Skriki'a lurar å en modest komparation av Denon å Sennheiser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Skriki'a lurar å en modest komparation av Denon å Sennheiser

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 08:30

Jag vill gärna använda hörlurar ibland.
Gärna betydligt oftare än jag vill.
Vill inte så ofta, eftersom en sak stör mig, nämligen att det låter skrikigt och gällt och lite för hårt.

Ofta nämns att det stora hörlursdilemmat är inuti-huvudet-upplevelsen, och att högtalare därför är att föredra.
Men jag tror att jag skulle vara väldigt tillfreds med hörlurslyssning om det funnes någon lur som fixar exempelvis stråksektioner och solifiol. Som det nu är går det ju (fan) inte att lyssna på en fiolkonsert via lurar, verkar det som...

Är ovanstående ett problem som ingen har löst, så kan jag ju lägga ner förhoppningen om att det finns tonalt vettiga lurar.
Men i så fall kan det ju åtminstone vara intressant att veta vad (fan) detta generalknas beror på.

Medelst vanlig hälsning, etcetera.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-10-03 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-09-29 08:46

En hörlur med skrikigt/hårt/på ljud har i första hand felaktig frekvensgång och i andra hand problematisk distortion.

Precis som med högtalare finns det lurar som drar åt olika håll.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-29 09:07

Jag tycker inte som du. Har vi samma lurar?

Just nu kör jag Senn 600 via Project Headbox.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 09:11

PerStromgren skrev:Jag tycker inte som du. Har vi samma lurar?

Just nu kör jag Senn 600 via Project Headbox.

Jag har ett par Denon AH-D2000, som väl är de bästa jag har lyssnat på i prisklass jag har velat acceptera. Men inte ens de är speciellt bra på stråkar.
Det blir hårt i fortena.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-29 09:13

Det är något fel på dina lurar eller lur-stärkare.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-09-29 09:16

Jag tror också att nåt är knas. Men samtidigt så upplever jag att ljudet blir lite "mjukare" när jag använder någon x-feed-plugin till Foobar. Kanske är värt att testa? Sedan så är det min erfarenhet att en bra hörlursförstärkare gör lyssningen lite mindre påfrestande.

/en john

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-29 09:18

Håller inte heller med, lyssnar nu på Gidon Kremer när han river av Mozarts andra violinkonsert. Sennheiser 650 via en Earmax hörlursförstärkare, utan extern DAC. Låter kanske ännu trevligare med en sådan ansluten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 09:51

Det kanske inte enbart är prylarna det kommer an på förresten?
Jag kanske är väldigt kräsen eller överkänslig för dessa fel?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-29 10:08

Jag tror att du möjligen kan ha en överkänslighet i något register och skulle rekommendera att modifiera med en bra equalizer. Eller så kan det vara nån suggestion på gång :)

Att problemet skulle vara hörlurar som sådana tror jag kan uteslutas. Sen har ju alla hörlurar olika karaktär och inte minst passform, men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-09-29 10:22

Marknaden är full med lurar som har alldeles fel frekvensgång för att fungera bra med merparten av de musikproduktioner som finns.

Frekvensgången kan skilja 10dB eller mer i övre dekaden jämfört med den lägre. Självklart blir det enorm skillnad i upplevd ljudkvalitet.

Strmbrg.. börja med att EQ'a lite för att se vad det ger. Många lurar kan förbättras enormt genom lämplig korrektion av tonkurvan.

/Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 10:26

Piotr skrev:Marknaden är full med lurar som har alldeles fel frekvensgång för att fungera bra med merparten av de musikproduktioner som finns.

Frekvensgången kan skilja 10dB eller mer i övre dekaden jämfört med den lägre. Självklart blir det enorm skillnad i upplevd ljudkvalitet.

Strmbrg.. börja med att EQ'a lite för att se vad det ger. Många lurar kan förbättras enormt genom lämplig korrektion av tonkurvan.

/Peter

Hm, har ingen eq. Men det finns förvisso i datorn. Fast...
Äh, får väl prova...

:)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-09-29 10:30

Jag syftade just på en mjukvaru-EQ. :)

Vad kör du för mediaspelare i datorn? Foobar? iTunes?

/Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 10:42

Piotr skrev:Jag syftade just på en mjukvaru-EQ. :)

/Peter

Ingen aning.
Jag tankar Spotify rakt in i en Benchmark-dac.

Nu är det på sin plats att berätta att jag tycker att det är samma sak då jag lyssnar på CD. Detta oavsett vad hålet till hörlursproppen sitter i för apparat.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-09-29 10:44

Du skulle kunna tanka ner Foobar eller iTunes till din dator (PC eller Mac?) och langa in en näve låtar för att labba med. I dessa program finns EQ.

Jag använder inte Spotify för närvarande och minns därför inte vad för EQ-funktioner som finns där.

/Peter

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-09-29 10:54

Jag har inte problem med mina hörlurar i alla fall. Kan lyssna i timmar.

Har ett par Sennheiser HD-650. Ingen hörlursförstärkare. De är kopplade
direkt till min dator.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 11:29

Eftersom jag är hyfsat prestigelös kommer här dagens sanning och pinsamhet:

Har sannolikt alltid petat på alldeles för högt när jag lyssnar i lurar helt enkelt...
:oops:

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-09-29 11:48

Piotr skrev:Du skulle kunna tanka ner Foobar eller iTunes till din dator (PC eller Mac?) och langa in en näve låtar för att labba med. I dessa program finns EQ.

Jag använder inte Spotify för närvarande och minns därför inte vad för EQ-funktioner som finns där.

/Peter

Man kan använda den här. Tyckte också att en tredjeparts-eq var bättre än den som fanns inbyggd i Foobar. Använder den mycket för att tämja ett par väldigt knepiga in-ear-lurar och det funkar bra (drar ner ordentligt runt 6-7kHz och knuffar upp nivån i lägsta basen).

/en john som kan lyssna HÖGT utan att det låter skrikigt, men sällan gör det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 12:26

Ha! :)

Med lite lägre ljudtryck så fonkar ju till exempel Allan Petterssons Stråkkonsert riktigt fint.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-09-29 12:26

Strmbrg skrev:Ha! :)

Med lite lägre ljudtryck så fonkar ju till exempel Allan Petterssons Stråkkonsert riktigt fint.

Är det inte tråkigt att inte kunna lyssna så högt som du vill?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 12:39

mx skrev:
Strmbrg skrev:Ha! :)

Är det inte tråkigt att inte kunna lyssna så högt som du vill?

Ljudtrycket i sig är inte så viktigt tycker jag.
Jag vill lyssna på en nivå som tilltalar mig.

Att apparaturen skall klara av ditt eller datt vad gäller ljudtryck - som någotslags självändamål - bryr jag mig inte om. Det enda viktiga är att jag får en sjysst musikalisk upplevelse.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-09-29 12:40

Fast i detta fall verkar ju apparaten sätta stopp för dig?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-09-29 12:43

mx skrev:Fast i detta fall verkar ju apparaten sätta stopp för dig?

Nejdå!

Inte alls verkar det som. Jag har helt enkelt spelat alldeles på tok för högt för att det skall kännas bra. Jag spelar absolut inte "för lågt" nu, snarare på en vettig nivå.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-09-29 13:39

Själv har jag inga problem med att lyssna med lurar. Dock tycker jag man behöver en bra hörlursförstärkare :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-29 18:41

Strmbrg skrev:
Piotr skrev:Jag syftade just på en mjukvaru-EQ. :)

/Peter

Ingen aning.
Jag tankar Spotify rakt in i en Benchmark-dac.

Nu är det på sin plats att berätta att jag tycker att det är samma sak då jag lyssnar på CD. Detta oavsett vad hålet till hörlursproppen sitter i för apparat.

Finns en equalizer till Spotify, http://www.equalify.me/
Hur man uppfattar hörlurar kan vara lite individuellt. In-ear kan ge en olämplig stående våg i hörselgången. Är väl även möjligt med utanpåliggande lurar? Linkwitz tar upp det på sin hemsida. Personligen tycker jag ljudbilden blir knasig med lurar.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-09-29 19:11

Jag hade samma problem och kunde inte lyssna på musik med röster för att S ljuden gav mig stark huvudvärk. Fioler lät skrikiga också.
Hörlurarna är inte anledningen. Jag har AKG K1000 och AKG K702 och nu efter många års tweakande låter de mjukt som silke, som att lyssna i himlen.

Problemet var att jag hörde mer detaljer genom hörlurarna än från högtalare, varje liten svaghet märks. Om man fixar svagheterna är alla problemen borta.

Ett bra tweak är att lämna musiken på 24/7.
Hörlurarna behöver värmas upp i ett dygn medan anläggningen behöver minst 1 månad. Om man stänger av anläggningen i bara 1 sekund behöver man värma upp anläggningen 1 månad igen.
Med hörlurarna fungerar uppvärmningen på annat sätt. Om man lämnar musiken pausad i t.ex. 3 timmar behöver man bara några timmar uppvärmning, man behöver inte börja om från början med hörlurarna.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-09-29 19:35

Klart det blir skrikigt - Herr Strmbrg har glömt Patriks Groundhanger!!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-09-29 19:41

Patrick82 skrev:Jag hade samma problem och kunde inte lyssna på musik med röster för att S ljuden gav mig stark huvudvärk. Fioler lät skrikiga också.
Hörlurarna är inte anledningen. Jag har AKG K1000 och AKG K702 och nu efter många års tweakande låter de mjukt som silke, som att lyssna i himlen.

Problemet var att jag hörde mer detaljer genom hörlurarna än från högtalare, varje liten svaghet märks. Om man fixar svagheterna är alla problemen borta.

Hörlurarna behöver värmas upp i ett dygn medan anläggningen behöver minst 1 månad. Om man stänger av anläggningen i bara 1 sekund behöver man värma upp anläggningen 1 månad igen.
Med hörlurarna fungerar uppvärmningen på annat sätt. Om man lämnar musiken pausad i t.ex. 3 timmar behöver man bara några timmar uppvärmning, man behöver inte börja om från början med hörlurarna.

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-29 20:16

Strmbrg skrev:Eftersom jag är hyfsat prestigelös kommer här dagens sanning och pinsamhet:

Har sannolikt alltid petat på alldeles för högt när jag lyssnar i lurar helt enkelt...
:oops:

Det e ju inte pinsamt. Jag tillskrev tillverkaren av EarMax och muttrade över dåligt ljud när jag anslöt mina superlurar från Bose. De var ju anpassade för iPod/iPhone direkt och lågohmiga som bara den, typ 16 eller 32 medan förstärkaren förväntar sig flera hundra Ohm om jag minns rätt. Sennheiser 650 blev en match made in heaven. I love it. Utan DAC t o m.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-29 20:18

Patrick82 skrev:Jag hade samma problem och kunde inte lyssna på musik med röster för att S ljuden gav mig stark huvudvärk. Fioler lät skrikiga också.

Intressanta observationer. Själv stänger jag av min Earmax mellan lyssningspassen, det e ju trots allt rör det handlar om.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-02 17:16

Gjorde en lov in på Media Markt i Kurvan idag.
Där fanns ett demoex av Sennheiser 650 som jag impulsköpte.

Har inte fallit för den lurens karaktär tidigare, men inser nog nu att den vinner i längden på att den faktiskt verkar ganska karaktärslös egentligen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi