Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
paa skrev:Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Glas är det nya kiselgruset!
Så där känner jag också. Jag har bara skrapat på ytan när det kommer till hifi, har typ ingen erfarenhet av rör alls.Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
Ja, kanske.
Men alla beter sig ju inte illa bara för att man kan.
- - -
Många forum har regler med avseende på flejming/trollande. Om det
bara skall finnas en enda regel så vore kanske den bäst.
Tycker faktiskt.se borde byta bort alla regler som finns mot just den.
Vh, iö
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
Ja, kanske.
- - -
Vh, iö
IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Nej, på alla påståenden. De är allihopa falska.
Alla musikälskare föredrar inte rör.
En rörwatt motsvarar inte två halvledarwatt. En watt är alltid en watt. Vissa
sorters rörförstärkare kan dock leverera mera effekt än det de specificerar,
men det är något helt annat än att effekten skulle vara någon annat än vad
den är, och dessutom gäller detta förhållande inte alla rörsteg, och när det
råder så beror det inte på rören.
Det finns heller ingen entydig koppling mellan antalet komponenter och hur
rent ljudet är (kliniskt) ELLER ens hur rent det uppfattas.
När det gäller ditt "i all välmening" som avslutning på ett inlägg som är ett
typiskt flame/trollinlägg (med avsikt att vara provocerande) så bildar det i
varje fall möjligen en konsekvent avslutning på ett inlägg som varit fel från
början till slut.
Varför skriver du sådana där inlägg?
Vh, iö
- - - - -
PS: Rör kan vara mycket bra att bygga förstärkare med, förstärkare som
kommer sina användare till stor glädje. Men det betyder inte att de är rätt val
för alla, och generaliseringar i stil med Objektivistens är helt enkelt osanna.
Kul hur som helst om Emotiva gör ett rörsteg.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådana där inlägg?![]()
För att hen kan?!
Ja, kanske.
- - -
Vh, iö
Nu är ju detta OT men jag tycker inte det var trollande. Åtm inte så länge humor är trollande. Men visst det finns ju humorlösa personer också. Fast inte ens det borde förbjudas tycker jag. Även om det är tråkigt och tråkigt är okul.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Objektivisten skrev:Kan tänka mig det. Alla musikälskare föredrar ju rör framför grus, en rörwatt motsvarar ju dessutom 2 gruswatt och ju färre komponenter desto renare ljud. Inga konstigheter att man vill gå den upplysta vägen framför den mörkbelagda komersiella ormoljestigen. Kudos till Emotiva. I all välmening.
Nej, på alla påståenden. De är allihopa falska.
Alla musikälskare föredrar inte rör.
En rörwatt motsvarar inte två halvledarwatt. En watt är alltid en watt. Vissa
sorters rörförstärkare kan dock leverera mera effekt än det de specificerar,
men det är något helt annat än att effekten skulle vara någon annat än vad
den är, och dessutom gäller detta förhållande inte alla rörsteg, och när det
råder så beror det inte på rören.
Det finns heller ingen entydig koppling mellan antalet komponenter och hur
rent ljudet är (kliniskt) ELLER ens hur rent det uppfattas.
När det gäller ditt "i all välmening" som avslutning på ett inlägg som är ett
typiskt flame/trollinlägg (med avsikt att vara provocerande) så bildar det i
varje fall möjligen en konsekvent avslutning på ett inlägg som varit fel från
början till slut.
Varför skriver du sådana där inlägg?
Vh, iö
- - - - -
PS: Rör kan vara mycket bra att bygga förstärkare med, förstärkare som
kommer sina användare till stor glädje. Men det betyder inte att de är rätt val
för alla, och generaliseringar i stil med Objektivistens är helt enkelt osanna.
Kul hur som helst om Emotiva gör ett rörsteg.
Om man nu skall läsa Objektivistens inlägg ordagrannt så skulle jag tippa att alla musikälskare föredrar rör framför grus. Åtminstone gör jag det. Åtminstone i rätt sammanhang. Grus funkar bra på t.ex. en grusgångtycker jag.
petersteindl skrev:Men om grus även betyder något annat än just grus, så kan det ju vara så att Obbie helt enkelt har valt att sätta definitionen på musikälskare så som han gjort.
petersteindl skrev:Sedan är det ju så att, bara för att någon kastat ett nät i sjön så behöver man ju inte simma in i nätet.
petersteindl skrev:Så deterministisk behöver man ju inte vara bara för att man tror på materialism med behavioristiska inslag
Oj jag trodde du var med kretsen som föredrog det andra. Fast å andra sidan, skall man inte tro så mycket, kan man göra i kyrkan. Varför tror du rör är mer hifi ? Undras om rörmokare föredrar rörförstärlare.Fjonkalicious skrev:Jag tror, precis som _Fredrik_ att rör är den enda sanna vägen till riktig hifi.
Mvh....
Jag har fått intrycket att dom är mer musikaliska, men sämre på att spela upp rent ljud. Nu spekulerar jag bara, har extremt lite erfarenhet av rör. Jag har också hört att rör är bättre för mer dynamisk musik, men inte så bra till euro techno.Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga: varför gillas rörstärkare av många? är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist? eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ? eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
jag är helt oerfaren vad gäller rörstärkeri, och genuint nyfiken.
arcam mosfet är vad jag är van vid.
Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga:
0.) varför gillas rörstärkare av många?
1.) är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist?
2.) eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ?
3.) eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
Strmbrg skrev:Varför detta metodfokus?
Det tycks tom finnas de som förtöjer sig rent mentalt vid en viss metod.
![]()
Det övergår mitt förstånd, enär rimligen resultatet är tusenfalt viktigare än metoderna.
Eller så har jag missförstått något elementärt...
Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga: varför gillas rörstärkare av många? är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist? eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ? eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
Xiro skrev:nu när väldans kloka och erfarna personer ändå deltar i denna tråd passar jag på att fråga: varför gillas rörstärkare av många?
Xiro skrev:är det att många rörstärkare typiskt har väldigt låg nivå av en viss sorts dist? eller har de typiskt mycket dist av en för upplevelsen gynnsam typ? eller är det sannolikt ett gillande som inte är grundat på deras ljudtekniska egenskaper?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster