[Använda sig av mindre effekt vid delade toppar]

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

[Använda sig av mindre effekt vid delade toppar]

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 12:30

Tjohej,

Till min fråga. Om man delar topparna vid låt säga 80hz och har således ett par basmoduler som täcker resten nedåt. Blir högtalaren mer lättdriven eftersom den inte nu längre behöver anstränga sig för att spela de djupa frekvenserna? Kan man alltså säga att antalet valbara förstärkare/slutsteg blir större när man delar eftersom man inte längre har samma behov av kraft?

Tack på förhand :)

/A

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-20 13:00

Jag har förstått det enligt följande;

Innehåller musiken lågfrekvent information (alltså frekvenser som topparna inte kommer att spela, under 80Hz) som återges starkare än det övriga registret, då kan du spela starkare när ditt toppsystem är högpassfiltrerat.

Om det däremot klipper i frekvenser högre än delningsfrekvensen (t.ex. 80Hz) kommer du inte att märka någon skillnad trots att de lägre frekvenserna är bortfiltrerade.

Med andra ord: Klipper förstärkaren vid 100w gör den det oavsett frekvens, så det beror på programmaterialet. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2013-08-20 13:15

Om delningen sker före slutsteget så borde det behövas mindre effekt om du högpassfiltrerar signalen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-20 13:32

Anders_A skrev:Om delningen sker före slutsteget så borde det behövas mindre effekt om du högpassfiltrerar signalen.

Men som redan skrivits det beror på hur nivån är fördelad inom frekvensområdet. "Konventionell" musik har rätt mycket energi även ovanför 80 Hz. Elbasar och trummor sträcker sig en bra bit upp i registret. Akustiska instrument har ofta mera energi ovan för 80 Hz än under.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-20 13:35

Förtydligar att jag i mitt svar talar om fallet där man högpassfiltrerat signalen före slutsteget.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-20 13:49

Verkningsgraden ovanför delningsfrekvensen är fortfarande densamma så du behöver preics lika mycket effekt för att spela det registret.
Om ljuden under delningsfrekvensen kräver mer effekt än de ovan beror ju helt på materialet.

Så som tumregel skulle jag säga: nej.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-20 13:53

Just nu spelar jag med ett rörsteg på runt 10-15w till mina i14.

Jag ljuger om jag säger att det går att spela jätte-starkt men jag är ändå överraskad hur starkt det spelar trots den lilla effekten!

Rörsteget får signal från Ino-filtret så det behöver inte jobba med dom effektkrävande lägsta frekvenserna vilket är gynnsamt. Basarna drivs av ett NAD 218.

Det bästa av två värdar kanske ? :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-20 14:12

Aktiva kommersiella högtalare har ofta högre effekt för bas än för mellan- och diskantregister, just beroende av att typiskt musikmaterial har mer energi i basen. Där rör det sig dock oftare om högre delningsfrekvens än 80 Hz.

Kolla till exempel denna rapport från en känd institution på en känd skola (hej, Svante!): http://www.voicecentre.se/english/artik ... bution.pdf Se diagrammen på sid 2 i PDF-filen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 15:13

Oj vad många svar.

Själva delningen i mitt fall är innan slutsteget och skickar då en högpassfiltrerad signal till steget. Så jag skickar ju egentligen mindre information till slutsteget vilket borde resultera i att det får jobba mindre?

Men som du säger adzer så spelar det ingen större roll. Mellanregistret får inte mer effekt för att insignalen är delad vid 80hz, det är ju fortfarande samma effekt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-20 15:17

Man kan tom vända på det.

Iom att toppens mellanregister/bas inte längre behöver spela de lägsta frekvenserna så går det åt mindre slaglängd vid en given insignal. För att kunna utnyttja denna extra slaglängd av de högre frekvenserna så går det åt mer effekt.

Mao du behöver mer effekt för att fullt utnyttja högtalarens kapacitet ;)

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 15:24

adzer skrev:Man kan tom vända på det.

Iom att toppens mellanregister/bas inte längre behöver spela de lägsta frekvenserna så går det åt mindre slaglängd vid en given insignal. För att kunna utnyttja denna extra slaglängd av de högre frekvenserna så går det åt mer effekt.

Mao du behöver mer effekt för att fullt utnyttja högtalarens kapacitet ;)

Jag förstår vad du menar :)

Det märkte jag när jag delade mina basmoduler. Ju lägre jag delade destå lägre kunde jag spela för att inte riskera "bottna" elementen och så klart ju högre jag delade, destå starkare kunde jag spela utan att använda elementets fulla slaglängd. När det gäller basar antar jag att det gäller hitta en balans där man kan spela starkt utan att riskera bottna elementet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-20 15:29

Ja lägre frekvenser kräver mer slaglängd/förflyttad luft för att producera samma ljudtryck.
Var oktav lägre(dvs halvering av frekvensen) kräver ca 4ggr mer förflyttad luft(vilket är 4ggr så mycket använd slaglängd) för att producera samma ljudtryck.

Så ju högre du delar destå mer avlastar du topparna, men det kan även medföra andra problem.

Jag har skrivit lite om ämnet i denna tråd ifall du inte sett den:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55069

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-20 16:09

om man tänker att man spelar med full effekt från steget till topparna hela tiden så borde det väl bli som följande.

bara för att frekvenserna under 80 "försvinner" så blir inte signalen starkare, och eftersom ett slutsteg bara förstärker signalen så går det att spela lika starkt eller svagt som innan man delat men det låter mindre ansträngt.

om man däremot inte har spelat med full effekt på steget innan så borde man kunna spela starkare/använda mer effekt(gain) då risken för att bottna elementen minskar

..typ fast det hade kanske redan tänkt på :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-20 16:18

Illuminatus skrev:Oj vad många svar.

Själva delningen i mitt fall är innan slutsteget och skickar då en högpassfiltrerad signal till steget. Så jag skickar ju egentligen mindre information till slutsteget vilket borde resultera i att det får jobba mindre?

Men som du säger adzer så spelar det ingen större roll. Mellanregistret får inte mer effekt för att insignalen är delad vid 80hz, det är ju fortfarande samma effekt.

Registret över 80 Hz kommer att få ta emot samma effekt för samma ljudnivå. Det som kan vinnas med bortfiltreringen av frekvenser under 80 Hz är ett renare ljud då boomern inte jobbar lika hårt.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-20 19:27

RogerGustavsson skrev:Registret över 80 Hz kommer att få ta emot samma effekt för samma ljudnivå. Det som kan vinnas med bortfiltreringen av frekvenser under 80 Hz är ett renare ljud då boomern inte jobbar lika hårt.

Samt att slipper ev. bottning utav boomern.
Ganska självklart kanske :roll:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-20 21:02

Tack allesammans för era fina & utförliga svar. Jag är väldigt nöjd med svaren & I think I got it :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-20 22:11

Det finns en gammal tråd om det här.

Saken kompliceras av att slutsteg typiskt toppvärdesbegränsar. Spelar man mycket tokmaximerat material så finns risken att både den lågfrekventa och högfrekventa delen får högre toppfaktor vilket kan göra att båda grenarna behöver mer effekt för att inte klippa.

Jag har för mig att jag delade en ljudfil med ett delningsfilter i datorn och såg att de olika grenarna behövde ungefär samma toppeffekt som en odelad signal, men att medeleffekten blev lägre i grenarna. Jag har också för mig att det skiljde ganska mycket mellan olika musikval vilket gjorde det svårt att svara på frågan hur mycket effekt som behövs i grenarna. Att det är olika, helt enkelt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi