Ljudkvalitet på feleton!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Ljudkvalitet på feleton!

Inläggav IngOehman » 2013-09-24 23:16

SR P1, vetandets värld närmare bestämt, diskuterar telefon-ljudkvalitet, eller rättare sagt bristen på densamma.

Och expert är Svante! Kul!

Men varför togs inte den usla signalbehandlingen i mic/AD-delen av nästan varenda telefon upp? (Mer eller mindre icke existerande antivikningsfilter.) Och de hemska gissningsfunktionerna som försöker substituera ljud som inte kodats alls?

Nåja, himla bra att ämnet kommer upp överhuvudtaget i varje fall. Det är på tiden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-09-24 23:21

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-24 23:21

Tja, man måste välja sina ord efter publiken. Det var svårt nog att få fram skillnaden mellan bandbegränsning och snålkodning, något som märktes på något ställe att det inte riktigt hade tagit.

Att säga "antivikningsfilter" då skulle motverka syftet med programmet tror jag.

Men jag tycker ändå att det var roligt, jag tror aldrig jag har varit med i media och så mycket av det jag har sagt har kommit med. Det brukar vara en halvtimmes prat som klipps ner till en halvminut. Här kom nog en tredjedel med iaf.

Något som jag trodde skulle komma med men som inte gjorde det var när hon frågade "Varför tycker folk att det låter så illa i telefonerna" och jag svarade "För att det gör det".
Senast redigerad av Svante 2013-09-24 23:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-24 23:22

Mycket bra!
...men jag vill nog hävda att det togs upp. Nästan bestämt! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-25 02:01

Svante skrev:Tja, man måste välja sina ord efter publiken. Det var svårt nog att få fram skillnaden mellan bandbegränsning och snålkodning, något som märktes på något ställe att det inte riktigt hade tagit.

Att säga "antivikningsfilter" då skulle motverka syftet med programmet tror jag.

Kanske har du rätt.

Menar ändå att det kanske kunde ha tagits upp på något annat sätt än att
man behöver bli så teknisk som att börja tala termer som lyssnarna inte är
kapabla att förstå. Det är ju inte säga antivikningsfilter man behöver, utan
göra det!

Det man behöver säga är att det finns ett problem redan där, som är helt
onödigt eftersom det bara beror på otillräckliga riktlinjer till telefontillverkarna.
Problemet finns ju där bara för att ingen med tillräcklig emfas har sagt att
så får det inte vara.

Svante skrev:Men jag tycker ändå att det var roligt, jag tror aldrig jag har varit med i media och så mycket av det jag har sagt har kommit med. Det brukar vara en halvtimmes prat som klipps ner till en halvminut. Här kom nog en tredjedel med iaf.

1/3 är verkligen imponerande.

Gillade hur hon lade upp hela programmet. Inklusive att hon vågade börja
med att slå fast att problemet faktiskt finns. Hade nästan väntat mig att
någon sorts feg attityd om att det är en åsiktsfråga skulle smygas in, men
icke!

En sak som jag tycker hon hade kunnat köra lite tuffare var att be snubben
som påstod att det fanns undersökningar som visade att folk talade mindre
i telefon om ljudkvaliteten skulle öka (som ett ekonomiskt argument för att
i varje fall vänta med att göra det) att skaka fram den undersökningen...

Och att vänta med att introducera möjligheten till bättre ljudkvalitet med
argumentet att inte tillräckligt många telefoner finns ännu som kan dra nytta
av det, är ju bara för dumt. Hur skall incitament att byta till sådana uppstå
om systemet inte introduceras???

Där tycker jag hon imponerade igen, som vågade säga just det i varje fall
skapligt rakt ut. Men han slingrade sig bara vidare.

Svante skrev:Något som jag trodde skulle komma med men som inte gjorde det var när hon frågade "Varför tycker folk att det låter så illa i telefonerna" och jag svarade "För att det gör det".

Klockrent! :) :) :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-09-25 10:00

Ja, detta har man väntat på, säger som Fylking: ÄNTLIGEN!

...börjar nån röra om i denna grytan....

jo, slingrade sig gjorde han allt den gode Utvecklingschefen på Telia... 8)

...sen har det ju faktiskt blivit mycket sämre ljudkvalitet på olika sätt med införandet av alla s.k "smartphones".

Det låter faktiskt mycket bättre om man använder en gammal hederlig "knapp" telefon, som typ SonyEricsson W995 eller dylik. så snålkodningen är inte den enda skurken här...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-25 10:46

Svante skrev:Något som jag trodde skulle komma med men som inte gjorde det var när hon frågade "Varför tycker folk att det låter så illa i telefonerna" och jag svarade "För att det gör det".

:lol: härligt!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-25 10:47

Klockrent :D

Och det klippte dem bort. Skandal!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-25 11:27

Jag trodde att jag var ensam om att tycka att det låter förfärligt i mobiltelefonen! :oops:

Att ha en otrolig bandbredd för data och inte kunna föra över tal snyggt tycker jag är en paradox.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-25 11:31

En kollega hade hört att Sverige hade prioriterat bort ljudkvalitén jämfört några andra länder. Är det så?

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-09-25 11:43

RogerGustavsson skrev:En kollega hade hört att Sverige hade prioriterat bort ljudkvalitén jämfört några andra länder. Är det så?

beror på hur man ser det, men i.o.m att man kategoriskt inte prioriterat införandet av AMR-wb kodningen kan man väl säga så....dvs man har inte prioriterat förbättring av s.k 'talkvalitet' nej....men man har inte försämrat den heller...egentligen....
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-25 16:59

Svante har en trevlig stämma.
Åtminstone låter det så via de pyttesmå högtalarna i min Trekstor surfingbräda.
Det låter som att han har en ganska djup röst.
Det är ju rätt intressant att det kan låta som att han har det, då högtalarna i den här brädan väl inte går lika djupt som Svantes röst låter som att den låter...

Förvisso har vi ju det här med "fantombas" men här är det ju ganska extremt bassvaga högtalare det handlar om.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-09-25 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-25 17:12

Strmbrg skrev:Svante har en trevlig stämma.
Det är ju rätt intressant att det kan låta som att han har det, då högtalarna i den här brädan väl inte går lika djupt som Svantes röst låter som att den låter...

är det bra ljudkvalitet på radioprogrammet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-25 18:02

PerStromgren skrev:Jag trodde att jag var ensam om att tycka att det låter förfärligt i mobiltelefonen! :oops:

Att ha en otrolig bandbredd för data och inte kunna föra över tal snyggt tycker jag är en paradox.

...och ännu underligare är att man tar betalt någon krona per minut för den låga bitraten. Det rör sig om 10-20 kbit/s har jag för mig. En minut motsvarar alltså 1000 kbit eller 100 kilobyte per minut. För dessa 100 kilobyte får jag betala i storleksordningen en krona.

För min 3G-plopp betalar jag i storleksordningen 300 kr/månad och då har jag 20 GB data. Med priset 1 kr / 100 kB skulle det kosta 200 000 kr / månad...

Nu är telefonförbindelsen mycket robustare så jämförelsen haltar, men visst är det lite lustigt ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-25 18:03

celef skrev:
Strmbrg skrev:Svante har en trevlig stämma.

är det bra ljudkvalitet på radioprogrammet?

Nej, min röst lät inte alls som den gör. Alla andra lät rätt däremot.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-25 18:04

Svante skrev:Nej, min röst lät inte alls som den gör. Alla andra lät rätt däremot.

Ja för det är ju programmets fel ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-25 18:08

Svante skrev:
Nej, min röst lät inte alls som den gör. Alla andra lät rätt däremot.

Ja, men så är det väl alltid? Ens egen röst låter jätteskum när man hör den "utiftrån".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-25 18:55

Jag gillade programmet, speciellt journalisten Marie Granmar. Hon ställde frågor på ett väldigt bra sätt. Teliasnubben slingrade sig rejält på hennes frågor.

Men Svante var givetvis bäst!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-25 20:37

Svante skrev:
PerStromgren skrev:Jag trodde att jag var ensam om att tycka att det låter förfärligt i mobiltelefonen! :oops:

...och ännu underligare är att man tar betalt någon krona per minut för den låga bitraten. Det rör sig om 10-20 kbit/s har jag för mig. En minut motsvarar alltså 1000 kbit eller 100 kilobyte per minut. För dessa 100 kilobyte får jag betala i storleksordningen en krona.

För min 3G-plopp betalar jag i storleksordningen 300 kr/månad och då har jag 20 GB data. Med priset 1 kr / 100 kB skulle det kosta 200 000 kr / månad...

Nu är telefonförbindelsen mycket robustare så jämförelsen haltar, men visst är det lite lustigt ändå.

Har lyckats ha kvar ett gammalt abonnemang utan surfbegränsning, visserligen inte snabbare än 3Mbs men inget tak... de är lika förvånade varje gång över att jag inte vill byta till 2GB surf fast snabbare - maxhastighet...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-25 21:01

Svante låter lite som en bra läkare låter, tycker jag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-09-25 21:15

Detta program får bli kvällens godnattsaga. :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-25 21:46

misanplass skrev:Detta program får bli kvällens godnattsaga. :)

+1 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-25 23:20

Vad snälla ni är allihop, tack!

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-09-26 01:20

Förlåt om jag för diskussionen åt fel håll...men hade inte b&o någon mobil för ett par år sedan som hade grymt bra ljud med klass d teknik o grejer, såg ut som något ifrån startrek men jag vill minnas att ljudet var grymt bra för att vara en telefon (en gammal flamma hade en sådan)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-09-26 06:53

robert293 skrev:Förlåt om jag för diskussionen åt fel håll...men hade inte b&o någon mobil för ett par år sedan som hade grymt bra ljud med klass d teknik o grejer, såg ut som något ifrån startrek men jag vill minnas att ljudet var grymt bra för att vara en telefon (en gammal flamma hade en sådan)

Nästan.
Det var en Ericssonlur som BO hade tagit fram ljudet till.
Den såldes också under deras namn.
\\Sky

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-09-26 09:59

sky_eye skrev:
robert293 skrev:Förlåt om jag för diskussionen åt fel håll...men hade inte b&o någon mobil för ett par år sedan som hade grymt bra ljud med klass d teknik o grejer, såg ut som något ifrån startrek men jag vill minnas att ljudet var grymt bra för att vara en telefon (en gammal flamma hade en sådan)

Nästan.
Det var en Ericssonlur som BO hade tagit fram ljudet till.
Den såldes också under deras namn.

Precis, allvarligt....valj valfri 'gammal' SonyEricsson telefon med deras egna chipset i så är talkvaliteten mycket bättre än i dagens 'smartphones'

Detta är något som operatörerna inte riktigt tagit fasta på ännu....att med dagens telefoner krävs i princip 'HD-voice' för att man ska känna sig nöjd med ljudet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-09-26 11:10

Har haft telefoner tidigare (Nokia bla.) där jag känt att ljudkvalitén varit fullgod. Har nu en iPhone 4s och den suger big time.

Det är svårt att höra vad personen i andra änden säger pga. bumligt och grötigt ljud, ytterst störande.. kanske har jag ett dåligt ex.

Vad är det ni stör er på ljudmässigt vid telefonpratande?

Jag förstår naturligtvis att det kan bli bättre men min känsla är att jag inte tänker på det eller saknar något när jag använder en bra telefon.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-09-26 11:15

Iphone har nog marknadens sämsta talkvalitet - i synnerhet TX-delen! Helt obegripligt att folk köper denna skräpprodukt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-09-26 11:15

Har haft telefoner tidigare (Nokia bla.) där jag känt att ljudkvalitén varit fullgod. Har nu en iPhone 4s och den suger big time.

Det är svårt att höra vad personen i andra änden säger pga. bumligt och grötigt ljud, ytterst störande..
Precis samma historia här. Det är mumligt ljud och svårt att uppfatta vad andra säger.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-09-26 11:29

iPhone är som telefon betraktat rätt dålig. Dåligt ljud d v s burkigt och mumligt och extremt dålig mottagning. Jag har två mobiler, en Nokia E71 och en iPhone 4s. Samma operatör. Då Nokian har fullt ös, så har iPhone dålig täckning. Ibland ingen täckning alls, speciellt utomlands och det är fortfarande samma operatör. En usel telefon helt enkelt.

Kameran är bra och en del andra saker, såsom deras gamla googlekarta. Det verkar dock som den nya applekartan till iPhone suger.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi