Värsta lyftet i betongen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Värsta lyftet i betongen!

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-24 11:04

Jag har sk delat system med slutna fronthögtalare och fyra basar med basreflex, dessutom har jag alltid bott i betonglägenhet med allt vad det innebär för basåtergivningen. Filtret som delar mellan frontar och basar är av hembio-receiver-typ.

Igår testade jag att låta de slutna frontarna spela som "Large", dvs utan delning. Detta stänger ju på många receivers av basen helt, så jag satte basarna på "Max", vilket betyder att dom spelar, upp till sin delningsfrekvens som är 80hz, även med frontarna som "Large".

Fan vad förvånad jag blev när jag hörde att det blev mindre bas och inte nog med det, det lät så jävla bra, hela registret rätade upp sig och väldigt stor del av basproblemet man ofta upplever i en betonglägenhet vara som bortblåst. Mellanregistret hörs så otroligt mycket bättre och man kan vrida på mer utan att rummets resonanser pajar.

Fördelen med delat system som ska avlasta fronterna är ju borta, men tror ni jag bryr eller? Nej just det, det skiter väl jag i när man får en basåtergivning i klass med de värsta killarna på hififorum.nu.

Ni som har liknande setup i betong, testa detta!
Hej då!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-24 11:13

Helrätt :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-24 11:24

När jag körde med mina ML så hade jag delningen olika jag med, har ju lite mera val på delningen än vad du verkar ha.

Iom att frontarna stod en bra bit ut på golvet så kunde dom ta hand om en svacka i basen, delade jag dom vid 80 som många förespråkar så hade jag en dal men delade jag dom vid 40-50 ( kommer inte riktigt ihåg ) så var dalen nästan helt borta.

Kändes det skönt att komma bort ifrån tumreglernasvärld? :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-24 11:47

CODY skrev:Helrätt :D
Det här är den nya svängen!
NiklasF skrev:När jag körde med mina ML så hade jag delningen olika jag med, har ju lite mera val på delningen än vad du verkar ha.

Iom att frontarna stod en bra bit ut på golvet så kunde dom ta hand om en svacka i basen, delade jag dom vid 80 som många förespråkar så hade jag en dal men delade jag dom vid 40-50 ( kommer inte riktigt ihåg ) så var dalen nästan helt borta.

Kändes det skönt att komma bort ifrån tumreglernasvärld? :)
Hell yes! Jag har dock väldigt mycket delningsmöjligheter i förstärkaren, bara att jag inte varit tillräckligt kreativ.

I en betonglägenhet verkar det bättre att köra utan basar, om man inte kan göra nån specialare. Och då är det ändå slutna högtalare, men jag tycker dom (i6) faller av snyggt i mitt rum.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-24 11:54

Betong och moduler är en svår nöt att knäcka! Låter det bättre så är det bättre..

Kör så _Fredrik_ :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-24 11:56

I ditt fall har ju toppar och basar tydligen inte spelat "tillsammans". Antagligen har placeringen i kombination med filterkaraktäristiken inte alls summerat bra. Detta är förmodligen vanligt i delade system, att delarna motverkar varandra på ett eller annat sätt.

Har predikat för experimenterande av högtalarplacering på ett amerikanskt planar forum och det gav gensvar... De verkar helt köra på tumregler som bara gäller i teorin. Högtalare långt ute på golvet drabbas ofta av utfasningar nere i basen och att t.ex. sy ihop det med topparnas avrullning kan vara svårt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-24 13:01

bassman skrev:Betong och moduler är en svår nöt att knäcka! Låter det bättre så är det bättre..

Kör så _Fredrik_ :)
precis! :P
RogerGustavsson skrev:I ditt fall har ju toppar och basar tydligen inte spelat "tillsammans". Antagligen har placeringen i kombination med filterkaraktäristiken inte alls summerat bra. Detta är förmodligen vanligt i delade system, att delarna motverkar varandra på ett eller annat sätt.

Har predikat för experimenterande av högtalarplacering på ett amerikanskt planar forum och det gav gensvar... De verkar helt köra på tumregler som bara gäller i teorin. Högtalare långt ute på golvet drabbas ofta av utfasningar nere i basen och att t.ex. sy ihop det med topparnas avrullning kan vara svårt.
Precis, det är tydligt att med det konventionella sättet att dela och kanske för flacka filter, tillsammans med rummet så spelade dom inte i fas, trots att frontarna står på två av basarna.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-24 13:02

Jag har fått p-böter, förresten. :(
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-08-24 14:11

kör själv liknande uppställning. frontarna som large och subben på MAX(den får alltid signal), delar vid subben vid 60 och frontarna vid 40. funkar kanon. omöjligt att höra vart frontarna slutar och subben börjar.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
celef

Re: Värsta lyftet i betongen!

Inläggav celef » 2013-08-24 17:10

_Fredrik_ skrev:Jag har sk delat system med slutna fronthögtalare och fyra basar med basreflex, dessutom har jag alltid bott i betonglägenhet med allt vad det innebär för basåtergivningen. Filtret som delar mellan frontar och basar är av hembio-receiver-typ.

Igår testade jag att låta de slutna frontarna spela som "Large", dvs utan delning. Detta stänger ju på många receivers av basen helt, så jag satte basarna på "Max", vilket betyder att dom spelar, upp till sin delningsfrekvens som är 80hz, även med frontarna som "Large".

Fan vad förvånad jag blev när jag hörde att det blev mindre bas och inte nog med det, det lät så jävla bra, hela registret rätade upp sig och väldigt stor del av basproblemet man ofta upplever i en betonglägenhet vara som bortblåst. Mellanregistret hörs så otroligt mycket bättre och man kan vrida på mer utan att rummets resonanser pajar.

Fördelen med delat system som ska avlasta fronterna är ju borta, men tror ni jag bryr eller? Nej just det, det skiter väl jag i när man får en basåtergivning i klass med de värsta killarna på hififorum.nu.

Hej då!

Det låter som du kanske skulle testa att plugga reflexrören på lådorna, det ger oxå tajt bas. Man kan oxå flytta basarna till topparna, det brukar oxå bli tajt bas. Annars är det coolt
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-24 17:18

Har du fått en Vibradome? Det kanske är den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-24 19:33

paa skrev:Har du fått en Vibradome? Det kanske är den?

+1

Det tror jag också. Helt klart tweakat.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-24 20:09

Förmodligen ett fasfenomen där en utsläckning hjälper en rumsresonans.. Du upplever inte mindre "kött" i den allra lägsta basen?

Hursomhelst, grattis till den upplevda förbättringen. Men var försiktig med topparna...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-08-24 20:12

BPM skrev:Men var försiktig med topparna...

_Fredrik_s högtalare är gjorda av järn och kan inte gå sönder.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-24 20:14

Pontus91 skrev:
BPM skrev:Men var försiktig med topparna...

_Fredrik_s högtalare är gjorda av järn och kan inte gå sönder.

Då så :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-25 21:29

Tjena grabbar. Det rullar på bra här.
Hifi Is Great Everyday

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-26 07:16

_Fredrik_ skrev:Jag har sk delat system med slutna fronthögtalare och fyra basar med basreflex, dessutom har jag alltid bott i betonglägenhet med allt vad det innebär för basåtergivningen. Filtret som delar mellan frontar och basar är av hembio-receiver-typ.

Hej då!

Helrätt ! :)

Jag tror att förbättringen framförallt beror på att ditt inbyggda filter i din receiver inte är tillräckligt transparent för att kunna användas till topparna.

Liknande förbättring kan du få om du har preout ( ofiltrerat ) från din receiver till subbasarna och istället använder ett bättre externt filter.

Att köra frontarna på " small" låter alltid sämre enligt min erfarenhet ( beroende på de kassa inbyggda filtrena i hemmabioreceivers ) .
Ljudet blir gärna bummligt och odefinierat, eller otydligare och mindre transparent.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-26 10:56

Richard skrev:

Hej då!

Helrätt ! :)

Jag tror att förbättringen framförallt beror på att ditt inbyggda filter i din receiver inte är tillräckligt transparent för att kunna användas till topparna.

Liknande förbättring kan du få om du har preout ( ofiltrerat ) från din receiver till subbasarna och istället använder ett bättre externt filter.

Att köra frontarna på " small" låter alltid sämre enligt min erfarenhet ( beroende på de kassa inbyggda filtrena i hemmabioreceivers ) .
Ljudet blir gärna bummligt och odefinierat, eller otydligare och mindre transparent.
Låter mycket rimligt! Jag tycker att anläggningen är mer musikalisk nu, på riktigt. Nedre mellanregistret känns så mycket tydligare.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-26 11:07

Det kan inte vara övre basen?

Placeringen av topparna och basarna kan ge en utfasning av bakväggsstudsen som du kompenserar med ett lyft/fler spridningspunkter för nu.

Skönt iallafall att det låter bättre nu :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-26 13:10

Undrar om det låter bättre om man tar bort alla delningsfilter ur högtalarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-26 17:36

MagnusÖstberg skrev:Det kan inte vara övre basen?

Placeringen av topparna och basarna kan ge en utfasning av bakväggsstudsen som du kompenserar med ett lyft/fler spridningspunkter för nu.

Så kan det va.´
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-26 22:27

NiklasF skrev:Kändes det skönt att komma bort ifrån tumreglernasvärld? :)

Det där är en bra fråga, men samtidigt får jag lite intrycket när jag läser tråden
i sin helhet, att det innehåller förslag på nya tumregler som kommer på löpande
band...

(Man skall inte dela, problemen beror på för dålig filter i hemmabioreceivrar, det
måste vara avståndet till väggen, basen skall stå på samma ställe som toppen,
det är fel att möblera si eller så...)

Jag tycker helt enkelt att det är dumt att ersätta en tumregel med en annan,
kanske till och med en ännu värre än det man hade först...

- - -

Bättre är att börja med att lära sig att problemet att integrera bas med toppar
kan vara mycket komplext.

Att MÅNGA olika skäl kan finnas till att det inte blir så bra som man vill. Är det
resultat man får bristfälligt så har man visat att det finns ett problem, men bara
för att man är säker på att man lyckas skapa en bättre upplevelsen med någon
specifik förändring så betyder det inte att man hittat varken en generell lösning
eller ens den bästa för det specifika problemet.

Jag bara nämner detta eftersom frågan om tumregler kom upp, i en tråd överfull
av tumregler.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-26 23:47

Plugga reflexröret med en vibradome.... nej det lät lite fel.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-28 06:46

Ja, visst är det skönt att fredrik struntat i tumregler som att tex att dela av topparna nedåt.

Låter det bättre, är det bättre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-08-28 07:19

Fredrik: Vad är det för högtalare och basar?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-28 08:43

Richard skrev:

Ja, visst är det skönt att fredrik struntat i tumregler som att tex att dela av topparna nedåt.

Ibland får man nöja sig med att det upplevs bättre även om man vet att det inte är optimalt.

Tror få anser att det skulle vara sämre om det upplevs bättre ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-28 15:28

steveo1234 skrev:Fredrik: Vad är det för högtalare och basar?
Ino i6 och basar från samma, de minsta 4 st.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-29 12:40

Richard skrev:

Har du provat att by-passa delningfiltren i de högtalare du kör med nu?

Om inte, varför inte? Låter det bättre så är det ju bättre, anförde du.

- - -

För dem som är genuint intresserade av de här frågorna och inte bara är
ute efter att som Richard skriva en massa flejming-inlägg, så vill jag ännu
en gång nämna detta:

Att ett problem som finns kan ofta kompenseras i liten eller större grad
genom att införa ett nytt fel som kan råka mildra hör/störbarheten av det
problem som fanns betyder inte att det var en bra åtgärd. Frasen låter det
bättre så är det bättre än helt enkelt dum då den kan lura någon inte bara
in i återvändsgator, men även till åtgärder som i ett längre perspektiv kan
leda till att man spelar sönder anläggningen.

Att bara på tumregelbasis säga ja till vad som helst som upplevs som en
förbättring (men på hur många låtar då, och på bekostnad av vaddå?) kan
leda till att man ställer till anläggningen mycket illa.

Det är alltid mycket bättre att analysera problemet så kan man ta bort det
som är fel, på riktigt. Om något t ex är härsket är det kanske råvarorna (i
det här fallet kanske ett elektroniskt delningsfilter?) som skall bytas snarare
än att man adderar en massa kryddor (fasfel mm från en illa integrerad del-
ning) för att mildra märkbarheten av det verkliga problemen.

- - -

Sammanfattning - Tumregler i stil med "låter det bättre så är det bättre" är
populära, och på sätt och vis är de kanske till och med halvsanna när man
utgår ifrån målet att det skall låta bättre, men man bör minnas att det inte
betyder att man är på rätt väg, alltså den väg som leder till att det blir så
bra som möjligt.

Utan att nå så långt i insikterna att man inser att man bör kasta alla tum-
regler och då också förstå varför man istället måste titta på problemen i sin
verkliga komplexitet, så är förutsättningarna att man skall kunna komma
framåt på riktigt mycket dåliga.

Snarare är tumregelorientering ett utmärkt sätt för den som inte vill komma
framåt alls utan bara vill gå runt i cirklar där varje sväng upplevs om en för-
bättring trots att man inte kommer framåt alls.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-08-29 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-08-29 13:59

IngOehman skrev:Att ett problem som finns kan ofta kompenseras i liten eller större grad genom att införa ett nytt fel som kan råka mildra hör/störbarheten av det problem som fanns betyder inte att det var en bra åtgärd.
Det beror nog lite på vad man är ute efter iof. Som du säkert vet tycker en del om att byta högtalare ofta, jag skulle gärna göra det om jag har tid och råd och är man av den typen så är nästan alla inbillade/ej inbillade förändringar av godo. Jag blir alldeles till mig när jag, genom en lätt modifiering av min anläggning, tror att jag har uppfunnit hjulet igen! Även om jag egentligen mest, i mångas öron, har tillförd en nytt fel. :P
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-30 14:14

Om det är att byta ofta och bli missnöjd varje gång (så man får ett incitament
att byta igen) som är målet, så föreslår jag att man inte tweekar alls utan att
man köper i blindo men också ställer upp anläggningarna utan någon som helst
plan.

Det är förstås inte säkert att det blir sämre (så att bytbehover ökar) än att ta
till en massa pseudostategiska felaktiga åtgärder mot fel man tycker sig höra,
men chansen är nog skapligt stor i varje fall.

Men för tydlighetens skull - mitt råd var alltså inte riktat till dem med målet att
anläggningen hela tiden skall upptäckas vara bristfällig så att de får skäl att
byta, utan mera till dem som vill att anläggningen så snabbt som möjligt skall
bli så bra som möjligt och med så måttliga insatser som möjligt dessutom, så
de kan använda den till att lyssna på musik, och detta med så stor behållning
som möjligt.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi