Varför blir ljudet sämre hos andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Inläggav JM » 2013-08-25 08:28

Harryup skrev:Vad jag menar är att för att få bra ljud så tyvärr tar hobbyn för stor plats för att smälta in. Sen finns det olika fina rum men stereon är inte direkt osynlig i regel. Tänk om alla i en familj hade lika skrymmande hobbies.
Och jag ser ingen skillnad på om folk tror på kablar eller inte.

Mvh/Harryup


Ett av de vanligaste felen är att för liten andel direktljud relativt reflektert ljud.
Spatiella upplösningen o "tydligheten" är sänkt.

JM

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2013-08-25 09:22

Tycker inte att ljudet är sämre hos andra, rent generellt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-25 09:38

Harryup skrev:Vad jag menar är att för att få bra ljud så tyvärr tar hobbyn för stor plats för att smälta in. Sen finns det olika fina rum men stereon är inte direkt osynlig i regel. Tänk om alla i en familj hade lika skrymmande hobbies.
Och jag ser ingen skillnad på om folk tror på kablar eller inte.

Mvh/Harryup
Jo, alltså jag förstod hur du resonerade och jag kan bara säga att jag sett fler exempel än sprudels. De noterar jag eftersom jag delar den ambitionen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Inläggav JM » 2013-08-25 09:41

mx skrev:Tycker inte att ljudet är sämre hos andra, rent generellt.


Klart att det inte generellt är sämre ljudupplevelse hos andra.
Händer det aldrig att du vid lyssning has andra tänker tankar på utifrån din erfarenhet att det finns alternativa lösningar. Lösningar som hos andra medfört en bättre ljudupplevelse.
Det är de tankarna jag är ute efter.

JM

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-25 09:46

Ja visst finns det alltid saker som går att förbättra både hemma hos sig själv och andra.

Utan att gå in på för mycket detaljer så kan jag säga att var del av lyssningskedjan är lika viktig att den når upp till en bra nivå för att få ett bra resultat, men det krävs i regel olika mycket energi/tid/pengar för att få de olika delarna lika bra.

Jag brukar säga att man bör prioritera i omvänd signalordning. Dvs först rum, sedan högtalare, slutsteg, försteg och slutligen källa. Kablar kan få komma på en hedersfull sistaplats tillsammans med fötter.
Detta är extremt generellt och kan absolut variera i olika fall beroende på omständigheter och krav.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2013-08-25 09:55

JM skrev:
mx skrev:Tycker inte att ljudet är sämre hos andra, rent generellt.


Klart att det inte generellt är sämre ljudupplevelse hos andra.
Händer det aldrig att du vid lyssning has andra tänker tankar på utifrån din erfarenhet att det finns alternativa lösningar. Lösningar som hos andra medfört en bättre ljudupplevelse.
Det är de tankarna jag är ute efter.

JM

Väldigt sällan. Jag umgås visserligen bara med ljudnördar. :)

Om de inte är ljudnördar så har det i regel ett ganska dåligt 5.1-system eller
liknande som ändå låter dåligt. Då funderar jag inte på det.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2013-08-25 12:56

phloam skrev:Man är ovan vid någon annans förutsättningar, imho.

Så är det nog.
Man är van vid sitt eget ljud :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-18 09:51

Jag tror även att "socialt lyssnande" som sådant sätter en del begränsningar. Alltså, det är inte någon viss del av hårdvaran som brukar brista (hur skall jag i vissa fall kunna isolera det?) utan större faktorer som saboterar det hela.
Det är som jag nämnt tidigare i tråden, svårt att fokusera på musiken eftersom det ofta skall snackas och kommenteras samtidigt.

Dessutom:
Flermanslyssning kan leda till att det låter sämre även hos en själv.
Jag som anläggningsägare kan inte riktigt slappna av eftersom jag är lite spänd på reaktionen från den inbjudne.

Av dessa och diverse andra skäl ägnar jag mig absolut klart helst åt "hifi" i ensamhet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav hifikg » 2021-07-18 11:53

Oftast beror det på:

Spoiler:
Visa
musiken, en del har ju helt otroligt dålig smak när det kommer till musik
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav petersteindl » 2021-07-18 13:08

Var och en prioriterar på sitt eget sätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav steveo1234 » 2021-07-18 14:46

I min erfarenhet är det en kombination av dåliga högtalare och rum som inte är anpassade för att återge musik. På tredje plats så infinner sig begränsad kapacitet i både amplitud och frekvens.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav distad » 2021-07-18 15:15

petersteindl skrev:Var och en prioriterar på sitt eget sätt.

Exakt! För hur många har möjligheten till ett ljudrum ? De flesta har inte den möjligheten och att skaffa bostad enbart ifrån hur en ljudanläggning kommer låta går ju inte i dagens bostadssituation. Sedan att det alltid låter sämre hos andra är inte mina erfarenheter utan det låter utifrån vilka förutsättningar olika personer haft och där har det skiljt mycket. Det är bara att titta på mina 3 sista boenden, ett har låtit kanon, ett har låtit bra och ett katastrof. Och snart blir det att flytta igen... för att flytta igen om några år och då hoppas jag verkligen slippa "katastrof" för den lägenheten kommer bli min sista (genom bostadsförmedlingen) som bostadssituation ser ut i Stockholm.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-07-18 16:26

Va, det är ju ljudrummet som ÄR vardagsrummet! 8) Vad ska man annars med ett vardagsrum till? :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav distad » 2021-07-18 16:46

Johan_Lindroos skrev:Va, det är ju ljudrummet som ÄR vardagsrummet! 8) Vad ska man annars med ett vardagsrum till? :mrgreen:

När syrran och hennes kompis var över hos mig för många år sedan så var det första som kom ur munnen hos kompisen, det ser ut som en studio... :mrgreen: Så jag vet vad jag kommer göra om några år, så bra det går för välljudet 8) Hela mitt liv har ju handlat om film och musik som prio ett så jag kommer försöka få till ljudet så bra det går och som man har ekonomi till. :D Och tack för infon igår om LTS högtalarna, det var intressant :!: :) Nu har jag två olika högtalare högst upp på önskelistan inför framtiden och en av dom hoppas jag kunna få tag i. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-18 16:48

Om jag tvingades ha en kostbar stereo i ett vardagsrum, vilket skall delas med andra och andra aktiviteter, så vore det hela hyfsat meningslöst.
Vore omständigheterna slika så skulle åtminstone jag avveckla den här ”hobbyn” och ägna mig åt annat.
Min sambo skulle inte acceptera att höra såpass mycket musik så ofta, och inte heller acceptera den typ av musik jag vill lyssna på.
Man får vara tacksam för att det är gott om utrymmen.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav dewpo » 2021-07-18 18:47

Jag tycker mig kunna placera in de flesta hem i något av de tre nedanstående alternativen =>


1 Omöjlig planlösning, helt enkelt ingen möjlighet att placera någon typ av högtalare vettigt :|

2 Ljudet får inte synas, och fyller inte heller rummet det är placerat i :|

3 Huset bästa anläggning är förpassad till ett för litet pojkrum, där stora högtalare som kräver flera meters lyssnings avstånd huserar på 6-9 m² :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Nattlorden » 2021-07-18 20:44

dewpo skrev:Jag tycker mig kunna placera in de flesta hem i något av de tre nedanstående alternativen =>


1 Omöjlig planlösning, helt enkelt ingen möjlighet att placera någon typ av högtalare vettigt :|

2 Ljudet får inte synas, och fyller inte heller rummet det är placerat i :|

3 Huset bästa anläggning är förpassad till ett för litet pojkrum, där stora högtalare som kräver flera meters lyssnings avstånd huserar på 6-9 m² :evil:


Det kan jag nog instämma i.. i alla fall om "hos andra" inte betyder hos andra faktisktianer... fast då brukar det snarare max låta lite annorlunda, men inte solklart sämre...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Tell » 2021-07-19 15:01

Det är väl nästan alltid rummet skulle jag säga. Har en del kompisar som köper fina prylar men aldrig blir riktigt nöjda, o dom flesta har ingen akustikreglering alls eller ens en liten EQ för att försöka rätta till det med. Så det är väl den klassiska grejen med att folk köper dyra prylar men antingen inte kan, vill eller ens vet att rummet gör jäättemycket.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-19 15:13

Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Tell » 2021-07-19 15:26

Strmbrg skrev:Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?


En ljudbög som har bättre koll på läget än vad gemene svensson har. Inte för att jag tycker alla här har sådär superbra koll iofs, men fortfarande bättre än många andra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Strmbrg » 2021-07-19 15:37

Tell skrev:
Strmbrg skrev:Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?


En ljudbög som har bättre koll på läget än vad gemene svensson har. Inte för att jag tycker alla här har sådär superbra koll iofs, men fortfarande bättre än många andra.


Åfan!
Vilken tur att man inte kvalar in då.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav petersteindl » 2021-07-19 15:46

En Faktisktian är en person som är medlem på Faktiskt.io, deltar i debatten och har en medlemstråd i Forumdelen medlemspresentationer samt har skrivit mer än 1000 inlägg på forumet.
En del av Faktisktianerna är dessutom Faktisktoider och de kännetecknas av att ha skapat en del trådar på forumet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav rajapruk » 2021-07-19 19:39

Hehe

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav Nattlorden » 2021-07-20 05:39

Strmbrg skrev:
Tell skrev:
Strmbrg skrev:Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?


En ljudbög som har bättre koll på läget än vad gemene svensson har. Inte för att jag tycker alla här har sådär superbra koll iofs, men fortfarande bättre än många andra.


Åfan!
Vilken tur att man inte kvalar in då.
:D


Du diskvalificerade dig redan genom att ställa frågan. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Varför blir ljudet sämre hos andra?

Inläggav ottovonkopp » 2021-07-20 10:30

Den enda jag känner som ens har en stereo är min yngsta dotter och där låter det utmärkt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster