt klart kunna leva med, men jag hade valt 3st i68es :D


Satt också och velade mellan i68es och i34es som center. Inser nu att jag också borde valt som dig, men skulle ändå med största sannolikhet sitta nöjd livet ut med det system jag valde. :)

(Utgick nog lite för mycket utifrån det Ingvar-ritade rum jag påbörjat och där tänke jag p.g.a. kostnadsskäl varken ha center eller ljudgenomsläpplig duk. Skulle alla högtalare vara gratis skulle jag så klart kunna köpa en sådan duk.)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-08-11 10:39

Nej, du kan inte köpa en sådan duk eftersom det inte finns pengar i detta exempel.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 10:55

Morgan skrev:Jag tvekade några sekunder, men sedan fick estetik gå före absolut ljudtryckskapacitet. Jag väljer ett par Ino i34es kompletterade av Infra Z-12. Blir det trångt om plats kan man alltid välja att ställa några basmoduler i garderoben.

Jag funderade på i68es istället, men dels tycker jag inte de är snygga, dels kräver de så stort rum. i34es är å andra sidan bland de vackraste högtalare jag vet. Mattsvart lack, tack.

Det får bli en center i form av r34es och surrounder i form av 12st a2 också, förstås.

Ursäkta att jag valde Ino-högtalare. Om jag inte fick välja Ino hade det blivit Dynaudio av sentimentala och estetiska skäl.


Hej Morgan! Tack för rakt och detaljerat och genomtänkt svar :) Dock vet jag inte varför du (eller någon annan för den delen) behöver ursäkta dig för valet av Ino. Frågan är vem du ger ursäkten till? Rent logiskt kanske det är till GURU. Eller är det till IÖ eftersom IÖ sagt att han inte vill ha för stor arbetsbörda (om jag förstått saken rätt)? Ingen behöver ursäkta sig för sitt val av högtalare oavsett fabrikat, märke eller modell eller utförande eller för sitt val av något annat för den delen vad det än vara må. Ingen behöver skämmas för sitt val vare sig man idag kan eller vill välja eller avstå att välja.

Huvudsaken man är ärlig mot sig själv. Det är snarast om detta som tråden handlar om, att vara ärlig mot sig själv, att dra gränser och få gratis möjlighet till att kunna sitta nöjd och att se livet antingen som solo eller som en större spelplats än att vara solo.

För dem som ser vägen som målet d v s som tycker om att byta högtalare eller stereo lite då och då är valet ett gissel och egentligen inte tillämpbart. Jag vet detta och de kan svara just det jag skrivit. Egentligen skulle de kunda bilda en depå av högtalare där de kan plocka hem ett par och lyssna en tid och därefter byta ut dessa mot andra högtalare i depån. Varför skall högtalare stå som monument hos var och en? Man lånbyter högtalare med varandra och får på så sätt en bra överblick över vad som passar i rummet och i smaken.

Människor har olika målsättning och prioritering med hur man spenderar tiden i sitt liv.

Jag har reflekterat över alla olika val och även över valet Ino. Det är knappt någon som valt GURU. Det förvånar mig lite. Är Ino största konkurrenten till GURU i Sverige? I denna tråd spelar ju priset ingen roll eftersom högtalarna är gratis. Nåväl, tråden handlar varken om Ino eller Guru eller om äggen eller någon annan specifik högtalare. Tråden handlar om alla olika högtalare och högtalarkombinationer och om prioritering. En sak till, är funktionen hos högtalare enkom ljudmässig? Eller finns det även en miljömässig funktion där högtalarna har funktionen att vara inredningsdetalj? Det ges säkert olika svar för olika personer. Var och en får svara för sig själv och det framgår av många svar, ja kanske rentav från de flestas svar.

En annan intressant sak är att de övervägande önskelistorna består i högtalare som skall placeras intill vägg eller nära vägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-08-11 11:02

Guru har inga högtalare som konkurrerar med Inos större toppsystem. Kan vara en anledning :-) .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 11:09

Komorok skrev:Nej, du kan inte köpa en sådan duk eftersom det inte finns pengar i detta exempel.


Precis, Kitchenmaster skulle i sådant samhälle inte kunna köpa denna duk men däremot kunna få den gratis om så önskas :)

I ett gratissamhälle kan man tänka sig hur det skulle bli om man fick allt man pekade på och kunde byta ut saker stup i kvarten eller slänga saker i grovsoprummet stup i kvarten. Hur snabbt försvinner jordens tillgångar då? Idag finns mindre än häften av samtliga pengar i form av cash. Resten är siffror i datorer. Det kommer en dag då cash är borta och allt är siffror. Vad spelar det för roll vilka siffror som står? Vad händer om man då tar bort alla siffror? Är det siffrorna som styr? Är saker gratis så styr inga siffror. Men, vad är det då som styr?

Ja, i detta fall hjälper ens äkta hälft till att styra. Det verkar som det behövs för att få sans i galenskaperna :lol: :) Det är lite kul att vara galen så länge det inte slår tillbaks mot ens omgivning och/eller närmaste.

Jag har försökt att få till ett realistikt orealistiskt drömscenario där hänsyn mot sin nästa står som en begränsande faktor och sätter en broms. Vore saker gratis så skulle de snabbt ta slut om det inte fanns en broms.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Inläggav Bagaget » 2013-08-11 11:10

petersteindl skrev:En annan intressant sak är att de övervägande önskelistorna består i högtalare som skall placeras intill vägg eller nära vägg.

Mvh
Peter


Då inte även rummet var gratis så ligger det något i att välja en modell som inte tar för många m^2 dyr golvyta i anspråk.


...kanske ;)

Anders

Användarvisningsbild
JockeX
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-08-18

Inläggav JockeX » 2013-08-11 11:18

När man väl har chansen får man väl dra till med något stort och dyrt. Jag kör på Dynaudio Evidence Master. Stort namn, stor högtalare. Men givetvis kompletteras det med basmoduler så man inte saknar något ner mot 5hz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-11 11:19

petersteindl skrev:En annan intressant sak är att de övervägande önskelistorna består i högtalare som skall placeras intill vägg eller nära vägg.

Mvh
Peter


Jag pesonligen tycker att högtalare som står halvvägs ut i rummet är både fult och opraktiskt.

Användarvisningsbild
JockeX
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-08-18

Inläggav JockeX » 2013-08-11 11:23

adzer skrev:
petersteindl skrev:En annan intressant sak är att de övervägande önskelistorna består i högtalare som skall placeras intill vägg eller nära vägg.

