Jag tror att man får tänka efter - vad är det man egentligen vill göra?
Om jag vill "surfa musik" så sitter jag vid stationär dator med ett par bra stora bekväma hörlurar (i nödfall datorhögtalare). Om jag vill ägna mig åt seriöst musiklyssnande så får det bli enbart det, ingen dator inblandad, vid anläggning m högtalare. Då sätter jag på en cd eller lp.
Jag tror problemen uppstår när man försöker blanda olika uppgifter. Som TS skriver, det är "lättsamt" att lyssna enklare med datorn - det är ju egentligen inte nåt fel..! Men att lysssna koncentrerat och ha datorn på med surfande och arbete i samma skärm - det blir en halvmesyr. Vilket ju kan vara ok det med, bara man är medveten om det.
Ska/bör aktivt seriöst lyssnande å andra sidan vara "lättsamt"? Jag tror inte det.
Som adzer har datorn i sweetspot är ju egentligen en uppsättning med "maxade datorhögtalare" vilket inte heller är fel i sig. Men jag undrar hur det är tänkt att funka när man enbart vill lyssna på musik - utan dator som stör? Flytta på datorn/arbetsbordet? Nån slags dubbel sweetspot..?
Jag har resignerat

och accepterar "datorlyssnandet" som ett eget speciellt sätt att hålla på med musik. Funkar bra med lurar då det virtuella rummet (datorn) och lyssnarrummet (musiken i huvudet) lättare smälter samman i en ostörd enhet.