Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Är ju en faktisktdogm som inte stämmer alltid...
paa skrev:Vilka tillverkare säger specifikt att högtalarna ska spela parallellt och vinkelrätt med rummets väggar?
Nattlorden skrev:paa skrev:Vilka tillverkare säger specifikt att högtalarna ska spela parallellt och vinkelrätt med rummets väggar?
Vill minnas att Polks högralare med korskoppling specifikt skulle ställas så.
Och så Carlsson/Larsen/Naq's nya...
Komorok skrev:Mätningar av vad?
eljulio skrev:Komorok skrev:Mätningar av vad?
Mätte, och mätte, och mätte olika grader av invinkling. Den krokiga "kurvan" blev rakare ju rakare högtalaren ställdes. Skillnaden blev verkligen signifikant och jag måste säga att jag är förvånad över den stora skillnaden...
DVD-ai skrev:Men är en uppmätt rak kurva det som låter "rätt" då ? ^^
Det viktiga är väll ändå vad som låter bäst?!
Och vad som ger "rätt" fantombild.
Inte vad en mick säger, för man ska ju lyssna på musiken med öronen
Nattlorden skrev:paa skrev:Vilka tillverkare säger specifikt att högtalarna ska spela parallellt och vinkelrätt med rummets väggar?
eljulio skrev:Har ofta läst att man ska ana utsidan av högtalarna, vilket väl kan betraktas som kraftig invinkling? Nåväl, det är bara att lyssna sig fram, men mätningarna jag gjorde bekräftade det jag hörde. Guldöron?
paa skrev:Vilka tillverkare säger specifikt att högtalarna ska spela parallellt och vinkelrätt med rummets väggar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster