Svante skrev:Starkt lågfrekvent ljud kan göra att öronen distar mycket. Jag minns en gång när jag lyfte in en subb i ett efterklangsrum (helkaklat) med en resonans vid 40 Hz. Jag spelade en sinus med just den frekvensen, det lät inte så himla starkt, men det gick inte att prata med varandra, snacket blev helt förvrängt.
Svante skrev:Max_Headroom skrev:NiklasF skrev: rösten blev förvrängd alá robotröst.
Robotröst brukar man fixa till med filtrering, gärna i kombination med modulering. Dist låter annorlunda. Skrapigt, liksom.
Modulering är just vad det är. Jag ser framför mig att en trumhinna som är spänd pga ett övertryck (i basens positiva eller negativa toppar) släpper igenom mindre av det högfrekventa ljudet. Eller jag tror att det är så, jag har inte alls undersökt det men det måste vara så, min kognitiva bias säger det

.
Inte så troligt att trumhinnorna är orsaken till upplevt förvrängt tal.
Tanken är förvisso spännande för det finns viss återkoppling mellan hörselcortex o motoriska barken inklusive regleringen av stämbanden.
Jag är övertygad om att det var rösten som var distorderad och inte din perception. (Borde vara lätt att kolla.) Självklart ger höga ljudtryck över 85 db distorsion i örat bla när musklerna i mellanörat kopplas in.
Det finns omfattande äldre oetisk militär forskning på "infraljudsvapen". Vapnen används idag bla mot pirater runt Afrika. Vapner ger bla viss förvirring, trötthet mm.
Tyvärr läcker det inte så mycket i detta område som andra militära områden.
I en läckt äldre studie påvisas att vid konstanta ljudnivåer över 110 db o ca 30-70 hz stimuleras resonanser i bröstkorgen och buken. Dvs mag-thoraxstödet för talet rubbas o mer sannolikt erhålls vissa talproblem som Svante upplevde.
Vid konstanta nivåer över 170 db av infraljud ger tryckvariationerna en störd andningsfrekvens. Du kan inte längre viljemässigt styra din andningsfrekvens. Sannolikt kommer snabbt en hyperventilation o död.
Andra studier visade att konstanta ljudnivåer runt 140 db o över vid frekvenser under 15 hz får skelettet att vibrera.
Slutsatsen blir att frekvenser under 15 hz bör ha en nivå över 140 db för att upplevas.
Svante hur tänkte du med ljudmodulering, distorsion o perceptionen av din röst?
Ps Det är svårt att hitta studier rörande infraljud, höga ljudtryck o perception. Jag har en liten studie på g och behöver mera forskningsrapporter. Skicka gärna via meddelandefunktionen. DS.
JM