Behov av ett nytt hifi-sällskap?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Behov av ett nytt hifi-sällskap?

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 10:10

Jag undrar om det inte snart är dags för oss hifi-subjektivister att förena oss? Tillsammans är vi starka så varför inte bilda en "klubb" som tar avstånd ifrån alla dogmatiska påståenden, alla precisa mätningar och alla (kvasi)vetenskapliga slutsatser av lika (kvasi)vestenskapliga tester? En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör! Typ... En klubb där man skall slippa bli ifrågasatt bara för att man tycker att DVD-spelare och vintage-hifi inte duger. En klubb där man tar subjektiva tester på allvar och verkligen respekterar den medlem som lånat hem en apparat för att jämföra och sedan tycker till med mer eller mindre goda motiveringar.... Låt oss kalla den för SSSS, Sunt Skeptiska Subjektivisters Sällskap. :wink: (OBS: Ironi)
Senast redigerad av Hetsporren 2005-03-23 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-17 10:22

finns inte detta redan? Euphonia är väl precis vad du söker??
Mvh
Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 10:26

Kraniet skrev:finns inte detta redan? Euphonia är väl precis vad du söker??

Vad jag vet så är Eufånia ett forum... :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-17 10:33

Objektivisten = Finns det inga riktigt bra grejor ?

Subjektivisten = F*n va mycket bra grejor det finns !

:D :wink:

När vi väl sitter där och njuter av musiken, är vi nog alla väldigt subjektiva.

PS. Jag älskar att lyssna/uppleva musik genom elektronrör, vet inte vad det beror på, en slutsats bara.
Men eftersom jag även har ett objektivt godkänt referenssteg, vet jag ungefär hur mycket jag är ute och cyklar. Inbillar jag mig i alla fall.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-17 10:34

Jag vet inte varför du känner dig så intimiderad av LTS? Det är väl bra att de mäter och håller på... Resultaten av den kunskapen får ju vi användare i produkter såsmåningom :)

Om din Kiropraktor låter som han är President för Ett Stort Land när han pratar politik så behöver du ju inte tilltala honom med "Sir" för det... Var kunskap på sin plats :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 10:35

När vi väl sitter där och njuter av musiken, är vi nog alla väldigt subjektiva.

Kloka ord, Ragnwald, och det var lite ditåt jag vill komma med denna tråd.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-17 10:37

Hotspur: Tror du på fullt allvar och sådana som du och jag passar in i ett sällskap??? :D

Nej för böveln. Ensam är stark :wink:

Annars bildar jag snart objektiva subjektivister som tror på blindtest, F/E test, höra basen test eller vilken j-la test som helst... 8) !! bara det smakar bra.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-17 10:38

Jag har ett förbund, The Nihilistic Coven Of The Rising Gainclone - eller TNCOTRG som är den slagkraftiga förkortningen.. Vill du vara med? Man behöver inte tro på något, och det finns ingen agenda :wink: Just nu kan medlemarna räknas på en hand..hrm.. ett finger :cry: :lol: Enasam är stark, eller hur, Birger!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-17 10:52

Exakt min tanke !!!

Hotspur: Om du nu känner dig så förfärad av faktiskt.se, varför hänger du fortfarande här ??? Vore det inte bättre för ditt blodtryck med mera om du helt enkelt valde en annan väg, t.ex. Eufånia ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-03-17 10:55

Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-17 11:05

Själv hänger man med de lokala dårarna och vi har rätt rejält skillda uppfattningar om hur det ska låta. Däremot är det nästan aldrig något tjaffs, utan alla respekterar varandras ideal. Lite tjaffs blir det ju alltid. Bara kul dessutom. Så jag är redan med i en klubb och den räcker för mig. Annars är ju vår -inte så aktiva subjektivistklubb åtminstone ett namn på nätet! 8) Bild ändras lite då och då. 8) *mest på skoj givetvis*
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-17 11:06

Hotspur skrev:

Vad jag vet så är Eufånia ett forum... :wink:

men de personerna (ja nu generaliserar jag) är ju precis så som du eftersöker.
Mvh
Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 11:08

Hotspur: Om du nu känner dig så förfärad av faktiskt.se, varför hänger du fortfarande här ??? Vore det inte bättre för ditt blodtryck med mera om du helt enkelt valde en annan väg

Bamsefar: Du fattar verkligen noll, som vanligt. Att inte du och Sanoj bildar en klubb?
men de personerna (ja nu generaliserar jag) är ju precis så som du eftersöker

I så fall är de ju välkomna i klubben.. :wink: :lol:

Jag kanske bör tillägga att hela mitt första inlägg omfattas av mitt (OBS: Ironi!), läs mitt svar till Ragnwald och fundera en gång till.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-17 11:11

Ja eftersom du drar in mig i skiten kan jag ju lika gärna göra ett inlägg...

Hetsporre kommer ju inte in på Euphonia, därav hans längtan att bilda en egen klubb 8O

// Jonas

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-17 11:14

Medlem i subjektivistklubben blir man den dagen då man lägger in länken (www.faktiskt.se/subjektivistklubben) i sin signatur. 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-17 11:15

Sen efterlyser jag lite vänligare ton i den här tråden... bara lite. *tack*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 11:18

Hetsporre kommer ju inte in på Euphonia, därav hans längtan att bilda en egen klubb

Exakt! Jag längtar verkligen, jag är inte ironisk och jag vill förstås inte komma nånvart med denna tråd. Är det bara Ragnwald & Birger som kan tänka/läsa av er som svarar eller måste jag starta om, skippa ironin och använda ett mindre komplicerat skrivspråk? :twisted:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-17 11:21

och jag vill förstås inte komma nånvart med denna tråd.

Vad trodde du skulle hända när du la detta inlägg :roll:

Bamsefar: Du fattar verkligen noll, som vanligt. Att inte du och Sanoj bildar en klubb?

// Jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 11:22

Sanoj skrev:
och jag vill förstås inte komma nånvart med denna tråd.

Vad trodde du skulle hända när du la detta inlägg :roll:

// Jonas

Tja, jag hoppades att Bamsefar skulle fatta vad detta handlar om.
Okej, det var onödigt att dra in dig för det. Ber om ursäkt. OK?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-17 11:28

Ok

// Jonas

Användarvisningsbild
postpunk

Re: Behov av ett nytt hifi-sällskap?

Inläggav postpunk » 2005-03-17 11:37

Hotspur skrev: En klubb där ledstjärnan är: Du är vad du hör!

Du kanske kan ändra ledstjärnan? Jag vill ABSOLUT inte vara det jag hör :lol:
Men annars fattar jag din poäng rätt väl. Men behöver det verkligen vara en motpol till LTS? Om man inte vill lyssna på dem kan man ju liksom skita i vad de säger helt enkelt. Tycker jag. De har väl ingen makt över mina åsikter, men jag tycker att det är ädelt av dem att visa att hifi inte behöver kosta en arm och ett ben.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 11:44

Men behöver det verkligen vara en motpol till LTS?

Nej, det behöver det förstås inte vara. Men man undrar ju över deras aggressiva sätt att slå ned på subjektiva åsikter, vart vill man komma? Har vi inte fått nog av korståg, i alla möjliga sammanhang?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-17 11:55

Nietzsche sa att alla människor motiveras av "Der Wille zur Macht", det gäller nog LTS:are också, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-17 11:59

postpunk skrev:Nietzsche sa att alla människor motiveras av "Der Wille zur Macht", det gäller nog LTS:are också, skulle jag tro.
Det finns andra teorier också, om flockdjur och dyl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-17 12:03

paa skrev:Det finns andra teorier också, om flockdjur och dyl.

Jag vet :cry:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-17 12:05

Jepp - det finns flockdjur och så finns det dem som går mot strömmen. Det är ett tufft jobb emellanåt, men någon måste göra det. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet, med vintage-hifi i form av Sonab R4000-2 och Audio Pro 2-25 framför näsan

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-17 12:10

Så LTS:arna är inga flockdjur menar du? :lol: Varför har ni då en förening?
Inget ont om LTS, dock. Men du Pekka, verkar lite trög. Jag såg vad du skrev igår. Och jag är redigt förbannad.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-17 12:14

Om LTS syfte kan du läsa på www.lts.a.se.

Utmärkt att du hann läsa mitt inlägg innan jag hann radera det (ur en av fildelningstrådarna, för er som undrar). Jag tyckte att det blev lite för politiskt, varför jag tog bort det.

Du borde kanske själv tänka på hur du uttrycker dig?

Pekka

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-17 12:20

PekkaJohansson skrev:Utmärkt att du hann läsa mitt inlägg innan jag hann radera det. Jag tyckte att det blev lite för politiskt, varför jag tog bort det. Du borde kanske själv tänka på hur du uttrycker dig?

Pekka

Hehehe, du kom med en massa påståenden om saker du inte vet någonting om, exempelvis att jag uppmanar till piratande, att jag är rik för att jag handlar ekologiskt, att jag är som Hannes Westman som kastar sten på poliser.. att jag skulle vara väletablerad?? Och du har mage att kalla dig objektiv :o Du har ju sett massor av saker i mina inlägg som jag inte skrivit! Är det därför du behöver en objektiv förening, för att du inte kan se saker objektivt själv?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-17 12:20

Hotspur: Du driver ju ett korståg själv. I stället för att se nyanserna och resonemangen i det folk skriver och se det som något varje person säger så buntar du ihop ett större antal personer i ett fack, ingen nämnd ingen glömd. Måste du tjata om det här hela tiden? Du skriver ju i varannan tråd och visar ditt missnöje över hur du själv uppfattar vad folk tycker... När ska du börja läsa vad folk faktiskt skriver i stället? Eller du kanske är av åsikten att det är det du själv uppfattar som folk faktiskt skriver, det går inte att missförstå något. Precis som när man lyssnar på apparater, det går inte att ha fel...

Om du är emot dogmer varför vill du skapa en klubb utifrån en? "du är vad du hör" Låter som en solklar dogm tycker jag.

Att känna sig ifrågasatt är livet, deal with it och lär dig något av det i stället. Söker du ett jobb kommer du också att bli ifrågasatt, i bästa fall. I annat fall så kanske deras beslut om att inte anställa bygger på förutfattade meningar om dig. Det är alltså inte negativt att bli ifrågasatt utan det betyder även att folk lyssnar är intresserade av det du säger.

Men jag tror du innerst inne är medveten om detta, att det är positivt att bli ifrågasatt. Annars skulle du inte hänga kvar på det här forumet, där folk säger vad de tycker, precis som du gör.
Senast redigerad av Martin 2005-03-17 12:40, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi