I behov av akustika förbättringar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
syrillo

I behov av akustika förbättringar

Inläggav syrillo » 2013-08-29 20:26

Hej,
Jag har ganska nyligen flyttat till en 2:a tillsammans med min flickvän. Lägenheten är ganska nybyggd (med stenhård betong) och har stora fina fönster samt öppen planlösning. Jättebra, förutom när jag tänkt mig att lyssna på muisk… Jag tycker att diskanten låter lite vassare och jag blir trött på lyssnandet ganska snart, särskilt när flickvännens musik spelas (Nachtmahr, Hocico mm). Men det riktigt jobbiga är basen. När jag lyssnade på Daft Punks senaste skiva (låten Doin it right) bummlade det så kraftigt på den låga tonen ca 26 sekunder in i låten att jag stängde av.

Jag vet att min stereo kan mycket bättre och det är här ni kommer in. Jag behöver lite input/förslag på akustiska förbättringar till mitt hem. Observera att jag inte siktar in mig på ett perfekt resultat, som man kan göra om man bygger själv från grunden. Jag har ett 2.0 stereosystem (B&W 603 S3 bi-ampad till en onkyo SR 607). Rummet är 5 meter långt och 4 meter brett men det är öppet både ut mot kök och entré. Takhöjden är 2.6m. Lite biler kommer här.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Efter ”Daft Punk-incidenten” så googlade jag en del och började lyssna på sinussvep. 8O Det visade sig finnas ganska stora problem vid vissa frekvenser. Mot bakre väggen, där soffan står, bumlar det rejält kring 40Hz, 70Hz och 85 Hz. Om jag förflyttar mig mot mitten så låter dessa frekvenser mycket mindre. Jag har tyvärr ingen mätutrustning. Stående våg? Det lät bättre när jag flyttade ut högtalarna och soffan från respektive vägg men möblerna blockerade då rummet ganska mycket så det är ingen lösning för mig. Japp, jag vet att B&W rekommenderar att högtalarna ska stå minst 0,5M från väggen.

Som sagt kom gärna med förslag, gärna med hög WAF-faktor och rimlig budget, tänk studentbudget (med ett lite för stort ljudintresse).

Jag läste runt och hittade den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=11131

Skulle dessa toarullar rå på mina basproblem? Eller ska man kanske satsa på någonting i den här stilen:

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

Funderar på om man skulle kunna integrera dessa förväxta toarullar (eller tubes) i en sån här möbel

http://www.minhembio.com/DanneB/134382/[/img]

Tänker mig en demonterbar gavel och justerbara rör innanför. Öppen gavel och rörändar in mot hörnet. Alternativt en tube-konstruktion bakom soffan.

En sista fundering som jag har är om någon här har fått signifikant bättre ljud med en absorbent bakom högtalaren. Jag har läst böde det ena och andra om dessa... Skulle man till exempel kunna fuska med placeringen av högtalaren och gå från det rekommenderade 0,5m till 0,3m om man har en absorbent på säg 10cm bredd, 10 cm från väggen?

Oj vad långt det blev, hoppas någon orkar ögna sig igenom och svara på någon/några av mina funderingar.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: I behov av akustika förbättringar

Inläggav Alexi » 2013-08-29 21:10

syrillo skrev:En sista fundering som jag har är om någon här har fått signifikant bättre ljud med en absorbent bakom högtalaren. Jag har läst böde det ena och andra om dessa... Skulle man till exempel kunna fuska med placeringen av högtalaren och gå från det rekommenderade 0,5m till 0,3m om man har en absorbent på säg 10cm bredd, 10 cm från väggen?
Ja om du dämpar bakväggen så kan du ställa högtalarna närmare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-29 23:06

Jo, man skulle kunna göra en sån där hylla bakom soffan, men det behövs i princip inga rör, utan man kan bygga hela hyllan som en ( eller flera) avstämd volym med öppningar i sidorna. Det blir som en helmholtzresonator som man har lite dämpmaterial i för att få den en aning bredbandigare. Sen avstäms den med öppningarnas storlek i förhållande till volymen i lådan. Man kan ha justerbara spaltöppningar så det går att trimma in den mot den stående våg man vill bekämpa.
Men, den bästa platsen att fånga upp denna stående våg är i de bakre hörnen, där golvet (eller taket) och väggarna möts.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 08:50

Intressant, jag ska läsa mer om helmholtzresonator. Jag ska försöka få tag i en mikrofon för att detta ska bli bra. Det enda bakre hörnet som går att bygga vid är det vänstra. Det andra bakre hörnet är långt borta vid ytterdörren. Öppen planlösning... Bifogar sketchupfil och en skärmdump så ni förstår problemet.

https://www.dropbox.com/s/6shlu4tujs9fd47/hem.skp

Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-30 09:12

Problemen i basen rår du nog bara på med att dels flytta runt högtalare +
lyssningspositionen.
Och/eller käka upp en del av energin i problembasen med någon anordning.
Detta kan vara helmholz-resonatorer, aktiv basätare, eller annat.

Aktiv basmumsare:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570
(lång tråd, men delvis nödvändig att plöja genom för detta projekt)
Och en liten, för kort!, byggtråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87162

Vad det gäller jobbig diskant så kan det vara en hel radda av åtgärder som kan hjälpa.
Absorbenter och/eller diffusorer på alla möjliga och omöjliga platser.
Prova t.ex. att ställa en skumgummimadrass mot väggen mellan högtalarna,
ställa den mot fönstren osv.
Vänster högtalare tycker jag står oangenämt nära fönsterväggen.
Prova att flytta högtalarsetupen åt höger ett tag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-08-30 09:19

Har du bara problem med bas-peakar så kan man tänka sig att försöka minimera dom med en peq typ minidsp.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-30 09:23

Testa en DSpeaker Antimode.
Sannolikt den enklaste lösningen med mest WAF.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-30 09:53

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-30 10:58

Jag röstar för miniDSP och UMIK. Det kostar i paket 160 USD om jag inte minns fel. Dollarn är svag och frakten är inte speciellt dyr. Sjukt hög WAF.

Ang rummet i sig har jag några förslag:

Köp längre(som i bredare) gardiner som kan täcka mer av sidoväggen. Sätt nå möbelarrangemang på motstående sida, en hylla med krimskrams kanske kan diffusera något. Eller kanske en sån där jävla chabby chic stegjävel med dalahästar på.

Jag hade också byggt en dämpvägg bakom högtalarna, inkl ena hörnet, genom att skruva eller tejpa nån slags dämpskivor mot väggen, givetvis tygbeklädda. För att göra det stilrent hade jag gjort hela arrangemanget väldigt stort, oavsett effekt/prestanda.

(Läste igen och ser nu att ni har en bokhylla..)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-30 11:40

Ska man dämpa lägsta rumsmoden med absorbent på en vägg, så blir det än väldigt väldigt tjock absorbent. Det finns hörnabsorbenter som sitter diagonalt över hörnen, det är väl det minsta som kan funka, men helmholtz eller membranabsorbenter blir ju mycket effektivare på mindre djup.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-08-30 13:09

innan du investerar i prylar kanske du kan prova någon gratis eq eller peq på dator, t ex i foobar2000? och ifall du maxar waf genom att ha högtalarna nära väggen kan du experimentera med att plugga eventuella basportar, t ex med ett par sockar, det kan tämja bumlighet i basen. vinkla in/ut högtalarna mot sweetspot är oxå gratis att prova, kan påverka reflexen mot sidoväggen.
Senast redigerad av Xiro 2013-08-30 14:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-30 13:24

Snygg väggdekoration! :) "Gör vågen" :wink:

Hade nog rätt allmänt satsat på mer möblering först...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-30 14:35

Hyggligt pris på en begagnad basmumsare.
En Anti-Mode 8033C FÖR 1900kr.

http://www.blocket.se/stockholm/DSPeaker_Anti_Mode_8033C_49050769.htm?ca=11&w=2

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 14:47

2-ch skrev:Hyggligt pris på en begagnad basmumsare.

Jag sneglade på Anti-Modes andra produkter men hur ska jag få den att fungera med stereon jag har (ingen sub)? Det verkar just bara vara den dyrare Anti-Mode 2.0 Dual Core som är avsedd för detta, eller?

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 14:49

Jocke skrev:Snygg väggdekoration! :) "Gör vågen" :wink:

Hade nog rätt allmänt satsat på mer möblering först...

haha, tackar. Funderar på om jag kan montera några tunna dämpande plattor bakom tavlan. Inser att dessa inte kommer göra mycket för basen men även en allmän dämpning skulle nog vara bra.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 14:53

Xiro skrev:innan du investerar i prylar kanske du kan prova någon gratis eq eller peq på dator, t ex i foobar2000? och ifall du maxar waf genom att ha högtalarna nära väggen kan du experimentera med att plugga eventuella basportar, t ex med ett par sockar, det kan tämja bumlighet i basen. vinkla in/ut högtalarna mot sweetspot är oxå gratis att prova, kan påverka reflexen mot sidoväggen.

Baspotarna är pluggade. Jag ska fortsätta med att flytta runt högtalarna lite men har inte fått någon nämnvärd skillnad hittills. Verkar luta mer åt att skaffa en mik och gratis mjukvara för att prova först.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 14:56

KarlXII skrev:Testa en DSpeaker Antimode.
Sannolikt den enklaste lösningen med mest WAF.

Intressant produkt!
Över min budget men skickade i alla fall brev till tomten om detta.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 15:06

paa skrev:Jo, man skulle kunna göra en sån där hylla bakom soffan, men det behövs i princip inga rör, utan man kan bygga hela hyllan som en ( eller flera) avstämd volym med öppningar i sidorna. Det blir som en helmholtzresonator som man har lite dämpmaterial i för att få den en aning bredbandigare. Sen avstäms den med öppningarnas storlek i förhållande till volymen i lådan. Man kan ha justerbara spaltöppningar så det går att trimma in den mot den stående våg man vill bekämpa.
Men, den bästa platsen att fånga upp denna stående våg är i de bakre hörnen, där golvet (eller taket) och väggarna möts.

Teoretiskt, om jag skulle bygga en möbel. Tror du den skulle ha bäst effekt med öppningar åt endast vänster bak (hörnet), båda sidorna av soffan, eller även hål uppåt (bakom ryggstödet, typ under tavlan)?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-30 15:30

syrillo skrev:
2-ch skrev:Hyggligt pris på en begagnad basmumsare.

Jag sneglade på Anti-Modes andra produkter men hur ska jag få den att fungera med stereon jag har (ingen sub)? Det verkar just bara vara den dyrare Anti-Mode 2.0 Dual Core som är avsedd för detta, eller?

Missade det där om subben.
Nej då duger inte den där. Vet inte om DSP dual-core fixar det heller.
Hade en sån hemma på prov. Riktigt trevlig, men jag provade aldrig utan basmodulerna.
Ladda hem manualen och läs på.
http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/AntiMode20DualCoreEng.pdf

I vilket område bor du?
Här finns flertalet hjälpsamma med mätutrustning. Själv använder jag XTZ roomanalyzer. Billig och tillräckligt noga för att hitta de största bovarna.

*edit. Det finns i alla fall ett läge som heter 2.0 så den borde täcka dina behov.
Men den kostar ju en rejäl slant också.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-30 16:07

Jo, jag såg också den Jag bor i Västerås. Tacksamt emot hjälp, är novis på detta. Vad tyckte du om produkten? Jag har läst manualen (även om jag tycker den är lite kortfattad ang. setup) och en del recensioner, alla verkar vara mycket positiva till den.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-08-30 16:26

Du har inte funderat på att vrida uppställning 90˚ till vänster, d v s ha ytterväggen/fönsterpartiet som högtalarvägg?

Med en sådan lösning får du en viss symmetri till begränsningsytorna och kan ha större frihet att dra ut högtalarna ur hörnen.

/Suomela

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-30 17:02

syrillo skrev:
paa skrev:Jo, man skulle kunna göra en sån där hylla bakom soffan, men det behövs i princip inga rör, utan man kan bygga hela hyllan som en ( eller flera) avstämd volym med öppningar i sidorna. Det blir som en helmholtzresonator som man har lite dämpmaterial i för att få den en aning bredbandigare. Sen avstäms den med öppningarnas storlek i förhållande till volymen i lådan. Man kan ha justerbara spaltöppningar så det går att trimma in den mot den stående våg man vill bekämpa.

Teoretiskt, om jag skulle bygga en möbel. Tror du den skulle ha bäst effekt med öppningar åt endast vänster bak (hörnet), båda sidorna av soffan, eller även hål uppåt (bakom ryggstödet, typ under tavlan)?

Soffan är ju rätt lång så jag tror det skulle vara bäst att dela av volymen på mitten och ha hål på båda sidor med utgångspunkt nerifrån golvet, och sedan upp så långt som behövs för att få tillräcklig öppning. Men man kan ju göra portar också som på basreflexhögtalare om öppningsarean blir för stor.
Att ta upp öppningar även uppåt tror jag minskar dess verkan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-08-31 11:16

Suomela skrev:Du har inte funderat på att vrida uppställning 90˚ till vänster, d v s ha ytterväggen/fönsterpartiet som högtalarvägg?

Med en sådan lösning får du en viss symmetri till begränsningsytorna och kan ha större frihet att dra ut högtalarna ur hörnen.

/Suomela

Det kanske skulle förbättra ljudet lite men ur andra aspekter så skulle den placeringen inte bli så bra. Till exempel skulle soffan att delvis blockera öppningen mot entrén, hörndelen av soffan dela rummet mitt i och HIFI-altaret blockera dörren mot balkongen. Inte jättesugen på att skaffa nya möbler just nu.

*edit, en ] försvann...

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-08-31 16:40

Ok. Förstår att nya möbler inte ingick i din ursprungliga plan men genom att vrida den nuvarande uppställningen tror jag att dina möjligheter att få till en bättre lyssningsmiljö skulle öka. Du finner ett förslag till ny layout i sketchup här.

/Suomela

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-08-31 16:55

Den där högtalaren som står i hörnet - står den så att avståndet (för ljudvågen) från baskon till sidovägg är lika som avståndet till bakvägg?
Vars sitter basröret för övrigt? Förvisso har du pluggat det men ändå.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-09-01 00:34

Strmbrg skrev:Den där högtalaren som står i hörnet - står den så att avståndet (för ljudvågen) från baskon till sidovägg är lika som avståndet till bakvägg?

Det finns en öppning fram och en bak på B&W DM603 S3. Avståndet är nog ungefär lika långt, kanske lite kortare till bakväggen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-01 07:22

syrillo skrev:
Strmbrg skrev:Den där högtalaren som står i hörnet - står den så att avståndet (för ljudvågen) från baskon till sidovägg är lika som avståndet till bakvägg?

Det finns en öppning fram och en bak på B&W DM603 S3. Avståndet är nog ungefär lika långt, kanske lite kortare till bakväggen.

Hm, om du liksom tiltar triangeln en aning:

Dvs du flyttar ur hörnhögtalaren från BAKVÄGGEN en eller två decimeter men låter den högra högisen stå kvar på samma avstånd från väggen, eller möjligen flyttar den en aning närmare väggen.

Då har du nu en ickeparallell linje mellan högtalarna och bakväggen.
Spetsen på triangeln - där du skall sitta - hamnar nu längre åt höger i soffan. Vinkla om respektive högis så att det stämmer med din nya lyssningspunkt.

Osäker på resultatet, men väldigt enkelt att prova.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-09-01 09:17

Suomela skrev:Ok. Förstår att nya möbler inte ingick i din ursprungliga plan men genom att vrida den nuvarande uppställningen tror jag att dina möjligheter att få till en bättre lyssningsmiljö skulle öka. Du finner ett förslag till ny layout i sketchup här.

/Suomela

Skulle bli rätt snyggt om proportionerna stämmer..
Problemet är ju, som vanligt, den förbaskade tv:n.. Det är svårt att stå ut med det inbyggda ljudet i tv:n när man är van vid att spela via stereon, och alltså brukar man vilja ha den mellan högtalarna. Det ställer till rätt mycket när det kommer till möblering..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-09-01 10:51

BPM skrev:
Suomela skrev:Ok. Förstår att nya möbler inte ingick i din ursprungliga plan men genom att vrida den nuvarande uppställningen tror jag att dina möjligheter att få till en bättre lyssningsmiljö skulle öka. Du finner ett förslag till ny layout i sketchup här.

/Suomela

Skulle bli rätt snyggt om proportionerna stämmer..
Problemet är ju, som vanligt, den förbaskade tv:n.. Det är svårt att stå ut med det inbyggda ljudet i tv:n när man är van vid att spela via stereon, och alltså brukar man vilja ha den mellan högtalarna. Det ställer till rätt mycket när det kommer till möblering..

Jo, så är det nog för en del. Om jag prioriterade musiklyssning framför TV-ljud hade jag här provat uppställning enligt mitt exempel. Med denna skapas viss symmetri högtalare/begränsingsytor och placerad lyssnarer lite framför rummets mitt i den öppna lösningen som mäter 6,6 meter i längd. Kan en inte kan leva med ljudet från TV:ns inbyggda högtalare kan komplettering med ett par mindre högtalare göra susen.

Den föreslagna uppställning ger också möjlighet att få in riktade åtgärder mot reflektioner från sidoväggar som kan förklara upplevelsen av vass diskant. Vad gäller Sketchup-modellen har jag använt trådskaparens ursprungliga mått på möbler med komplettering av en fåtölj som visades i bilderna av rummet.

Att överväga akustikelement som Helmholtz-konstruktioner m m innan bästa möjliga uppställning har hittats i rummet är enligt mig att börja på fel ställe.

/Suomela

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-01 11:26

Suomela skrev:Att överväga akustikelement som Helmholtz-konstruktioner m m innan bästa möjliga uppställning har hittats i rummet är enligt mig att börja på fel ställe.

/Suomela

Det är så att det behövs ju både förstärkare och högtalare i en anläggning, och likaså behövs både rätt placering och basfällor, så det går visst att planera sakerna parallellt.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi