Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:
OT: (moderatorer) Är det helt OK att posta samma tråd på HF.nu & faktiskt.se?
paa skrev:Om det här är en test mellan olika forum kan jag rekommendera denna läsning:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php? ... =82826&hl=
Svante skrev:Men vänta nu. Ni förutsätter att man som lyssnare vill uppnå samma ljudnivå med de två systemen. Men är det inte troligt att man vill dra på lite till på de stora fina högtalarna, eftersom de klarar det. Med samma förstärkare blir det högre, sant, men eftersom det fortfarande låter rent, så vill man nog höja ännu lite mer. Och då räcker inte den klena förstärkaren.
Däri tror jag att förklaringen ligger. Man kan genom subjektiv lyssning komma fram till att den stora högtalaren "kräver" en starkare förstärkare. Inte för en given ljudnivå, men för att man ska känna att högtalaren "ger allt".
Kan också tänka mig en lavinförklaring á la IÖ; en högtalare har typiskt en dist som inte låter så illa som en överstyrd förstärkare. Så om man drar på tills det låter illa så låter det illare på den stora högtalaren med klen förstärkare än på den lilla högtalaren med samma förstärkare (fast nivån kommer att ställas olika).
I övrigt håller jag med om att för en given nivå behöver den stora högtalaren en mindre förstärkare.
Bill50x skrev:Sagt i förtroende av Siba-Svante
Svante skrev:Bill50x skrev:Sagt i förtroende av Siba-Svante
Ja, det är väl bäst att lägga till protokollet att det inte var Siba jag jobbade på en gång i tiden. De fanns inte då, vad jag vet, men OnOff startades ungefär då. Men det var inte OnOff heller.
IngOehman skrev:
Personligen är jag nog mera inriktad på att det är musiken och jag själv, mer än på vilka högtalare jag har, som bestämmer hur starkt jag vill spela.
Men, det kan vara så att jag vill spela olika saker i olika stora apparater, och inte sällan av skäl som har med rummens olik användningar att göra. I den lilla anläggningen på kontoret vill jag nomalt bara spela saker som är trevliga "utan att störa", typ dravel som Mozarts stråkkvartetter kanske. I varje fall om jag håller på med något som jag måste koncentrera mig på. Annars spelar jag förtås gärna bra och intressant musik istället.
Morello skrev:Robert,
Huruvida man uppfattar Moazarts verk för stråkkvartetter såsom dravel, torde vara högst subjektivt och upp till var och en att avgöra.
Robert skrev:IngOehman skrev:
Personligen är jag nog mera inriktad på att det är musiken och jag själv, mer än på vilka högtalare jag har, som bestämmer hur starkt jag vill spela.
Det är väl snarast anläggningens ljudtrycksförmåga i en given miljö som avgör hur starkt du kan spela.
Morello skrev:Är det inte uppenbart att IÖ redogör för sin egen ståndpunkt gällande Mozart?
Morello skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:
Personligen är jag nog mera inriktad på att det är musiken och jag själv, mer än på vilka högtalare jag har, som bestämmer hur starkt jag vill spela.
Det är väl snarast anläggningens ljudtrycksförmåga i en given miljö som avgör hur starkt du kan spela.
Jag ser inget motsatsförhållande i det du respektive IÖ skrev.
Robert skrev:Morello skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:
Personligen är jag nog mera inriktad på att det är musiken och jag själv, mer än på vilka högtalare jag har, som bestämmer hur starkt jag vill spela.
Det är väl snarast anläggningens ljudtrycksförmåga i en given miljö som avgör hur starkt du kan spela.
Jag ser inget motsatsförhållande i det du respektive IÖ skrev.
Men det gör jag. Ponera att han vill spela högre än anläggningen kan
Svante skrev:Det vore trevligare om ni inte nappade på Roberts försök att sabba trådarna. <--- Det är inte ofta jag använder den.
Robert skrev:Sedan när klassificeras Mozarts stråkkvartetter som "dravel"?
Robert skrev:Morello skrev:Robert,
Huruvida man uppfattar Moazarts verk för stråkkvartetter såsom dravel, torde vara högst subjektivt och upp till var och en att avgöra.
Det är jag mycket väl medveten om. Just därför bör man väl vara lite försiktig med sina uttalanden...? Hade Ö lagt till att han tycker Mozart är dravel, då hade jag accepterat det hela. Men här framstår det som om musiken i fråga är dravel. En viss skillnad, eller hur?
Johan_Lindroos skrev:Att tycka vad man vill om olika sorters musik är ju en självklarhet. Det måste alla förstå att det är en subjektiv åsikt.
Norah Jones t.ex., är skitdålig. <-- (Subjektiv åsikt är underförstått, en självklarhet att det är min personliga åsikt. Det ska inte jag behöva förklara för varje platta eller artist som jag ogillar.)
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Sagt i förtroende av Siba-Svante
Ja, det är väl bäst att lägga till protokollet att det inte var Siba jag jobbade på en gång i tiden. De fanns inte då, vad jag vet, men OnOff startades ungefär då. Men det var inte OnOff heller.
Du skrev i en annan tråd att du ett tag jobbade på Siba, det är inte sant alltså?
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Sagt i förtroende av Siba-Svante
Ja, det är väl bäst att lägga till protokollet att det inte var Siba jag jobbade på en gång i tiden. De fanns inte då, vad jag vet, men OnOff startades ungefär då. Men det var inte OnOff heller.
Du skrev i en annan tråd att du ett tag jobbade på Siba, det är inte sant alltså?
/ B
Nej, jag är en lögnare...
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Sagt i förtroende av Siba-Svante
Ja, det är väl bäst att lägga till protokollet att det inte var Siba jag jobbade på en gång i tiden. De fanns inte då, vad jag vet, men OnOff startades ungefär då. Men det var inte OnOff heller.
Du skrev i en annan tråd att du ett tag jobbade på Siba, det är inte sant alltså?
/ B
Nej, jag är en lögnare...
OK, då förstår jag varför du anser att alla andra som säljer något också är lögnare...
/ B
Svante skrev:Du skrev i en annan tråd att du ett tag jobbade på Siba, det är inte sant alltså?
/ B
Johan_Lindroos skrev:Att tycka vad man vill om olika sorters musik är ju en självklarhet. Det måste alla förstå att det är en subjektiv åsikt.
Norah Jones t.ex., är skitdålig. <-- (Subjektiv åsikt är underförstått, en självklarhet att det är min personliga åsikt. Det ska inte jag behöva förklara för varje platta eller artist som jag ogillar.)
Robert skrev:Johan_Lindroos skrev:Att tycka vad man vill om olika sorters musik är ju en självklarhet. Det måste alla förstå att det är en subjektiv åsikt.
Norah Jones t.ex., är skitdålig. <-- (Subjektiv åsikt är underförstått, en självklarhet att det är min personliga åsikt. Det ska inte jag behöva förklara för varje platta eller artist som jag ogillar.)
HELT RÄTT Johan!
Men det skrev inte Ö... alltså att han tyckte detta...
Följande teoretiska exempel får belysa detta:
Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartettert är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
Robert skrev:Johan_Lindroos skrev:Att tycka vad man vill om olika sorters musik är ju en självklarhet. Det måste alla förstå att det är en subjektiv åsikt.
Norah Jones t.ex., är skitdålig. <-- (Subjektiv åsikt är underförstått, en självklarhet att det är min personliga åsikt. Det ska inte jag behöva förklara för varje platta eller artist som jag ogillar.)
HELT RÄTT Johan!
Men det skrev inte Ö... alltså att han tyckte detta...
Följande teoretiska exempel får belysa detta:
Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
I det förra fallet intrigerar man, eller far med osanning, allt beroende på musikalisk skolning. I det senare har man framfört sin personliga åsikt/uppfattning och den har man all rätt i världen att ha...
jonasp skrev:Robert skrev:Johan_Lindroos skrev:Att tycka vad man vill om olika sorters musik är ju en självklarhet. Det måste alla förstå att det är en subjektiv åsikt.
Norah Jones t.ex., är skitdålig. <-- (Subjektiv åsikt är underförstått, en självklarhet att det är min personliga åsikt. Det ska inte jag behöva förklara för varje platta eller artist som jag ogillar.)
HELT RÄTT Johan!
Men det skrev inte Ö... alltså att han tyckte detta...
Följande teoretiska exempel får belysa detta:
Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
I det förra fallet intrigerar man, eller far med osanning, allt beroende på musikalisk skolning. I det senare har man framfört sin personliga åsikt/uppfattning och den har man all rätt i världen att ha...
Vilket jävla dravel!
Robert skrev:Johan_Lindroos skrev:Att tycka vad man vill om olika sorters musik är ju en självklarhet. Det måste alla förstå att det är en subjektiv åsikt.
Norah Jones t.ex., är skitdålig. <-- (Subjektiv åsikt är underförstått, en självklarhet att det är min personliga åsikt. Det ska inte jag behöva förklara för varje platta eller artist som jag ogillar.)
HELT RÄTT Johan!
Men det skrev inte Ö... alltså att han tyckte detta...
Följande teoretiska exempel får belysa detta:
Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
I det förra fallet intrigerar man, eller far med osanning, allt beroende på musikalisk skolning. I det senare har man framfört sin personliga åsikt/uppfattning och den har man all rätt i världen att ha...
IngOehman skrev:
I praktiken har högtalare väldigt mycket olika problem av "onödiga förluster", vissa är förskräckligt dåliga på att ta sig i närheten av den fysikaliskt potentiella verkningsgraden. Så dåliga att man undrar om deras konstruktörer förstår hur högtalre fungerar egentligen. Verkningsgrad har ju många positiva bieffekter som ofta glöms bort. Inte absolut verkningsgrad, utan närhet till potentiell verkningsgrad pratar jag om då.
Vh, iö
.
Robert skrev:Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
IngOehman skrev:Svaret är: Förluster.*
*klipp*
...och med samma specifika vikt som aluminium, är det inte sker att en sådan metall snällt dyker upp oanmäld.
.
IngOehman skrev:Robert skrev:Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
Nej det är inte all skillnad i världen mellan uttycken.
Tvärtom är de innehållsmässigt identiska för normalintelligenta läsare, eftersom redan det första uttycket inbegriper att det är en subjektiv uppfattning. Både ämnet och ordet dravel signalerar detta.
Vh, iö
Harryup skrev:Om ni inte misstycker att jag håller mig till topic, så kan man däremot konstatera att det finns en ljudmässig skillnad ibland mellan olika förstärkare då man spelar lågt eller riktigt lågt.
Jag gjorde en test med en kompis en gång som bodde extremt lyhört, dom flesta förstärkare hade ingen suck emot NAD 3020 då det lät som om den hade en loudness på väldigt låg nivå medans basen i stort sett var borta ifrån andra. Vilket var tilltalande.
Callisto skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:Påstående 1- "Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Påstående 2 - "Jag tycker att Mozarts stråkkvartetter är dravel"
Det är all skillnad i världen mellan dessa uttryck, eller hur?
Nej det är inte all skillnad i världen mellan uttycken.
Tvärtom är de innehållsmässigt identiska för normalintelligenta läsare, eftersom redan det första uttycket inbegriper att det är en subjektiv uppfattning. Både ämnet och ordet dravel signalerar detta.
Vh, iö
PS. MKo! Jag har strax ändrat texten. Jag tror inget ord fattades, men det som blev "sker" skall vara "säkert". Svårttryckt tangentbord helt enkelt... Lustigt att det, trots tappade bokstäver, blev ett ord i varje fall.
Inte för att jag vill hälla vatten på någons kvarn men att säga att de bägge alternativen är subjektiva .
Ingvar, hur skulle du utryckt samma mening objektivt isåfall.
MKo skrev:*ordet/svaret "förlust" är väl ingen parameter etc. (min tidigare fråga)...! *joke*
Vad är det för parametrar(saker/grejjer/prylar/egenskaper/tingest osv. el. hur man nu ska uttrycka det) i ett element som är bidragande till en dålig verkningsgrad?
W201 skrev:Har alltså den större rörliga massan, högre "back-EMF" osv försumbart inflytande?
W201 skrev:Nja, ett större element behöver dessutom ha en tjockare kon för att inte flexa. Ytan ökar på kvadraten, men vikten på kubiken om du ökar skalan.
W201 skrev:Och för förstärkaren är frågan är ju egentligen mest storleken/parametrarna på högtalaren - inte verkningsgraden?
W201 skrev:Har alltså den större rörliga massan, högre "back-EMF" osv försumbart inflytande?
W201 skrev:Då tråden driftat iväg en smula från den ursprungliga frågan kommer detta inlägg kanske lite sent, men dock...
Att man lätt kan höra skillnad på olika slutstegs "baskvaliteter" med stora högtalare beror alltså inte på att dessa högtalare ställer högre krav på förstärkaren?
I stället är det att stora högtalare (med lägre dist osv...) tydligare låter förstärkarens kvaliteter eller brister komma fram?
W201 skrev:Hmm. jo, men förstärkaren vet ju inte (och bryr sig inte) om verkningsgraden eller den ytstrålande ytan - den känner bara den återgenererade strömmen från talspolen?
W201 skrev:Ett stort (sub)baselement behöver ju inte heller per automatik ha hög verkningsgrad. (Även om potentialen är större i ett sådant.)
Stor motor (höjer verkningsgrad) kombinerat med stor massa (sänker verkningsgrad) och lång talspole (dito) ger ju ibland 15" och 18" basar med under 90 dB/Watt.
W201 skrev:Det finns ju många betydligt mindre element som ligger i samma verkningsgrad, men som har kanske 5:e-delen rörlig massa.
Kompenseras det av minskad BL produkt o dyl?
W201 skrev:I så fall innebär det även att flera fördelar med multielementsubbasar faller. Personligen ser jag inga fördelar med detta. "Transientsnabbhet" "kontroll" och liknande har ju diskuterats i detta forum ett flertal gånger förut.)
W201 skrev:
I så fall innebär det även att flera fördelar med multielementsubbasar faller. Personligen ser jag inga fördelar med detta. "Transientsnabbhet" "kontroll" och liknande har ju diskuterats i detta forum ett flertal gånger förut.)
Där hänger jag inte riktigt med längre. Jag kanske har missat något tidigare inlägg.
Jag tror jag kanske håller med dig, men multilement kan ju ha flera fördelar. En är att de olika elementen kan placeras på olika ställen i rummet, och det kan vara en väldigt stor fördel.
IngOehman skrev:Den nedersta resonanstoppen är helt riktigt ett resultat av resonans mellan elementupphängning och en kombination av membran- och portmassa, men man måste minnas att portmassan måste transformeras.
paa skrev:Impedanskurvan är väl typ en småsignalparameter. Vad händer med impedansgången när högtalarelementet får höga amplituder/hög utstyrning?
Svante skrev:paa skrev:Impedanskurvan är väl typ en småsignalparameter. Vad händer med impedansgången när högtalarelementet får höga amplituder/hög utstyrning?
De reaktiva komponenterna som härsammar från de mekaniska blir olinjära. Re ökar pga uppvärmning. Le blir olinjär eftersom "järnkärnan" i spolen varierar med utslaget.
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Impedanskurvan är väl typ en småsignalparameter. Vad händer med impedansgången när högtalarelementet får höga amplituder/hög utstyrning?
De reaktiva komponenterna som härsammar från de mekaniska blir olinjära. Re ökar pga uppvärmning. Le blir olinjär eftersom "järnkärnan" i spolen varierar med utslaget.
Inget av detta verkar ju heller tala mot stora högtalare till små förstärkare, snarare tvärtom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster