Lyssnar helst ensam, med stängd dörr. Hur gör du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Lyssnar helst ensam, med stängd dörr. Hur gör du?

Inläggav Strmbrg » 2013-09-06 18:09

Kom att tänka på detta med lyssningsvanor när jag såg tråden "Lyssna å håll käft!", eller vad den nu har för rubrik.

Jag tycker att det är mest jobbigt att spisa vax rillsammans med andra. Inte BARA jobbigt, men det jobbiga överväger.

Det handlar nog inte primärt om folkiskenhet eller asocialitet tror jag. Det handlar nog snarast om MINA erfarheter av hur det BRUKAR vara:
Det brukar nämligen inte gå många sekunder, möjligen någon minut, innan det skall snackas. Och, inte så att muzaken pausas, nä den tillåts puttra på medans allt möjligt skall avhandlas.
Sällan snackas det om musiken. Det snackas om apparater, om hur det låter, om återgivningen...

Och om det råkar vara prat-tyst, så sitter jag lite på halvspänn och bara väntar på munöppning...
Kan fan inte koncentrera mig på muzaken helt enkelt!

Har nu beskaffat mig med finessen att ha ett stängbart och dessutom hyfsat för sig självt placerat musikrum.
Det behövs, för jag har väldigt svårt att fokusera och blir väldigt lätt distraherad, och då är hela sessionen i zonen att bli sabbad.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2013-09-06 18:24

Håller med 100%. Lyssnar helst själv, det kan vara svårt nog att sjunka in i musiken. Ett bra ljudisolerat rum är guld värt. Den bästa dörren jag hittade dämpar 44dB, räcker för alla vettiga volymnivåer... (Daloc T34 - den är tung)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-06 18:27

Har inga problem med att lyssna med andra, så länge det inte är musik som är för "personlig" eller särskilt viktig för mig eller väcker speciella känslor man helst har för sig själv. Möjligen om man lyssnar med nån som man vet kan uppskatta samma saker.

Prat ser jag inte som ett problem när man lyssnar tillsammans, det är inte värre än en inre dialog när man lyssnar själv :D Om man lyssnar tillsammans så är det ju en självklar del av sammanghanget att man får kommentera, beroende på sammanhanget. Man kan vara överens om att SUL'a, eller bara ha musik i bakgrunden.

Har man kommit överens om att vara tysta och lyssna ordentligt tror jag alla följer det.

Edit: "Eget" lyssnande är ju en helt annan sak än gemensamt, de kan inte ersätta varandra och bör inte blandas ihop.
Senast redigerad av phloam 2013-09-06 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-06 18:29

Jag har inga problem alls att lyssna med andra. Att diskutera musik och HiFi är bara roligt.

Om man vill fokusera helt på musiken så kan man väl göra det när man är ensam helt enkelt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-06 18:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-06 18:34

Att ta fram en bergsprängare på tåget och dra på för egen skull skulle inte funka (för mig) - man måste bjuda in till gemensamt lyssnande och då är det inte längre ett problem med prat.

Man kan ju inte bjuda in lyssnare och sen förvänta sig att få lyssna som om det vore enskilt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-06 19:36

Om det skall pratas oväsentligheter medans jag försöker lyssna så föredrar jag att få vara ensam, men annars är det trevligt med folk omkring. Snacka hifi är däremot alltid trevligt, men värst mycket lyssnande värt namnet blir det ju inte.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2013-09-06 20:17

Helst ensam men polare med musikintresse går också bra. Men däremot om frugan kommer och slår sig ner när jag lyssnar brukar det inte ta det många sekunder innan hon börjar prata "måsten" och vardagssysslor och det är ju inte så kul förstås. Om jag inte orkar lyssna på henne när jag spelar cd eller streamar musiken så brukar jag trycka på pausknappen direkt hon pratar och då blir det ju knäpptyst och konstig stämning och hon fattar galoppen.
Inte för att vara taskig men för att visa vad jag tycker utan att behöva säga det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-06 21:06

Jag lyssnar helst med andra. Eller... Jag lyssnar gärna ensam också, och de två är olika. Att lyssna med andra ger mig impulser, ny musik, nya upplevelser. Sen kan jag sitta ensam och upprepa dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-06 21:32

Skare surras kan vi sitta framför Audio Pro anläggningen i vardagsrummet, ska det lyssnas på allvar byter jag adress, ja till och med postnummer, och släcker allt ljus och bara njuter. Oftast ensam, men det finns en och annan som är välkommen in i lyssningsrummet. T ex du som läser det här, om du har vägarna förbi Hallstahammar någon gång (har skrivit upp mig i fikatråden)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-06 22:55

Både och! Jag lyssnar gärna med andra, men om jag verkligen vill lyssna själv blir det helst hörlurar. Då kan man verkligen ägna timmar åt att bara lyssna runt på lite vad som helst.

Det är en sak som jag tycker kan vara lite svårt med lyssning tillsammans med andra, när man väljer musiken så får jag tendenser till rampfeber och prestationsångest vad andra ska tycka om mina musikval. Extra jobbigt blir det om någon klagar, men det händer som tur är inte så ofta. :)
MEK - MetallElementKlubben

Återgå till Generellt om hifi