Moderator: Redaktörer
farbman skrev:Kör du filerna över DLNA och spelar upp dom genom din UD5005?
Isåfall tycker man ju att det inte borde spela någon som helst roll.
Fast du kopplar ju in digitalbox oxå skriver du. Då gissar jag på att du kör denna över HDMI eller optisk input till en annan DAC än UD5005. Och att två olika DACar genererar olika typer av ljud låter inte alls konstigt i mina öron.
sprudel skrev:Vid spelning i min Oppo 105 "The Wall" Mobile Fidelity utgåva så kan jag spela högre (mer gain på försteget) utan dist via rippad fil från Squeezebox till Oppos d/a än när jag låter Oppon spela skivan.
Jag spelar verkligen högt, jag menar konsertnivå då jag var på Ullevi härom lördagen och har det i friskt minne. Jag har samma nivå på försteget (Oppo är försteg)
Ska prova detta igen när jag får tillfälle, och med kamrater lyssnare.
Är inte säker men det kan vara så att jag får högre utnivå när jag spelar skivan jämfört med den rippade och streamade varianten. I så fall distar ju slutsteget.
PerStromgren skrev:Eller (och nu duckar jag) så är det ingen skillnad! De flesta vet numera att man kan lura sig något alldeles enormt när man ändrar i sin anläggning.
Jag säger inte att du inte hör en skillnad, jag vill bara att du ska räkna in möjligheten att den inte finns där.
fischer skrev:PerStromgren skrev:Eller (och nu duckar jag) så är det ingen skillnad! De flesta vet numera att man kan lura sig något alldeles enormt när man ändrar i sin anläggning.
Jag säger inte att du inte hör en skillnad, jag vill bara att du ska räkna in möjligheten att den inte finns där.
Fyllnaden i basen är iaf mätbar,
Bill50x skrev:sprudel skrev:Vid spelning i min Oppo 105 "The Wall" Mobile Fidelity utgåva så kan jag spela högre (mer gain på försteget) utan dist via rippad fil från Squeezebox till Oppos d/a än när jag låter Oppon spela skivan.
Jag spelar verkligen högt, jag menar konsertnivå då jag var på Ullevi härom lördagen och har det i friskt minne. Jag har samma nivå på försteget (Oppo är försteg)
Ska prova detta igen när jag får tillfälle, och med kamrater lyssnare.
Är inte säker men det kan vara så att jag får högre utnivå när jag spelar skivan jämfört med den rippade och streamade varianten. I så fall distar ju slutsteget.
Är du säker på att du verkligen får högre nivå? Rattens markering säger ju inte hela sanningen, frågan är om du har samma akustisk nivå beroende på vilken väg du spelar fonogrammet.
/ B
fischer skrev:Kör FLAC filer från hårddisken, har bara använt Room analyzer II Pro (vilket säkert inte är det bästa mätverktyget)och såg då att övriga registret stod kvar medans basnivån höjdes något, och det är oavsett om jag kör från olika hårddiskar, streamer/digitalboxen.
Som sagt jag säger inte att något är rätt eller fel utan är bara nyfiken på vad det kan vara som gör denna upplevda skillnad?
RogerGustavsson skrev:Men FLAC och formatet på CD är inte samma. Det tillkommer väl en "upppackning" från FLAC? Det finns väl en del som hävdar att den processningen kan höras i vissa fall.
RogerGustavsson skrev:Men FLAC och formatet på CD är inte samma. Det tillkommer väl en "upppackning" från FLAC? Det finns väl en del som hävdar att den processningen kan höras i vissa fall.
Tony skrev:RogerGustavsson skrev:Men FLAC och formatet på CD är inte samma. Det tillkommer väl en "upppackning" från FLAC? Det finns väl en del som hävdar att den processningen kan höras i vissa fall.
Aven om sa skulle vara fallet sa skulle det val inte ge en kategorisk hojning i basomradet...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster