Hög ljudnivå vid test... problem???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hög ljudnivå vid test... problem???

Inläggav avr7000 » 2005-03-14 15:15

När jag lyssnar på musik så gör jag det oftast på hög ljudvolym...
Jag vill för att öka illusionen av att "vara där" ha relativt realistiska ljudtryck (inom de gränser som en "hemma stereoanläggning" medger...)

Denna vana har blivit så stark att musik på låga nivåer ter sig ganska oengagerande och tråkig.

När jag sedan testar olika saker, CD, förstärkare, högtalare etc. så sker detta under samma premisser, jag spelar högt och lyssnar hur det låter...

Slutsatser jag dragit av detta är då:

För högtalare -spela högt med rent ljud -bra högtalare -naturligtvis med hänsyn tagen till känslighet på högtalare, konarea etc. etc.

Förstärkare -stark förstärkare -spelar högre -förhoppnings renare och med bättre ljudkvalité...
-dyr förstärkare -förhoppnings renare och med bättre ljudkvalité...

När man sedan kommer till CD/DVD blir det ju lite svårare...

Om vi förutsätter att ett antal CD-spelare har samma utnivå , eller att man i annat fall kalibrerar/mäter upp volymkontrollen eller dyl.
Man får väl vidare förutsätta att alla vettigt konstruerade CD/DVD-spelare har ett utgångssteg som kommer överens med en nofmal förförstärkare...

Man spelar sedan "högt" och lyssnar på hur det låter...

Mina erfarenheter här är att vissa spelare låter renare, lugnare, mer väldefinerade, mer väl separerande m a p olika skeenden i musiken, -dessa upplevs ofta subjektivt (-lika om man mäter med dB-mätare) ha en lägre ljudnivå än en sådan beskriven nedan...

Vissa andra spelare låter kanske komprimerade, odefinerade i basen, skrikiga påträngande etc.etc.

Dessa skillnader upplever jag svåra att hitta om jag sänker ljudnivån med typ 15dB, en "normalnivå" som jag vet andra har som ideal lyssningsnivå

Finns det någon stor fallgrop eller potentiell risk (utom öronen då :) ) i ett testförfarande som det ovan...
Att krana på till en hög nivå (som jag vet är möjlig med bra utrustning) och sedan lyssna på spelarens tillkortakommanden och/eller företräden...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-14 19:04

jag testar på samma sätt som du...dvs hög volym, för det e ju så jag lyssnar? hur det låter på lägre volymer är ju hyfsat ointressant...

hur snyggt vore det om man provade en formel1 bil på en rallybana :wink:

ps: men å andra sidan låter väl en bra högtalare "bra" i alla lägen å volymer ( med rätt kringutrustning dvs)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-03-14 19:15

AVR, du ska väl också till Göteborg på träffen?!
Du kan lita på att jag också tycker att man ska testa vid hög volym :P
Hoppas fler har den inställningen där...

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-14 19:24

Jag tror att man måste välja grejor för att spela den musik man själv ska lyssna till, har upptäckt att det är svårt att få en anläggning som kan spela klassisk musik BRA med bra ljudbild när man spelar med måttlig ljudvolym - men just nu är jag nöjd med det! Den här anläggningen spelar inte hårdrock på hög volym bra, det låter för stökigt bara...

(Sen är jag som orkestermusiker trött på att höra ljud i närheten av och över 100dB som som jag får på jobbet!!!) Jag själv blir på grund av mina personliga preferenser bara trött på folk som demar en anläggning på hög volym, man hör ju ändå vad den klarar...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-14 19:35

Jag har märkt, när jag sitter på min kammare och blindtestar lågpassfilter (1:a ordn fo~10-40 kHz) så är det svårare om man spelar för starkt. Jag gissar att det beror på att det blir dist i öra/hörlur som maskerar den lilla diskantskillnad som filtret ger. Ska man (jag) nå riktigt långt så bör nivån vara ganska låg (som ett nnormalt samtal, kanske).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-14 21:41

Jag tycker att min lofi HK6600 "släpper" först vid relativt höga volymer. Kan detta bero på bristande förstärkare? Har en föreställning om att förmågan att spela bra på låga volymer är ngt som är dyrare förstärkare förunnat?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-03-17 18:56

Vad det gäller högtalare så tycker jag det är lättare att hitta de som presterar bra vid starka volymer. Däremot att hitta högtalare som behåller sin tonala balans även vid svaga volymer tycker jag är mycket svårt. De flesta högtalare tycker jag kollapsar helt vid svaga volymer. Inberäknat mina egna B&W804.

Måste säga att jag upplever detta som ett stort problem, eftersom man sällan är ensam i huset när man lyssnar.

Någon som känner till någon kvalitétshögtalare som låter bra på svaga volymer?

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-17 19:01

Woland:

Jag har hört mina Carlsson oa51 låta mkt bra på låga volymer, men då är det med mkt bättre elektronik, tyvärr.. Hypex ucd400 och Bob Carver´s Sunfire låter mkt trevligt på moderata volymer. Också. :roll: :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-03-18 16:34

Ja elektroniken bör ju vara av god kvalité. Men oavsett kvalitén där så tappar många högtalare all spelglädje/realism på svaga volymer.
Synd för det är ju inte varje dag det går att spela riktigt starkt där hemma.

Carlsson högtalare har jag aldrig prövat där hemma, men det vore intressant.

Mvh

Återgå till Generellt om hifi