Musiklust, lyssning och ljudkvalitet.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Musiklust, lyssning och ljudkvalitet.

Inläggav DVD-ai » 2013-08-14 23:36

Jag har sedan ett år tillbaka bott i en lägenhet där allt låter skit...
Jag hade planer på att expandera anläggningen men dom planerna krossades ganska hårt då det lät så sjukt jävla dåligt att man liksom inte riktigt ville tro sina öron...
+ att nuvarande boendet är så pass mycket mer lyhört än det förra att all typ av expansion visade sig vara fullständigt onödig.

Hur som helst så blev det ju såhär att jag under en längre tid redan innan var ganska trött på att hålla på och pula med ljudet.
Och senaste halvåret innan jag flyttade hit så var jag ju faktiskt väldigt nöjd med ljudet tack vare att jag gjorde en möblering som lästa det som tidigare tyckt varit ett problem...
Så pass nöjd var jag med ljudet att jag inte tänkte på ljudet alls och bara njöt av allt jag lyssnade på konstant :)

Därav så blev ju kontrasten så pass mycket större när man kom till det här extremt mycket sämre rummet där allt bara låter urlakat och utan "stuns"...

Jag har senaste året nästan inte lyssnat på musik alls, tror jag håller på och tröttnar på det för det låter så pass dåligt att jag bara blir sur varje gång jag startar stereon...
Så det är ju lurar som gäller på bussen då, men det har aldrig varit min grej riktigt... Har svårt att njuta på det sätt jag vill med lurar tyvärr...
Även med riktigt kvalitativa HiFi lurar hemma!

Jag har tidigare varit ganska benådad med bra rum, både hos farsan och hos morsan så var det "lätt" att få till det bra, och hos morsan så lyckades jag ju få till det extremt bra efter att jag lärt mig mer om möblering.

Men jag märker att min musiklust sinar och att jag inte riktigt kan finna glädje i musiken längre :(
Allt det som var roligt med att lyssna på musik är som borta...

Metal är inte lika energirik, levande och kraftfull som tidigare.
Elektronisk musik är inte lika tung, fysisk och härlig.
Akustisk musik är inte lika levande, lätt och berörande...

Jag har alltid varit mycket för att jaga uppleelse, sedan jag flyttade så är det inte längre någon upplevelse att lyssna p musik...
Det är bara musik och inte något mer intressant än så...
Duger att ha i bakgrunden, trots att jag skulle vilja lyssna aktivt och svepas in i musiken som jag en gång kunde göra.
Som jag en gång alltid gjorde, var ett med musiken och njöt på så många olika vis och ibland med flera olika sinnen.

Allt det där spännande, roliga och det som drev, det som gjorde musiken till mer än bara musik...
Som gjorde det till något som verkligen var runt en, inne i en och en del av en, det är borta.

Jag kan bara konstatera detta nu när jag haft en period sedan i vintras då jag knappt startat stereon en gång i veckan... och då för att slippa TV'n absurt dåliga ljud nästan uteslutande !

Vad är det som har hänt ?
Kan man vända det ?
eller ska jag bara acceptera att jag inte längre verkar kunna njuta av musik och inte längre har någon större lust att lyssna heller för den delen ?! :?

Jag menar... Jag saknar det och har så gjort sedan jag flyttade, att bara kunna sätta mig ner och spela musik och låta mig svepas iväg till en annan värd.
En värd av ljuva toner, kompositioner och ljud, allt ihoppflätade till något som berör, något som förför och själen gott gör!
Jag saknar det verkligen... och jag vet att jag även idag med min extremt nedskalade anläggning har elektroniken till att kunna göra jobbet.
Det är bara det att rummet är så jävla dåligt att det helt enkelt kräver att man transformerar det till en madrasserad cell för att börja få någon slags acceptabel nivå på ljudet.

Jag tror att jag helt enkelt har gett upp...
Och då samtidigt gav upp musiken eftersom jag inte längre kan få det där som jag tyckte så mycket om.

det är synd, önskar att det inte vore så...
Är det omständigheterna och det kassa ljudet som dödar min lust att lyssna på musik. När jag vet vad jag egentligen skulle vilja ha för ljud och dessutom har haft det så jäkla bra!

eller har jag helt enkelt bara tröttnat för att jag är "klar" med musik på något vis ?

Jag tror inte det, då skulle jag inte sakna musiken så som jag gör, tänker jag...
men å andra sidan så tycker jag att jag borde kunna lyssna trots att det låter så jäkla dåligt... men jag verkar inte kunna det.
Just ett urlakat och "ihåligt" ljud är nog det värsta som finns i hela världen och just exakt det är ju problemet i detta rummet.
Så det problemet är nog starkt nog att helt enkelt döda min lust att använda stereon till att lyssna på musik.

Vad kan man göra ?
Någon som har några tips ?
någon ide ?

Jag tror inte att jag vill tappa musiken för jag mår ju egentligen bra av att lyssna på musik och det har alltid varit en viktig del av mitt liv för att må bra.
men det känns som att det är en omöjlighet utan att investera stora mängder tid i att göra hemmet väldigt fult så att jag måste vantrivas i det av den orsaken... och ändå kommer jag nog inte att kunna komma dit jag skulle behöva med ljudet för att återigen känna lusten.

Man kan ju helt enkelt konstatera att min lust för att lyssna på musik bygger mycket på att kunna koppla av och att det ska vara en upplevelse att lyssna på musik.
Är det inte det så kan jag inte känna intresset av att lyssna, så då svälter jag hellre.

Bara några tankar från en som inser att han är påväg att bli en musikointresserad person, för att han helt enkelt inte har någon lust att lyssna och inte känner att han får ut något av musik längre.
Inte ens då jag är hemma hos någon annan, inte ens om det där låter mer så som jag skulle vilja så kan jag njuta riktigt.
Jag vill ju kunna njuta ensam, hemma, själv bara för mig själv,...
så jag får inte ut speciellt mycket av musik i huvudtaget nu för tiden oavsett vart jag lyssnar på den och hur.

Det trodde jag inte att det skulle kunna bli så, men tydligen kan det!

Väldigt märkligt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-14 23:42

Känner igen mig.

För min del blev det akustik fix och en minidsp och nu är det lite bättre men mer behövs :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-14 23:43

Downseiza. Skaffa ett par gamla Cerwin-Vega och en vinylsvarv samt ett tapedeck. Koppla ihop rubbet med monsterkablage. Ta en bärs och lägg på favoritplattan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-08-14 23:48

skaffa ett par hyfsade lurar och spela lite och se om glädjen kommer tillbaka?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-14 23:49

Det spelar ingen roll, jag har haft 10par högtalare här hemma och allt låter urlakat och trist.
Även CV!

Det verkar inte gå att EQ'a bort problemet heller.

man blir antagligen tvungen att bygga om halva rummet och med stor membranabsorbent för att få bukt på detta enorma problem.

jag har gått tillbaka till basic nu ju och har möblerat på det sättet som låter minst dåligt och ser bra ut.
För skillnaden mellan det och det ljudmässigt minst dåliga alternativet är minimala men ser mycket fulare ut !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-14 23:51

Ägna dig åt nåt annat då. Lär dig spela ett instrument t ex.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-14 23:51

mrGaskill skrev:skaffa ett par hyfsade lurar och spela lite och se om glädjen kommer tillbaka?

jag är på den nivån att jag faktiskt har svårt att lyckat motivera mig själv att orka bry mig om att lägga in musik på telefonen igen...
Så jag har inget där att lyssna på heller på bussen, sedan 2månader tillbaka då min tele gick sönder och jag fick en ny.
Men det känns som mer jobb än att jag kan motivera mig att lägga in musiken ens... :?

Då är det verkligen illa !
Mvh//David

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 23:52

Objektivisten skrev:Downseiza. Skaffa ett par gamla Cerwin-Vega och en vinylsvarv samt ett tapedeck. Koppla ihop rubbet med monsterkablage. Ta en bärs och lägg på favoritplattan.

Kanske blir en uppgradering? Men vad tror du grannarna säger?

Ett annat tips är att sätta sig med youtube och upptäcka ny musik med hittills okända artister finns ju hur mycket spännnande bra musik som helst därute som bara väntar på att upptäckas.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-14 23:54

Objektivisten skrev:Ägna dig åt nåt annat då. Lär dig spela ett instrument t ex.

ja men då kan jag ju inte lyssna och njuta, för det är inte vad jag vill ha.

väldigt knepigt, och jag trodde verkligen inte att det skulle kunna bli såhär!

I övrigt så är jag inte väldigt ledsen över det utan mer konstaterande, och tycker nästan det är skumt att jag inte är mer ledsen över det än vad jag är...

Kanske har jag som sagt givit upp om musiken helt och därmed tappat intresset ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-14 23:56

HauteParleur skrev:
Objektivisten skrev:Downseiza. Skaffa ett par gamla Cerwin-Vega och en vinylsvarv samt ett tapedeck. Koppla ihop rubbet med monsterkablage. Ta en bärs och lägg på favoritplattan.

Kanske blir en uppgradering? Men vad tror du grannarna säger?

Ett annat tips är att sätta sig med youtube och upptäcka ny musik med hittills okända artister finns ju hur mycket spännnande bra musik som helst därute som bara väntar på att upptäckas.

ja jo vist, men har inte intresset helt enkelt...
Fast att jag skulle vilja ha intresset och önskar att jag kände att musik kunde vara intressant men jag verkar liksom inte kunna tycka det längre.

Det börjar kännas som att musik i huvudtaget är ganska ointressant.
Jag håller på att bli en musikointresserad person 8O

Jag menar, kan det bli på det viset ?! :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-15 00:02

Flytta
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-15 00:02

En hel del man älskat kan tappa sin magi när man blir, gulp, äldre och, fniss, utvecklas.

Om det kommer tillbaka blir det kanske i annan skepnad? Det kanske aldrig blir som förr. Det låter sorgligt, men hör du - kanske blir det bättre än förr!
Senast redigerad av darkg 2013-08-15 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 00:04

Jag förstår precis hur du känner dig. Är man van vid något riktigt bra så är det svårt att njuta av något sämre.

På samma sätt som att jag inte skulle se fram emot samma måltid av snabbmakaroner och köttbullar var dag så ser jag inte fram emot att lyssna på musik med dåligt ljud.
Riktigt go mat och riktigt välljudande musik däremot är något av det bästa jag vet.
Man blir lätt lite av en "bortskämd snobb" med tiden om man har det för bra tror jag.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-08-15 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-15 00:08

Vad är problemet?

Du är ju inte döende, eller hur?

Jag tror att du måste snickra lite, tex skruva trall någon helg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-15 00:27

Jag är inte nerstämd :)

Jag bara konstaterar att det är på detta viset, det är skumt tycker jag också...
Att det kan bli så, det känns inte som att jag trodde det skulle ha sådan påverkan.
Mvh//David

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 00:36

DVD-ai skrev:Jag är inte nerstämd :)

Jag bara konstaterar att det är på detta viset, det är skumt tycker jag också...
Att det kan bli så, det känns inte som att jag trodde det skulle ha sådan påverkan.

Vad har du för högtalare och förstärkare?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Musiklust, lyssning och ljudkvalitet.

Inläggav phloam » 2013-08-15 00:40

DVD-ai skrev:Allt det som var roligt med att lyssna på musik är som borta...

Metal är inte lika energirik, levande och kraftfull som tidigare.
Elektronisk musik är inte lika tung, fysisk och härlig.
Akustisk musik är inte lika levande, lätt och berörande...

Jag har alltid varit mycket för att jaga uppleelse, sedan jag flyttade så är det inte längre någon upplevelse att lyssna p musik...
Det är bara musik och inte något mer intressant än så...
Duger att ha i bakgrunden, trots att jag skulle vilja lyssna aktivt och svepas in i musiken som jag en gång kunde göra.

Musik ska man lyssna på för att man behöver musiken. Du blandar ihop upplevelse och musikbehov. Om du är så beroende av att det låter väldigt energirikt, levande, tungt, fysiskt, levande osv så framstår det som om själva musiken spelar mindre roll..??

En anläggning ska först och främst hjälpa dig att kunna höra musiken öht - upplevelsekickar är bara en bonus. Det verkar som om du har helt fel fokus när du lyssnar, sätter ljudeffekteriet och ljudupplevelse före själva musiken och dess betydelse för dig som person.

Du verkar bortskämd helt enkelt. Lider av nån slags hifi-sjuka :) Du skulle behöva vistas i en miljö där du bara hade en transistorradio med skvalmusik tills du börjar behöva själva musiken för din själ, inte för att det låter medryckande rent ljudmässigt. Senare kan du börja öka återgivningskvaliteten igen på ett sätt som då har verklig betydelse för musiklyssnadet.

Att behöva ha jättemedryckande ljud för att kunna njuta av musik låter, om du ursäktar, helt bakvänt.

Objektivistens råd är inte fel - downsizea! rejält! Hitta musiken!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-15 00:41

Det jag har just nu står i i signaturen här under :)

Trevliga välljudande prylar som är riktigt snygga och det är tur för jag vill inte ha något stort och skrämande i dagsläget... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-08-15 00:46

allt går i vågor, det är naturligt och inget att oroa sig för. har själv haft flera musiksvackor. under dessa roade jag mig med att använda musiken som verktyg för att påverka min sinnesstämning istället för att lyssna kritiskt, fokuserat eller intensivt. t ex reggae i bakgrunden för att understryka sommarkänsla, klassiskt för inpiration till att skapa ordning på jobbet eller något ösigt under städning.

har för egen del svårt att tänka mig att ett lyssningsrum kan vara så dåligt att det i sig kunde påverka mitt musiklyssnande så starkt negativt som du beskriver. jag brukar klara mig hyfsat åtminstone en tid på de enklaste grundläggande injusteringarna/åtgärderna.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 03:04

DVD-ai skrev:Det jag har just nu står i i signaturen här under :)

Trevliga välljudande prylar som är riktigt snygga och det är tur för jag vill inte ha något stort och skrämande i dagsläget... :)

Sorry såg inte det i mobilen.

Det är bra prylar helt klart men kanske för analytiska och ickekompatibla med din nuvarande akustik, tror faktiskt du i nuvarande miljö skulle få ut mer av musiken från något litet och billigt men spelglatt ljudsystem från t.e.x. Denon eller Philips.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-15 04:42

Tycker man av din beskrivning bara kan dra en slutsats: Du behöver flytta!

I ett rum där det inte går att lyssna på musik brukar man i längden även
börja lida av att vara överhuvudtaget. Nog borde du kunna hitta en alter-
nativ bostad. Köp något och sälj det du har, eller byt. Det förtjänar du ju.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-08-15 08:14

Innan du för något så drastiskt som att flytta, så kan du prova följande:

Köp Eric Bibb & Needed Time - Good Stuff (Opus 3)

Skaffa dig en schysst virre (får jag rekommendera en ung Laphroaig)

När solen gått ner, häll upp dig en stadig 6:a, dämpa belysningen och sätt på låten 'Shingle by shingle' (den är som skriven för dig :) )

Om det inte hjälper, så tror jag bara du är i en svacka (oro på det personliga planet kan påverka lust och ork), håll ut!

Lycka till!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-15 09:42

DVD-ai skrev:Jag är inte nerstämd :)

Påstod jag inte heller :D

Intressen kommer och går, och jag tycker det vore praktiskt om du nu hade intresse för trallskruvning istället 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-15 09:47

Om inget annat kan man ju ta det som indicium för hur otroligt viktigt rummet är i ekvationen.

Flytt är nog lättare än ombyggnad.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-08-15 10:07

Om du verkligen vill att musiken ska ta en viktig plats i ditt liv igen så varför inte försöka med en annan angreppsvinkel på problemet, själva musiken och inte ljudet?

Analysera den musik och de artister du tycker om.
Varför gillar du just det, vilka influenser de artisterna, följ spåren bakåt och åt sidan.
Öva dig att lyssna på annat än din favoritmusik ärligt och förutsättningslöst.
Läs biografier och liknande.
Lär dig spela ett instrument (eller spela mer om du redan spelar ett)
...

Det finns massor av sätt att sätta musiken i första rummet och om du ändå inte tycker det värt mödan att lyssna på musik så är det väl antagligen så att musiken inte är så viktig just nu och då är det bäst att låta det vara så. Förr eller senare kommer lusten igen. Jag tror att de flesta som varit med ett tag kan vittna om att intressen kommer och går i vågor.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2013-08-15 10:25

Sant, att intresset kommer och går i olika former. Själv har intresset alltid funnits där men på livets resa har man olika tid och prioriteringar. Stundtals har man struntat i dåliga inspelningar och lyssnat även på södrig-musik med massa kapade toppar :evil: och stundtals sitter man ner och tycker det låter underbart med bra inspelningar.

Hur man mår spelar givetvis in och hur mycket tid man har. I detta intresse finns det alltid något att förbättra och det kanske kan bli lite "maniskt" stundtals. Man måste nog erkänna för sig själv att man aldrig kommer bli klar...helt nöjd..även om man som jag är nöjd just nu :D

AI...
Många likt jag har följt din resa och vi har nog lärt oss en del av den. Det finns andra saker som kan vara viktigare som man kanske kan fokusera på för tillfället. Tyckte någon "skrek" efter hjälp med att dra skruv? 8)

Tycker det låter som ett bra förslag för att kanske koppla bort. Hade nog själv gärna skruvat lite om det varit i närheten 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-08-15 12:15

DVD-ai skrev:
mrGaskill skrev:skaffa ett par hyfsade lurar och spela lite och se om glädjen kommer tillbaka?

jag är på den nivån att jag faktiskt har svårt att lyckat motivera mig själv att orka bry mig om att lägga in musik på telefonen igen...
Så jag har inget där att lyssna på heller på bussen, sedan 2månader tillbaka då min tele gick sönder och jag fick en ny.
Men det känns som mer jobb än att jag kan motivera mig att lägga in musiken ens... :?

Då är det verkligen illa !

Det låter som det är något annat än rummet som är problemet, om deppigheten över att det låter dåligt smittar av sig även på bussresan. Musiken i sig har ju inte ändrats, den är samma som förut.

Kanske låta anläggningen vara enkel, men verkligen lägga energi på att få till ett bra rum? Har du låtit någon akustiker (ingen nämnd, ingen glömd) titta på vad som kan behöva göras för att få till det så det blir drägligt?

Du säger att rummet låter dåligt, men inte varför det låter dåligt. Är det dimensionerna som omöjliggör välljud?

Att flytta låter annars som ett bra alternativ, om det ovanstående inte är att tänka på. Lyhördheten kommer alltid vara ett problem hur som helst.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 13:04

carpelux skrev:Om du verkligen vill att musiken ska ta en viktig plats i ditt liv igen så varför inte försöka med en annan angreppsvinkel på problemet, själva musiken och inte ljudet?

shifts skrev:Det låter som det är något annat än rummet som är problemet, om deppigheten över att det låter dåligt smittar av sig även på bussresan. Musiken i sig har ju inte ändrats, den är samma som förut.

+1

Ibland orkar man inte med musik. Det finns inget som säger att du just nu måste lyssna på musik, och definitivt inte bara för att det låter bra.

Ta en paus och låt musikintresset komma tillbaks av sig självt, det går inte att forcera fram.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-15 13:10

Ja allt är nog inte så svart och vitt. Vad det än är så hoppas jag att det löser sig.

David: Du kanske borde ta en semester och komma bort från vardagen lite?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-15 14:10

jag har för mig att trådskaparen gillade att lyssna på musik vid rejält höga ljudnivåer, om hög nivå är ett måste för musiknjutningen så är nog en flytt nödvändig, även om flytt är jäkla meckigt
Bikinitider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi