SiriuS.. Nu bilder på innanmäte...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

SiriuS.. Nu bilder på innanmäte...

Inläggav BPM » 2013-08-22 10:35

Jag har på märkliga vägar fått ett slutsteg i min ägo..men jag vet inte mycket om det så jag hoppas att någon här har lite info. Gärna förstahand, men även det som "hörts" eller på annat vis införskaffats.

Hursomhelst heter det SiriuS DMX 100 och det ser ut så här:

Bild

Bild

Bygget är oklanderligt, ljudet i mina öron enormt bra men jag vet liksom inget om det. Jag har googlat, men det enda jag fått fram är en (ganska lyrisk) användarrecension på danska, att SiriuS numera heter GamuT och att Larsen någon gång använt steget för att dema Carlsson OA-52..

Vet någon effekten? Är det 2x100w som namnet antyder, eller 2x50w då en del anger totaleffekt i namnet? Vidare blir jag fundersam på en text på baksidan.. Det står över XLR-kontakten att man kan ändra gain..
"GAIN SELECT -6dB/-12dB men det finns ingen switch så hur gör man det?? Jag kör en Denon 2105 som försteg och eftersom slutsteget bara har XLR in så använder jag en kabel med RCA i förstegsänden och XLR i den andra. Jag märker att det med SiriuS spelar en hel del högre vid samma volyminställning jämfört med när jag använder Denon ensam (eller en HK 690 som slutsteg) och det gör nivåanpassningen till subbasar och center/surround lite knölig.. Jag hade allt inställt bra så vill inte börja ändra det innan jag vet om jag kan ändra ingångskänsligheten på steget.

Bra skit, eller?

All info vore tacksam!

*edit*

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9493

Hittade just denna tråden.. Inte specifikt om DMX100, men det verkar ju varit rätt dyra grejer..

*edit igen*..suck..

Sensitivity (Gain)
Inside the cabinet, at the top edge of the circuit boards, is a dual piano switch marked -6 dB and -12 dB. Normally, gain is factory set at -6dB or 29dB total voltage gain. Your dealer can set them for you, so that you get the best match for your preamplifier. To match a passive "preamplifier" like our GamuT control unit, the gain has to be high, so set both switches to "off". Some preamplifiers also need maximum gain, others have a lot of gain in their output section and therefore should be used with the -6 dB or -12 dB switch moved away from "off". If both switches are moved away from "off", then the gain is reduced by 14 dB. We recommend that with 4 Volt sources like our GamuT CD player. Noise levels will be lower. We use switches, because they can be set precisely identical and will preserve the stereo balance. The maximum voltage gain of GamuT D200i is 35dB. The GamuT C100, D100, M200 and M250i also have 35 dB maximum gain, so they will all work together in a bi-amped system."

Så står det i manualen till GamuT D100 som ska vara snarlik.. Om det funkar på samma sätt i min, hur vet jag vilken inställning som är den rätta med en 2105 som försteg?
Senast redigerad av BPM 2013-08-24 20:06, redigerad totalt 3 gånger.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-08-22 12:21

Sirius är mycket riktigt samma märke som GamuT, de fick byta namn pga satelitföretaget med samma namn.

Jag har för mig att Sirius DMX100 blev testad av LTS med mycket gott resultat. Tror även jag har en gammal highfidelitytidning liggandes med ett test på Sirius DMX100 som jag kanske kan försöka scanna in.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-22 12:57

Rydberg skrev:Sirius är mycket riktigt samma märke som GamuT, de fick byta namn pga satelitföretaget med samma namn.

Jag har för mig att Sirius DMX100 blev testad av LTS med mycket gott resultat. Tror även jag har en gammal highfidelitytidning liggandes med ett test på Sirius DMX100 som jag kanske kan försöka scanna in.

Det vore fantastiskt!!!
Just high fidelity är en i mitt tycke bra tidning, där man även om man inte väger de rent ljudande resultatet högt ändå brukar få rätt mycket matnyttig information om produkten de testar och även trevliga mätningar. Hittar du tidningen vore jag överlycklig!

Om LTS vet jag tyvärr inte mycket mer än att vissa håller deras tester allra högst och andra verkar se deras slutsatser som helt oväsentliga..men en bra test är ju en bra test så det var roligt.

Synd bara att det är så jäkla fult.. Ser ut som två smala lådor på varandra framifrån med en stor, industriell strömknapp och en ilsken, blå diod.. Huga!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-22 13:45

Har för mig att där fanns något filter man önskade slippa och det gjordes senare, om inte i DMX-200, så väl i GamuT D-200 som fick en "direct" utgång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-08-22 19:35

Jag kan byta det mot 2 st Rotel-steg, med röd liten diod, som går att bryggas om du inte gillar apparaten.......Kommer givetvis hem till dig för bytet.
8)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-23 00:12

Maccis skrev:Jag kan byta det mot 2 st Rotel-steg, med röd liten diod, som går att bryggas om du inte gillar apparaten.......Kommer givetvis hem till dig för bytet.
8)

Spännande...och då jag egentligen inte behöver fler slutsteg så hamnar den kanske i bytestråden ihop med Focal-golvarna.. Behöver ju stativare..
I´ll take it under advisement..

Pratat med den tidigare ägaren ikväll, och steget är köpt nytt av John Larsen i Skillingaryd. Ägare nr 1 bekräftade att John använde ett likadant steg till OA-52.
Jag vet nu också att ägare nr 1 den lilla tid som steget använts har haft ett passivt försteg, så förmodligen ska jag med Denon (eller vilket aktivt steg som helst) ändra vippan till -6dB som visst är fabriksinställningen. Frågan är om jag vågar ge mig in i chassit..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-23 10:01

Rydberg skrev:Sirius är mycket riktigt samma märke som GamuT, de fick byta namn pga satelitföretaget med samma namn.

Vad jag hört så sålde ägaren till företaget Sirius namnet Sirius för en stor summa pengar. Därefter tog han namnet GamuT.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-08-23 18:06

petersteindl skrev:

Vad jag hört så sålde ägaren till företaget Sirius namnet Sirius för en stor summa pengar. Därefter tog han namnet GamuT.

Mvh
Peter

GamuT tog även över det danska högtalar märket avance om jag inte är ute och cyklar.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-23 21:25

Det var en extremt enkel operation att ta av locket på förstärkaren, så jag kikade in..och blev lite fundersam. Allt är stabilt, kylflänsarna enorma osv men det kändes lite "hemmabygge".. Det verkar handlött det mesta (snygga lödningar, men ändå) och det var lite virrvarr med kablar.

Undrar en sak..
Vad är egentligen detta??

Bild

Varför sitter det komponenter mellan högtalarterminalerna (som för övrigt visade sig vara äkta WBT.. Där snackar vi feelgood...)?

Synd att allt ser så litet ut på kort.. I verkligheten känns trafona minst sagt rejäla.

Bild
Bild

Har märkt ett skumt fenomen.. Varje gång jag sätter på steget så ljuder en "ton" som låter nästan som en rätt ljus testton på tv..som blir svagare och svagare för att helt försvinna efter någon halvminut. Inte särskilt störande, men är det i sin ordning? Kanske någon kabel som inte är helt koscher? Men då hade det väl iofs inte tystnat. Efter någon halvminut är det knäpptyst och helt brusfritt även om jag har volymen rejält uppdragen. Nåväl, någon liten egenhet får det väl vara..

Jag hittade förresten ingen "switch" för att anpassa ingångskänsligheten. Kanske är det någon annan metod som krävs för DMX jämfört med GamuT:s D-serie..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-23 22:15

BPM skrev:Undrar en sak..
Vad är egentligen detta??

Bild

Varför sitter det komponenter mellan högtalarterminalerna (som för övrigt visade sig vara äkta WBT.. Där snackar vi feelgood...)?

De komponenterna är antagligen en Zobel-krets, något de flesta slutsteg brukar ha fast det brukar sitta på kretskorten...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-23 22:23

Roger:

Jag har googlat, men begriper inte riktigt vad en Zobel-krets är. Kan du förklara funktionen?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-23 22:35

Ser jag fel eller har de inte utnyttjat alla stiften i XLR-kontakten == de kunde lika gärna ha använt RCA? Iofs, XLR är väl mer feelgood. :D

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-23 22:41

joakimfors skrev:Ser jag fel eller har de inte utnyttjat alla stiften i XLR-kontakten == de kunde lika gärna ha använt RCA? Iofs, XLR är väl mer feelgood. :D

Såvitt jag minns var alla 3 stift anslutna. Det tomma "örat" hade ingen motsvarighet på andra sidan och jag vet att jag reflekterade över det när jag öppnat lådan.

Enligt bakstyckets text är pin 1 jord, pin 2 signal + och pin 3 signal -..
Vad denna 4:e grej på insidan är vet jag inte men alla 3 pinnarna är anslutna. Den röda kabeln är även den ansluten men det försvinner bakom den grövre, svarta kabeln på bilden.

Jag kör dock en kabel med rca i ena ändan och xlr i andra (har bara rca ut på försteget, Denon 2105 för stunden) så mer än 2 pinnar kan jag nog inte använda ändå.. Jag vet iofs inte hur xlr funkar men att det inte är lika bra som xlr i båda ändar har jag begripit.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-08-23 23:20

BPM skrev:
Jag hittade förresten ingen "switch" för att anpassa ingångskänsligheten. Kanske är det någon annan metod som krävs för DMX jämfört med GamuT:s D-serie..

Hum, den har (väl?) till och med fastnat på en av dina bilder! Den lilla röa dosan med två vita vippor strax under högtalarterminalerna, chansen är stor att det står just -6 dB samt -12 dB på sidan av men det är för låg upplösning för att jag skall säga säkert.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-23 23:28

A_Lindberg skrev:
BPM skrev:

Hum, den har (väl?) till och med fastnat på en av dina bilder! Den lilla röa dosan med två vita vippor strax under högtalarterminalerna, chansen är stor att det står just -6 dB samt -12 dB på sidan av men det är för låg upplösning för att jag skall säga säkert.

Tackar för tipset. Förstorade orginalbilden och ser att det bredvid "den lilla röda dosan" står just -6dB och -12dB tryckt i kretskortet. Antar att jag ska fälla upp den vita plastgrejen närmast bakstycket (där det alltså står -6dB) för att justera och likadant på andra sidan. Förstärkaren verkar uppdelad i två identiska halvor, där varje komponent på ena sidan har en motsvarighet på den andra.
Försämrar det ljudet på något vis att tillämpa denna dämpning? Jag har ju inga problem med brus eller störningar så om så är fallet så höjer jag hellre center och surround med 6-7dB för att kompensera (även om den snabbverkande volymkontrollen nu gör att man per automatik höjer för mycket om man använder fjärren..och det är lite störande att alltid få sänka efter att man höjt volymen och sitta och stega i 1dB-intervall..)..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-24 00:12

Att den skulle påverka signalen märkbart har jag svårt att tro. Det rör sig ju bara om en dämpsats med motstånd. Inget farligt alls imho!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-24 00:16

Fostex skrev:Att den skulle påverka signalen märkbart har jag svårt att tro. Det rör sig ju bara om en dämpsats med motstånd. Inget farligt alls imho!

Då blir det justering i morgon.. Sitter och lyssnar på Antonio Forcione nu och det låter alldeles för bra för att jag ska vilja avbryta för något så trivialt som att gräva i förstärkaren..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-24 10:17

BPM skrev:Roger:

Jag har googlat, men begriper inte riktigt vad en Zobel-krets är. Kan du förklara funktionen?

Rz och Cz i detta schema sitter där för att göra förstärkaren stabilare. En del har det inte, som flera Naim-förstärkare, men då ingår kabeln som en del i funktionen.

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-24 10:46

BPM skrev:
joakimfors skrev:Ser jag fel eller har de inte utnyttjat alla stiften i XLR-kontakten == de kunde lika gärna ha använt RCA? Iofs, XLR är väl mer feelgood. :D

Såvitt jag minns var alla 3 stift anslutna. Det tomma "örat" hade ingen motsvarighet på andra sidan och jag vet att jag reflekterade över det när jag öppnat lådan.

Enligt bakstyckets text är pin 1 jord, pin 2 signal + och pin 3 signal -..
Vad denna 4:e grej på insidan är vet jag inte men alla 3 pinnarna är anslutna. Den röda kabeln är även den ansluten men det försvinner bakom den grövre, svarta kabeln på bilden.

Jag kör dock en kabel med rca i ena ändan och xlr i andra (har bara rca ut på försteget, Denon 2105 för stunden) så mer än 2 pinnar kan jag nog inte använda ändå.. Jag vet iofs inte hur xlr funkar men att det inte är lika bra som xlr i båda ändar har jag begripit.

Man kan koppla rca-xlr på 2 sätt och det är att man kör separat på cold och minus eller att man förgrenar cold och minus så brukar man göra när man bara har 2 ledare att tillgå men skall man köra separat så behövs det en 4 ledare och det sättet tycker jag blir mest rätt då man har 2 jord i rca.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-24 18:09

Jag har lite problem med att förstärkaren vid start ger en ton..som försvinner men som kan komma tillbaka om man inte har signal på. Kan det vara spök med XLR-kabeln?

Steget har alltså pin 1 som jord, 2 är signal + och 3 är signal - (Boom.. Vad är "cold"?)
I kabeln är motsvarande pin 1 jord, men det sitter även en liten länk till pin 3. Pin 2 är signalen (mittstiftet på rca-kontakten).

Är detta rätt, eller ska det kopplas på annat vis? I kabeln är pinnarna flyttbara så det vore en enkel sak att testa.

Har förresten ställt om till -6dB nu men har inte testat skillnaden ännu. Vill kolla om xlr är rätt först innan jag kopplar in allt.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-24 18:21

Anslutningen av de olika stiften har historiskt sett varit en källa till konflikt. Ampex valde tidigt stift 3 som bärare av positiv signal och många andra USA-baserade tillverkare följde efter. IEC standardiserade emellertid i IEC268 Part 12 stiftkonfigurationen så, att stift 2 bär positiv, och stift 3 bär negativ signal. Under perioden 1980-2000 var det fortfarande vanligt med "Pin 3 hot" som Ampexkonventionen kallas, och polvändande anpassningsenheter var nödvändiga tillbehör i alla ljudsystem. Om att skärmen skall anslutas till stift 1 råder dock ingen oenighet.

Nyttig läsning, http://www.jensentransformers.com/an/an003.pdf

Stift 1=jord/skärm

Stift 2=icke inverterad signal, samma som mittstiftet i RCA-kontakten

Stift 3=inverterad signal i balanserad överföring

Vanligtvis kopplas 1 och 3 ihop om ingen impedansbalanserad överföring är tillgänglig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-24 18:39

RogerGustavsson skrev:Anslutningen av de olika stiften har historiskt sett varit en källa till konflikt. Ampex valde tidigt stift 3 som bärare av positiv signal och många andra USA-baserade tillverkare följde efter. IEC standardiserade emellertid i IEC268 Part 12 stiftkonfigurationen så, att stift 2 bär positiv, och stift 3 bär negativ signal. Under perioden 1980-2000 var det fortfarande vanligt med "Pin 3 hot" som Ampexkonventionen kallas, och polvändande anpassningsenheter var nödvändiga tillbehör i alla ljudsystem. Om att skärmen skall anslutas till stift 1 råder dock ingen oenighet.

Nyttig läsning, http://www.jensentransformers.com/an/an003.pdf

Stift 1=jord/skärm

Stift 2=icke inverterad signal, samma som mittstiftet i RCA-kontakten

Stift 3=inverterad signal i balanserad överföring

Vanligtvis kopplas 1 och 3 ihop om ingen impedansbalanserad överföring är tillgänglig.

Tackar! Då var kabeln rätt.. Jag vet inte om det beror på att något låg emot i kontakten som hamnade rätt när jag öppnade den (xlr-kontakten i kabeln) eller på att jag switchade över till -6dB (som ska vara fabriksinställningen) på ingångskänsligheten men jag slog på steget nyss och det är knäpptyst...

Happy days!

Jäklar i min låda vad det låter bra förresten.. Och jag som trodde att det inte var nämnvärd skillnad på förstärkare..men med Sirius är det stor skillnad till det bättre (jämfört med 2105 ensam och 2105 med HK690 som slutsteg).. Detaljer, släpp, rymd och exakthet i den större rymden.. Rejäl skillnad.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-24 20:34

Det blir inte så mycket bättre sen däremot, det du kan göra mer är att fixa mer effekt, mén kvalitetsmässigt kan man nog påstå du är hemma med det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-24 23:23

BPM skrev:Jag har lite problem med att förstärkaren vid start ger en ton..som försvinner men som kan komma tillbaka om man inte har signal på. Kan det vara spök med XLR-kabeln?

Steget har alltså pin 1 som jord, 2 är signal + och 3 är signal - (Boom.. Vad är "cold"?)
I kabeln är motsvarande pin 1 jord, men det sitter även en liten länk till pin 3. Pin 2 är signalen (mittstiftet på rca-kontakten).

Är detta rätt, eller ska det kopplas på annat vis? I kabeln är pinnarna flyttbara så det vore en enkel sak att testa.

Har förresten ställt om till -6dB nu men har inte testat skillnaden ännu. Vill kolla om xlr är rätt först innan jag kopplar in allt.

http://www.mediacollege.com/audio/conne ... rca-1.html
Kör på den första bilden cold är något som används i den engelska termen när man kopplar en xlr.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-25 11:02

Boom:
Tackar! Min kabel är kopplad enligt den nedre bilden med pin 1 och 3 länkade. Jag misstänker att ljudet/störningen jag hade problem med berodde på kabeln. Kontakten var liksom vriden i förhållande till kabeln så jag misstänker att den tvinnade skärmen hade klämts i kontaktens gängor (som satt snett). Det kändes så när jag skruvade upp den, och jag fick även intrycket av det när jag sedan tittade på skärmen. Den var böjd upp mot gängan och "platt"/lite skadad (men långt ifrån av). Onödigt lång för uppgiften, alltså. Efter att ha fått undan den ordentligt och isolerad med lite eltejp så är alltså ljudet/störningen borta. Det lät iofs inte som jordbrum utan med som en ganska ljus testton..

Jag har bara bra erfarenheter av Kjelles kablar sedan innan, men för dessa pengar (1m rca-xlr med bra metallkontakter för 99:-..) så är jag beredd att acceptera att det inte alltid är perfekt.

Jag hade inte heller testat med den justerbara ingångskänsligheten på -6db (fabriksinställningen) utan när jag startade steget och det var knäpptyst så hade jag alltså både fixat i kabeln OCH ändrat ingångskänsligheten så vad som var boven vet jag inte. Så länge det är som det ska så kan det väl iofs kvitta.. (det var inget speciellt stort problem innan heller.. Mer ett litet skönhetsfel)

Nattlorden:
Tackar för det omdömet. Jo, ljudet har jag inga anmärkningar på och det blir alltså en upplevd förbättring jämfört med de allmänt välljudande 2105 och 3806. De låter båda så bra att jag inte saknat något men går jag tillbaka till att spela någon av dem ensam efter att ha haft SiriuS inkopplat så märker man tydligt att något hänt. Svårt att blindtesta dock..
Själva bygget får dock både ris och ros. Det är säkert mycket bra rent tekniskt, med strömdelen i framkant av stärkaren, stora kylflänsar över hela bredden som separerar strömdelen och signalbehandlingen i bakkant. Den är också helt dual mono med identiska men separata halvor. Det är dock inte speciellt "snyggt" och kablar osv hade kunnat dras med mer estetik. Det är iofs inte så svårt att göra själv om man vill, men känslan är lite hemmabygge.
Utséendet sedan är under all kritik. Jag tror det är bland de fulaste steg jag någonsin sett (jag tänker på Musical Fidelitys hemska 90-talssteg när jag ser det) men det är ju i alla fall ganska diskret. Man tänker liksom inte på att det står i bänken och när man öppnar det görs det med den övre raden skruvar i bakstycket och två skruvar på varje sida undertill.. Sedan slajdar men av hela höljet med topp, sidor och front i ett stycke vilket lämnar själva steget på bottenplattan och bakstycket intakt. Kabeln till den ilskna blå dioden sitter en sockerbit på (jag har frågat tidigare ägaren om den men han har inte varit inne i lådan så det är så ifrån fabrik.. Tack för det, då lampan VERKLIGEN är ilsken.. Jag har dock inte stängt av den..) och strömknappen är av en modell man trycker in framifrån och bara trycker ut bakifrån bara genom att hålla in ett par snäppen och sedan vore det nog inga problem att genom att vrida kontakten få den genom hålet.
Man kan alltså utan problem använda steget utan höljet. Varför man skulle vilja det är ju förstås en fråga, innanmätet är ju inte direkt snyggare, men det gör det enkelt om man skulle vilja göra en snyggare låda.

Inget jag tänker labba med, dock..men OM jag behåller steget så blir det nog att jag dödar dioden.. Blå för all del, och jag gillar normalt blå dioder, men den är för stark.
Iofs funkar det ju med en liten bit eltejp över...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-25 13:04

Tja, det är väl samma estetikskola som Linn och Naim, så det går säkert att tycka det är jättesnyggt också. Själv är jag neutral i frågan, skulle säkert kunna ställa en sådan i racket.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-08-25 13:24

BPM skrev:...Jo, ljudet har jag inga anmärkningar på och det blir alltså en upplevd förbättring jämfört med de allmänt välljudande 2105 och 3806.

De låter båda så bra att jag inte saknat något men går jag tillbaka till att spela någon av dem ensam efter att ha haft SiriuS inkopplat så märker man tydligt att något hänt...

Det man inte vet om lider man inte av...
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-25 13:26

Nattlorden skrev:Tja, det är väl samma estetikskola som Linn och Naim, så det går säkert att tycka det är jättesnyggt också. Själv är jag neutral i frågan, skulle säkert kunna ställa en sådan i racket.

Jo, att det inte sticker ut kan ju vara en fördel.

Vet någon vad detta är för något? Vad kan man justera där?

Bild

Längst ner till höger, dåligt inringat.. Sitter en spårmejselaktiverad inställning för något, likadant på båda sidor..
Mycket trevlig!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-25 14:19

BPM skrev:Boom:
Tackar! Min kabel är kopplad enligt den nedre bilden med pin 1 och 3 länkade. Jag misstänker att ljudet/störningen jag hade problem med berodde på kabeln. Kontakten var liksom vriden i förhållande till kabeln så jag misstänker att den tvinnade skärmen hade klämts i kontaktens gängor (som satt snett). Det kändes så när jag skruvade upp den, och jag fick även intrycket av det när jag sedan tittade på skärmen. Den var böjd upp mot gängan och "platt"/lite skadad (men långt ifrån av). Onödigt lång för uppgiften, alltså. Efter att ha fått undan den ordentligt och isolerad med lite eltejp så är alltså ljudet/störningen borta. Det lät iofs inte som jordbrum utan med som en ganska ljus testton..

Jag har bara bra erfarenheter av Kjelles kablar sedan innan, men för dessa pengar (1m rca-xlr med bra metallkontakter för 99:-..) så är jag beredd att acceptera att det inte alltid är perfekt.
tror att jag har lite Canare L-4E6S Star Quad som är bra att göra som jag visade i koppling 1 är du intresserad så skicka ett pm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-25 17:35

BPM skrev:
Nattlorden skrev:Vet någon vad detta är för något? Vad kan man justera där?

Bild

Längst ner till höger, dåligt inringat.. Sitter en spårmejselaktiverad inställning för något, likadant på båda sidor..

Kan vara en justering för tomgångsströmmen. Den ska du inte röra utan nödig kunskap.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi