Moderator: Redaktörer
tiaz skrev:vilken är profundus y4 om man får fråga? täby är för långtoch vad är det för beryktat ställe?
mitt rum är ca 22 kvadrat hela rummet är en stor dämpande soffa med massa högtalarekommer trots detta inreda med mer ljudabsorbenter kommande vecka då det finns resonans som går bakvägen upp i taket... men om jag ska vara ärlig hade jag "klarat" mig utan mer investeringar ändå. hur ser ditt eget ut?
hifikg skrev:Jag brukar besöka Audio Concept och lyssna i deras Svanå Klass 3 rum, det borde duga som referens.
precis i allas referens är ju mitt lyssningsrum.phloam skrev:Eftersom ljudupplevelser sällan utspelar sig i lägenheter osv så slår jag på min Inre Referens vid behov. Där finns alla typer av musikaliska upplevelser lagrade i absolut referensklass
MagnusÖstberg skrev:hifikg skrev:Jag brukar besöka Audio Concept och lyssna i deras Svanå Klass 3 rum, det borde duga som referens.
Tänk så olika man kan tycka. Jag tycker det är en hemsk upplevelse att ens föra samtal i det rummet.
lennartj skrev:Enligt mitt gammalmodiga sätt att tolka hifi-begreppet är inspelade verkliga akustiska händelser det enda man kan använda och återge för att jämföra med en enda ovedersäglig referens, nämligen verkligheten.
lennartj skrev:Enligt mitt gammalmodiga sätt att tolka hifi-begreppet är inspelade verkliga akustiska händelser det enda man kan använda och återge för att jämföra med en enda ovedersäglig referens, nämligen verkligheten.
Har man dessutom gjort inspelningen (ja helst många inspelningar i olika miljöer, men det är få förunnat) själv med halv- eller helprofessionell utrustning vet man ganska väl var man står.
Objektivisten skrev:Klart som f-n det finns en ursprungshändelse, nån håller ju i instrumentet.
adzer skrev: Fast en anläggning kan aldrig spela upp något som inte finns på fonogrammet. Så om inte inspelningen är trogen ursprungshändelsen så kan aldrig uppspelningen bli det heller.
Dessutom är väldigt många fonogram inte skapade av en enda liveinspelning så där finns det inte någon ursprungshändelse.
Begreppet HiFi enligt mig är att uppspelningen skall vara trogen fonogrammet. Mer än så är nämligen inte tekniskt möjligt.
En anläggning kan aldrig spela upp något som fanns i ursprungshändelsen, men som inte kom med på fonogrammet.Harryup skrev:Jag tycker att det är den gamla engelska betydelsen som gäller oavsett vad man tycker idag. Hög naturtrogenhet jämfört med levande musik är det som gäller eftersom det kan man ha en uppfattning om.
Betänk att hifi-begreppet myntades på den tiden då det var akustiska instrument som gällde då till den absolut största delen.
mvh/Harryup
adzer skrev:lennartj:
Ja att jag inte räknade in distortion var underförstått tyckte jag. Låt mig förtydliga:
- Kod: Markera allt
En anläggning kan aldrig spela upp något som fanns i ursprungshändelsen, men som inte kom med på fonogrammet.
Att det är ett komplext samband mellan händelse/inspelning/uppspelning/upplevelse vet jag att du redan vet. Min poäng var bara att en anläggning vet bara om den information som finns på fonogrammet. Det som försvann från ursprungshändelsen när fonogrammet skapades kan anläggningen aldrig återskapa.
Med den vetskapen så inser man att HiFi ur ett uppspelningsperspektiv aldrig kan vara trogenhet mot ursprungshändelsen utan endast mot fonogrammet.
HiFi i ett inspelningsperspektiv är dock något helt annat.
lennartj skrev:Jag erkänner inte att hifi som begrepp existerar lösryckt i endast ett uppspelningperspektiv och underkänner helt synen att fonogrammet kan vara referens. Det är en logisk kullerbytta. En referens kan inte vara referens till sig själv. Man jämför ett testobjekt mot en referens. Om fonogrammet är testobjektet, vad är referensen? Eller om man säger att fonogrammet är referensen, vad är testobjektet?
Adzer, jag ser att du undvikit att använda ordet referens och det gläder mig.
Det finns två oförenliga synsätt i den här frågan och vi kommer aldrig att enas. Nu ska jag försöka undvika att hälla mer bensin på brasan,
men det kommer jag inte att klara om jag blir provocerad.
adzer skrev:Harryup skrev:Jag tycker att det är den gamla engelska betydelsen som gäller oavsett vad man tycker idag. Hög naturtrogenhet jämfört med levande musik är det som gäller eftersom det kan man ha en uppfattning om.
Betänk att hifi-begreppet myntades på den tiden då det var akustiska instrument som gällde då till den absolut största delen.
mvh/Harryup
Hur lyder den betydelsen om jag får lov att fråga?
MagnusÖstberg skrev:Är ni inte jävligt långt ifrån frågeställningen nu, sådär lite i onödan?
Jag tror inte det finns något referensrum/referensanläggning alls.
Jag tror det finns massa olika sätt att försöka skapa ett rum som ger den användaren en illusion mot verkligheten/fonogrammet utifrån inre preferenser som överrensstämmer dugligt mot det man hört i olika sammanhang.
Det gäller helt enkelt att lyssna på så mågna olika platser och med så olika uppsättningar som möjligt och se om det finns något som faller en i smaken. För det är subjektiva grejer det handlar om.
En del har gått väldigt långt, andra lite längre. Någonstans hittar man det man är nöjd med, i andra fall får man acceptera att omständigheterna intte medger mer. Det finns ju annat än hifi också.
Jag trivs i anläggningar där man tänkt till och tagit hänsyn till akustiska betingelser rent generellt. Andra verkar inte beöva bry sig så mycket av det för att nå sina inre referenser.
Så, att hitta en referensanläggning eller ett referensrum som alla är överrens om - det är omöjligt
Vi har inte samma öron, samma preferenser eller prioriterar inte samma sak så svaret är tyvärr nej.tiaz skrev:ett referensrum är egentligen mer eller mindre omöjligt o uppnå antar jag men det finns väl någonstans där nån kommit så nära att det inte skulle vara mänskligt o uppfatta skillnaden mot ett perfekt
Det är absolut inte så att helt rät frekvensgång ger ett naturtroget ljud om du frågar mig. Frågar du någon annan kanske det är det.tiaz skrev:sen överens om? rätt ljud är väl ett slutresultat där en spikrak frekvenskurva uppnåtts vid lyssnarens öron?
MagnusÖstberg skrev:Vi har inte samma öron, samma preferenser eller prioriterar inte samma sak så svaret är tyvärr nej.tiaz skrev:ett referensrum är egentligen mer eller mindre omöjligt o uppnå antar jag men det finns väl någonstans där nån kommit så nära att det inte skulle vara mänskligt o uppfatta skillnaden mot ett perfektDet är absolut inte så att helt rät frekvensgång ger ett naturtroget ljud om du frågar mig. Frågar du någon annan kanske det är det.tiaz skrev:sen överens om? rätt ljud är väl ett slutresultat där en spikrak frekvenskurva uppnåtts vid lyssnarens öron?
Däremot är de flesta överrens om att anläggningen/rummet inte skall tillföra distrosion, så där är en bra början i ditt letande. Men förresten, det finns nog inte konsensus om det heller.
Tufft läge
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster