Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare
Det är inte alltid den största skillnaden som är den viktigaste!
/ B
Bill50x skrev:Med en dåres envishet tjatar jag vidare
Det är inte alltid den största skillnaden som är den viktigaste!
/ B
shifts skrev:Tack och lov är det väl inte så många som påstår att det inte går att höra skillnad på apparater, mer än ett försvinnande litet fåtal.
Det är också precis lika tröttsamt att höra på dem som hör skillnader på i princip allt, utan någon större självransakan.
Båda dessa sorters typer är riktigt tröttsamma. Tack och lov är de flesta aktiva här ingen av dessa typer.
AndreasArvidsson skrev:MichaelG : Jag tycker väldigt likt som dig så jag uppskattar att du skrev det
MichaelG skrev:Ps Nu när jag har skrivit färdigt ovanstående känner jag mig tveksam över om jag verkligen vill skicka det. Det är väl fullständigt ointressant vad jag tycker. Och om någon annan tycker något annat, så är det ju detta som är relevant för den personen. Men eftersom jag ändå skrivit detta, valde jag ändå att skicka det.
Nattlorden skrev:Nja.... jag tycker att man gott kan fixa de enklaste problemen först, de svårare därefter och spara de omöjliga till sist.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Nja.... jag tycker att man gott kan fixa de enklaste problemen först, de svårare därefter och spara de omöjliga till sist.
Allt är relativt, man bör kanske väga nytta mot kostnad. Dvs hur mycket jobb krävs det för vilket resultat och sedan göra en vävning efter det.
IngOehman skrev:Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt.
Så sällsynt att jag har svårt att se problemen, och tycker denna tråd är
mycket märklig.
Frågan jag skulle vilja ställa till trådstartaren (och även till Bill50 som
ju hängde på till 100%) är: Vad är problemet?
Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt.
Så sällsynt att jag har svårt att se problemen, och tycker denna tråd är
mycket märklig.
Frågan jag skulle vilja ställa till trådstartaren (och även till Bill50 som
ju hängde på till 100%) är: Vad är problemet?
Alltså, jag är ju inte lika duktig på att hitta inlägg som paa är... men... min uppfattning är att det är mycket vanligt med åsikten att ljudet i princip inte skiljer sig mellan olika CD-spelare, för att ta ett exempel. Samma sak gäller förförstärkare. Många gånger med tillägget "att de är korrekt konstruerade" - men det gäller väl alla återgivare?
Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?
Bill50x skrev:Vad jag ville med mitt inlägg är just det som aisopos så målande beskrev. Och poängterade att det är det största felet, inte den största skillnaden man ska fokusera på. Och han har rätt. Mitt inlägg baserades på just detta att man jämför olika apparater (eftersom detta togs upp tidigare) och gärna fokuserar på de största skillnaderna.
he he så någon frågar varför tex skriver att man inte kan höra någon skillnad, så skriver the gang, att det har vi aaalldrig sagt, för att senare skriva att man inte kan höra skillnader. Jo gomiddagNattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?
matså skrev:he he så någon frågar varför tex skriver att man inte kan höra någon skillnad, så skriver the gang, att det har vi aaalldrig sagt, för att senare skriva att man inte kan höra skillnader. Jo gomiddagNattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?![]()
:wink: på dig själv, det var inte dig jag menade utan.....MichaelG skrev:matså skrev:he he så någon frågar varför tex skriver att man inte kan höra någon skillnad, så skriver the gang, att det har vi aaalldrig sagt, för att senare skriva att man inte kan höra skillnader. Jo gomiddagNattlorden skrev:Bill50x skrev:Så här har jag en avvikande åsikt "Typen som påstår att det inte går att höra skillnader på CD-spelare, förstärkare m fl liknande prylar, är dessutom extremt sällsynt." - det håller jag inte alls med om. Det är ju bara att läsa inläggen i denna tråd.
Där ingen hittils har tyckt så?![]()
Fy på dig Mats! Nu läser du slarvigt igen. Om exempelvis jag skriver att jag har SVÅRT att höra vissa skillnader, är detta inte samma sak som att jag inte KAN höra skillnader. Och det är inte heller samma sak som att inte ANDRA kan höra skillnader. Och det är definitivt inte samma sak som att det inte FINNS skillnader.
Förstår du skillnaden?![]()
Hälsn. Michael
Harryup skrev:Om man följt faktiskt över åren så kan man se att det ofta i debatterna dyker upp påståenden/gissningar/önskningar att det inte går att höra skillnader på olika apparater.
Det kan vara CD-spelare, försteg, slutsteg som det "inte går" att höra skillnader på.
Fast t.o.m LTS F/E-lyssningar visar ju att i princip inget missar detektion i testerna. Så varför kommer inlägg typ "om apparaterna inte är trasiga så går det inte att höra skillnader på apparater"?
Dacar går inte att höra skillnader på om de är bit-perfecta osv?
Och i regel de som uttalar sig om att det inte är skillnader testar ju inte de faktiska apparaterna det gäller i den uppställning som är aktuell.
Personligen tycker jag att en rimligare hållning borde vara typ " eftersom du jämför 2 respekterade apparater så borde skillnaden vara minimal eller möjligen odetekterbar.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:Håller med fullständigt. Med ett litet tillägg. Många menar att det inte finns några som helst skillnader "om apparaterna är korrekt utförda" (påhittat citat). Nä, det är klart, men hur många apparater är korrekt utförda? Så länge man kan höra skillnader mellan två apparater så måste ju någon vara fel, eller åtminstone mindre korrekt.
Sk omvänd placebo, om alla säger att det inte kan vara skillnad mellan två apparater - då kanske man inte heller kan höra någon skillnad?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster