felfri återgivning vs ständigt uppgraderande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

felfri återgivning vs ständigt uppgraderande

Inläggav HK430 » 2013-08-10 02:35

Som en spinofftanke på peters tråd kommer här ännu en frågeställning.

Skulle du helst vilja:
A att ha perfekt stereo, utan möjlighet till uppgraderingar
B ha en stereo där några/någon pusselbit saknas så du alltid har något att sträva efter

?
Senast redigerad av HK430 2013-08-10 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-10 02:54

Själver, såärenog mäster, för å imponere på andre . . . typ. :) 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-08-10 08:59

+1 :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2013-08-10 10:04

Jadu,jag vill njuta av musik med hifipryttlar som håller lågt pris och har bra kvalite och ljudåtergivning,sen så är man lite prylnörd också.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-08-10 10:28

Primärt återge ljudet på film riktigt bra. Om det är neutralt eller vad det kallas
är inte så viktigt. Det viktiga är att dialogen kommer fram tydligt och att
basen fladdrar i byxbenen när det exploderar.

Jag lyssnar en del på musik och det är ju kul om det låter bra där också. Jag
ser dock betydligt mer film än vad jag lyssnar på musik vid den anläggningen.
Musik blir mest i hörlurar eller i bilen eftersom jag inte är hemma så mycket.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-10 12:59

Jag vill kunna lyssna på musik med god, verklighetstrogen återgivning.

Samtidigt vill jag kunna få en biograflik upplevelse när jag tittar på film, gärna med bättre djupbaskapacitet än vad man är van vid på bio.

Det är mitt mål, men anledningen till att jag över huvud taget pysslar med hifi är för att det är ett intresse som grundar sig i tekniken. Det är sjukt kul att koppla med apparaterna, testa ny utrustning, mäta och placera eller bara titta på apparaterna. Dock försöker jag att inte blanda ihop det med själva musiklyssningen.

Minns fortfarande när jag skaffat Nad C162 och 2 stycken C272, shit vilken trevlig stapel, och känslan i att starta upp förstärkarna med alla relän som klickar samtidigt som belysningen sviktar till i lägenheten :lol:
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-10 13:32

mx skrev:Primärt återge ljudet på film riktigt bra. Om det är neutralt eller vad det kallas

Så när du har uppnått detta, är du nöjd då? du skulle inte känna ett sug efter att byta, fixa och trixa?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-10 13:41

Fostex skrev:Jag vill kunna lyssna på musik med god, verklighetstrogen återgivning.

Samtidigt vill jag kunna få en biograflik upplevelse när jag tittar på film, gärna med bättre djupbaskapacitet än vad man är van vid på bio.

Det är mitt mål, men anledningen till att jag över huvud taget pysslar med hifi är för att det är ett intresse som grundar sig i tekniken. Det är sjukt kul att koppla med apparaterna, testa ny utrustning, mäta och placera eller bara titta på apparaterna. Dock försöker jag att inte blanda ihop det med själva musiklyssningen.

Minns fortfarande när jag skaffat Nad C162 och 2 stycken C272, shit vilken trevlig stapel, och känslan i att starta upp förstärkarna med alla relän som klickar samtidigt som belysningen sviktar till i lägenheten :lol:

Så skulle du vilja ha en anläggning som är felfri för att främja musiken så mycket som möjligt, eller skulle du vilja ha en där det alltid saknas något så du har något att sträva efter och på så sätt alltid försöka förbättra tekniken?

Måste vara en fin känsla, längtar ännu efter en stereo som liknar ett rymdskepp där det är minst 5 knappar som ska slås igång 8)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-08-10 15:14

A. Tekniken och prylarna i sig är tämligen ointressant för mig, det viktiga är musiken!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-10 15:31

HK430 skrev:Så skulle du vilja ha en anläggning som är felfri för att främja musiken så mycket som möjligt, eller skulle du vilja ha en där det alltid saknas något så du har något att sträva efter och på så sätt alltid försöka förbättra tekniken?

Måste vara en fin känsla, längtar ännu efter en stereo som liknar ett rymdskepp där det är minst 5 knappar som ska slås igång 8)

Jag tänker både och. Att förbättra tekniken kan ju påverka mer än ljudåtergivningen, t.ex. nya funktioner i en receiver, slutsteg med triggbart tillslag, möbleringstekniskt bättre lösningar eller bara ett coolare slutsteg med mer feelgood-faktor.

Nu har jag inte råd med sådana uppgraderingar i dagsläget, men i en drömvärld 8)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-10 15:33

Jag e helt nöjd med anläggningen när jag är helt nöjd med anläggningen. Det är jag oftast.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-08-10 16:23

Hade nog haft en användbar bil om jag inte lade ner 2 till 3 tusen kronor i månaden på elektronikintresset.

Det är väll inte lika smutsigt jobb att meka med PC'n eller justera något i stereon.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-08-10 16:43

HK430 skrev:
mx skrev:Primärt återge ljudet på film riktigt bra. Om det är neutralt eller vad det kallas

Så när du har uppnått detta, är du nöjd då? du skulle inte känna ett sug efter att byta, fixa och trixa?

Nä, jag har inte bytt, fixat och trixat sedan jag köpte min nuvarande
anläggning. Känner inget behov heller. Köper dock fortfarande mycket film
och musik.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-08-10 16:44

Lofi-Rabiat skrev:Hade nog haft en användbar bil om jag inte lade ner 2 till 3 tusen kronor i månaden på elektronikintresset.

Det är väll inte lika smutsigt jobb att meka med PC'n eller justera något i stereon.

Den där tanken har även slagit mig. Frågan är vad jag ska med en bättre bil
till.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-08-10 20:01

A. Om jag hade en perfekt anläggning, behövde jag aldrig uppgradera. Det är musiklyssnandet som är grejen för mig - inte prylarna.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-10 20:15

B, utan tvekan.

Ni som säger A för att "musiken är det viktiga" osv - menar ni verkligen att ni lyssnar mindre eller sämre på musik - bara för att anläggningen inte är perfekt? :D

Vet ni vad jag skulle kalla det? 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-10 20:15

hifikg skrev:Jag e helt nöjd med anläggningen när jag är helt nöjd med anläggningen. Det är jag oftast.

:D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-08-10 21:32

phloam skrev:
Ni som säger A för att "musiken är det viktiga" osv - menar ni verkligen att ni lyssnar mindre eller sämre på musik - bara för att anläggningen inte är perfekt? :D

Vad får dig att dra den slutsatsen? Jag älskar att lyssna på musik och jag njuter extra mycket när det låter bra. Prylar köper jag för att kunna njuta av välljud. Prylarna har ju inget egenvärde för min del. Är det konstigt? Eller missar jag helt poängen med din fråga?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-10 21:41

A definitivt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-10 21:44

Jag ser noggrant till att nedgradera regelbundet, så jag inte blir för kaxig. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-10 21:46

Jag vill nog alltid småpyssla lite med prylarna, så "B".

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-10 22:49

Jag vill helst slippa bry mig. Perfekt, gärna.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-10 23:07

MichaelG skrev:
phloam skrev:

Vad får dig att dra den slutsatsen? Jag älskar att lyssna på musik och jag njuter extra mycket när det låter bra. Prylar köper jag för att kunna njuta av välljud. Prylarna har ju inget egenvärde för min del. Är det konstigt? Eller missar jag helt poängen med din fråga?

Hälsn. Michael

Jag kanske inte lyckades få fram poäng riktigt: Vad har ett hobbymässigt uppgraderande av prylar att göra med musiklyssnandet?

Jag kan ha prylar som en hobby, och det har inte ett dugg med mitt musiklyssnande att göra. När jag lyssnar på musik blandar jag inte alls ihop det med att jag har hifi som hobby.

Alltså väljer jag B.

Att jag kan njuta av medvetet framkallade placeboeffekter under lyssnande ska inte blandas ihop med detta. Hobbyn, uppgraderingssträvan, finns inte under musiklyssnandet. Bara musiken, och den placebo apparaturen för tillfället kan ge. Jag längtar inte efter nån annan apparatur då.

Varför öht anföra bristen på ett sådant intresse som ett argument för hur man lyssnar bättre? Eller: Om musiken är det enda viktiga - behövs då en perfekt anläggning för att man inte ska tänka på teknikens brister? Vilket är mest apparatfixerat egentligen?

Förstår du hur jag menar - jag reagerar på att folk ofta häver ur sig detta nästan slentrianmässigt, utan att skilja ordentligt på hifi som hobby, eller hifi som placebo, eller hifi som strävan, eller hifi som verktyg.

Frågan är liksom lite lurig, eftersom den ställer saker som egentligen inte har med vartannat att göra mot varandra...! :!: Därav svaren.

Förlåt om jag rör till det ytterligare :D

Edit: Jag måste välja B (då jag har en hobby) - men det betyder inte att A inte är giltigt för mig med när det gäller själva musiklyssnandet enbart. Förstår du dilemmat? Frågan är orimlig :)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-10 23:36

phloam skrev:
MichaelG skrev:
phloam skrev:

Hälsn. Michael

Jag kanske inte lyckades få fram poäng riktigt: Vad har ett hobbymässigt uppgraderande av prylar att göra med musiklyssnandet?

Jag kan ha prylar som en hobby, och det har inte ett dugg med mitt musiklyssnande att göra. När jag lyssnar på musik blandar jag inte alls ihop det med att jag har hifi som hobby.

Alltså väljer jag B.

Att jag kan njuta av medvetet framkallade placeboeffekter under lyssnande ska inte blandas ihop med detta. Hobbyn, uppgraderingssträvan, finns inte under musiklyssnandet. Bara musiken, och den placebo apparaturen för tillfället kan ge. Jag längtar inte efter nån annan apparatur då.

Varför öht anföra bristen på ett sådant intresse som ett argument för hur man lyssnar bättre? Eller: Om musiken är det enda viktiga - behövs då en perfekt anläggning för att man inte ska tänka på teknikens brister? Vilket är mest apparatfixerat egentligen?

Förstår du hur jag menar - jag reagerar på att folk ofta häver ur sig detta nästan slentrianmässigt, utan att skilja ordentligt på hifi som hobby, eller hifi som placebo, eller hifi som strävan, eller hifi som verktyg.

Frågan är liksom lite lurig, eftersom den ställer saker som egentligen inte har med vartannat att göra mot varandra...! :!: Därav svaren.

Förlåt om jag rör till det ytterligare :D

Edit: Jag måste välja B (då jag har en hobby) - men det betyder inte att A inte är giltigt för mig med när det gäller själva musiklyssnandet enbart. Förstår du dilemmat? Frågan är orimlig :)

Precis sånna svar jag var ute efter, genomtänkt och bra!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-10 23:42

Bra fråga som fick mig att tänka till :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-08-11 09:47

Nu ser jag att huvudinlägget är ändrat. Då svarar jag (A).
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-08-11 11:12

Håller med Phloam,
jag kan komma hem från en provlyssning hos någon med hur påkostad anläggning och akustikoptimerat rum som som helst eller från en konsert med symfonikerna och t.ex. lyssna på alternativa tolkningar av det verk jag nyss hört live och jag upplever aldrig någon besvikelse över min återgivning hemma.

Å andra sidan orsakar ju teknikutvecklingen att ingen anläggning förblir i status A mer än en begränsad tid.

Mitt teknikintresse gör därför att jag fortsätter att leta och testa om det kan bli ännu bättre.
För nävarande försöker jag utröna om det "hajpade" formatet DSD128 kan bidra till en ännu mer verklighetstrogen eller engagerande illusion av att musiken spelas här och nu för mig. Jag höll på att lägga till 'hos mig' också, av bara farten, men det vill jag nog bara när det gäller småskalig musik, ofta vill jag hellre förflyttas till ett större rum.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Generellt om hifi