Upplever olika basnivå från olika källor via HDMI

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Upplever olika basnivå från olika källor via HDMI

Inläggav paa » 2013-12-12 16:36

Jag har tyckt att TV-boxen inte ger samma fylliga ljud som Blu-rayspelaren, men inte tagit tag i saken riktigt. Men nu kopplade jag in en laptop till AV-receivern via HDMI och då pumpade subwoofern på som rena diskoteket när jag tittade på TV4 Play och SVT Play. Gissar på ca 10 dB mer till subben därifrån jämfört med TV-boxen. Vad är det som händer, är det någon som har samma problem, och hur ska jag enklast kolla och jämföra frekvensgången från så olika källor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-12-12 16:58

Kan det bero på inställningar i boxen som blivit missade?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-12 17:00

Har du använt samma HDMI ingång till bägge?
Om inte testa det.

Om det är beroende av ingången så kolla förstärkarens inställningar. Är det beroende av boxen kolla dens inställningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-12-12 17:01

Klarar ens TV-boxen av att ge "HD"-ljud?
Kanske spelar du t.ex. alla tv-sändningar med samma inställning oavsett om det är stereosignal, 5.1-ljud osv? Kanske låter du boxen avkoda och skickar PCM?
Kolla vilken utsändning som du jämför och hur det låter. Kanske boxen har något förinställt som den alltid kör efter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-12 17:34

Det är en Humax HD-box med HDMI-utgång så jag utgår ifrån att den hanterar HD-ljudet.
Men jag ska spela in ett program på boxen som även kommer att hamna på SVT-Play så kan jag ju jämföra rakt av.
Men är det samma digitalljud på SVT-Play som på TV-utsändningarna, eller är det helt olika?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-12 19:09

appropå tv-box och hd-kanaler, hos mig är utsändningen på ljudet mycket starkare på hd-kanalen jämfört med standard lowdef-kanalen, är det ett säljtrick?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-12 19:25

paa skrev:Men jag ska spela in ett program på boxen som även kommer att hamna på SVT-Play så kan jag ju jämföra rakt av.
Men är det samma digitalljud på SVT-Play som på TV-utsändningarna, eller är det helt olika?

Filstorleken på SVT-Play är väl rätt mycket mindre än i direktsändning? Går det att kolla vilken Bitström som flyter i båda fallen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-12 19:26

celef skrev:appropå tv-box och hd-kanaler, hos mig är utsändningen på ljudet mycket starkare på hd-kanalen jämfört med standard lowdef-kanalen, är det ett säljtrick?
Från min TV-box mig är det tvärtom, ljudet är svagare på HD-kanalerna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-12 19:37

celef skrev:appropå tv-box och hd-kanaler, hos mig är utsändningen på ljudet mycket starkare på hd-kanalen jämfört med standard lowdef-kanalen, är det ett säljtrick?

Normalt sett är det inte särskilt stora skillnader på utsändningen från olika tjänster. Skillnader uppstår snarare i digitaltevemottagare och beroende på hur man kopplar in exempelvis hembioreceivrar. Jag jobbar med standarden för den nordiska marknaden där standarden har utvecklats de senaste åren att innehålla detaljer om ljudnivå. De faktorer som är involverade är bl.a.:

- Olika ljudkodningsalgoritmer
- Metadata
- Gränssnitt för ljud
- Up/downmix (sker inte i Sverige)
- Stereolyssning eller multikanallyssning
- EBU R 128
- Inbyggda högtalare i tv:n eller externt ljudsystem
- Transkodning (egentligen kaskadkodning) av kompatibilitetsskäl med existerande utrustning
- M.m., m.m...

Till alla som upplever ljudnivåskillnader, för att kunna ge viss hjälp, uppge:

1) Vilken din operatör som levererar signalen till ditt hem är
2) Vilket fabrikat och modellbeteckning har du på din tv, ev digitaltevebox, hembioreceiver
3) Hur du har kopplat ihop alla apparater, vilka typer av gränssnitt
4) Använder du externt ljudsystem eller tv:n inbyggda högtalare? (de flesta här hoppas jag använder externa högtalare naturligtvis! :wink: )
5) Även om du inte vet, försök att ta reda på vilken ljudkodek du lyssnar på, t.ex SVT har i HD-versionen av ettan och tvåan ett vanligt stereospår (i vissa fall i MPEG-a Layer II och i vissa fall i HE-AAC) samt ett multikanalspår i Dolby Digital (växlar mellan stereo och multikanal beroende på hur programmets ljudmix är gjord) Valen av ljudspår anges på olika sätt i olika digitaltevemottagare, ibland väljer man mellan "Stereo" och "Multikanal", hos Comhem kan det stå "Dolby Digital: AV/PÅ" (AV betyder då att boxen väljer stereoljudet), på Telias boxar kan det stå Digital ljudutgång (tror jag, kommer inte riktigt ihåg): Analogt/Digitalt (Analogt betyder då stereoljudet och Digitalt betyder då multikanalljudet). En viss oreda bland benämningar kanske kan anas! :wink: Inom NorDig försöker vi få tillverkarna att enas om en nomenklatur, men vi kan inte detaljstyra hur menysystemen ska se ut.

Se nuvarande standard för digitaltevemottagare för den nordiska marknaden på:
www.nordig.org
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-12 19:55

paa skrev:Det är en Humax HD-box med HDMI-utgång så jag utgår ifrån att den hanterar HD-ljudet.
Men jag ska spela in ett program på boxen som även kommer att hamna på SVT-Play så kan jag ju jämföra rakt av.

Ljudet på SVT-Play är det stereoversionen (samma som i traditionell "tv-sändning" som ljudkodas till HE-AAC i 96 kbit/s oavsett vilken kvalitetsnivå man väljer (anledningen är att ljudet skulle avbrytas annars om videokvaliteten ändras beroende på uppkopplingens "hastighet").

I tv-utsändningen används olika bithastigheter och olika ljudkodekar beroende på vilken operatör man har.

Exempel:
Marknätet SVT1 (SD): MPEG-1 Layer II stereo 256 kbit/s
Marknätet SVT1HD: HE-AAC stereo 80 kbit/s, samt Dolby Digital AC-3 stereo/multikanal 448 kbit/s

Dolbyspåret och stereospåret har delvis olika signalprocessing. Stereospåret ljudprocessas genom en Factum Cadenza ljudprocessor* med väldigt "mild" processing. Dolbyspåret körs inte genom Cadenzan.

Även downmix till tvåkanaligt ljud av multikanalproduktioner sker på något olika vis:
Stereoljud: Downmix enligt Pro Logic II downmix
AC-3 för de tittare som valt AC-3-ljud, men bara har tvåkanalig uppspelning: Downmix sker antingen i boxen eller hembioreceivern. Har man en box blir downmixen vanligtvis en Lt/Rt-downmix trots att SVT signalerar Lo/Ro. Har man en hembioreceiver men inga bakhögtalare blir det vanligtvis korrekt enligt matadatan en Lo/Ro downmix.

Självklart skulle vi (d.v.s. SVT) önska en enhetlig ljudupplevelse oberoende av ljudkodek, men det är svårt att uppnå.

* en oerhört kompetent och välljudande ljudprocessor.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-12 20:10

Johan_Lindroos skrev:I tv-utsändningen används olika bithastigheter och olika ljudkodekar beroende på vilken operatör man har.

Exempel:
Marknätet SVT1 (SD): MPEG-1 Layer II stereo 256 kbit/s
Marknätet SVT1HD: HE-AAC stereo 80 kbit/s, samt Dolby Digital AC-3 stereo/multikanal 448 kbit/s

Kan man då säga att SD-utsändningen har bättre ljud eller är den mindre strömmen hos HD-sändningen i stereo lika bra eller bättre ljudmässigt? Du borde väl kunna reda ut detta som jag antar kan tappa ljudet från källan?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-12-12 20:25

Det går inte att svara generellt då det är olika ljudkodningsalgoritmer och bithastigheter hos olika operatörsplattformar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-12 20:36

Vad kan det bero på då att datorn ger en så mycket mer utstyrd bas, kan det vara någon bashöjning i datorns omvandling som ligger med? Var går man i så fall in och justerar så att det blir opåverkat ljud igenom datorn när man tittar på SVT-Play?
Numera pensionär.

Återgå till Generellt om hifi