Rumsformer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heppe

Rumsformer?

Inläggav heppe » 2013-08-17 21:33

Hej!

Sitter och funderar kring rumsformer och om man kan förbättra ljudet enbart med formen (utan absorbenter och diffusorer).

Att rumsmåtten och förhållandet till varandra spelar roll för vissa frekvenser har jag snappat upp och att man bör undvika t.ex ett rum med måtten 4m*2m*6m... - Då borde det också finnas de optimala rumsförhållandena också? Eller?

Nåväl. Det är kanske intressant för den som skall bygga ett helt nytt rum - men om man nu redan har ett rum....

Jag funderar kring utrymmet där väggarna möter taket t.ex.

1 En vanlig hemmabiolösning är en rektangulär eller kvadratisk konstruktion som sänker ned taket närmast väggen runtom i rummet för att t.ex fälla in lysen, dra kablar eller ventilation. Då får man två 90 graders vinklar istället för en... Om ett hörn nu ger problem. Borde inte två skapa...två problem? :-)

2 Men om man bygger bort den rektangulära boxen med två 90 graders vinklar i exempel 1, så att t.ex taket får två 45 graders vinklar (diagonal regling mellan vägg/tak)... Blir det bättre eller sämre än i exempel nr 1?.

3 Om man i samma tak/vägg vinkel istället bygger en "böjd" form. (En konvex eller konkav 1/4 cirkelform . Vad gör då detta med ljudet? Diffuserar bort problemet? - men kanske skapar något annat problem istället?

4 Släta parallella väggar har de flesta. Men om man bygger rummet så att det blir bredare bak än fram. Kom ihåg - Inga absorbenter nu...
Bra eller dåligt för ljudet?

5 Eftersom ett avsmalnande rum i någon ända är en del mippel med att regla upp kan man istället tänka sig väggarna i form av "gälar". SF:s biografer har väggar som är lite uppbyggda på det sättet. Snedställda sektioner s.a.s. Har sett en del rum som är byggda så, men har ingen aning om det gör någon nytta mer än att man "diffuserar" ljudet precis som i exempel 4... bättre/sämre? Men är det att föredra ur HiFi synpunkt jämfört med vanliga parallella väggar?

Vad säger ni? :?:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-18 10:15

Intressanta frågor, tyvärr inget rekommenderat dröm-snitt från mig, men det finns mått som gör att man kan minska rumsåtgärder. Men att helt undvika duffusorer och div dämp tror jag är svårt om man vill ha en hyfsad kort rumsklang..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-18 10:20

Dina frågor ser jag som för komplexa för att besvara, då svaren skulle behöva bli mycket långa.

Jag brukar själv mentalt rita upp rummet, sätta dit ett par högtalare och en soffa för lyssnare. Sedan börjar jag rita upp vart tidiga reflexer kommer träffa lyssnarens öra, baserat på lyssningsplatser i soffan. Där vill jag ha absorbenter. Sedan tänker jag på symetri, stående vågor etc.

Du frågar om olika former av hörn, tänk på hur ljudet kommer studsa mot dem å sen färdas mot örat. Desto längre väg de måste färdas, i förhållande till direktljudet, desto bättre grovt förenklat.

Man vill också få ner ljudnivån på de reflekterade ljudet som når öronen det krävs de absortion för, annars kommer det låta som i en kyrka.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-18 10:49

Tycker man får en rätt bra uppfattning genom sin egen uppfattning av att tala och kanske klappa händer i olika rum... ser ni någon som går omkring och snackar med sig själv samt applåderar efteråt är det antagligen jag... :roll: :lol: Men det är ju inte bara rummets proportioner som avgör resultatet utan små enkla saker som att det faktiskt bor någon där... dvs att det är möblerat... kanske rent av belamrat...^^

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-18 11:17

Jocke skrev:Tycker man får en rätt bra uppfattning genom sin egen uppfattning av att tala och kanske klappa händer i olika rum... ser ni någon som går omkring och snackar med sig själv samt applåderar efteråt är det antagligen jag... :roll: :lol: Men det är ju inte bara rummets proportioner som avgör resultatet utan små enkla saker som att det faktiskt bor någon där... dvs att det är möblerat... kanske rent av belamrat...^^

Det där tillämpar även David wilson, han är en jäkel på att hitta dom mest utsöta platserna i rummet, han sjunger och spikar platserna med mm- precision

Det mest intressanta är att det sällan låter bra intill vägg eller i golvvinkeln eller i rumshörn, nästan alltid är det precis tvärtom, ändå är det där främst svenska högtalare ska placeras
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-18 11:42

Aldrig hört om någon massproducerad fullregisterhögtalare som ska placeras i rumshörn och det är stor skillnad på vart man ska sitta och lyssna och på hur högtalare ska placeras.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-18 12:11

Alexi skrev:Aldrig hört om någon massproducerad fullregisterhögtalare som ska placeras i rumshörn och det är stor skillnad på vart man ska sitta och lyssna och på hur högtalare ska placeras.

du har förstås heller aldrig hört talas om högtalare som ska placeras på vägg eller vid golvvinkeln :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-18 12:17

celef skrev:
Jocke skrev:Tycker man får en rätt bra uppfattning genom sin egen uppfattning av att tala och kanske klappa händer i olika rum... ser ni någon som går omkring och snackar med sig själv samt applåderar efteråt är det antagligen jag... :roll: :lol: Men det är ju inte bara rummets proportioner som avgör resultatet utan små enkla saker som att det faktiskt bor någon där... dvs att det är möblerat... kanske rent av belamrat...^^

Det mest intressanta är att det sällan låter bra intill vägg eller i golvvinkeln eller i rumshörn, nästan alltid är det precis tvärtom, ändå är det där främst svenska högtalare ska placeras

Nu hänger jag inte med celef :o

Förklara vilken tillverkare rekommenderar en sådan placering? Vad jag vet är det ingen som har det..(?) DLS kanske har någon..

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-18 12:19

celef skrev:
Alexi skrev:Aldrig hört om någon massproducerad fullregisterhögtalare som ska placeras i rumshörn och det är stor skillnad på vart man ska sitta och lyssna och på hur högtalare ska placeras.

du har förstås heller aldrig hört talas om högtalare som ska placeras på vägg eller vid golvvinkeln :roll:

Aha du menar mot väggen,, typ dikt an!

Då är jag med, jag läste "hörn"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-18 12:41

bassman skrev:Aha du menar mot väggen,, typ dikt an!

Då är jag med, jag läste "hörn"
Så tolkade jag det med...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-18 12:51

Cornered Audio ska placeras i hörn..

http://cornered.dk/consumer/home

De sägs även låta väldigt bra..
Om de sedan kan kallas fullregister är väl en sak, men de går djupt nog för en problematik i.o.m hörnplaceringen om inte detta på något sätt kompenserats för. Det har det säkert..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-18 13:01

bassman skrev:
celef skrev:

Nu hänger jag inte med celef :o

Förklara vilken tillverkare rekommenderar en sådan placering? Vad jag vet är det ingen som har det..(?) DLS kanske har någon..

har ni helt fått fnatt på detta forumet eller? läs det jag skrev, inte bara bitar av det

och jag har ingen som helst lust att göra något åt er, sök infon själva! utför gärna lite självstudier, vilka tillverkare har produkter som passar in i det jag skrev? testa även "wilsonstyle" att sjunga på olika platser i rummet, gärna på dessa platser som nämnts
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-18 13:37

celef skrev:
har ni helt fått fnatt på detta forumet eller? läs det jag skrev, inte bara bitar av det

Jupp... :D

celef skrev:och jag har ingen som helst lust att göra något åt er, sök infon själva! utför gärna lite självstudier, vilka tillverkare har produkter som passar in i det jag skrev? testa även "wilsonstyle" att sjunga på olika platser i rummet, gärna på dessa platser som nämnts

Ett beprövat knep för att spela in sång om man inte har "sångbås" eller akustikbehandlat inspelningsrum är att sjunga ut från ett hörn med tex lite sängkläder eller andra paltor bakom sig... kan bli riktigt bra! :)

Har för mig att jag hade lite idéer i detta ämne tidigare... var det inte om 3-vägaren som Erik och gänget håller på med...? Tror att en högtalare måste designas för det för att fungera med en sådan placering eller vad är problemet menar du?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-18 14:45

jag vet inte om det är något problem, jag nämnde david wilson efter att du skrev om att du går runt och lyssnar i rummet, jag tyckte det fanns liknelser

wilsons metod går ut på att hitta platserna i rummet som påverkar återgivningen minst

dessa platser tycks oftast vara en bit ut ifrån rummets begränsningsytor

det måste vara sällsynt att man väljer att sjunga ut från ett rumshörn, i det hårdaste hörnet så är ju förstärkningen och färgningen högst påtaglig, då krävs väl rätt tjock dämpning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-18 15:55

Alexi skrev:Dina frågor ser jag som för komplexa för att besvara, då svaren skulle behöva bli mycket långa.
Svante har svarat på liknande frågor ett flertal gånger. Prova sökfunktionen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Rumsformer?

Inläggav paa » 2013-08-18 20:15

heppe skrev:Hej!

Sitter och funderar kring rumsformer och om man kan förbättra ljudet enbart med formen (utan absorbenter och diffusorer).

Att rumsmåtten och förhållandet till varandra spelar roll för vissa frekvenser har jag snappat upp och att man bör undvika t.ex ett rum med måtten 4m*2m*6m... - Då borde det också finnas de optimala rumsförhållandena också? Eller?

Nåväl. Det är kanske intressant för den som skall bygga ett helt nytt rum - men om man nu redan har ett rum....

Jag funderar kring utrymmet där väggarna möter taket t.ex.

1 En vanlig hemmabiolösning är en rektangulär eller kvadratisk konstruktion som sänker ned taket närmast väggen runtom i rummet för att t.ex fälla in lysen, dra kablar eller ventilation. Då får man två 90 graders vinklar istället för en... Om ett hörn nu ger problem. Borde inte två skapa...två problem? :-)

2 Men om man bygger bort den rektangulära boxen med två 90 graders vinklar i exempel 1, så att t.ex taket får två 45 graders vinklar (diagonal regling mellan vägg/tak)... Blir det bättre eller sämre än i exempel nr 1?.

3 Om man i samma tak/vägg vinkel istället bygger en "böjd" form. (En konvex eller konkav 1/4 cirkelform . Vad gör då detta med ljudet? Diffuserar bort problemet? - men kanske skapar något annat problem istället?

4 Släta parallella väggar har de flesta. Men om man bygger rummet så att det blir bredare bak än fram. Kom ihåg - Inga absorbenter nu...
Bra eller dåligt för ljudet?

5 Eftersom ett avsmalnande rum i någon ända är en del mippel med att regla upp kan man istället tänka sig väggarna i form av "gälar". SF:s biografer har väggar som är lite uppbyggda på det sättet. Snedställda sektioner s.a.s. Har sett en del rum som är byggda så, men har ingen aning om det gör någon nytta mer än att man "diffuserar" ljudet precis som i exempel 4... bättre/sämre? Men är det att föredra ur HiFi synpunkt jämfört med vanliga parallella väggar?

Vad säger ni? :?:

Här är några trådar där sådana saker tagits upp tidigare, och även en del svar finns att hämta:

Femkantigt lyssningsrum/vardagsrum?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=824969

Hur angriper man bäst lågfrekventa rumsresonanser?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=703628

runt rum
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=563522
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-19 10:55

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-19 11:34

1) Man måste inte bygga nedsänkningen hårt. Det går ju att tänka sig att huvudsakligen ytbekläda den med tyg och ha isolering inuti, så får du lite fint dämpmaterial längs det "hörnet". Men visst lite småreflexer kommer du inte undan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Generellt om hifi