Mvh
Peter


Jag pesonligen tycker att högtalare som står halvvägs ut i rummet är både fult och opraktiskt.


Vad spelar det för roll i ett dedikerat rum?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 11:26

JockeX skrev:När man väl har chansen får man väl dra till med något stort och dyrt. Jag kör på Dynaudio Evidence Master. Stort namn, stor högtalare. Men givetvis kompletteras det med basmoduler så man inte saknar något ner mot 5hz.


:D Fast "dyrt" existerar inte i scenariot eftersom inga pengar finns. Allt är ju gratis. Återstår "stort". Varför vill du ha "stort". Är det bättre ju större högtalarna är? :) Jag frågar dig eftersom det inte framgår.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2013-08-11 11:45

Jag skulle helt klart välja mina nästa högtalare, dom jag bygger nästa gång.

Dom blir så bra att det blir omöjligt att hitta nåt bättre, så jag kan förstås tänka mig att leva både det här och nästa liv utan att byta ut dom. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 11:51

phon skrev:Jag skulle helt klart välja mina nästa högtalare, dom jag bygger nästa gång.

Dom blir så bra att det blir omöjligt att hitta nåt bättre, så jag kan förstås tänka mig att leva både det här och nästa liv utan att byta ut dom. :D


Mr. Magneto, tackar för rakt och ärligt svar. Utomordentligt bra val :) Dessutom behöver du inte betala för dessa då de väl är klara :)

/Äggmannen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-11 12:05

Kan man få välja att en högtalartillverkare kommer hem och bygger en special edition till mig och mitt rum?

Då kan man ju verkligen få det precis som man vill :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2013-08-11 12:11

Anledningen till att jag ville be om ursäkt för Ino-valet var endast att det kändes så förutsägbart och trist just här på Faktiskt.se. :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-11 12:18

Morgan skrev:Anledningen till att jag ville be om ursäkt för Ino-valet var endast att det kändes så förutsägbart och trist just här på Faktiskt.se. :)


Det där är väl en skröna, finns ju massor här som inte är ägare eller vill vara heller.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-08-11 12:20

Självklart.

petersteindl skrev:
gflar skrev:
petersteindl skrev:
gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter


Kan leva med det då det inte finns någon punkt om att uppgradering inte är tillåtet.

Har iofs redan LE2. Så det blir bara basarna för mig då 8)


Jag hade tänkt att det man väljer ersätter det gamla man har om man inte väljer samma som man redan har.

LE2 har egentligen således redan förpassats ut till förmån för serienummer 1.

Jag skall dock vara snäll och ge dig chansen att välja mellan serienummer 1 eller LE som du redan har eller serienummer 1 moddat till LE.

Mvh
Peter

Fast skall man vara noga så står det att man inte får byta högtalarna,
och det bör väl gälla först när han fått dem, eller hur?

Så - hann du ge gflar OA51, serienummer 0001, innan han ändrade sig? ;)

Om inte så bör han nog kunna ändra sig, då det intill överlämnandet av
högtalarna ju bara handlar om att han berättat vad man vill. Och det är
svårt att frånta honom själva viljan.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-08-11 12:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 12:21

NiklasF skrev:Kan man få välja att en högtalartillverkare kommer hem och bygger en special edition till mig och mitt rum?

Då kan man ju verkligen få det precis som man vill :)

Enligt punkt 12.

12. De skall vara riktiga existerande högtalare som finns i verkligheten. De kan vara i byggsats. De kan vara begagnade. De kan vara nya. De måste vara verkliga existerande högtalare där någon typbeteckning finns. Det kan vara högtalarelement eller färdiga högtalare.

Dessutom tror jag inte att man får det precis som man vill om högtalartillverkaren kommer hem och bygger en special edition till dig och ditt rum. Men däremot kanske närmare det du vill om ordet "vill" relateras till det ljudliga slutresultatet.

Anledningen till tråden är att jag är intresserad av att veta vilka befintliga högtalare som skulle väljas. Nu har ju vissa alternativa svar getts men om man kan hålla sig till existerande högtalare så vore det önskvärt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JockeX
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-08-18

Inläggav JockeX » 2013-08-11 12:24

petersteindl skrev:
JockeX skrev:När man väl har chansen får man väl dra till med något stort och dyrt. Jag kör på Dynaudio Evidence Master. Stort namn, stor högtalare. Men givetvis kompletteras det med basmoduler så man inte saknar något ner mot 5hz.


:D Fast "dyrt" existerar inte i scenariot eftersom inga pengar finns. Allt är ju gratis. Återstår "stort". Varför vill du ha "stort". Är det bättre ju större högtalarna är? :) Jag frågar dig eftersom det inte framgår.

Mvh
Peter


"Go big or go home". Nej men större betyder mindre begränsningar för högtalartillverkaren, möjlighet till mindre dist och mer ljudtryckskapacitet. Det går ju inte heller att undvika faktumet att det som är ouppnåbart idag med de ekonomiska medel man har är det man skulle vilja ha om man inte behövde ta hänsyn till detsamma.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 12:26

IngOehman skrev:Självklart.

petersteindl skrev:
gflar skrev:
petersteindl skrev:
gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter


Kan leva med det då det inte finns någon punkt om att uppgradering inte är tillåtet.

Har iofs redan LE2. Så det blir bara basarna för mig då 8)


Jag hade tänkt att det man väljer ersätter det gamla man har om man inte väljer samma som man redan har.

LE2 har egentligen således redan förpassats ut till förmån för serienummer 1.

Jag skall dock vara snäll och ge dig chansen att välja mellan serienummer 1 eller LE som du redan har eller serienummer 1 moddat till LE.

Mvh
Peter

Fast skall man vara noga så står det att man inte får byta högtalarna,
och det bör väl gälla först när han fått dem, eller hur?

Så - hann du ge gflar OA51, serienummer 0001, innan han ändrade sig? ;)

Om inte så bör han nog kunna ändra sig, då det intill överlämnandet av
högtalarna ju bara handlar om att han berättat vad man vill. Och det är
svårt att frånta honom själva viljan.


Vh, iö


Njae, det är inte jag som ger högtalare om inte jag är tillverkaren :wink:

Svaret på önskningen är automatiskt från tillverkaren. Som en grind och därefter är det stängt.

Förresten får du ligga i lite ändå 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 12:31

JockeX skrev:
petersteindl skrev:
JockeX skrev:När man väl har chansen får man väl dra till med något stort och dyrt. Jag kör på Dynaudio Evidence Master. Stort namn, stor högtalare. Men givetvis kompletteras det med basmoduler så man inte saknar något ner mot 5hz.


:D Fast "dyrt" existerar inte i scenariot eftersom inga pengar finns. Allt är ju gratis. Återstår "stort". Varför vill du ha "stort". Är det bättre ju större högtalarna är? :) Jag frågar dig eftersom det inte framgår.

Mvh
Peter


"Go big or go home". Nej men större betyder mindre begränsningar för högtalartillverkaren, möjlighet till mindre dist och mer ljudtryckskapacitet. Det går ju inte heller att undvika faktumet att det som är ouppnåbart idag med de ekonomiska medel man har är det man skulle vilja ha om man inte behövde ta hänsyn till detsamma.


Där har du en jättebra synpunkt. Appliceras den på tillverkare och forskning om alla resurser är fria så kommer nog morgondagens produkter bli tillräckligt bra för alla inklusive phon :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-08-11 12:41

petersteindl skrev:
Fostex skrev:Och jag är fortfarande nyfiken på vad som gäller vid t.ex. stöld, lägenhetsbrand eller liknande. :)


Vem skulle vilja stjäla något? Allt är ju gratis för alla.

Njae, de som valt fel då? De få ju inte byta.

Det där hypotetiska "gratiset" är en engångsföreteelse som kommer till
ett hemskt pris - ofrihet. Att en del av framtiden blir sluten.

Det är lite som att sälja sin själ till djävulen...

petersteindl skrev:Tjuven kan alltså få likadana grejer som du har. Han behöver inte ta från dig.

Jo, om han valt något annat så kan han inte få likadana grejor.

petersteindl skrev:Lägenhetsbrand gör ingen skillnad. Du får tillbaks identiskt samma lägenhet med identiskt alla grejer.

Alltid något. :)

petersteindl skrev:Ni verkar mer oroliga då ni får saker gratis än om ni betalar för dem :lol: :)

Mvh
Peter

Det är inte att det är gratis som är skrämmande, det är att priset är så
definitivt och oomkullrunkeligt. Jag tackar nej.

Gillar grundprincipen att det inte finns några pengar och att man får det
man vill ha, men inte att det sker till priset att man aldrig får välja igen
eller ångra sig och välja en ny framtidslinje.

Men om jag inte finge tacka nej till erbjudandet så skulle jag nog välja
ett par piP. De passar alltid och dugandet räcker trots allt väldigt långt.
De går att ta med sig när man reser (även om de är i största laget) och
de är lätta att bära runt även hemma.

Fast nu kom jag på något ännu bättre!

Det blir en hemmabio med pi60es och en i17es fram, Profundus X-8, tolv
stycken a2 och därtill sex par effekthögtalare i form av ett par piM och
fem par piP. 8) (De är lätta att flytta om man behöver dem någon annan-
stans.)

Då har jag så jag klarar mig i varje fall hyggligt.

Jag utgår ifrån att musikinstrumenthögtalare och PA-system och sådant
ligger utanför, för det kan ju behövas också.

- - -

Men slipper jag göra ett permanent val så är jag glad. Det är värt vad
det kostar. Det "gratis" som skissas i tråden är snarare ett väldigt högt
pris, tycker jag.

- - -

Men frågor av det slaget är filosofiskt intressanta. Så tummen upp för
tråden! :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-11 13:05

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
Fostex skrev:Och jag är fortfarande nyfiken på vad som gäller vid t.ex. stöld, lägenhetsbrand eller liknande. :)


Vem skulle vilja stjäla något? Allt är ju gratis för alla.

Njae, de som valt fel då? De få ju inte byta.

Det där hypotetiska "gratiset" är en engångsföreteelse som kommer till
ett hemskt pris - ofrihet. Att en del av framtiden blir sluten.

Det är lite som att sälja sin själ till djävulen...

petersteindl skrev:Tjuven kan alltså få likadana grejer som du har. Han behöver inte ta från dig.

Jo, om han valt något annat så kan han inte få likadana grejor.

petersteindl skrev:Lägenhetsbrand gör ingen skillnad. Du får tillbaks identiskt samma lägenhet med identiskt alla grejer.

Alltid något. :)

petersteindl skrev:Ni verkar mer oroliga då ni får saker gratis än om ni betalar för dem :lol: :)

Mvh
Peter

Det är inte att det är gratis som är skrämmande, det är att priset är så
definitivt och oomkullrunkeligt. Jag tackar nej.

Gillar grundprincipen att det inte finns några pengar och att man får det
man vill ha, men inte att det sker till priset att man aldrig får välja igen
eller ångra sig och välja en ny framtidslinje.

Men om jag inte finge tacka nej till erbjudandet så skulle jag nog välja
ett par piP. De passar alltid och dugandet räcker trots allt väldigt långt.
De går att ta med sig när man reser (även om de är i största laget) och
de är lätta att bära runt även hemma.

Fast nu kom jag på något ännu bättre!

Det blir en hemmabio med pi60es och en i17es fram, Profundus X-8, tolv
stycken a2 och därtill sex par effekthögtalare i form av ett par piM och
fem par piP. 8) (De är lätta att flytta om man behöver dem någon annan-
stans.)

Då har jag så jag klarar mig i varje fall hyggligt.

Jag utgår ifrån att musikinstrumenthögtalare och PA-system och sådant
ligger utanför, för det kan ju behövas också.

- - -

Men slipper jag göra ett permanent val så är jag glad. Det är värt vad
det kostar. Det "gratis" som skissas i tråden är snarare ett väldigt högt
pris, tycker jag.

- - -

Men frågor av det slaget är filosofiskt intressanta. Så tummen upp för
tråden! :)


Vh, iö


Ingvar, tråden är till för att skapa eftertanke. Vad väljer man om man inte får byta? Det är den springande punkten. Ett inlägg per person så att säga. Får man byta och allt är gratis så spelar det ingen roll vad man väljer. Man kan ju ändra sig en gång i timmen och det kommer bli så mycket svar som inte intresserar mig just nu.

Det kan vara ett högt pris för var och en men det är ett lågt pris för jordens resurser.

Ditt svar är . . .

