Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det kan bero på flera saker.
Svaga ljud som du hör i verkligheten hör du just så starka som de är. Svaga ljud i stereon är ofta uppspelade på en lägre ljudstyrka än de producerats för.
Inomhus har man också en störnivå som ljudet mår bra av att överrösta.
Sen går det inte att komma ifrån att stereobilden i stereon är mycket sämre än i verkligheten. Det gör att det är svårare att separera ljudkällor och kanske svårare att höra svaga detaljer.
mx skrev:adzer skrev:Ljudet upplevs mer basfattig på lägre nivåer. Det i kombination med de aspekter som Svante nämde tror jag är de största anledningarna.
Gräshoppor är ju kända för sin infrabas.
Andersh74 skrev:Den som inget undrar lär sig heller inget.
Men det jag undrar över nu är varför det tycks mig vara per def så att ljudanläggningar låter sämre på väldigt låg volym/effekt. Samma ljudanläggning låter även sämre när utsätts för hög effekt.
Men min ljudåtergivningsanläggning kan inte återge detta ljud så "tyst" som det är i verkligheten, i idévärlden.
/A
Andersh74 skrev:Men frågan jag hade, om än något luddigt ställd är den om man det är möjligt att spela in ett svagt ljud av och spela upp den utan förluster.
JB skrev:Det är inte utan anledning att förstärkare hade "Loudness" knapp förr i tiden som man kunde aktivera när man lyssnade på låg volym :)
Svante skrev:Andersh74 skrev:Men frågan jag hade, om än något luddigt ställd är den om man det är möjligt att spela in ett svagt ljud av och spela upp den utan förluster.
Mm, då beror det nog mycket på vad det är för ljud. Avlägsna fiskmåsar en vindstilla kväll på verandan blir svåra att återge i ett rum. Det är ganska sällan man återger tysa saker som spelas in i rum, det typiskt tysta, vackra är nog utomhus (?). Och det är svårt att trolla bort lyssningsrummets väggreflexer, och det är svårt att få ljudet från utomhusreflexerna bakifrån att spelas upp i vanlig stereo.
Stereosystemet är för dåligt på att bygga en ljudmiljö, helt enkelt.
JM skrev:Svante skrev:Andersh74 skrev:Men frågan jag hade, om än något luddigt ställd är den om man det är möjligt att spela in ett svagt ljud av och spela upp den utan förluster.
Mm, då beror det nog mycket på vad det är för ljud. Avlägsna fiskmåsar en vindstilla kväll på verandan blir svåra att återge i ett rum. Det är ganska sällan man återger tysa saker som spelas in i rum, det typiskt tysta, vackra är nog utomhus (?). Och det är svårt att trolla bort lyssningsrummets väggreflexer, och det är svårt att få ljudet från utomhusreflexerna bakifrån att spelas upp i vanlig stereo.
Stereosystemet är för dåligt på att bygga en ljudmiljö, helt enkelt.
Jag håller med Svante att stereosystemet är ett dåligt sätt att försöka reproducera ljud. Stereosystemet bygger på att "lura" hjärnan att det finns mer än en ljudkälla. Detta görs vanligen med suboptimala högtalare i ett rum som akustiskt är en mardröm för målet.
JM skrev:Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud.
JM skrev:Min bestämda uppfattning är att det är för mycket fokus på tekniksidan o för lite på perceptionssidan där jag inkluderar rummet.
JM
IngOehman skrev:JM skrev:Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud.
Nej, det vi kallar ljud (i varje fall de av oss som vet vad ljud är) är ett i allra
högsta grad tekniskt fenomen, närmare bestämt variationer i luftens tryck.
Vh, iö
JM skrev:Redan 1710 bevisade filosofen Berkeley det som senare klarare uttryckes 1880 med frågan..
"If a tree were to fall on an island where there were no human beings would there be any sound?"
Teknikern svarar: Ja. Det finns tryckvariationer även om ingen är där för att mäta ljudet.
Psykologen svarar: Nej. Det finns ingen som kan uppleva ljudet. Har ingen upplevt ljudet finns inget vi kan mäta i ett test.
Läkaren svarar: Nej. Det finns ingen där som kan höra ljudet. Vi kan inte mäta hjärnans registrering av ljudet.
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Det vi lite slarvigt kallar ljud är ett psykologiskt - medicinskt fenomen ej tekniskt. Tekniskt kan vi mäta vissa delmängder av det vi kallar ljud.
Nej, det vi kallar ljud (i varje fall de av oss som vet vad ljud är) är ett i allra
högsta grad tekniskt fenomen, närmare bestämt variationer i luftens tryck.
Vh, iö
Redan 1710 bevisade filosofen Berkeley det som senare klarare uttryckes 1880 med frågan..
"If a tree were to fall on an island where there were no human beings would there be any sound?"
JM skrev:Teknikern svarar: Ja. Det finns tryckvariationer även om ingen är där för att mäta ljudet.
JM skrev:Psykologen svarar: Nej. Det finns ingen som kan uppleva ljudet. Har ingen upplevt ljudet finns inget vi kan mäta i ett test.
JM skrev:Läkaren svarar: Nej. Det finns ingen där som kan höra ljudet. Vi kan inte mäta hjärnans registrering av ljudet.
JM skrev:Ibland fastnar en melodi i huvudet som bara finns där tex ngn rekalmsnutt. Även om vi vill bli av med den meningslösa melodisnutten finns den i högsta grad där.
Är detta ljud?
JM skrev:Teknikern: Nej - det finns inga tryckvariationer att mäta.
Psykologen: Ja - det finns en upplevelse som vi kan mäta med ett test.
Läkaren: Ja - vi kan med tex fMRI mäta hjärnaktiviteten.
Schizofrenipatienten: Ja - radion har flyttat in i mitt huvud.
Människan är inget mätinstrument som enbart registrerar tryckvariationer. Det finns några variabler till.
Ljud är sålunda primärt ett psykologiskt - medicinskt fenomen...
JM skrev:...där det tekniska ljudet ej är nödvändigt. När man har kommit insikten att ljud är ett primärt psykologiskt-medicinskt fenomen blir det lättaren att förhålla sig till mycket viktiga tekniska biten av ljud.
IngOehman skrev:En liten sammanfattning av min uppfattning:
Att inte skilja mellan ljud och ljudupplevelser (som du pratar om och tycks
vilja kalla ljud) är bara dumt.
Vh, iö
JM skrev:Finns det då ljud för dig?
JM skrev:Människan är inget mätinstrument som enbart registrerar tryckvariationer. Det finns några variabler till.
Ljud är sålunda primärt ett psykologiskt - medicinskt fenomen där det tekniska ljudet ej är nödvändigt. När man har kommit insikten att ljud är ett primärt psykologiskt-medicinskt fenomen blir det lättaren att förhålla sig till mycket viktiga tekniska biten av ljud.
IngOehman skrev:Man bevisar ingenting med en fråga. Snarare tvärtom - frågor är ett sätt att efterlysa svar.
Strmbrg skrev:Den här diskussionen kan bli intressant att följa.
Men det beror på en annan intressant aspekt av densamma - skulle jag vilja säga:
Nämligen diskutörernas syfte med sina inlägg.
Ja, det kanske är lämpligt att snarare säga syftesbalans.
Det vill säga - Har syftesbalansen slagsida mot prestige eller mot insikt?
Annorlunda uttryckt:
Vill man vinna diskussioner - eller vill man vinna insikt?
Nejdå, jag hejar inte på någon.
Svante skrev:IngOehman skrev:Man bevisar ingenting med en fråga. Snarare tvärtom - frågor är ett sätt att efterlysa svar.
Det är också ett mycket vanligt sätt att underförstå saker som man kan slippa stå för eftersom man inte har varit explicit. I efterhand kan man säga just det du sa: "Jag har inte påstått något, jag bara frågade".
Även du gör så. Ganska ofta.
Svante skrev:JM skrev:Människan är inget mätinstrument som enbart registrerar tryckvariationer. Det finns några variabler till.
Ljud är sålunda primärt ett psykologiskt - medicinskt fenomen där det tekniska ljudet ej är nödvändigt. När man har kommit insikten att ljud är ett primärt psykologiskt-medicinskt fenomen blir det lättaren att förhålla sig till mycket viktiga tekniska biten av ljud.
Nej, men människan har förmågan att uppleva ljud via sina mikrofoner (=öronen). Sen kan det gå fel ibland, hjärnan kan registrera ljud som inte finns precis som en dator kan visa vågformer om det finns en bugg i programmet trots att inget ljud träffar mikrofonen.
Men ljudet är nog primärt en fysikalisk företeelse, som vi förvisso (sekundärt) kan ha en upplevelse av. Riktig eller felaktig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster