Moderator: Redaktörer
Det här är den nya svängen!CODY skrev:Helrätt
Hell yes! Jag har dock väldigt mycket delningsmöjligheter i förstärkaren, bara att jag inte varit tillräckligt kreativ.NiklasF skrev:När jag körde med mina ML så hade jag delningen olika jag med, har ju lite mera val på delningen än vad du verkar ha.
Iom att frontarna stod en bra bit ut på golvet så kunde dom ta hand om en svacka i basen, delade jag dom vid 80 som många förespråkar så hade jag en dal men delade jag dom vid 40-50 ( kommer inte riktigt ihåg ) så var dalen nästan helt borta.
Kändes det skönt att komma bort ifrån tumreglernasvärld?
precis!bassman skrev:Betong och moduler är en svår nöt att knäcka! Låter det bättre så är det bättre..
Kör så _Fredrik_
Precis, det är tydligt att med det konventionella sättet att dela och kanske för flacka filter, tillsammans med rummet så spelade dom inte i fas, trots att frontarna står på två av basarna.RogerGustavsson skrev:I ditt fall har ju toppar och basar tydligen inte spelat "tillsammans". Antagligen har placeringen i kombination med filterkaraktäristiken inte alls summerat bra. Detta är förmodligen vanligt i delade system, att delarna motverkar varandra på ett eller annat sätt.
Har predikat för experimenterande av högtalarplacering på ett amerikanskt planar forum och det gav gensvar... De verkar helt köra på tumregler som bara gäller i teorin. Högtalare långt ute på golvet drabbas ofta av utfasningar nere i basen och att t.ex. sy ihop det med topparnas avrullning kan vara svårt.
_Fredrik_ skrev:Jag har sk delat system med slutna fronthögtalare och fyra basar med basreflex, dessutom har jag alltid bott i betonglägenhet med allt vad det innebär för basåtergivningen. Filtret som delar mellan frontar och basar är av hembio-receiver-typ.
Igår testade jag att låta de slutna frontarna spela som "Large", dvs utan delning. Detta stänger ju på många receivers av basen helt, så jag satte basarna på "Max", vilket betyder att dom spelar, upp till sin delningsfrekvens som är 80hz, även med frontarna som "Large".
Fan vad förvånad jag blev när jag hörde att det blev mindre bas och inte nog med det, det lät så jävla bra, hela registret rätade upp sig och väldigt stor del av basproblemet man ofta upplever i en betonglägenhet vara som bortblåst. Mellanregistret hörs så otroligt mycket bättre och man kan vrida på mer utan att rummets resonanser pajar.
Fördelen med delat system som ska avlasta fronterna är ju borta, men tror ni jag bryr eller? Nej just det, det skiter väl jag i när man får en basåtergivning i klass med de värsta killarna på hififorum.nu.
Ni som har liknande setup i betong, testa detta!
Hej då!
paa skrev:Har du fått en Vibradome? Det kanske är den?
BPM skrev:Men var försiktig med topparna...
_Fredrik_ skrev:Jag har sk delat system med slutna fronthögtalare och fyra basar med basreflex, dessutom har jag alltid bott i betonglägenhet med allt vad det innebär för basåtergivningen. Filtret som delar mellan frontar och basar är av hembio-receiver-typ.
Igår testade jag att låta de slutna frontarna spela som "Large", dvs utan delning. Detta stänger ju på många receivers av basen helt, så jag satte basarna på "Max", vilket betyder att dom spelar, upp till sin delningsfrekvens som är 80hz, även med frontarna som "Large".
Fan vad förvånad jag blev när jag hörde att det blev mindre bas och inte nog med det, det lät så jävla bra, hela registret rätade upp sig och väldigt stor del av basproblemet man ofta upplever i en betonglägenhet vara som bortblåst. Mellanregistret hörs så otroligt mycket bättre och man kan vrida på mer utan att rummets resonanser pajar.
Fördelen med delat system som ska avlasta fronterna är ju borta, men tror ni jag bryr eller? Nej just det, det skiter väl jag i när man får en basåtergivning i klass med de värsta killarna på hififorum.nu.
Hej då!
Låter mycket rimligt! Jag tycker att anläggningen är mer musikalisk nu, på riktigt. Nedre mellanregistret känns så mycket tydligare.Richard skrev:_Fredrik_ skrev:Jag har sk delat system med slutna fronthögtalare och fyra basar med basreflex, dessutom har jag alltid bott i betonglägenhet med allt vad det innebär för basåtergivningen. Filtret som delar mellan frontar och basar är av hembio-receiver-typ.
Hej då!
Helrätt !![]()
Jag tror att förbättringen framförallt beror på att ditt inbyggda filter i din receiver inte är tillräckligt transparent för att kunna användas till topparna.
Liknande förbättring kan du få om du har preout ( ofiltrerat ) från din receiver till subbasarna och istället använder ett bättre externt filter.
Att köra frontarna på " small" låter alltid sämre enligt min erfarenhet ( beroende på de kassa inbyggda filtrena i hemmabioreceivers ) .
Ljudet blir gärna bummligt och odefinierat, eller otydligare och mindre transparent.
Så kan det va.´MagnusÖstberg skrev:Det kan inte vara övre basen?
Placeringen av topparna och basarna kan ge en utfasning av bakväggsstudsen som du kompenserar med ett lyft/fler spridningspunkter för nu.
Skönt iallafall att det låter bättre nu
NiklasF skrev:Kändes det skönt att komma bort ifrån tumreglernasvärld?
MagnusÖstberg skrev:Det kan inte vara övre basen?
Placeringen av topparna och basarna kan ge en utfasning av bakväggsstudsen som du kompenserar med ett lyft/fler spridningspunkter för nu.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det kan inte vara övre basen?
Ja, visst är det skönt att fredrik struntat i tumregler som att tex att dela av topparna nedåt.
Låter det bättre, är det bättre.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det kan inte vara övre basen?
Ja, visst är det skönt att fredrik struntat i tumregler som att tex att dela av topparna nedåt.
Låter det bättre, är det bättre.
Det beror nog lite på vad man är ute efter iof. Som du säkert vet tycker en del om att byta högtalare ofta, jag skulle gärna göra det om jag har tid och råd och är man av den typen så är nästan alla inbillade/ej inbillade förändringar av godo. Jag blir alldeles till mig när jag, genom en lätt modifiering av min anläggning, tror att jag har uppfunnit hjulet igen! Även om jag egentligen mest, i mångas öron, har tillförd en nytt fel.IngOehman skrev:Att ett problem som finns kan ofta kompenseras i liten eller större grad genom att införa ett nytt fel som kan råka mildra hör/störbarheten av det problem som fanns betyder inte att det var en bra åtgärd.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 17 gäster