IngOehman skrev:en hemmabio med pi60es och en i17es fram, Profundus X-8, tolv
stycken a2 och därtill sex par effekthögtalare i form av ett par piM och
fem par piP. 8) (De är lätta att flytta om man behöver dem någon annan-
stans.)


Jag förmodar att det är precis det du redan nu har :) . . . typ :)

Bra val! Dessutom kan du framledes uppgradera till IÖ edition 8) om du önskar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2013-08-11 14:33

IngOehman skrev:
Det blir en hemmabio med pi60es och en i17es fram, Profundus X-8, tolv
stycken a2 och därtill sex par effekthögtalare i form av ett par piM och
fem par piP. 8) (De är lätta att flytta om man behöver dem någon annan-
stans.)



Lite intressant att du valde bort S på piP...?

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Inläggav PickePock » 2013-08-11 14:40

Tänkte på just resursslöseri...Behåller det jag har och är nöjd. Pi60 & 6 A2:or. Men gratis var det ju inte. Luras du? :D

Lever som jag lär. Var ju en del snack om respektive såg jag. Träffade min sambååo för jättelänge sedan. Hon hade varit gift men jag tänkte att det skulle nog gå att återanvända. Miljömedveten redan då 8) :P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav phon » 2013-08-11 22:26

petersteindl skrev:
12. De skall vara riktiga existerande högtalare som finns i verkligheten. De kan vara i byggsats. De kan vara begagnade. De kan vara nya. De måste vara verkliga existerande högtalare där någon typbeteckning finns. Det kan vara högtalarelement eller färdiga högtalare

Vilka högtalare skulle du välja? :)


Där sprack ju mitt förra val ... 8O

Då får jag vänta med att välja tills mina nästa högtalare är färdigbyggda. 8)
Jag får väl kalla dom för nåt flashigt namn Ser# 0001 ... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-08-11 22:44

Linn Komri, enkelt val.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2013-08-12 09:41

Tack för erbjudandet Peter :D
Men jag avvaktar om det går bra?

Har ännu inte hört den högtalare jag vill ha för resten av livet.
Faktiskt har ingen av de jag hört låtit tillräckligt bra för ett sånt val.
Men jag är säker på att det kommer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-12 10:05

Uppgradering av det jag har till -es nivå genomgående, LTS-basarna upp till infraY, biofronten uppgraderad till i34es samt några par i17es för 11+ kanaligt ljud. Ett dussin vardera av a2 och a1 ytterligare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-08-12 10:26

En riktigt intressant fråga! Bra gjort, Peter!

Jag har dock ett rätt tråkigt svar: jag vill ha mina ESL63 av nyare årsmodell bara. Till det den moderna versionen av Gradientbasarna. Gratis service blir fin-fint! Visst blir jag uppiggad av att höra kapablare system, t.ex. adzers, men inget jag saknar hemma.

Det är litet som min modesta kamerautrustning: jag har nog pengar att lägga på den, men jag saknar inget! Är jag bara en trist medelålders man utan visioner?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Naqref » 2013-08-12 10:33

petersteindl skrev:Vilka högtalare skulle du välja? :)


Eftersom det inte står när man måste ha beslutat sig så anstår jag med det ett par år. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav petersteindl » 2013-08-12 12:16

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Vilka högtalare skulle du välja? :)


Eftersom det inte står när man måste ha beslutat sig så anstår jag med det ett par år. 8)


Vanliga män brukar göra det 8) :)

subvalid :P

Du har beviljats anstånd ett par år :)

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2013-08-12 12:36, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-12 12:19

PerStromgren skrev:En riktigt intressant fråga! Bra gjort, Peter!

Jag har dock ett rätt tråkigt svar: jag vill ha mina ESL63 av nyare årsmodell bara. Till det den moderna versionen av Gradientbasarna. Gratis service blir fin-fint! Visst blir jag uppiggad av att höra kapablare system, t.ex. adzers, men inget jag saknar hemma.

Det är litet som min modesta kamerautrustning: jag har nog pengar att lägga på den, men jag saknar inget! Är jag bara en trist medelålders man utan visioner?


Fråga din hustru. :) Vem av er gillar äventyret mer? Vem vågar ta lite mer risk?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-08-12 12:31

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:En riktigt intressant fråga! Bra gjort, Peter!

Jag har dock ett rätt tråkigt svar: jag vill ha mina ESL63 av nyare årsmodell bara. Till det den moderna versionen av Gradientbasarna. Gratis service blir fin-fint! Visst blir jag uppiggad av att höra kapablare system, t.ex. adzers, men inget jag saknar hemma.

Det är litet som min modesta kamerautrustning: jag har nog pengar att lägga på den, men jag saknar inget! Är jag bara en trist medelålders man utan visioner?


Fråga din hustru. :) Vem av er gillar äventyret mer? Vem vågar ta lite mer risk?



Hon, utan tvekan! Vem lurar iväg mig till Dalhalla på Rhenguldet, t.ex? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Inläggav Tompa_39 » 2013-08-12 13:36

Hmmm ett par ägg från Bremen borde man kunna leva med resten av livet....men nää, det blir ett par knallröda Audiovector R11 Arreté Limited edition istället :D

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2013-08-12 14:28

Först tänkte jag ta ett par Tannoy 'Churchill', men jag tror det får bli ett par Naim DBL. Kommer dom med bussgods?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-12 14:50

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:En riktigt intressant fråga! Bra gjort, Peter!

Jag har dock ett rätt tråkigt svar: jag vill ha mina ESL63 av nyare årsmodell bara. Till det den moderna versionen av Gradientbasarna. Gratis service blir fin-fint! Visst blir jag uppiggad av att höra kapablare system, t.ex. adzers, men inget jag saknar hemma.

Det är litet som min modesta kamerautrustning: jag har nog pengar att lägga på den, men jag saknar inget! Är jag bara en trist medelålders man utan visioner?


Fråga din hustru. :) Vem av er gillar äventyret mer? Vem vågar ta lite mer risk?



Hon, utan tvekan! Vem lurar iväg mig till Dalhalla på Rhenguldet, t.ex? 8O


Dit vill jag också bli lurad, men min hustru låter sig inte lura mig så lätt...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-12 15:28

Objektivisten skrev:Först tänkte jag ta ett par Tannoy 'Churchill', men jag tror det får bli ett par Naim DBL. Kommer dom med bussgods?


De levereras av rödhåriga Naimkvinnor. Ring +441722426600 så kan du boka. Levererans sker på torsdagmornar 06:45 - 08:15 och första söndagen i månaden mellan kl 09:30 - 13:25.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-08-12 18:54

De Monitor audio Silver RX6plus av Peter resten av den serien i form av surround två subbar. Glöm inte spikes de är bäst att ha under.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2013-08-12 19:11

Jag behåller de pi60s samt 10st a3:or jag har & kompletterar endast med ett par bs60 som är omkopplingsbara till px-2. Jag har nästan hittat hem men skulle gärna ha lite mera "umpf" vid filmtittning.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2013-08-12 19:20

Linn Komri..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
HauteParleur
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2013-07-28

Inläggav HauteParleur » 2013-08-12 19:58

JBL M2 med tillhörande Crownförstärkare skulle duga rätt bra för mig. Bild

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-08-13 11:33

Hmmm, ska man redovisa svaret, motiveringen eller tankesattet forst?
Jag borjar med resonemanget! Alltid retar det nagon! :-)
Resonemang
Kod: Markera allt
Det har ar en fraga som man nog upplever som enklare ju aldre man ar. Inte bara for att man (inbillar sig att) man har mer erfarenhet, utan ocksa for att man har en stabilare livssituation. Man har flyttat runt i studentrum och ettor med kokvrår och har hittat sin plats i livet, som mestadels ar lite storre an sa. Da blir val valet enklare att gora, man behover inte oroa sig over att man inte vet hur mycket eller lite plats man kommer att ha. Samma sak, om man skulle byta livspartner, man byter inte till nan som dominerar inredningsfragorna bara for att hon kan.
Och samma sak med framtidskompatibiliteten. Man kan nog tanka sig att inte behova ha det allra senaste hypade formatet hela tiden, for det ar just det: En hype.
Enda problemet ar: Far man måla om hogtalarna nar man vill? Svaret bor val vara "ja", lite som "livstids service och uppgradering".

Och med det i atanke sa ar mitt val inte sa svart. Har levat med piP i over ett decennium nu, och har kopt till lite hemmabioattiraljer under aren. Gar redan i tankebanorna att gora "den sista uppgraderingen" om nat år, under nagra år, nar jag har spart ihop tillrackligt med pengar for det. Den som ska var tillrackligt framtidssaker for att jag inte ska behova byta eller uppgradera nat under min resterande livstid.


Svar
Kod: Markera allt
Ino Audio i16s som fram-topp-system
Ino Audio profundus Z-2 som bassystem
Ino Audio Dialog 2 som centerhogtalare
Ino Audio a2 som surroundhogtalare


Motivering
Kod: Markera allt
Jag skulle vara lika nojd, nar jag lyssnar pa musk och film med hogtalare ett steg mindre i storlek an den kombinationen. Men med ett S pa topparna, Z pa bottnarna och +1 pa bioeffekthogtalarna sa far jag fullstandig ro i sinnet ocksa. Det ar det storsta problemet nu med piP och profundus P, nar jag ibland vill spela lite hogt sa finns dar en gnutta oro over om saker gar varma och kommer att ga sonder. Inte sa mycket for att jag oroar mig over reparationskostnaderna. For de vet jag vad de ar, utan mer for att det ar ratt besvarligt for mig att fa hit delarna och jag vill inte vara utan musik och filmljud sa lange.
__
/ony

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-08-14 14:07

bakerman22 skrev:
IngOehman skrev:
Det blir en hemmabio med pi60es och en i17es fram, Profundus X-8, tolv
stycken a2 och därtill sex par effekthögtalare i form av ett par piM och
fem par piP. 8) (De är lätta att flytta om man behöver dem någon annan-
stans.)



Lite intressant att du valde bort S på piP...?

Ja det var dumt. Tänkte mig inte för, men nu är det ju för sent, man får
ju inte rätta sig om jag förstått tråden rätt.


Fast egentligen tycker jag man borde få det, i varje fall fram till att Peter
levererar de högtalare gratis som man har "beställt". :)

I varje fall om trådens syfte är just att få fram hur folk tänker och tycker,
snarare än att visa att man kan råka tänka fel/för snabbt. För det vet vi
väl alla att man kan?

Så jag förespråkar ångerrätt i tråden! ;) I varje fall två gånger borde man
få finjustera sitt val.


Vh, iö

- - - - -

PS. Fast jag tror faktiskt att man får uppgradera behållna apparater, när
sådana möjligheter ges från tillverkaren, och att uppgradera sina piP till
piPs går utmärkt. :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 14:19

IngOehman skrev:
bakerman22 skrev:
IngOehman skrev:
Det blir en hemmabio med pi60es och en i17es fram, Profundus X-8, tolv
stycken a2 och därtill sex par effekthögtalare i form av ett par piM och
fem par piP. 8) (De är lätta att flytta om man behöver dem någon annan-
stans.)



Lite intressant att du valde bort S på piP...?

Ja det var dumt. Tänkte mig inte för, men nu är det ju för sent, man får
ju inte rätta sig om jag förstått tråden rätt.


Fast egentligen tycker jag man borde få det, i varje fall fram till att Peter
levererar de högtalare gratis som man har "beställt". :)

I varje fall om trådens syfte är just att få fram hur folk tänker och tycker,
snarare än att visa att man kan råka tänka fel/för snabbt. För det vet vi
väl alla att man kan?

Så jag förespråkar ångerrätt i tråden! ;) I varje fall två gånger borde man
få finjustera sitt val.


Vh, iö

- - - - -

PS. Fast jag tror faktiskt att man får uppgradera behållna apparater, när
sådana möjligheter ges från tillverkaren, och att uppgradera sina piP till
piPs går utmärkt. :)


Japp man kan få sina högtalare uppgraderade :)

Enligt trådens scenario är det så att varje specifik leverantör ger bort sina produkter. Allt är ju gratis från alla. Det är således inte jag som ger bort alla andras tillverkade saker.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2013-08-14 15:08

ESL med Gradientbasar

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Inläggav -Palle- » 2013-08-14 17:32

Jag är nöjd med dom jag har, får man vara det? :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2013-08-14 17:35

Insikt: Högtalare för livet är absolut inget jag skulle kunna välja enbart beroende på ljudkvalitet.

Så mycket annat spelar roll, högtalare är närvarande i lyssningsrummet på flera sätt. Design, tyck om-faktor osv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-14 18:14

phloam skrev:Insikt: Högtalare för livet är absolut inget jag skulle kunna välja enbart beroende på ljudkvalitet.

Så mycket annat spelar roll, högtalare är närvarande i lyssningsrummet på flera sätt. Design, tyck om-faktor osv.


Välljudande högtalare är som partners. Även om de vid första anblicken inte ser mycket ut för världen så blir de oerhört vackra när man hittar deras inre kvaliteter. Jag vet att både min fru och dotter tittade lite konstigt på OA-52 när de kom hem och tyckte nog inte att de såg ut som "riktiga" högtalare. Idag har båda två belagt dem med säljförbud.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-14 18:16

-Palle- skrev:Jag är nöjd med dom jag har, får man vara det? :)


Nej du måste vara extremt missnöjd och plåga dig själv för all framtida evighet :P :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Inläggav -Palle- » 2013-08-14 19:36

petersteindl skrev:
-Palle- skrev:Jag är nöjd med dom jag har, får man vara det? :)


Nej du måste vara extremt missnöjd och plåga dig själv för all framtida evighet :P :)


8O :o :D :P
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
JConsul
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 2005-06-20
Ort: Umeå

Inläggav JConsul » 2013-08-14 20:42

Var jag tvungen att välja på en gång skulle det bli pi60 + Profundus X-8 + åtta a2 för det vet jag att jag skulle bli nöjd med. Och efterssom man får uppgradera så kanske X8'orna skulle bli infra och pi60 skulle bli pi60es (helt olika högtalare men man kan ju uppgradera lådorna först och sen element och filter (?). Och det är ju roligt att uppgradera!) pi60es kan man ju alltid få plats med även i en liten lägenhet och fler än åtta PX oxh a2 skulle jag aldrig orka montera vilja ha i mitt rum tror jag.

Fick jag lite tid på mig kanske det skulle bli Sonus Faber Amati (typ) för de är så jäkla snygga och de kanske har tillräckligt bra ljud för att leva med. Givetvis skulle jag ta basmodulerna och a2'orna ändå.

Känns skönt att vara så anspråkslös. Och även att jag har rätt så "nära" till drömsystemet, pi60, inte pi60es och fem stycken NHT1259 och inte X-8 men ändå...

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2013-08-17 22:50

sportbilsentusiasten skrev:Linn Komri, enkelt val.


Jag är beredd att instämma. När jag hörde dina Komri sist så var de sjukt bra. Han lär ha Solos numera och ny KDS och KK1 på ingående..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Kraniet
 
Inlägg: 12555
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2013-08-18 10:10

Jag vet inte exakt märke jag skulle ha. Men det ska iaf vara ett komplett surroundsystem med multipla bakkanaler och där alla högtalarna hänger på/alternativt står dikt an mot väggen. Detta avrundas med ett kapabelt bassystem.
Detta drivs av en surroundprocessor som gärna har dsp, uppspelning via nätet styrning via valfri platta/telefon, optimal bildhantering och annat man kan tänka sig. Sen tillräckligt bra slutsteg till alla kanaler. Dessa hade gärna fått vara någon slags "digitala" slutsteg med låg energiförbrukning och mycket effekt, men de ska förstås låta lika bra som de bästa A/B stegen.

edit: just det. surroundprocessorn ska vara fullt uppgraderbar för framtida behov.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-08-18 10:30

Snell A, mk III, en flyttlåda med komponenter och blandade element som passa i lådan. Man måste ju ha något att göra också! Man kan inte bara sitta och lyssna på musik hela tiden - det går inte för sig. Man måste skruva, löda, och kladda med smältlim också. Livet är så mycket mer än bara musik. Tänk på det!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-08-18 10:50

ivor-isobarik skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Linn Komri, enkelt val.


Jag är beredd att instämma. När jag hörde dina Komri sist så var de sjukt bra. Han lär ha Solos numera och ny KDS och KK1 på ingående..


Det där är intressant. Ivorisobarik: är verkligen komri en bättre högtalare än Keltik, på alla parametrar ? Jag har själv inte hört komri, men tycker att keltik och kaber är fina burkar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-18 11:51

DQ-20 skrev:Snell A, mk III, en flyttlåda med komponenter och blandade element som passa i lådan. Man måste ju ha något att göra också! Man kan inte bara sitta och lyssna på musik hela tiden - det går inte för sig. Man måste skruva, löda, och kladda med smältlim också. Livet är så mycket mer än bara musik. Tänk på det!

/DQ-20


:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-08-18 14:14

Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Linn Komri, enkelt val.


Jag är beredd att instämma. När jag hörde dina Komri sist så var de sjukt bra. Han lär ha Solos numera och ny KDS och KK1 på ingående..


Det där är intressant. Ivorisobarik: är verkligen komri en bättre högtalare än Keltik, på alla parametrar ? Jag har själv inte hört komri, men tycker att keltik och kaber är fina burkar.

kaber är ok inte mer. Keltik däremot är redigt bra. Men får tokpisk av nyare Linntalare.
Linn har aldrig varit i världstopp när det gäller talare, inte förrän Komri kom.
Sedan släpptes avknoppningarna tex 242 som även de är klart bättre än Keltik (minus tryck o bas).
Men ska du ha en talare som är bättre än Keltik på ALLT finns bara Komri.
Talar av egenerfarenhet, ägt alla under flera år.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Inläggav hcl » 2013-08-18 14:38

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Linn Komri, enkelt val.


Jag är beredd att instämma. När jag hörde dina Komri sist så var de sjukt bra. Han lär ha Solos numera och ny KDS och KK1 på ingående..


Det där är intressant. Ivorisobarik: är verkligen komri en bättre högtalare än Keltik, på alla parametrar ? Jag har själv inte hört komri, men tycker att keltik och kaber är fina burkar.

kaber är ok inte mer. Keltik däremot är redigt bra. Men får tokpisk av nyare Linntalare.
Linn har aldrig varit i världstopp när det gäller talare, inte förrän Komri kom.
Sedan släpptes avknoppningarna tex 242 som även de är klart bättre än Keltik (minus tryck o bas).
Men ska du ha en talare som är bättre än Keltik på ALLT finns bara Komri.
Talar av egenerfarenhet, ägt alla under flera år.


Komri går bort då risken att de åker ut av utseendeskäl är överhängande och utan högtalare vill man ju aldrig bli...

Frågan är faktiskt mer intressant ju mer man funderar.

Jag är så nöjd med våra aktivt drivna Linn 212 MkI m. Klimax sub att jag inte skulle våga mig på att välja något annat med risk för att bli besviken. De är dessutom precis vad jag lyckats förhandla in rent estetiskt (frun är strikt på den punkten... - ja subben förhandlade, så att säga, in sig själv då frun spelade sönder vår första sub - helt på egen hand...). Systemet låter bra på ALLT (som är värt att lyssna på), är både tydligt, med låg dist. och f.f.a. är det musikaliskt tillfredsställande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-18 15:15

hcl skrev: ...Komri går bort då risken att de åker ut av utseendeskäl är överhängande och utan högtalare vill man ju aldrig bli...

Frågan är faktiskt mer intressant ju mer man funderar.

Jag är så nöjd med våra aktivt drivna Linn 212 MkI m. Klimax sub att jag inte skulle våga mig på att välja något annat med risk för att bli besviken. De är dessutom precis vad jag lyckats förhandla in rent estetiskt (frun är strikt på den punkten... - ja subben förhandlade, så att säga, in sig själv då frun spelade sönder vår första sub - helt på egen hand...). Systemet låter bra på ALLT (som är värt att lyssna på), är både tydligt, med låg dist. och f.f.a. är det musikaliskt tillfredsställande.


Tack för det :) Jag tycker alla svar har varit jättebra och intressanta att läsa. De återspeglar lite av essensen av spännvidden som har med musikåtergivning att göra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2013-08-19 00:27

Halloj ....

Så här skulle jag göra, vill ju inte göra mig av med några av de högtalare jag har i mitt hus, då skänker jag biorummet i källaren till min äldste son (23år) där jag har mina Pi60, och 6st A1:or, med förbehållet att jag får efter hans inbjudan titta på film där.

På övervåningen får min yngste son på 15 år mina piPs, och i datorrummet har de två gemensamt ett par MP (Martin Persson) Miniring inkopplade.

Man vill ju ge det bästa till sina barn eller hur ?

Själv får jag nöja mig med ett par sådana här Snell AIIIi (se nedan), för dem flyttar man inte så lätt :wink: , och de återger musiken så bra, klangligt, och dynamiskt och spridningsmässigt vart man än är, i köket, i vardagsrummet, ute på altan, matsalsrummet, ja dessa kan jag leva med utan förbehåll i resten av mitt liv :) .

Bild

Det märkliga med alla dessa högtalare, det är gamla grundkonstruktioner, som låter bra, helt rätt och slätt, trots att de är gamla, mer än 30 år 8O, så återger de musiken ultra modernt.

Med vänlig hälsning Göran Nilsson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-19 00:39

:lol: Nu vet jag en på faktiskt som blir alldeles grön i ansiktet :)

Fina burkar grannilsson.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2013-08-19 06:13

Jag glömmer då och då bort hur granna Snell kan vara. Fantastiska!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-08-19 12:14

petersteindl skrev::lol: Nu vet jag en på faktiskt som blir alldeles grön i ansiktet :)

Fina burkar grannilsson.

Mvh
Peter


Välkommen till Spotify :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2013-08-22 06:55

Jag tror att Magneplanar MG3.7 kulle kännas på gränsen till för stora, rent utseendemässigt i mitt musikrum.
Därför väljer jag att välja att behålla mina MG1.6.

Snacka om att obruka ett fint erbjudande.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Inläggav torig » 2013-08-23 22:32

Jag hade jättegärna valt ett par Bremen 3D8 om de är MINST lika bra som Ino Audio pi60s :wink:

Skulle estetiskt passa perfekt i mitt lyssningsrum

/mvh

Användarvisningsbild
dennis
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 2011-02-15
Ort: Blekinge

Inläggav dennis » 2013-08-24 08:08

Står nästan i samma val just nu känns det som, tanken är och köpa ett par högtalare som jag kan sitta nöjd med livet ut eller tills de går sönder. Tappade vel suget på och byta och testa, vill mest lyssna på musik nu mera och inte behöva bry mig om utrustningen.

I vilket fall, 24st mupps som surr, 10st SLS 10 och 3st ino i6.

Användarvisningsbild
Drenalin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-09-11

Inläggav Drenalin » 2013-09-13 22:53

Med fritt val från alla hyllor får det bli ett par Jbl 67000 :P
Dom gånger jag lyssnat på dom ( privat) har det varit svårt att åka därifrån igen.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2013-09-13 23:23

Välkommen till faktiskt.se! :-)
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
robert293
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 2009-04-08

Inläggav robert293 » 2013-09-14 02:15

Om valet vore fritt skulle jag behållt mina artec 1600 & ragnaröks bas moduler....det jag däremot hade önskat vore att utöka basarna med 6st.

Sen vore jag helt nöjd.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2013-09-14 21:43

Kul detta, hmmm vad jag har lyssnat på ordentligt

Allison One

Och för orgelbotten

Audio Pro B4-200

:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-09-14 21:54

Schimpans-AB skrev:Kul detta, hmmm vad jag har lyssnat på ordentligt

Allison One

Och för orgelbotten

Audio Pro B4-200

:D


B4-200 e stabila grejor det, hörde om en kille som välte delar av finporslinet i bokhyllan med ett par sådana. Grannens porslin! Och då bor han ändå i en fristående kåk.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Schimpans-AB
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-03-03
Ort: Ugglebo

Inläggav Schimpans-AB » 2013-09-15 21:45

Jodu,
första gången den kördes igång så var den inte så bra inställd.
Det resulterade i att alla gubbar i rummet (var är alla hifi-chicks?) blev så förvirrade och rädda och de kastade sig på golvet för att dra ur kontakten. Ingen tänkte på att det finns kontroller.
Och då var den ändå inte riktigt frisk.
Man leker inte med Karl-Erik Ståhls skapelser...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-16 07:23

Strmbrg skrev:Jag tror att Magneplanar MG3.7 kulle kännas på gränsen till för stora, rent utseendemässigt i mitt musikrum.
Därför väljer jag att välja att behålla mina MG1.6.

Snacka om att obruka ett fint erbjudande.
:)


Den ljudliga skillnaden mellan 1.7 och 3.7 tyckte jag var avgörande. Storleksmässigt tycker jag inte det var någon större skillnad. Mina 3.6 kommer på sikt att ersättas av Tympani IVa och då talar vi om för stora. Därför ska drivelementen förpassas till en annan baffel.

Användarvisningsbild
markusA
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 2009-12-21

Inläggav markusA » 2013-09-16 09:07

I enlighet med betingelserna från originalinlägget så skulle jag nog välja Vivid Audio K1. Bra ljud, ok utseende och inte för stor. Den kan följa med vid eventuell flytt och har hög waf.

Hifi handlar om kompromisser och för min del så verkar den ha prickat en synnerligen god balans. Det sämta med högtalarna är prislappen men den plockade ju bort ur equationen den här gången. *s*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-09-16 10:07

Det kommer jättebra svar i tråden :)

Det känns som mycket bra överväganden och down to earth.

Det intressanta är att det faktum att om ekonomin skulle vara obegränsad ändrar inte så mycket från vad många redan har.

Kul att Kalle Ståhl får vara med på ett hörn.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2013-09-16 10:47

petersteindl skrev:Kul att Kalle Ståhl får vara med på ett hörn.

Tycker jag med.
Han står ju i ett hörn där hemma :wink:

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2013-09-22 16:42

LX521

Bild
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3862
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Inläggav pingvinen » 2013-09-22 20:48

Tänkte först fega med ett par Canton Reference 3.2 DC eftersom Pinga inte skulle se skilnad mot mina nuvarande Canton, men ändar mig och tar ett par B&W Nautilus som istället syns!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav jonasp » 2018-05-09 10:59

Det här är en otroligt intressant tråd. Jag gillar att man måste tänka efter. Men jag finner frågan nästan omöjlig att besvara. Jag har helt olika högtalare på olika platser i hemmet. Det permanenta i valet gör det lite... obehagligt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav DVD-ai » 2018-05-09 11:11

Jag skulle välja exakt det jag har idag :)

Ino i32s + infraY

I värsta fall kan man köra i32s fullrange.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Tangband » 2018-05-09 11:19

För mig skulle det absolut bli ett helaktivt system av något slag - kanske nån toppmodell från ATC ?
Deras mid-domes är ju helt outstanding prestandamässigt

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav ottovonkopp » 2018-05-09 11:28

Forte-III_MatteBlack_Angle-Grille.jpg
Forte-III_MatteBlack_Angle-Grille.jpg (7.33 KiB) Visad 3665 gånger


https://www.klipsch.com/forte-iii-special-edition

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav HK430 » 2018-05-09 13:24

pi60-es om jag inte fick med några basar

i32-es och profundus y6 om jag fick välja basar också

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav distad » 2018-05-09 13:50

För mig skulle det absolut bli ett helaktivt system av något slag - kanske nån toppmodell från ATC

Jag hade nog valt samma då jag inte har råd med dyr elektronik (även om högtalarna är gratis) så hade jag valt aktiva och det man hört på mässor av ATC bättre burkar har givit mersmak Så en ProSCM45A Pro och ett par SCM100ASL även om det inte blir 100% klangmatchning i fronten (kör ju 5.1) hade nog valts då jag inte får plats med större heller. Annars hade jag fortsatt med att köra dyrare serie av nuvarande Adam Audio som jag har nu.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Strmbrg » 2018-05-09 13:58

Jag väljer ett par Magneplanar MG 3.7i.
Jag kan då sälja de MG 3.7i jag redan har och behålla ljudet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav hifikg » 2018-05-09 14:08

Strmbrg skrev:Jag väljer ett par Magneplanar MG 3.7i.
Jag kan då sälja de MG 3.7i jag redan har och behålla ljudet.


Där tänkte du ett steg längre än jag :)
Å andra sidan vet jag ju inte om ALLA exemplar av OA-52 låter lika bra som mina, så jag chansar inte. Kalle Ståhl, i form av B2-70, står i hörnen hos mig, det glömde jag nämna så jag kanske blir av med dem när Peter börjar rumstera om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav lennartj » 2018-05-09 17:59

Ska jag kunna stå ut med högtalarna livet ut vågar jag nog inte välja annat än de jag redan haft i 34 år,
alltså Carlsson OA52.2 + OB52 (x4) inklusive de uppgraderingar jag utsatt dem för under årens lopp.
Jag har inte plats med högtalare som inte ska stå mot vägg, och då begränsas urvalet ganska avsevärt.
Sedan ska alla andra parametrar stämma, klangbalans, ljudbild och mycket annat
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav NADifierad » 2018-05-09 18:31

Kul tråd.
Jag skulle valt något i samma tema som jag har för närvarande. Skillnaden är att jag valt utan hänsyn till kostnad. Så ett helt aktivt, DSP kontrollerat PA för Vardagsrumsbruk.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav jansch » 2018-05-09 19:19

Jag hade valt BEOLAB90 och då fått 8,2kWatt förstärkare per kanal på köpet!

Jag behöver sådana högtalare i mitt lyssningsrum för att aktivt bättre kunna kompensera för rumsakustik.

Jag tycker jag dom är lite "fula", Beolab5 är snyggare.......men man får ju offra sig!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Bill50x » 2018-05-09 21:22

Linn Akubarik Exakt. Aktiva högtalare med Linns Exakt-teknologi, driven av en Linn Klimax DSM.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Tangband » 2018-05-12 09:24

Bill50x skrev:Linn Akubarik Exakt. Aktiva högtalare med Linns Exakt-teknologi, driven av en Linn Klimax DSM.

[ Bild ]

/ B


Här är intressant läsning om förbättringsprocedurer av k-arrayen
https://www.era.lib.ed.ac.uk/bitstream/ ... sAllowed=y

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Alexi » 2018-05-12 22:16

i34es delade som bs60 till Raijū, sedan vid 80Hz tar inftaZ12 över.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Komorok » 2018-05-12 22:36

Inget har nog förändrats. Ino Audio i68es-s och Infra Z12.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav paa » 2018-05-12 23:20

Komorok skrev:Inget har nog förändrats. Ino Audio i68es-s och Infra Z12.

Vem skulle tillverka högtalar lådorna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav Komorok » 2018-05-12 23:58

paa skrev:
Komorok skrev:Inget har nog förändrats. Ino Audio i68es-s och Infra Z12.

Vem skulle tillverka högtalar lådorna?


Jag. Jag har möjlighet att hyra plats i verkstaden fortfarande :) .
Komorok Specialist Projects.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Hjalmar_Branting, Rockdude och 31 gäster