Volymkontrol och "avstånd"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Volymkontrol och "avstånd"

Inläggav steveo1234 » 2013-10-17 10:35

Jag har under några år gjort en liten upptäckt: De anläggningarna som jag tycker är absolut bäst har en egenhet!
När ljudstyrkan från dem minskar så låter det som att högtalarna flyttas längre ifrån mig. Och ju starkare jag spelar desto närmare låter det som att ljudet kommer. Volymkontrollen justerar på så sätt inte ljudtrycket utan avståndet till ljudet.

Någon som vet vad det där beror på och någon som upplevt samma sak?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 10:37

Jag vet inte om jag upplevt något liknande, men menar du alltså att detta är en bra egenskap?
För mig låter snarare som något negativt för ljudbilden, men jag kanske missuppfattar dig?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-17 10:39

Det är väl rätt naturligt att örat kopplar ljudnivå till avstånd?

Jag tycker dock att det finns en hake: om man rör sig bort ifrån en ljudkälla i verkligheten, så ändras mängden reflekterat ljud samt tidsdiffen mellan direktljud och reflekterat ljud. Alla som hört en utomhusspelning med PA på avstånd har märkt effekten. Inte låter det bara svagare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-10-17 10:39

AndreasArvidsson skrev:Jag vet inte om jag upplevt något liknande, men menar du alltså att detta är en bra egenskap?
För mig låter snarare som något negativt för ljudbilden, men jag kanske missuppfattar dig?

Det är bra egenskap!

Den relativa ljudbilden är oförändrad så avstånd mellan instrument mm förändras ej. Det ena som förändras av hur långt det låter som att det är till högtalarna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-17 13:28

Man skulle alltså ha en volymkontroll som monokopplar mer och mer ju mer man vrider ner den?

Själv har jag aldrig upplevt fenomenet du beskriver.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-10-17 13:30

Svante skrev:Man skulle alltså ha en volymkontroll som monokopplar mer och mer ju mer man vrider ner den?

Själv har jag aldrig upplevt fenomenet du beskriver.

Egenskapen är strikt högtalarberoende.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 13:38

steveo1234 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag vet inte om jag upplevt något liknande, men menar du alltså att detta är en bra egenskap?

Det är bra egenskap!

Den relativa ljudbilden är oförändrad så avstånd mellan instrument mm förändras ej. Det ena som förändras av hur långt det låter som att det är till högtalarna.

Ok jag har inte upplevt detta så kan inte uttala mig om det, men det låter inte som något som jag skulle uppskatta
Jag vill inte att det skall låta som att musikerna står precis framför mig. Lite luft mellan mig och ljudscenen tycker jag låter trevligt.

Men man skall aldrig säga aldrig. Har som sagt inte upplevt det du pratar om så jag håller mig som skeptiskt nyfiken.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-10-17 16:10

Jag håller med om detta. Men jag brukar se det som att man kommer närmare den imaginära 'scenen' när volymen ökar och vice versa. Jag har snarare kopplat ihop det med bra förstärkare än högtalare. Jag antar att det har med soundstage att göra. När man ökar volymen bör förstärkaren öka soundstage på bredden, höjden och djupet på ett korrekt sätt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-10-17 18:17

jag är inte riktigt med på hur det låter eller hur det kan vara en fördel?

Om man lyssnar på t.ex piano, upplever man det som att Pianisten kommer närmare när han gör hårdare anslag?

För man vill väl inte ha någon förändring på pianistens position om man spelar svaga anslag med mycket effekt vs starka anslag med låg effekt?

Kanske jag missuppfattar något.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-17 18:26

Hörseln har ju tre mekanismer (eg fyra) som används för bedömning av avstånd till ljudkällor som är bortom närfältet och det är ljudnivå, andel reflexer i förhållande till direktljudet och när det gäller större avstånd så kan vi även använda oss av tonkurveförändringar som uppstår p g a diskanten dämpas mer än resten. I ekofria miljöer på rimliga avstånd så går vi enbart på ljudnivån så det låter väl som en rimlig iakttagelse som TS gör om anläggningen har avsevärd direktivitet och om rummet är ordentligt dämpat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi