Hörbar skillnad 96khz @ 24bit VS. 192khz @ 32bit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Illuminatus

Hörbar skillnad 96khz @ 24bit VS. 192khz @ 32bit

Inläggav Illuminatus » 2013-09-06 00:18

Hejsvejs,

Som rubrik lyder, hör man skillnad på de olika samplingsfrekvenserna & "bittarna"?

Anledningen att jag frågar är för att jag skall köpa en Naim Unitiqute men är osäker gällande versionen. Den nya kostar 2000:- mer men har 192khz @32bit jämfört med den andra som har 96khz @24bit.

Jag har tyvärr inte möjlighet att provlyssna på dessa apparater sida vid sida...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-06 00:36

Det beror helt på olika inspelningar. Köper du 192-varianten kan du spela "allt".
De highrez filer jag har jämfört har oavsett anledning 192 låtit bättre än jämfört med 96. Förmodligen kommer du få svar på att det inte finns några skillnader ljudmässigt.
Jag anser att allt beror på uppställningen vad du kommer finna. En del kommer höra skillnader andra inte och orsakerna är många till varför det blir så.

Personligen vill jag kunna spela allt.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Re: Hörbar skillnad 96khz @ 24bit VS. 192khz @ 32bit

Inläggav Richard » 2013-09-06 06:40

Illuminatus skrev:Hejsvejs,

Som rubrik lyder, hör man skillnad på de olika samplingsfrekvenserna & "bittarna"?

Anledningen att jag frågar är för att jag skall köpa en Naim Unitiqute men är osäker gällande versionen. Den nya kostar 2000:- mer men har 192khz @32bit jämfört med den andra som har 96khz @24bit.

Jag har tyvärr inte möjlighet att provlyssna på dessa apparater sida vid sida...

Kan hålla med Harryup i allt han skrev ovan. Har du riktigt bra högtalare så kan du såklart höra direkt att högupplöst låter bättre än CD- standarden, men skillnaden mellan 96 khz och 192khz är inte lika stor.

Det blir betydligt lättare att ta till sig musiken med högupplöst ljud även om det klangligt låter lika CD. Med högupplöst ljud menar jag minst 96 khz sampling med minst 20 bitars upplösning.

Iövrigt tycker jag att de där två Naimapparaterna verkar jätteintressanta, jag var själv ( nästan ) spekulant på den dyrare apparaten. :)

Naim inför små förbättringar hela tiden, det kan hända att de ändrat andra saker än dacen i den nya modellen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Hörbar skillnad 96khz @ 24bit VS. 192khz @ 32bit

Inläggav 2-ch » 2013-09-06 07:56

Illuminatus skrev:Hejsvejs,

Så här ser jag på det.
Det finns några saker som talar för och andra emot.
På plus-sidan är (som Harryup skriver) möjligheten att kunna spela upp alla filer.
Feelgood-faktorn ska inte heller underskattas :wink:

På minus-sidan är den första saken det som talar rakt emot fördelen att kunna spela upp allt.
Hur många år tror du det tar innan något format kommer som den inte klarar av?
En separat DAC är då en fördel.
Filerna på de riktigt högupplösta formaten blir hiskeligt stora. Visserligen är diskar förhållandevis billiga. Men i alla fall något att ha i åtanke.
De ljudmässigt riktigt bra inspelningarna är tyvärr förhållandevis få.

Om du sedan kan höra någon skillnad eller inte är det ingen annan än du själv som kan svara på.
För att ta reda på den biten kanske du kan låna hem en DAC tillsammans med några filer från en oberoende källa (jag litar i alla fall inte på försäljare).

För övrigt verkar Naim Unitiqute vara en riktigt trevlig maskin :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-09-06 09:24

Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-06 09:33

Tack för väldans trevliga och utförliga svar :)

Jag har varit och kollat på Naimen ett par gånger då jag varit iväg i större städer och på så vis fått tillgång till butiker med Naims sortiment. Jag gillar formatet på den och eftersom jag kommer bortse från den inbyggda förstärkaren så tror jag det är en trevlig liten sak för musicstreamning, radio med mera. Jag tänker som så att i framtiden ha den som en mindre anläggning för sovrum eller dylikt, och då kommer självklart det inbyggda steget användas. Men just nu blir det ett renodlat försteg med streamingmöjligheter samt radio för min del :)

Jag tänker som så om det finns annat man kan göra för de 2000:- som höjer ljudkvaliten mer än 96khz jämfört med 192. Kanske lite mindre akustikfix för 2000:- gör större skillnad än samplings-skillnaden?

Tack för svaren :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-06 09:37

Jag blir nyfiken på vad som menas med 32-bit. I detalj alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-09-06 10:34

Vad skall du göra? Spela upp CD-skivor, eller har du köpt filer som är i annat format (t.ex. 96/24)? Att ta en CD och sampla om till ett anant format vinner du aldrig något på. Med andra ord: Uppsampling = förvränging av ljudet. Kan vara hörbart med det är inte alls säkert. Rent tekniskt är det dåligt.
Allmänt: Försök att mekka med signalen så lite som möjligt, om oförvanskad musiklyssning eftersträvas.
Eftersträvas en viss ljudkarräktär så rekomenderar jag produkter där man själv har kontroll över ljudet. Det har man inte i dessa apparter, utan man få gå på studioutrustning. Eventuellt kanske Meridian har något, se egen tråd för Meridian-produkter. Kan man inte själv kontorllera ljudet man vill ha så blir det lätt så att man hamnar i byte-karusselen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-06 10:55

Om det bara är 24-96 vs 32-192 som är skillnaden mellan den äldre och senaste modell skulle jag absolut ta den äldre billigare. Men som Richard skrev, Naim filar gärna på sina konstruktioner och nya modeller brukar betyda bättre prestanda på ett flertal punkter. Men detta är mer vad jag hört (!) från andra, inte något jag vet av egen erfarenhet.

Personligen skulle jag leta upp ett begagnat exemplar av den äldre modellen, det är ytterst sällan det dyker upp något fonogram med 192 kHz upplösning. Det är mest vinylrippar på Pirate Bay...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-06 12:22

32 bitar? 192dB dynamik? 8O

Bara för att det går, gissar jag. Om det nu gör det. 192dB under linjenivå blir typ .... ingenting! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-06 12:46

Jag har tänkt spela upp lagrade FLAC filer från datorn som jag överfört från original-cd's samt spela 320kbs från Spotify & lyssna radio. Även material från BD-spelare kommer gå in i Unitiquten vid film.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-06 16:04

Illuminatus skrev:Jag har tänkt spela upp lagrade FLAC filer från datorn som jag överfört från original-cd's samt spela 320kbs från Spotify & lyssna radio. Även material från BD-spelare kommer gå in i Unitiquten vid film.

Då duger den äldre modellen alldeles utmärkt! Och vissa tycker den passar mycket bra till Guru QM10, det blir väl en snygg och händig anläggning?
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-09-06 16:21

Jag förmodade nästan det :)

Det är det säkert. Jag kommer dock frånkoppla Naimens slutsteg och ha ett externt sådant eftersom jag kör med delning mellan frontar & subbar.
Jag gillar Unitiqutens format och funktioner, jag tror den kommer gillas av både mig & min sambo.

Jag får slå till på den äldre versionen :) Tack för era svar.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-09-07 10:23

*Flame suit on*
När all fascination över upplösning m.m. börjat lägga sig. Prova att jämföra med 44.1kHz@16bit.
Är källmaterialet detsamma i alla hänseenden förutom upplösning och samplingsfrekvens så finns det en god chans att du inte hör någon skillnad öht.
Själv har jag en 32-bitars dac men då kör jag å andra sidan med digital volymkontroll, dvs jag har använding för extra bitar.
Det finns 16-bitars maskiner som låter fantastiskt och 32-bitars som inte alls är nåt märkvärdigt.

Återgå till Generellt om hifi