Intressanta hörselfenomen/skador/spök

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RuneStone

Intressanta hörselfenomen/skador/spök

Inläggav RuneStone » 2013-09-15 22:46

Efter att tråden om huruvida en anläggning låter bättre på natten dragit iväg en del OT så kom spåret in på:

mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.

Så jag tänkte om folk upplevt fler intressanta fenomen och vad dom beror på ?

Själv har jag ett fenomen med höger öra där det distar om jag får höra orent ljud på lite högre nivåer.. Lyssnar jag på rent ljud går det i princip att spela hur högt som helst, men om man drar på rejält på t.ex. en dålig bilstereo så distar det ordentligt i höger öra..
Någon som vet vad det beror på och upplevt samma ?
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-09-15 23:19

Ojaa det känner jag igen mycket väl tyvärr!

Mitt problem är en skada jag dragit på mig genom högljutt musicerande på trånga scener. En anläggning som spelar orent genererar omedelbart tjut i ett öra. Gamla Carlsson som jag renoverat många av hade ofta trötta distande diskanter som jag genast bytte mot fräscha och då gick det att höra på dom utan större problem.

Spelar nu på i14 som är snälla mot mina känsliga öron och är nöjd å glad :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-16 01:22

Det där pipet i örat som klingar av har jag hört förklaras (nån läkare i nåt radioprogram för länge sen) med att det är hörselceller som dör (skulle gärna vilja få det underbyggt, har tyvärr ej bättre källa).

Sen förklarades i nåt TV-program (SVT) som handlade om hörsel och den generation som utsatts för på tok för mycket högt ljud att det där med att rent ljud skulle vara mindre skadligt är en ren myt.

Rena toner / ljud kanske upplevs mindre jobbigt när man utsätts för det men en läkare förklarade att det kan jämföras med en skalpell - du känner inte så mycket när du skär dig men skadar dig likväl. Sångaren i Aerosmith pratade om att det odlades många myter inom musikbranschen och hos rockmusiker, typ att rent ljud skulle vara mer ok.

Fenomen:
Själv har jag upplevt efter öroninflammation att vissa ljud i mitt fall särskilt vissa saxofontoner ( 8O ) - på nåt sätt skar sig totalt, förvrängdes på ett sätt som är svårt att beskriva. jag antar att det var nån slags överkänslighet i ett visst register (försvann efter en tid).

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-09-16 02:01

Har som en del andra pipet som varar i 10-15 sekunder sedan försvinner det.

Ibland kan ett eller båda öronen rycka en massa :D

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
enJohn

Re: Intressanta hörselfenomen/skador/spök

Inläggav enJohn » 2013-09-16 09:41

mikro skrev:En annan grej, sen jag var liten har jag haft ett återkommande ljudfenomen i mitt vänstra öra. Det känns först som att hörseln slås av, som en mute. Efter en stund kommer en hög ton som så att säga gradvis ökar i styrka. När den har ljudit i ca 5 sek så fade:ar den ut. Sedan slås hörseln på igen. När jag var liten trodde jag det var en signal från rymden.

Är en av alla som drabbas av detta nu och då. Dessutom är min stapediusmuskeln väldigt lätt att irritera. Lyssnar ofta på musik och har svårt för panorerade ljud om jag inte använder crossfeed. Inget konstigt iofs, men man verkar vara olika känslig för sådana saker och jag verkar vara en känslig typ.

/en john som inte gillar att bli killad i huvudet

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-09-16 11:09

Är också "drabbad". Har hört att det är någon form av tryckutjämning men har inga belägg för det. Vore intressant att få orsaken bekräftad.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-16 11:17

Har varit med om att det har skorrat i öronen när vi har spelat högt som tusan, jag reagerade och sa ifrån att hör ni inte att det låter illa som satans sänk nu, det satt en skock runt mig som såg väldigt konfunderade ut och fatta inget vad jag yrade om.

Användarvisningsbild
dennis

Re: Intressanta hörselfenomen/skador/spök

Inläggav dennis » 2013-09-16 17:43

Känner man igen, kommer då och då. Lika så efter att sett Avatar med basen lite för högt uppskruvad fick jag ett konstigt ljud, som ett djupt dubbel tramp som pågick i ca 15 sekunder, sänkte basen efter det till mer normala nivåer och har inte upplevt det igen sedans dess.

Tinnitus har man nu mera konstant, och bättre sent än aldrig så har man för det mesta ett par öron proppar i fickorna nu mera, vilket har varit en riktig öron räddare många gånger, eller när man bara vill sänka omgivningens volym en smula.
Lika så öronkåpor och öron proppar (samtidigt) när man arbetar med och rikta plåt med slägga och andra mer högljuda arbeten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-16 18:37

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det bluddrar i mitt ena öra när jag dammsuger

Snälla tyck synd om mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-09-16 18:38

celef skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det bluddrar i mitt ena öra när jag dammsuger

Snälla tyck synd om mig

sluta sug om det bluddrar
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-16 19:23

Sanny_X skrev:
celef skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det bluddrar i mitt ena öra när jag dammsuger

Snälla tyck synd om mig

sluta sug om det bluddrar

+1.
Fast det kanske hjälper att ta bort slangen en bit från örat också?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-16 19:34

Jag får klockren flanger på högerörat vid stress.
Det sitter i någon månad i taget. Första andra och
Tredje gången trodde jag att jag skulle behöva leva
Med det. Men det verkar ge sig varje gång!

Det är jag tacksam för varje dag!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-09-16 19:40

bassman skrev:Mitt problem är en skada jag dragit på mig genom högljutt musicerande på trånga scener. En anläggning som spelar orent genererar omedelbart tjut i ett öra. Gamla Carlsson som jag renoverat många av hade ofta trötta distande diskanter som jag genast bytte mot fräscha och då gick det att höra på dom utan större problem.

Någon som har nån idé vad det kommer sig av ?
Är det en skada likt min eller är det något annat ?

Jag funderar på om mitt spök/skada har att göra med att jag är överkänslig på vissa frekvenser.. dock har jag svårt att förklara varför det oftast kommer sig av orent ljud. Aldrig vid rent, odistande ljud..

Kan ibland uppleva samma grej i ett rum med hög efterklang med mycket prat. Blir det lite högljutt så börjar högerörat på att skorra.. lite som en halvsprängd högtalare..

JM

Inläggav JM » 2013-09-16 21:47

RuneStone skrev:
bassman skrev:Mitt problem är en skada jag dragit på mig genom högljutt musicerande på trånga scener. En anläggning som spelar orent genererar omedelbart tjut i ett öra. Gamla Carlsson som jag renoverat många av hade ofta trötta distande diskanter som jag genast bytte mot fräscha och då gick det att höra på dom utan större problem.

Någon som har nån idé vad det kommer sig av ?
Är det en skada likt min eller är det något annat ?

Jag funderar på om mitt spök/skada har att göra med att jag är överkänslig på vissa frekvenser.. dock har jag svårt att förklara varför det oftast kommer sig av orent ljud. Aldrig vid rent, odistande ljud..

Kan ibland uppleva samma grej i ett rum med hög efterklang med mycket prat. Blir det lite högljutt så börjar högerörat på att skorra.. lite som en halvsprängd högtalare..

Testa om du har ngn frekvensdipp?
Jfr 1000 hz med några jämna frekvenser runt problem omr. Hur många db måste du höja för få isophon med 1000 hz?

JM

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-09-16 21:57

phloam skrev:Fenomen:
Själv har jag upplevt efter öroninflammation att vissa ljud i mitt fall särskilt vissa saxofontoner ( 8O ) - på nåt sätt skar sig totalt, förvrängdes på ett sätt som är svårt att beskriva. jag antar att det var nån slags överkänslighet i ett visst register (försvann efter en tid).

Möjlig hypotes:
Oftast spricker trumhinnan vid öroninflammation och en tryckutjämning uppstår medans varet rinner ut i hörselgången. Medans trumhinnan läker borde det kunna ge olika hörselfenomen eftersom trumhinnans elasticitet inte är helt intakt. När trumhinnan läkt bör hörseln vara tillbaka på normal funktion förutsatt att inte kraftig ärrbildning uppstått.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-17 00:32

:D Aha, Callisto is back. Trevligt.

Det var ett tag sen sist.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-09-17 17:44

Tack Peter! :)

Ja det är ett tag sedan man var här inne. Trevligt att se att "samma" folk håller ångan uppe. En del intressanta ämnen har varit stimulerande att läsa.
Trevligt!

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-09-17 20:30

JM skrev:Testa om du har ngn frekvensdipp?

Har en sänkning av hörseln i stora delar av mellanregistret.. en lättare hörselskada.. den är dock ungefär lika på båda öron men det är bara höger öra som distar..

Återgå till Generellt om hifi