Zucables

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

electronen

Zucables

Inläggav electronen » 2005-03-08 22:42

Hejsan.

Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av Zucables?

Tänkte nämligen beställa en del kablar därifrån, men finns ju inte så många bra recensioner på dem.

Någon som betsällt kablar från USA annars? Vad betalade ni i tull/frakt?

Är tacksam för svar från alla som vet nått om just Zucables.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-03-09 14:00

Någon speciell anledning till Zucable?

Här finns iaf en seriös recension:
http://www.positive-feedback.com/Issue4/zucables.htm

Annars finns ju också http://www.signalcable.com
Dokumenterat bra kablar!

Frakt från USA på kabel är inte dyrt, som ex. 2 nätkablar kostade 30$ frakttid 5dagar.

Det är sedvanlig moms 25% samt tull (ca.5% har jag för mig) som tillkommer i de flesta fallen.
--------------------------------------------------

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-09 18:49

Zu Cable är nog ett väldigt prisvärt alternativ om man tror på kablar och tycker de gör skillnad. Man sparar väldigt mycket på att köpa direkt från fabrik. Kablarna skulle förmodligen ligga på det dubbla eller tredubbla om de såldes i butik.
Jag vet inte hur pass bra kablarna är, men utbyteskabeln till Sennheiser HD600/H650 har jag hört mycket gott om! :P

De som har företaget har båda jobbat för Kimber Kable.
Citerar från www.zucable.com

Adam Decaria was born in 1976. Has been honored with the Galli physics scholarship of Weber State University. Married and father of three. Prior to Zu Adam has worked in the Aerospace industry as a process engineer for Peterson Incorporated, in audio has worked for Kimber Kable, Talon Audio and Wasatch Cable Works.

Sean Casey was born in 1970. While Sean attended college for several years, his education in physics has largely been self taught and tightly focused in the fields of acoustics and electrodynamics. Married and father of three. Has been a professional in the audio industry since 1986. Prior to Zu, Sean worked as General Manager for Kimber Kable; Vise President of Talon Audio Technologies and cofounder of Wasatch Cable Works.

Användarvisningsbild
barbaresco

Inläggav barbaresco » 2005-03-09 19:44

Jag har Zu Varial interconnect och Birth strömkablar. Jag är väldigt nöjd med dessa. På bl.a Audiogon kan du läsa omdömmen om Zu:s kablar.

electronen

Inläggav electronen » 2005-03-11 15:34

barbaresco skrev:Jag har Zu Varial interconnect och Birth strömkablar. Jag är väldigt nöjd med dessa. På bl.a Audiogon kan du läsa omdömmen om Zu:s kablar.

Låter som bra köp, lite synn att man inte kan provlyssna bara. Jag ska nog vänta någon månad till innan jag bestämmer mig.

Var köpte du, "barbaresco", dina kablar?

Användarvisningsbild
barbaresco

Inläggav barbaresco » 2005-03-14 16:41

Köpte mina Birth på E-bay och Varial:en direkt från ZU-cable.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-14 20:09

Ni verkar tro mycket på "ormoljeprodukter".... Kabel tillhörlurar från 200 $! Om ett byte av kablage gör stor skillnad, då är det något fel. Det finns mycket pengar som helst att tjäna i säljledet, det räcker till glassiga reklamsidor. Smaken är som baken... Själv lägger jag hellre pengarna på några fonogram istället. För 200 $ får man en rejäl bunt...

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-14 21:08

RogerGustavsson: Tråden var verkligen trevlig tills du skrev! :roll:
har du överhuvudtaget testat annan kabel till lurar?? finns ingen annanstans en ny kabel gör större skillnad än till just lurar...

Tror Zucable har större kunskap om kablar än dig. Något du borde tänka på innan du kallar dom för ormoljeprodukter! :evil:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-14 22:07

Kunskap och kunskap... En del vill uppfinna hjulet på nytt. Jo, jag har provat andra kablar till just hörlurar och de kostar inte 200$! Vilka egenskaper tror du just kablaget kan ändra på?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-14 22:23

RogerGustavsson skrev:Kunskap och kunskap... En del vill uppfinna hjulet på nytt. Jo, jag har provat andra kablar till just hörlurar och de kostar inte 200$! Vilka egenskaper tror du just kablaget kan ändra på?

Ljudet? 8O 8)

Ang. den stora skillnaden jag och väldigt många andra tycker hörlurskablar ger beror förmodligen på att org. kablarna är väldigt dåliga och att ledarna i kablarna inte har en ordentlig individuell isolering av ledarna...
Dessutom tjänar nog många av lurarna som ofta har ca 3 m långa kablar på att få en skärm eller en flätning av ledarna...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-14 22:48

Nej, jag vänder mig främst mot prisbilden som kabelbranschen visar upp. Helt uppåt väggarna! Skärm verkar lite överflödigt, det är ju förhållandevis låga impedanser. Mina gamla lursladdar var av koaxialtyp. Jag använder "dockskåpskabel" till mina lurar! Tror inte den finns på Clas Ohlson längre. Den är lik EKUA fast med betydligt tunnare ledare. Problemet med hörlurar tycker jag inte är kablarna utan den förvrängda ljudbilden, inne i huvudet effekten, och den stora olikheten mot att lyssna som vanligt på musik. Finns dålig känsla för basåtergivning eftersom vi uppfattar lågfrekventa ljud med mer än bara öronen. Även de bästa hörlurarna har dessa grundfel. För mig är hörlurslyssning en nödlösning som mest används för att inte störa andra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-14 23:12

RogerGustavsson skrev: Problemet med hörlurar tycker jag inte är kablarna utan den förvrängda ljudbilden, inne i huvudet effekten, och den stora olikheten mot att lyssna som vanligt på musik.

Skaffa en X-feed. Jättebra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-14 23:16

RogerGustavsson skrev:Nej, jag vänder mig främst mot prisbilden som kabelbranschen visar upp. Helt uppåt väggarna! Skärm verkar lite överflödigt, det är ju förhållandevis låga impedanser. Mina gamla lursladdar var av koaxialtyp. Jag använder "dockskåpskabel" till mina lurar! Tror inte den finns på Clas Ohlson längre. Den är lik EKUA fast med betydligt tunnare ledare. Problemet med hörlurar tycker jag inte är kablarna utan den förvrängda ljudbilden, inne i huvudet effekten, och den stora olikheten mot att lyssna som vanligt på musik. Finns dålig känsla för basåtergivning eftersom vi uppfattar lågfrekventa ljud med mer än bara öronen. Även de bästa hörlurarna har dessa grundfel. För mig är hörlurslyssning en nödlösning som mest används för att inte störa andra.

Nu är du ju ganska långt off topic, men jag håller med om att hörlurar inte finns för att ersätta högtalare. Dock har hörlurar en hel del fördelar och på sistone har jag lyssnat en hel del med lurar och valt det framför högtalare.

Jag tycker i alla fall att alla får väl tycka vad dom vill och ingen är tvingad att köpa som alltid.
Hörlurskablar är ingen jättemarknad och är inte helt lätta att tillverka, ex. HD600 kabel. Så prisbilden är inte helt omotiverad tycker jag. Speciellt när Sennheiser tar över 300 kr för sin sunkiga och masstillverkade kabel.
Tycker det är rätt trist att alla de som köper exklusiva kablar ska behöva höra att de köper ormolja var och varannan dag. Det är inte så jäkla kul.
Posta gärna en tråd på www.head-fi.org om att finare hörlurskablar är ormolja så lär du få svar på tal.
Om jag skulle blindtesta en kabel av något slag skulle det iaf vara en hörlurskabel.

Nu tycker jag vi respekterar trådskaparen och går tillbaka till ämnet som var erfarenheter av Zu Cables. 8)

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-03-15 01:43

Marbrink>
Där fick han så att han teg..Det är så de ska tas! :D *ryggdunk*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-15 10:49

Ni får hålla på som ni vill! Jag bryr mig inte det minsta. Att det av någon anledning är just de som har stor tro på kablagets inflytande som brukar vara sämst på att höra skillanderna i blindtest är lite konstigt. Tro och vetande är besvärligt även i audiovärlden.
Skulle i och för sig vara intressant hur ni tänker er ett blindtest av just hörlurskablage. Hörselminnet är kort och att kränga av och på med lurar blir att införa förändringar och ett stort störmoment. Lurarnas position mot öronen blir inte riktigt samma och de frekvensgångsavvikelserna är mera hörbara än kablaget. Är det "lyssna och tyckmetoden" ni ska använda, tänk en gång till. Hörlurar upplevs olika av olika personer och den samverkan hörselgång och hörlur har är inte samma för alla. Ändå, mycket nöje med era test!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-15 12:02

RogerGustavsson skrev:Ni får hålla på som ni vill! Jag bryr mig inte det minsta. Att det av någon anledning är just de som har stor tro på kablagets inflytande som brukar vara sämst på att höra skillanderna i blindtest är lite konstigt. Tro och vetande är besvärligt även i audiovärlden.
Skulle i och för sig vara intressant hur ni tänker er ett blindtest av just hörlurskablage. Hörselminnet är kort och att kränga av och på med lurar blir att införa förändringar och ett stort störmoment. Lurarnas position mot öronen blir inte riktigt samma och de frekvensgångsavvikelserna är mera hörbara än kablaget. Är det "lyssna och tyckmetoden" ni ska använda, tänk en gång till. Hörlurar upplevs olika av olika personer och den samverkan hörselgång och hörlur har är inte samma för alla. Ändå, mycket nöje med era test!

"Vi" är säkert sämst i blindtest...
Nä, jag vet, ett blindtest vore inte enkelt. Men skillnaderna är så pass stora att det inte är nödvändigt. 8)

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-03-15 16:25

Ni får hålla på som ni vill! Jag bryr mig inte det minsta. Att det av någon anledning är just de som har stor tro på kablagets inflytande som brukar vara sämst på att höra skillanderna i blindtest är lite konstigt.

Hoppsan, här generaliserar vi friskt. Har du några länkar till dessa tester? 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-15 16:43

RogerGustavsson skrev:Ni verkar tro mycket på "ormoljeprodukter".... Kabel tillhörlurar från 200 $! Om ett byte av kablage gör stor skillnad, då är det något fel. Det finns mycket pengar som helst att tjäna i säljledet, det räcker till glassiga reklamsidor. Smaken är som baken... Själv lägger jag hellre pengarna på några fonogram istället. För 200 $ får man en rejäl bunt...

Men..

om man har tillräckligt med pengar för att köpa alla bra skivor man vill ha och kan finna... och om man inte spelar golf eller super/röker... alternativt man har tillräckligt med pengar PERIOD!

Vad är det då för konstigt med att välja de lurar man tycker låter bäst OCH en kabel som presterar som bäst med den uppsättningen?

Jag accepterar fullt ut att hörlurslyssning inte låter som "på riktigt" men jag har inga problem med det som du upplever men däremot så vill jag ha naturlig upplösning på återgivningen. Elekronik och kablar kan påverka detta.

Eller är det helt enkelt så att DU aldrig upplevt ljudmässiga skillnader mellan kablar och därför har ingen annan det heller?

Om DU inte fixar 80 pannor i bänk betyder det att ingen fixar 100?

:)

/Peter - Kör med orignalkabel till HD600

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-15 16:46

Ni får hålla på som ni vill! Jag bryr mig inte det minsta.

Hahaha, Roger Jag missade detta, vad gör du i tråden då?

/Peter

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-15 17:03

Piotr skrev:
Ni får hålla på som ni vill! Jag bryr mig inte det minsta.

Hahaha, Roger Jag missade detta, vad gör du i tråden då?

/Peter

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-15 18:27

Sampix skrev:
Ni får hålla på som ni vill! Jag bryr mig inte det minsta. Att det av någon anledning är just de som har stor tro på kablagets inflytande som brukar vara sämst på att höra skillanderna i blindtest är lite konstigt.

Hoppsan, här generaliserar vi friskt. Har du några länkar till dessa tester? 8O

Man kan få ett hum om problemet om man orkar läsa här:
http://www.harman.com/wp/pdf/AudioScience.pdf

Figur 3 på sidan 9 säger en del (om inte EXAKT det som frågas om).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi