Bättre ljud från hårddisk/streamers?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fischer

Bättre ljud från hårddisk/streamers?

Inläggav fischer » 2013-09-02 09:29

Måste erkänna att jag av någon anledning väntat in i det sista med att börja använda olika lagringsmedia, datorer, mediastreamers mm för att spela upp musik eller se film på men döm till min förvåning när jag för några månader sen rippade ner några cd-skivor på en extern hårddisk och sedan spelade upp dessa igen på samma anläggning så var det som att ljudet hade förändrats, det blev betydligt luftigare, rummet försvann ännu mer och för att bäst beskriva det så blev rummet och ljudbilden ett!
Dvs rummet försvinner i stort sett helt och ljud kan uppstår i stort sett vart som helst, fyllnadsgraden av de lite lägre registren blev också bättre(en annan tyngd i ljudet), krispigare dialog mm än om jag kör genom min bluray/cd spelare, har även provat andra alt än denna första hårddisk, digitalbox mm och får även där samma resultat, vad kan detta bero på, har jag helt enkelt en dålig spelare eller(Marantz UD5005) eller synkar försteget och dessa externa hårddiskar/lagringsmedia på ett bättre sätt?

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-09-02 09:42

Kör du filerna över DLNA och spelar upp dom genom din UD5005?
Isåfall tycker man ju att det inte borde spela någon som helst roll.
Fast du kopplar ju in digitalbox oxå skriver du. Då gissar jag på att du kör denna över HDMI eller optisk input till en annan DAC än UD5005. Och att två olika DACar genererar olika typer av ljud låter inte alls konstigt i mina öron.

Användarvisningsbild
fischer

Inläggav fischer » 2013-09-02 11:20

farbman skrev:Kör du filerna över DLNA och spelar upp dom genom din UD5005?
Isåfall tycker man ju att det inte borde spela någon som helst roll.
Fast du kopplar ju in digitalbox oxå skriver du. Då gissar jag på att du kör denna över HDMI eller optisk input till en annan DAC än UD5005. Och att två olika DACar genererar olika typer av ljud låter inte alls konstigt i mina öron.

Kör hdmi från UD5005 direkt in i försteget, lika så från min streamerbox, digitalbox, men från min ena externa hårddisk så kör jag via usb ingången rakt in i försteget, så då borde det väl bara vara dacarna i försteget som gör jobbet, dvs samma för alla!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-02 11:24

Eller (och nu duckar jag) så är det ingen skillnad! De flesta vet numera att man kan lura sig något alldeles enormt när man ändrar i sin anläggning.

Jag säger inte att du inte hör en skillnad, jag vill bara att du ska räkna in möjligheten att den inte finns där.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-09-02 11:51

Vid spelning i min Oppo 105 "The Wall" Mobile Fidelity utgåva så kan jag spela högre (mer gain på försteget) utan dist via rippad fil från Squeezebox till Oppos d/a än när jag låter Oppon spela skivan.
Jag spelar verkligen högt, jag menar konsertnivå då jag var på Ullevi härom lördagen och har det i friskt minne. Jag har samma nivå på försteget (Oppo är försteg)
Ska prova detta igen när jag får tillfälle, och med kamrater lyssnare.
Är inte säker men det kan vara så att jag får högre utnivå när jag spelar skivan jämfört med den rippade och streamade varianten. I så fall distar ju slutsteget.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-02 15:24

sprudel skrev:Vid spelning i min Oppo 105 "The Wall" Mobile Fidelity utgåva så kan jag spela högre (mer gain på försteget) utan dist via rippad fil från Squeezebox till Oppos d/a än när jag låter Oppon spela skivan.
Jag spelar verkligen högt, jag menar konsertnivå då jag var på Ullevi härom lördagen och har det i friskt minne. Jag har samma nivå på försteget (Oppo är försteg)
Är inte säker men det kan vara så att jag får högre utnivå när jag spelar skivan jämfört med den rippade och streamade varianten. I så fall distar ju slutsteget.

Är du säker på att du verkligen får högre nivå? Rattens markering säger ju inte hela sanningen, frågan är om du har samma akustisk nivå beroende på vilken väg du spelar fonogrammet.

/ B

Användarvisningsbild
fischer

Inläggav fischer » 2013-09-02 15:32

PerStromgren skrev:Eller (och nu duckar jag) så är det ingen skillnad! De flesta vet numera att man kan lura sig något alldeles enormt när man ändrar i sin anläggning.

Jag säger inte att du inte hör en skillnad, jag vill bara att du ska räkna in möjligheten att den inte finns där.

Fyllnaden i basen är iaf mätbar, sen har jag också satt i samma cd skiva i spelaren och sen kört samma låtar från hårddisken så du snabbt och enkelt kan skifta mellan samma musik men från olika medier och hör direkt skillnad, där emot så är det svårare att mäta känslan av att ljudbilden upplevs mer i 3D, men någonting händer iaf, och det som skulle vara intressant är att vet vad det är som ger ljudet denna extra luftighet/lenhet och också att ljudbubbla känns mer realistisk och omslutande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-02 17:26

fischer skrev:
PerStromgren skrev:Eller (och nu duckar jag) så är det ingen skillnad! De flesta vet numera att man kan lura sig något alldeles enormt när man ändrar i sin anläggning.

Fyllnaden i basen är iaf mätbar,

Ja, då är ju inget snack längre.

Vad finns för mätskillnad i basen, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-09-02 22:06

Nu är jag lite osäker på dina olika kopplingar, men...
Läser dac'en från en hårddisk, så kör den med sin egna master klocka. Om nu den är konstruerad så (rätt). Kör du in spdif till dac'en så måste den återskapa en klocka. Eventuellt så görs även en sample-rate-konvertering.

Så visst kan det teoretiskt/tekniskt sett vara olika.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-02 22:22

Klockskillnader kan inte förklara att det blir mätbara skillnader på
basnivån.

Även jag är nyfiken på hur fisher bar sig åt för att mäta skillnaden
i basnivå. Eller påstår han bara att skillnaden är mätbar, baserat på
det han hör, som kan vara inbillat?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-09-02 22:37

Bill50x skrev:
sprudel skrev:Vid spelning i min Oppo 105 "The Wall" Mobile Fidelity utgåva så kan jag spela högre (mer gain på försteget) utan dist via rippad fil från Squeezebox till Oppos d/a än när jag låter Oppon spela skivan.

Är du säker på att du verkligen får högre nivå? Rattens markering säger ju inte hela sanningen, frågan är om du har samma akustisk nivå beroende på vilken väg du spelar fonogrammet.

/ B

Precis det jag försökte säga, men kanske inte lyckades riktigt. Jag kanske får högre utnivå när jag spelar skivan istället för rippat. Då ger sig ju slutsteget trots samma indikering på försteget.
Ljudnivåerna är sådana att det är svårt att säga om det ena är högre än det andra. Verkligen fysiskt attraktivt att kunna spela så högt innan det distar.
Det finns ju en större Plinius i kylskåpsformat, men den fungerar ju också som en bättre braskamin har jag förstått. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-03 16:56

Kanske det ar jag som missat det: Men vilket format ar skivorna rippade till? Hur har de rippats?

Det finns val ett helt gang med fallgropar dar med. Jag har fallit i ett helt gang av dem genom aren. Windows 7 ar en av dem, som har diverse mer eller mindre gomda "audio enhancement functions" i sina ljudrutiner. Som lyfter fram bas och detaljer. Och jag har en BluRay brannare i datorn som ar vardelos pa att rippa musik CDs Trots att jag anvander EAC och dess mest paranoida och perfekta rippningsmetodik sa blir det ibland fel med den driven. Sa jag rippar nu allt via DVD driven istallet.
__
/ony

Användarvisningsbild
fischer

Inläggav fischer » 2013-09-03 21:48

Kör FLAC filer från hårddisken, har bara använt Room analyzer II Pro (vilket säkert inte är det bästa mätverktyget)och såg då att övriga registret stod kvar medans basnivån höjdes något, och det är oavsett om jag kör från olika hårddiskar, streamer/digitalboxen.
Som sagt jag säger inte att något är rätt eller fel utan är bara nyfiken på vad det kan vara som gör denna upplevda skillnad?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-04 09:38

fischer skrev:Kör FLAC filer från hårddisken, har bara använt Room analyzer II Pro (vilket säkert inte är det bästa mätverktyget)och såg då att övriga registret stod kvar medans basnivån höjdes något, och det är oavsett om jag kör från olika hårddiskar, streamer/digitalboxen.
Som sagt jag säger inte att något är rätt eller fel utan är bara nyfiken på vad det kan vara som gör denna upplevda skillnad?

OK, da ar det iallafall inte filformatet som ar boven i dramat.
"Fel" ar ett valdigt vardeladdat ord, speciellt har pa Faktiskt. ;-) Det ar annorlunda och det ar intressant att forsoka forsta varfor det ar sa. Och kul att det ar matbart!
__
/ony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-04 10:24

Men FLAC och formatet på CD är inte samma. Det tillkommer väl en "upppackning" från FLAC? Det finns väl en del som hävdar att den processningen kan höras i vissa fall.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-04 10:25

RogerGustavsson skrev:Men FLAC och formatet på CD är inte samma. Det tillkommer väl en "upppackning" från FLAC? Det finns väl en del som hävdar att den processningen kan höras i vissa fall.

Om den utförs felaktigt så teoretiskt ja.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-04 10:26

RogerGustavsson skrev:Men FLAC och formatet på CD är inte samma. Det tillkommer väl en "upppackning" från FLAC? Det finns väl en del som hävdar att den processningen kan höras i vissa fall.

Aven om sa skulle vara fallet sa skulle det val inte ge en kategorisk hojning i basomradet...
__
/ony

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-04 11:44

Tony skrev:

Aven om sa skulle vara fallet sa skulle det val inte ge en kategorisk hojning i basomradet...

Frågan är förstås om det är det strömmande mediet som är bashöjt eller om det är CD'n som spelas med för svag bas?

Många anser för övrigt att strömmande spelare låter bättre än vad CD-spelarna gör och jag är nog av samma åsikt. Nu är det givetvis stor skillnad mellan olika mediaspelare också men om man jämför de två typerna från samma tillverkare brukar man kunna dra någorlunda slutsatser.

Jag har inte gjort så många direkta jämförelser men en Linn Mimik (kostade som ny ca 12-13 tusen) lät sämre än en Squeezebox Classic medan en Linn Ikemi (nypris kanske runt 30 tusen) lät bättre än SB'n. Men SB'n kostade ca 2 tusen som ny så prisvärdheten är långt större för denna.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-04 14:41

Min inställning är att det är inte som man tror att det skall vara och framför allt inte som det borde vara med nätverksspelare.
Glöm allt som är teoretiskt och lyssna på grejorna istället.
En firmwareuppgradering kan påverka ljudet trots att det inte skall påverka bitarna egentligen. Daniel Weiss nämnde att bitperfect är bra men det räcker inte som krav.
Så tester mellan apparater med datoruppspelning av filer gäller absolut enbart för den uppställning som gäller.
Byt en apparat och ljudet kan ändras, uppgradera en programvara (inklusive serverprogramvara) så kan ljudet ändras "trots att det är omöjligt".
Jag skulle inte klassa att det ljudförändringar man kan höra beror på att saker är fel, eftersom det inte verkar finnas något som är rätt.
Det är helt enkelt ett bra men lite skakigt sätt att njuta av musik på.
Och folk som testar något när det gäller nätverkspelaravspelning ser jag bara som en mycket blek vägledning generellt. Däremot kan det vara kul och nyttigt att läsa om vad andra finner ut ändå, men några generella svar får man inte utifrån nätverksspelartester.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-04 14:49

Jag forstar fortfarande inte hur saker spelas upp. En CD spelare till digital in och en extern USB disk till USB-ingang pa forstarkaren? Vad ar det for forstarkare?
__
/ony

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-04 19:21

Jag trodde det lät liiiite bättre när jag använde min nyare Mac men det var absolut inbillning. Däremot låter Mac före 2009 (unibody) otroligt bra rakt ut ur 3,5 mm´s uttaget, dvs utan extern DAC. Det krävdes en hel veckas lyssning för att uppfatta några som helst skillnader.
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi