Orsakar subben dist i övriga register?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Orsakar subben dist i övriga register?

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-17 16:08

Delat tråd från slasktråden i Öppen Diskussion

/K12

Hur mycket dist ( som är så populärt att prata om här ) tillför egenligen subbar till fronthögtalarna då man poppar på riktigt ordentligt?
Förra helgen så satt vi och poppade på "lite" hos bagaren, i ett par avsnitt i musiken där det var rejäla basgångar och samtidigt sång så kunde man höra rätt så tydligt att rösten blev förvrängd alá robotröst.

Tillför subbarna dist, huvaligen hemska tanke! 8O
Senast redigerad av Evil_Homer 2013-10-17 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-17 16:43

Det är så spännande att du borde starta en egen tråd om Niklas. :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-17 16:47

bakerman22 skrev:Det är så spännande att du borde starta en egen tråd om Niklas. :wink:

Är inte du nyfiken, det är ju ett mål endel har.
Det skulle vara skoj att se hur mycket dist som tillförs på frontarna när skruvar på ordentligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-17 17:17

Spännande. Kan det vara lite fasfel i delningen som ger en oönskad Fouriertransformeffekt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 17:41

Är ni säkra på att problemet låg hos anläggningen och att det inte är så att det är inspelningen som låter så? Eller era öron för den delen? ;)

Intressant fenomen iaf.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-17 17:48

Ne för 4st LMS lär ju inte få ett par fissliga konor i frontarna att röra på sig :roll:

Vid vilken dB C skulle man kunna tro att det inte gör någon nytta utan skapar bara än mer dist.

Fan detta har ni inte tänkt på gubbar!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-17 17:58

Rubriken på tråden är lite missvisande, "Orsakar subben dist i övriga register" eller något liknande kanske? :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-17 17:59

NiklasF skrev:Rubriken på tråden är lite missvisande, "Orsakar subben dist i övriga register" eller något liknande kanske? :?

Ändra då?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-17 18:02

AndreasArvidsson skrev:
NiklasF skrev:Rubriken på tråden är lite missvisande, "Orsakar subben dist i övriga register" eller något liknande kanske? :?

Ändra då?

Tänkte inte på det, trodde för en stund att det var Kalle som stod som ts iom att han flyttat ut tråden :oops:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-17 18:20

I en del högtalare "smittar" vibrationer av sig till andra register med lättare membran, t.ex. Magnepan. Jag tipsade en användare om att försöka isolera mellan- och diskantelementen från de vibrationsalstrande basarna. Han följde mitt råd och rapporterade en förbättring. Magnepan själva införde en ändring på ett av sina system, man lät basarna vara fria från övriga register. I det fall som rapporteras här, Bagarmanens anläggning, är det väl tal om ytterst kapabla basar och kan då "smitten" störa resten? Knappast, då övriga register har stabil drift i sig. Inte jämförbart med stormembransystem som Magnepan och liknande. Kan något hända rent akustiskt vid tokhöga basattacker? Är mycket luft i rörelse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-17 19:18

Om man spelar så man ser suddigt, så klart att det kan störa både det ena och det andra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2013-10-17 20:25

Strömmen kanske inte räcker till?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-17 21:09

Starkt lågfrekvent ljud kan göra att öronen distar mycket. Jag minns en gång när jag lyfte in en subb i ett efterklangsrum (helkaklat) med en resonans vid 40 Hz. Jag spelade en sinus med just den frekvensen, det lät inte så himla starkt, men det gick inte att prata med varandra, snacket blev helt förvrängt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-17 21:33

Fast jag spelar ganska lätt så att rösten vibrerar med ljudet när man pratar.
Vet dock inte hur starkt det är då. Förmodligen ganska starkt.
Borde inte basen kunna störa ljudvågorna från övriga registret också?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-17 21:38

bakerman22 skrev:Fast jag spelar ganska lätt så att rösten vibrerar med ljudet när man pratar.
Vet dock inte hur starkt det är då. Förmodligen ganska starkt.
Borde inte basen kunna störa ljudvågorna från övriga registret också?

Basen stör knappast ljudvågorna, men väl öronen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-17 21:41

Så när man pratar så förvrängs inte rösten, utan det är bara öronen som uppfattar det så?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-10-17 21:42

Basarna spelar lite mellanregister också, för de delas nog inte oändligt brant. Basarna kanske spelar dåligt en bit upp i frekvens, som kanske kan höras vid hög volym.

Jag har hört skillnad i mellanregistret när jag ändrade brantheten på sub delningen.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-17 21:46

bakerman22 skrev:Så när man pratar så förvrängs inte rösten, utan det är bara öronen som uppfattar det så?

Ja, det är jag rätt säker på. Man skulle kunna testa det genom att spela in ljudet med en tålig mikrofon och sedan spela upp det med lägre nivå. Låter rösten normal då så är det bevisat att rösten inte påverkades, egentligen.

Jag har inte gjort testet, dock.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Orsakar subben dist i övriga register?

Inläggav Max_Headroom » 2013-10-17 21:51

NiklasF skrev: rösten blev förvrängd alá robotröst.

Robotröst brukar man fixa till med filtrering, gärna i kombination med modulering. Dist låter annorlunda. Skrapigt, liksom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-17 22:03

Max_Headroom skrev:

Robotröst brukar man fixa till med filtrering, gärna i kombination med modulering. Dist låter annorlunda. Skrapigt, liksom.

Modulering är just vad det är. Jag ser framför mig att en trumhinna som är spänd pga ett övertryck (i basens positiva eller negativa toppar) släpper igenom mindre av det högfrekventa ljudet. Eller jag tror att det är så, jag har inte alls undersökt det men det måste vara så, min kognitiva bias säger det :D .

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-18 18:03

Max_Headroom skrev:

Öh ne, det där har du fått om bakfoten.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-18 18:06

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:

Modulering är just vad det är. Jag ser framför mig att en trumhinna som är spänd pga ett övertryck (i basens positiva eller negativa toppar) släpper igenom mindre av det högfrekventa ljudet. Eller jag tror att det är så, jag har inte alls undersökt det men det måste vara så, min kognitiva bias säger det :D .

Du som är en j*vel på att räkna och klura ut saker och ting ;)

Skulle inte du kunna ta dig en titt på hur mycket tryck ett par LMS maximalt kan prestera i ett tätt rum ( rum är ju inte täta men för att få något att räkna på ) och sen hur mycket rörelse detta skulle motsvara i millimeter på ett par 6,5" ?

Här skulle det koka över och sluta i svår migrän innan man ens börjat :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-10-18 18:31

bakerman22 skrev:Så när man pratar så förvrängs inte rösten, utan det är bara öronen som uppfattar det så?

Man kunde spela in lite prat och spela upp det med en liten anläggning i samma rum, samtidigt som man spelar bastoner i varierande nivå på den större anläggningen. Då kanske det går att hitta nivån på basen där det pratet börjar låta illa. Sen mäta lite så vet man hur starkt det går att spela i basen. Man kan kanske variera även pratet i nivå för att få lite fler ledtrådar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-10-18 18:37

NiklasF skrev:
Svante skrev:
Max_Headroom skrev:

Du som är en j*vel på att räkna och klura ut saker och ting ;)

Skulle inte du kunna ta dig en titt på hur mycket tryck ett par LMS maximalt kan prestera i ett tätt rum ( rum är ju inte täta men för att få något att räkna på ) och sen hur mycket rörelse detta skulle motsvara i millimeter på ett par 6,5" ?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full 8)

'nuff said.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-18 22:22

snip

NiklasF skrev:Du som är en j*vel på att räkna och klura ut saker och ting ;)

Svante är en jäkel på att räkna, jag är det inte men fick att:
Om man går på vad Parts Express skriver om LMS Ultra 5400, x-max 33,7 mm och konarea kring 1150 cm², vilket ger 7,75 L pumpförmåga och kör mot ett rum på 6,5x4x2,4 m, så ska väl 1 st LMS 5400 prestera nära 119 dB. En 6,5”:are har konarea kring 135 cm² och skulle behöva x-max kring 285 mm för samma ljudtryck. Eh …. tror inte att en 6,5”:are lämpar sig för att ersätta TCs LMS 5400.

(Jag skulle personligen inte köra på Ultran. Ultran har en känslighet kring 89,7 dB/1W/1m vilket är ganska OK, kostsam dock USD 926:-/st + frakt, moms och tull blir ett par spänn landad i Sverige. AEs TD18+ som jag har på gång, pumpar 3,4 L mot Ultrans 7,75 L, så det behövs 2,3 st TD18+ per Ultra. Viss skillnad i pumförmåga! Å andra sidan har TD18+ en känslighet kring 98 dB/1W/1 m och kräver därför inte alls samma förstärkareffekt för att prestera höga ljudtryck. Såg nyligen en simulering på AVS-forum, med x-max 14 mm och 700 W för TD18+ behövde Ultran 2600 W för samma ljudtryck vid 20 Hz. För mig blir valet enkelt rent ekonomiskt med fler element som kräver väsentligt mindre effekt och där 4 st kostar mig mindre än 9000 kr landat i Sverige. Dessutom ser AEs element mycket trevligare ut från midbas och uppåt, där Ultran kroknar en bit över 100 Hz.)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-19 14:05

Adhoc skrev:snip

NiklasF skrev:Du som är en j*vel på att räkna och klura ut saker och ting ;)

Svante är en jäkel på att räkna, jag är det inte men fick att:
Om man går på vad Parts Express skriver om LMS Ultra 5400, x-max 33,7 mm och konarea kring 1150 cm², vilket ger 7,75 L pumpförmåga och kör mot ett rum på 6,5x4x2,4 m, så ska väl 1 st LMS 5400 prestera nära 119 dB. En 6,5”:are har konarea kring 135 cm² och skulle behöva x-max kring 285 mm för samma ljudtryck. Eh …. tror inte att en 6,5”:are lämpar sig för att ersätta TCs LMS 5400.

Jag tror nog snarare att Niklas undrade vad 30 liters luftförflyttningsförmåga från baslådorna har för påverkan på åttatummarna som sitter i mina i56.
Vi ser ju tydligt vad som händer hos DavidA med hans ej inkopplade baslådor.
Borde inte detsamma hända hos inkopplade element? Även att påverkan förmodligen inte är lika stark när elementen får en signal?
Jag kan dock ha missuppfattat det. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-19 14:36

Möjligt.

Han kanske hade en "knapp i västen", tänkte en sak och skrev en annan: "Skulle inte du kunna ta dig en titt på hur mycket tryck ett par LMS maximalt kan prestera i ett tätt rum ( rum är ju inte täta men för att få något att räkna på ) och sen hur mycket rörelse detta skulle motsvara i millimeter på ett par 6,5" ? "

Med spänning över elementen borde inte 8"-konen svänga med eller bara marginellt påverkas av LMS:ens pumpande, (jämfört med om dom inte är anslutna till stärkaren).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-10-19 14:38

Niklas har alltid trott att folk ska kunna läsa hans tankar. :wink:

JM

Inläggav JM » 2013-10-19 21:29

Svante skrev:Starkt lågfrekvent ljud kan göra att öronen distar mycket. Jag minns en gång när jag lyfte in en subb i ett efterklangsrum (helkaklat) med en resonans vid 40 Hz. Jag spelade en sinus med just den frekvensen, det lät inte så himla starkt, men det gick inte att prata med varandra, snacket blev helt förvrängt.

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:

Inte så troligt att trumhinnorna är orsaken till upplevt förvrängt tal.
Tanken är förvisso spännande för det finns viss återkoppling mellan hörselcortex o motoriska barken inklusive regleringen av stämbanden.

Jag är övertygad om att det var rösten som var distorderad och inte din perception. (Borde vara lätt att kolla.) Självklart ger höga ljudtryck över 85 db distorsion i örat bla när musklerna i mellanörat kopplas in.

Det finns omfattande äldre oetisk militär forskning på "infraljudsvapen". Vapnen används idag bla mot pirater runt Afrika. Vapner ger bla viss förvirring, trötthet mm.
Tyvärr läcker det inte så mycket i detta område som andra militära områden.
I en läckt äldre studie påvisas att vid konstanta ljudnivåer över 110 db o ca 30-70 hz stimuleras resonanser i bröstkorgen och buken. Dvs mag-thoraxstödet för talet rubbas o mer sannolikt erhålls vissa talproblem som Svante upplevde.
Vid konstanta nivåer över 170 db av infraljud ger tryckvariationerna en störd andningsfrekvens. Du kan inte längre viljemässigt styra din andningsfrekvens. Sannolikt kommer snabbt en hyperventilation o död.
Andra studier visade att konstanta ljudnivåer runt 140 db o över vid frekvenser under 15 hz får skelettet att vibrera.
Slutsatsen blir att frekvenser under 15 hz bör ha en nivå över 140 db för att upplevas.

Svante hur tänkte du med ljudmodulering, distorsion o perceptionen av din röst?

Ps Det är svårt att hitta studier rörande infraljud, höga ljudtryck o perception. Jag har en liten studie på g och behöver mera forskningsrapporter. Skicka gärna via meddelandefunktionen. DS.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-19 23:19

JM skrev:
Svante skrev:
Max_Headroom skrev:

Inte så troligt att trumhinnorna är orsaken till upplevt förvrängt tal.
Tanken är förvisso spännande för det finns viss återkoppling mellan hörselcortex o motoriska barken inklusive regleringen av stämbanden.

Alltså... Trumhinnorna hos den som lyssnar, förstås.

Röstsignalen i sig blir nog inte så modulerad av ett rimligt starkt externt ljud (120 dB?).

Jag har iofs provat att modulera rösten direkt också genom att koppla en högtalare via ett rör direkt till munnen. Det var i en studie om resonansfrekvenser hos stämbanden, vi filmade dem under tiden. Ljudtrycket var uppåt 140-150 dB i truten då. Det var en märklig känsla.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi