Högre brus --> Bättre ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Högre brus --> Bättre ljud?

Inläggav Objektivisten » 2013-08-14 23:07

Högre brus ur högtalarna = bättre ljud? Ja, det kan man ju fråga sig, men tanken slog mig när jag testade lite olika riaa-steg, högtalare samt kablar nyligen. Vad säger intelligensreserven?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-08-14 23:14

Vad var din insikt mer utvecklat efter testandet?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-14 23:18

Vee-Eight skrev:Vad var din insikt mer utvecklat efter testandet?

Nja, det kan jag inte påstå, har tänkt på detta tidigare.

Edit: Läste lite fel där. Men är det så att man accepterar brus för bättre upplösning, eller kanske gillar man bara brus? Vad tycker du?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-14 23:23

Gillar man t.ex. horn eller andra högtalare med väldigt hög verkningsgrad så får du förmodligen mer brus än med en mer genomsnittlig högtalare. I övrigt ser jag inte något samband.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-08-15 01:02

kan vara så att bruset får dig att lyssna mindre kritiskt, det hindrar dig från det och därigenom ges musiknjutandet större utrymme.

jämför med ett foto där bakgrunden är ofokuserad, då framträder den skarpa förgrunden. om allt istället är i fokus kan bilden bli intetsägande. våra sinnesupplevelser är relativa inom sig själva, i nuet

edit: ett porträttfoto kan upplevas som väldigt oangenämt om det är mycket skarpt och med hög upplösning, man ser inte personen för alla rynkor och porer.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 01:10

Det finns de som menar att det är fullständigt meningslöst att tillföra ditherbrus om musiken har någon komponent från den analoga världen (mikrofoninspelning eller bearbetning). Som jag tjatat om tycker jag att det lät f*n om tidiga CD´s - om det var spelarna, skivorna eller både och vill jag låta vara osagt... Det är ju inte heller så förb intressant att ta reda på längre.. :wink: Nåväl... jag lånade dåförtiden ett gäng CD´s och lirade in på rullband (som brusar med kanske -50dB?) och det lät mycket bättre än skivan... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Högre brus --> Bättre ljud?

Inläggav IngOehman » 2013-08-15 04:15

Objektivisten skrev:Högre brus ur högtalarna = bättre ljud? Ja, det kan man ju fråga sig, men tanken slog mig när jag testade lite olika riaa-steg, högtalare samt kablar nyligen. Vad säger intelligensreserven?

Ju sämre ljudåtergivning man har (allt inräknat) desto mera vinner den på
att döljas av brus. Och omvändt - har man riktigt god ljudåtergivning så är
alla störljud av ondo. Det gäller inte bara brus från själva anläggningen
utan även alla störljud som kommer från omgivningen.

Gränsen för när brus KAN uppfattas som förbättrande ligger rätt så ljud-
kvalitetsmässigt lågt, men icke desto misslyckas majoriteten av alla an-
läggningar att nå upp till den nivån.

Samma sak gäller för övrigt bildåtergivning. Bilder med dålig kvalitet, still-
eller rörliga, upplevs ofta något mindre dåliga om man lägger till lite brus.
Lite bandbreddsbegränsning kan vara gynnsamt på liknande sätt också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-15 08:36

Jocke skrev:Det finns de som menar att det är fullständigt meningslöst att tillföra ditherbrus om musiken har någon komponent från den analoga världen (mikrofoninspelning eller bearbetning). Som jag tjatat om tycker jag att det lät f*n om tidiga CD´s - om det var spelarna, skivorna eller både och vill jag låta vara osagt... Det är ju inte heller så förb intressant att ta reda på längre.. :wink: Nåväl... jag lånade dåförtiden ett gäng CD´s och lirade in på rullband (som brusar med kanske -50dB?) och det lät mycket bättre än skivan... :wink:

Fast nu (tror jag) att du gör ett tankefel.

Ditherbrus tar bort kvantiseringsdistorsion. Det döljer inte distorsionen utan omvandlar den till brus. För att det ska fungera måste dock bruset adderas före A/D-omvandlingen, det du gjorde var att dölja ev. kvantiseringsdistorsion med en ganska kraftig dos brus ~40 dB starkare än kvantiseringsdistorsionen, adderat efter A/D-omvandlingen. Det är väsensskiljt från att addera ditherbrus och tar inte bort kvantiseringsdistorsionen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-08-15 09:29

Svante skrev:

Ditherbrus tar bort kvantiseringsdistorsion. Det döljer inte distorsionen utan omvandlar den till brus. För att det ska fungera måste dock bruset adderas före A/D-omvandlingen,

Just det, och brusets amplitud och spektrum i förhållande till musiksignalen och kvantiseringssteget (LSB, least significant bit) är ju viktigt för få till det hela optimalt.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 10:02

Svante skrev:
Jocke skrev:Det finns de som menar att det är fullständigt meningslöst att tillföra ditherbrus om musiken har någon komponent från den analoga världen (mikrofoninspelning eller bearbetning). Som jag tjatat om tycker jag att det lät f*n om tidiga CD´s - om det var spelarna, skivorna eller både och vill jag låta vara osagt... Det är ju inte heller så förb intressant att ta reda på längre.. :wink: Nåväl... jag lånade dåförtiden ett gäng CD´s och lirade in på rullband (som brusar med kanske -50dB?) och det lät mycket bättre än skivan... :wink:

Ditherbrus tar bort kvantiseringsdistorsion. Det döljer inte distorsionen utan omvandlar den till brus. För att det ska fungera måste dock bruset adderas före A/D-omvandlingen, det du gjorde var att dölja ev. kvantiseringsdistorsion med en ganska kraftig dos brus ~40 dB starkare än kvantiseringsdistorsionen, adderat efter A/D-omvandlingen. Det är väsensskiljt från att addera ditherbrus och tar inte bort kvantiseringsdistorsionen.

Ja, du har säkert rätt. :) Reflekterade bara över trådens ämne och vad jag hört sägas på annat håll... har aldrig någonsin hört skillnad med och utan faktiskt... ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-15 10:23

Jocke,

Kan du ge några exempel på illalåtande tidiga kompaktskivor? Min erfarenhet är att andelen riktigt dåliga skivor utgivna före 1990 är ungefär densamma som andelen riktigt bra skivor utgivna efter 1992, det vill säga ganska liten. Min gissing är att dåliga inspelningar och bristande anpassning mellan cd-spelare och förstärkare i hög grad ligger bakom talet om dåliga skivor i cd-skivans barndom.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-08-15 10:57

Det är en schimär att brus enbart skulle dölja saker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stochastic_resonance

Då inte riktat mot ditherdiskussionen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-15 11:26

Ja, det är ett intressant fenomen.

Dock ökar det som regel maskeringen av lågnivådistorsion, eftersom det
hjälper grundtonen mera än de förekommande övertonerna.

Piotr skrev:
Svante skrev:

Ditherbrus tar bort kvantiseringsdistorsion. Det döljer inte distorsionen utan omvandlar den till brus. För att det ska fungera måste dock bruset adderas före A/D-omvandlingen,

Just det, och brusets amplitud och spektrum i förhållande till musiksignalen och kvantiseringssteget (LSB, least significant bit) är ju viktigt för få till det hela optimalt.

/Peter

Njae...

Dither-bruset behöver inte, rent av skall inte, relatera på något sätt till
musiksignalen (tror du blandar ihop med vissa former av noise-shaping,
vilket är något annat). Det behöver bara relatera till trappstegen och inte
heller det behöver så avancerat. Det behöver vara tillräckligt stort bara,
om målet bara är att ta bort (omvandla) kvantiseringsdistorsionen till
brus.

Vill man att brusets hörbarhet dessutom skall vara så liten som det är
möjligt så bör man dock självklart lägga det så svagt i nivå som det går
och ge det specifika spektrala egenskaper. Men att avgöra var den nivån
ligger är inte så lätt som man kan tro eftersom lägsta nivån där man und-
viker kvantiseringsdistorsion inte är samma som den lägsta nivå där man
undviker brusmodulation.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 12:39

PekkaJohansson skrev:Jocke,

Kan du ge några exempel på illalåtande tidiga kompaktskivor? Min erfarenhet är att andelen riktigt dåliga skivor utgivna före 1990 är ungefär densamma som andelen riktigt bra skivor utgivna efter 1992, det vill säga ganska liten. Min gissing är att dåliga inspelningar och bristande anpassning mellan cd-spelare och förstärkare i hög grad ligger bakom talet om dåliga skivor i cd-skivans barndom.

Med vänlig hälsning

Pekka

Har inte hunnit fram till CD-hyllan än... ;) Skrev om det där i en annan tråd som en tänkbar förklaring till att vi hade lite svårt att ta till oss "CD-ljudet". Tyvärr har jag nog gjort mig av med de fonogram som lät mest förfärligt... Det kan mycket väl vara som du skriver och kanske var LP mer "förlåtande"...?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-15 14:43

jag tror det låter bättre om stereon i skogen än i (nära) vattenfallet
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 14:52

Alla former av störljud(brus, brum, trafik, barn, vind osv..) är av ondo vid musiklyssning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 15:13

Fast vinylljud (pickupsläpp, lite skrap, sus........) är en ren njutning :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-15 16:41

phloam skrev:Fast vinylljud (pickupsläpp, lite skrap, sus........) är en ren njutning :D

Det där förklarar en hel del! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-15 17:10

PekkaJohansson skrev:
phloam skrev:Fast vinylljud (pickupsläpp, lite skrap, sus........) är en ren njutning :D

Med vänlig hälsning

Pekka

som?
Bikinitider

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-15 17:27

celef skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

som?

Tja, de återkommande dusterna mellan phloam och mer återgivningssinnade på forumet, kanske? Notera den lättsamma tonen och smajlisarna i de båda inläggen ovan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-16 00:12

Naqref skrev:Det är en schimär att brus enbart skulle dölja saker.

...fast det där låter ju väldigt likt ditherbrus, i varje fall vad jag ser vid en snabb läsning...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-16 00:14

Men inget går upp mot ett sinussvep.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-08-16 00:30

Sinussvep med vinylknaster - det bästa av två världar.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-08-16 00:44

Magnuz skrev:Sinussvep med vinylknaster - det bästa av två världar.

Vi närmar oss Kraftwerk :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-16 01:25

Xiro skrev:
Magnuz skrev:Sinussvep med vinylknaster - det bästa av två världar.

Vi närmar oss Kraftwerk :-)

Bra där! Jag har aldrig lämnat dem :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Högre brus --> Bättre ljud?

Inläggav hifikg » 2013-08-16 03:15

IngOehman skrev:...Gränsen för när brus KAN uppfattas som förbättrande ligger rätt så ljudkvalitetsmässigt lågt, men icke desto misslyckas majoriteten av alla anläggningar att nå upp till den nivån. ...

Är det så illa?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-08-16 09:57

Svante skrev:
Naqref skrev:Det är en schimär att brus enbart skulle dölja saker.

...fast det där låter ju väldigt likt ditherbrus, i varje fall vad jag ser vid en snabb läsning...?

I slutet av 90-talet jobbadde jag på Boston University med SR-fenomen i bl a människans ballans- och känselsinne. Genom att föra in brus (mekaniskt såväl som elektriskt) kan man skärpa upp ballans och känsel hos försökspersoner.

Så jo, visst är det likt dithering, och delar många egenskaper med dithering, men det är egentligen inte riktigt samma sak.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-16 10:35

hevi skrev:Så jo, visst är det likt dithering, och delar många egenskaper med dithering, men det är egentligen inte riktigt samma sak.

Mja, det beror kanske på vad man menar med dithering. Jag ser det just som att man lägger till brus för att komma över en tröskelnivå som annars stänger av signalen. Man kan förstås också låsa begreppet till just den typ av amplitudkvantisering som sker i AD-omvandlare, men jag tycker inte att man behöver göra det.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-08-16 19:46

Svante skrev:
hevi skrev:Så jo, visst är det likt dithering, och delar många egenskaper med dithering, men det är egentligen inte riktigt samma sak.

Mja, det beror kanske på vad man menar med dithering. Jag ser det just som att man lägger till brus för att komma över en tröskelnivå som annars stänger av signalen. Man kan förstås också låsa begreppet till just den typ av amplitudkvantisering som sker i AD-omvandlare, men jag tycker inte att man behöver göra det.

Det jag menar är att SR egentligen inte är en teknik eller metod utan mer snarare ett observerbart fenomen. Dither, som jag ser mer som en teknik implicerar också små "subtreshold" nivåer av brus, vilket SR-system kan reagera på, men SR kan även uppträda vid långt större amplituder (långt över "kvantiseringtröskeln") och för icke-diskreta system (sk Supra Treshold Stochastic Resonance).
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-17 00:47

hevi skrev:
Svante skrev:

Det jag menar är att SR egentligen inte är en teknik eller metod utan mer snarare ett observerbart fenomen. Dither, som jag ser mer som en teknik implicerar också små "subtreshold" nivåer av brus, vilket SR-system kan reagera på, men SR kan även uppträda vid långt större amplituder (långt över "kvantiseringtröskeln") och för icke-diskreta system (sk Supra Treshold Stochastic Resonance).

Skulle du säga att SR-fenomenet är observerbart i en AD-omvandlare då?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi