Moderator: Redaktörer
paa skrev:Men jag ska spela in ett program på boxen som även kommer att hamna på SVT-Play så kan jag ju jämföra rakt av.
Men är det samma digitalljud på SVT-Play som på TV-utsändningarna, eller är det helt olika?
Från min TV-box mig är det tvärtom, ljudet är svagare på HD-kanalerna.celef skrev:appropå tv-box och hd-kanaler, hos mig är utsändningen på ljudet mycket starkare på hd-kanalen jämfört med standard lowdef-kanalen, är det ett säljtrick?
celef skrev:appropå tv-box och hd-kanaler, hos mig är utsändningen på ljudet mycket starkare på hd-kanalen jämfört med standard lowdef-kanalen, är det ett säljtrick?
paa skrev:Det är en Humax HD-box med HDMI-utgång så jag utgår ifrån att den hanterar HD-ljudet.
Men jag ska spela in ett program på boxen som även kommer att hamna på SVT-Play så kan jag ju jämföra rakt av.
Men är det samma digitalljud på SVT-Play som på TV-utsändningarna, eller är det helt olika?
Johan_Lindroos skrev:I tv-utsändningen används olika bithastigheter och olika ljudkodekar beroende på vilken operatör man har.
Exempel:
Marknätet SVT1 (SD): MPEG-1 Layer II stereo 256 kbit/s
Marknätet SVT1HD: HE-AAC stereo 80 kbit/s, samt Dolby Digital AC-3 stereo/multikanal 448 kbit/s
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster