Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag tycker inte som du. Har vi samma lurar?
Just nu kör jag Senn 600 via Project Headbox.
Piotr skrev:Marknaden är full med lurar som har alldeles fel frekvensgång för att fungera bra med merparten av de musikproduktioner som finns.
Frekvensgången kan skilja 10dB eller mer i övre dekaden jämfört med den lägre. Självklart blir det enorm skillnad i upplevd ljudkvalitet.
Strmbrg.. börja med att EQ'a lite för att se vad det ger. Många lurar kan förbättras enormt genom lämplig korrektion av tonkurvan.
/Peter
Piotr skrev:Jag syftade just på en mjukvaru-EQ.![]()
Vad kör du för mediaspelare i datorn? Foobar? iTunes?
/Peter
Piotr skrev:Du skulle kunna tanka ner Foobar eller iTunes till din dator (PC eller Mac?) och langa in en näve låtar för att labba med. I dessa program finns EQ.
Jag använder inte Spotify för närvarande och minns därför inte vad för EQ-funktioner som finns där.
/Peter
mx skrev:Strmbrg skrev:Ha!![]()
Med lite lägre ljudtryck så fonkar ju till exempel Allan Petterssons Stråkkonsert riktigt fint.
Är det inte tråkigt att inte kunna lyssna så högt som du vill?
mx skrev:Fast i detta fall verkar ju apparaten sätta stopp för dig?
Strmbrg skrev:Piotr skrev:Jag syftade just på en mjukvaru-EQ.![]()
Vad kör du för mediaspelare i datorn? Foobar? iTunes?
/Peter
Ingen aning.
Jag tankar Spotify rakt in i en Benchmark-dac.
Nu är det på sin plats att berätta att jag tycker att det är samma sak då jag lyssnar på CD. Detta oavsett vad hålet till hörlursproppen sitter i för apparat.
Patrick82 skrev:Jag hade samma problem och kunde inte lyssna på musik med röster för att S ljuden gav mig stark huvudvärk. Fioler lät skrikiga också.
Hörlurarna är inte anledningen. Jag har AKG K1000 och AKG K702 och nu efter många års tweakande låter de mjukt som silke, som att lyssna i himlen.
Problemet var att jag hörde mer detaljer genom hörlurarna än från högtalare, varje liten svaghet märks. Om man fixar svagheterna är alla problemen borta.
Ett bra tweak är att lämna musiken på 24/7.
Hörlurarna behöver värmas upp i ett dygn medan anläggningen behöver minst 1 månad. Om man stänger av anläggningen i bara 1 sekund behöver man värma upp anläggningen 1 månad igen.
Med hörlurarna fungerar uppvärmningen på annat sätt. Om man lämnar musiken pausad i t.ex. 3 timmar behöver man bara några timmar uppvärmning, man behöver inte börja om från början med hörlurarna.
Strmbrg skrev:Eftersom jag är hyfsat prestigelös kommer här dagens sanning och pinsamhet:
Har sannolikt alltid petat på alldeles för högt när jag lyssnar i lurar helt enkelt...
Patrick82 skrev:Jag hade samma problem och kunde inte lyssna på musik med röster för att S ljuden gav mig stark huvudvärk. Fioler lät skrikiga också.
Hörlurarna är inte anledningen. Jag har AKG K1000 och AKG K702 och nu efter många års tweakande låter de mjukt som silke, som att lyssna i himlen.
Problemet var att jag hörde mer detaljer genom hörlurarna än från högtalare, varje liten svaghet märks. Om man fixar svagheterna är alla problemen borta.
Ett bra tweak är att lämna musiken på 24/7.
Hörlurarna behöver värmas upp i ett dygn medan anläggningen behöver minst 1 månad. Om man stänger av anläggningen i bara 1 sekund behöver man värma upp anläggningen 1 månad igen.
Med hörlurarna fungerar uppvärmningen på annat sätt. Om man lämnar musiken pausad i t.ex. 3 timmar behöver man bara några timmar uppvärmning, man behöver inte börja om från början med hörlurarna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster