Spela in högtalare etc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Spela in högtalare etc

Inläggav zartok » 2013-09-23 16:36

Jag har sökt på ämnet, och det lär ju finnas trådar som tar upp det här, men då jag inte funnit så skapar jag en och ser vad som skrivs.

jag undrar om det faktiskt är så att högtalare måste spelas in eller om det är en hifi-myt. vi har ju 1000 olika hifimyter som inte stämmer. exempelvis så klarar väl fortfarande ingen att höra skillnad på kablar?

ja, i vilket fall som helst. jag har själv upplevt att jag har hört skillnad på ett par oinspelade och ett par inspelade högtalare, men detta var (såklart) vid två helt olika tillfällen. detta gör naturligtvis att måttet inte direkt är tillförlitligt. jag vet även hur stark placebon är då jag hörde skillnad när jag bytte kablar till ett par fetingar. jag förklarade det själv med att fetingen måste leda bättre och att det är därför man hörde skillnad, men även det visade sig stämma dåligt överens med verkligheten, märktes vid ett vetenskapligt blindtest mellan mina fetingar på 2 cm styck och ett par lakritssnören.

så, jag är helt öppen för att det kan vara placebo eller att det kanske ligger något i det. vad säger genierna på forumet i frågan? finns det vetenskapliga undersökningar i ämnet som är bra utförda?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-23 16:37

Ja det är hörbar skillnad på helt nya element och element som blivit inspelade.
Detta är tydligt mätbart och är inte pacebo.

När vi börjar prata om inspelning av kablar så är det en annan femma ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-09-23 17:10

Man spelar in för att upphängning skall mjukna upp lite sen om man är seriös så mäter man före och efter och ser vad som händer med elementet .

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-23 17:19

boom skrev:Man spelar in för att upphängning skall mjukna upp lite sen om man är seriös så mäter man före och efter och ser vad som händer med elementet .

Å sedan justerar man volym, avstämning och filter?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-09-23 17:21

Man spelar in kablarna, i högtalarna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-09-23 17:46

Jag har absolut upplevt att högtalarna ändrar lite karaktär efter inspelning. Senast upplevde jag det med mina i14 toppar.

Det lär visst vara skillnad på olika element. Har aldrig ägt någon högtalare med sådana där metallkoner (eller vad det heter). Dom har visst längre inspelningstid påstår många!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-09-23 18:12

Med hörlurar brukar det vara ännu mer märkbart tycker jag, iaf med vissa.

Hade ett par Sennheiser HD-595 förut som lät lite burkigt och basfattigt direkt ur kartongen, men ljudet blev mycket bättre efter jag spelat med dom några veckor.

Däremot mina Sennheiser HD-650 jag köpte för några månader sedan har jag knappt märkt någon skillnad alls på.
Dom lät grymt direkt ur kartong och låter grymt nu också, så ingen större skillnad =P

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-23 22:05

Verkar som att alla anser att jag inte har upplevt placebo med högtalare tidigare iaf. Följdfrågan är solklar, gäller det även subbar? Djupbas har ju inte lika mycket egen klang som mellanregister imo :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-09-23 22:13

Visst märks det skillnad på inspelade och oinspelade högtalare. Magneplanarer, som jag använt under de senaste 14 åren, låter i början lite stela och basfattiga men efter att membranen "mjukats upp" får man mer botten.
Att, kablar skall spelas in flera hundra timmar, som det ibland hävdas, ställer jag mig däremot skeptisk till....men vem har sagt att man inte hör skillnad på kablar? 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-23 22:24

Det är väl i stort sett självklart att man bör spela in högtalare för att uppnå bästa ljud. Det är mätbara skillnader.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-23 22:39

petersteindl skrev:Det är väl i stort sett självklart att man bör spela in högtalare för att uppnå bästa ljud. Det är mätbara skillnader.

Det kan vara lika självklart som att man hör skillnad på kablar egentligen :) vi omges av vansinnigt mycket myter. Hela systemet ska ju stå på betongblock som magiskt ska sväva i luften och fisa jordgubbar :D

Skämt åsido, det finns massa hifimyter, så det är bäst att fråga :)
Gäller det subbar med?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-23 23:07

zartok skrev:
petersteindl skrev:Det är väl i stort sett självklart att man bör spela in högtalare för att uppnå bästa ljud. Det är mätbara skillnader.

Det kan vara lika självklart som att man hör skillnad på kablar egentligen :) vi omges av vansinnigt mycket myter. Hela systemet ska ju stå på betongblock som magiskt ska sväva i luften och fisa jordgubbar :D

Skämt åsido, det finns massa hifimyter, så det är bäst att fråga :)
Gäller det subbar med?

Jag har aldrig sett en mätning som klart och tydligt påvisar att en kabel mäter bättre då man spelat in den. Därför ser jag det inte som självklart att det skulle låta bättre.

Om det däremot är tydliga mätbara skillnader efter inspelning så ser jag det som mer självklart att man hör skillnad än att man inte hör skillnad.

Detta gäller även subbar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-09-23 23:11

Peter, du skriver "bör spela in" . Blir inte högtalare så småningom inspelade genom att bara lyssna som vanligt?

Undrar
/Anders

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-23 23:21

Griff skrev:

Peter, du skriver "bör spela in" . Blir inte högtalare så småningom inspelade genom att bara lyssna som vanligt?

Undrar
/Anders

Jo, men jag har förstått uttrycket som att innan man gör en färdig bedömning angående högtalarnas återgivning så kan det vara på plats att spela in dessa med betydelse att under inspelningsperioden så förändras och förbättras högtalaregenskaperna för att efter inspelning nått en i stort sett konstant nivå, åtminstone så länge man använder högtalarna "som vanligt".

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-23 23:55

Bagaget skrev:
boom skrev:Man spelar in för att upphängning skall mjukna upp lite sen om man är seriös så mäter man före och efter och ser vad som händer med elementet .

Å sedan justerar man volym, avstämning och filter?
Ja. Eller så är man smart och spelar in elementen i en provlåda och bygger sen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-09-23 23:59

petersteindl skrev:
Griff skrev:

Undrar
/Anders

Jo, men jag har förstått uttrycket som att innan man gör en färdig bedömning angående högtalarnas återgivning så kan det vara på plats att spela in dessa med betydelse att under inspelningsperioden så förändras och förbättras högtalaregenskaperna för att efter inspelning nått en i stort sett konstant nivå, åtminstone så länge man använder högtalarna "som vanligt".

Mvh
Peter

Peter, om högtalarna efter inspelning blir stående ospelade, återgår de då till det oinspelade stadiet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-24 07:19

Panelguy skrev:
petersteindl skrev:
Griff skrev:

Undrar
/Anders

Mvh
Peter

Peter, om högtalarna efter inspelning blir stående ospelade, återgår de då till det oinspelade stadiet?

Ja, till stor del. Åtminstone mätmässigt. Det kan också vara olika på olika högtalarelement beroende på om det finns sammansatta effekter som ger upphov till problem.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 07:31

Say what? Blir högtalarna oinspelade om dom inte används? Vilken tidsaspekt talar vi om? Mina frontar skulle spelas in 300 timmar, vill inte utsättas för det :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-24 07:37

Panelguy skrev:
petersteindl skrev:
Griff skrev:

Undrar
/Anders

Mvh
Peter

Panelguy/Hasse,
Det gäller inte minst Magnepan! Plastfilmen verkar behöva motioneras. En längre tids speluppehåll brukar vara av ondo. Det är antagligen mätbart.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-24 07:38

zartok skrev:Say what? Blir högtalarna oinspelade om dom inte används? Vilken tidsaspekt talar vi om? Mina frontar skulle spelas in 300 timmar, vill inte utsättas för det :D

What.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-24 08:02

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-24 08:06

Så höjer vi nivån på tråden ett snäpp igen. Kom ihåg att jag är här för att lära mig :D

Jo, hur länge klarar sig vanliga högtalare (dvs inte magnestater, elektrostater ect) innan dom behöver börja spelas in? En månad? Två? Halvår?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-09-24 08:46

Det finns två inspelningar av konhögtalare. Den första är elasticiteten på upphängningen som tillsammans med konmassa BL och annat bestämmer saker tom Thile Small parametrarna. Inspelning påverkade mina små Tangband element en hel del Fr sjönk med ca 10 Hz, Peerless och Vifa har påverkats marginellt och Eminence inte ett jota.

Den andra inspelningen är små förändringar i mjukhet och hysteres i koner och kantupphängning som påverkar mellanregistret. Det skulle kunna påverka responsen i amplitud och tidsdomän men jag har inga erfarenheter av att mäta samma element före och efter inspelning.

Med inspelning menar jag saker som omonterade element och Rammstein på sådan volym att man håller sig borta och låter elementen slå över halva xmax i 4-5 timmar. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-24 08:56

IÖ skrev vid något tillfälle om att lim 'färdigbakas' vid spelning, då de inte är fullt härdade vid tillverkning av elementen. Och att här var det viktigt att inte använda specialmetoder för inspelning då detta gav en homogen kristallstruktur vilket är sämre än den som bildas vid blandad musik.

Jag antar att detta är en engångsinspelningsprocess.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-09-24 14:03

Man kan också testa om de är färdig inspelade. Sätt på musiken o vissla samtidigt. Man skall stå på ett ben. Om visslingen låter falsk så får man spela in sina högtalare igen.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-09-24 15:16

petersteindl skrev:
Panelguy skrev:Peter, om högtalarna efter inspelning blir stående ospelade, återgår de då till det oinspelade stadiet?

Ja, till stor del. Åtminstone mätmässigt. Det kan också vara olika på olika högtalarelement beroende på om det finns sammansatta effekter som ger upphov till problem.

Mvh
Peter

RogerGustavsson skrev:Panelguy/Hasse,
Det gäller inte minst Magnepan! Plastfilmen verkar behöva motioneras. En längre tids speluppehåll brukar vara av ondo. Det är antagligen mätbart.

Dåliga nyheter för oss som har andra intressen än HiFi på sommaren :wink:
Det finns ju folk som aldrig spelar så högt att membranen får någom "motion" att tala om, innebär det att deras högtalare aldrig blir inspelade?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-24 15:36

Det känns nästan så. De är antagligen nöjda med hur det låter ändå eftersom de behåller sina högtalare. Jag har i varje fall upplevt fenomenet flera gånger, de år jag har varit hemifrån lite längre, som i år. På 80-talet hade jag många länge pauser i lyssnandet pga resor och då fick man återmotionera sina Mylar-membran. Borde nästan vara ett större problem med elektrostater som har hårdare spända membran.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-09-24 15:47

upplever att det är mindre "inspelning" på elektrostater (panelen) jämfört med konventionella element. Baselement brukar oftast släppa inom ca 20 tim tycker jag.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-09-27 03:42

häpp! uj uj dessa limmer uppför sig så speciellt och behöver sin tid på sig 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
mangrove

Re: Spela in högtalare ect

Inläggav mangrove » 2015-10-12 12:49

Hm. Skall alltså detta också gälla hörlurar, dvs "normaldynamiskatypen" med mylarmembran?

Vad är teorin bakom detta, förutom möjligtvis lim-frågan? Materialutmattning? Är denna störst initialt, förutsatt vissa typer av svängningar?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi