Moderator: Redaktörer
30Hzbone skrev: Innehåller dessa 91.4 MB ngn info som saknas på 16/44.1-spåret?
...
varför jag föredrar SACD och andra högupplösta format.
markusA skrev:Enkelt uttryckt så kan du nivåreglera digitalt utan problem om du har några extra bitar, annars finns det ingen riktig poäng med högre bitantal.
Piotr skrev:markusA skrev:Enkelt uttryckt så kan du nivåreglera digitalt utan problem om du har några extra bitar, annars finns det ingen riktig poäng med högre bitantal.
Det kan man ju även göra utan problem om man startar med 16bit material, det brus som adderas i processen* är knappast hörbart.
Man förlorar ju inte bitar, man får ett marginellt (typ 0.1dB eller något sådant) ökat brusgolv.
*Processen=utökad ordlängd till tex. 64bit flyttal, addera dither på -140dB och trunkering till 24bit efter det.
/Peter
anjora skrev:https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g (.7z filen skall innehålla båda, ena är nedsamplad och sedan uppsamplad). jag lade ut en tråd på sweclockers och en person med ELAC högtalare lyckades skilja dem åt, jag tycker också att de låter annorlunda och mina diskanter går upp till ~30khz.
hifikg skrev:Kan det vara så att man lägger ner mer omsorg på musiken man överför till 24/96 eller högre? Fixar o trixar lite mer från originalinspelningarna liksom? Som när jag ska printa på ett exklusivt fotopapper i stort format, då jäklar ser jag till att allt är extra prima innan jag trycker på print liksom. Det kanske inte är formatet i sig som gör hela skillnaden.
FalloutBoy skrev:anjora skrev:https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g (.7z filen skall innehålla båda, ena är nedsamplad och sedan uppsamplad). jag lade ut en tråd på sweclockers och en person med ELAC högtalare lyckades skilja dem åt, jag tycker också att de låter annorlunda och mina diskanter går upp till ~30khz.
Gjorde någon som deltog något riktigt ABX-test (16 försök eller fler)?
Annars är det svårt att säga om någon verkligen kunde skilja dem åt.
Jag tog mig friheten att isolera skillnaden mellan filerna du postade om någon är intresserad av att höra exakt vad det är man förlorar när man samplar ner:
http://www.megafileupload.com/en/file/4 ... -flac.html
Piotr skrev:hifikg skrev:Kan det vara så att man lägger ner mer omsorg på musiken man överför till 24/96 eller högre? Fixar o trixar lite mer från originalinspelningarna liksom? Som när jag ska printa på ett exklusivt fotopapper i stort format, då jäklar ser jag till att allt är extra prima innan jag trycker på print liksom. Det kanske inte är formatet i sig som gör hela skillnaden.
Så är det nog.
/Peter
AndersP skrev:Jag tror att 24/96 är ett bättre format än 16/44,1 för fonogram i konsumentförpackning, men jag tror dessutom att rättså mycket måste vara optimalt i kedjan för att dessa extra megabyte av utökat informationsinnehåll ska kunna utgöra ett mervärde jämfört med 16/44,1.
Jag menar dessutom att 24/192 är slöseri med bandbredd för audio avsedd att konsumeras av människor äldre än 12 år. Det kan vara en annan grej med hundar i den mån dom giller musikåtergivning. Som arbetsformat i musikproduktion kan det möjligtvis ha sina poänger, men det vet jag inte så mycket om.
Fortsättningsvis tycker jag att musikproduktion/mixning/mastering är den överlägset största problematiken inom konsumentaudio. Jag har skivor/filer i stereo 16/44,1, 96/24, 24/192 PCM och DSD i olika bitrates. DSD är väl ingenjörsmässigt suboptimalt, men alla dessa format kan låta förträffligt hos mig. Just nu lyssnar jag på Armoury Shows enda album i mp3/128 och även det låter utmärkt.
Fram för bättre musikproduktioner säger jag.
markusA skrev:Enkelt uttryckt så kan du nivåreglera digitalt utan problem om du har några extra bitar, annars finns det ingen riktig poäng med högre bitantal.
markusA skrev:16 bitar ger dig 96dB dynamiskt omfång vilket lätt räcker för den mänskliga hörseln, du klarar dig långt på 12 bitar tom.
markusA skrev:I labbmiljö så har man mätt att maskering träder in vid 75dB har jag för mig och då är det absolut hörbarhet/detekterande man mätt. Men visst, vill man kunna återge en kanonsalut med realistiskt ljudtryck så kanske man behöver ett större dynamiskt omfång?
markusA skrev:Efter I.Ö's inlägg får jag väl förklara mig ytterligare. I musik som jag själv lyssnar på har jag hittills mig veterligen inte träffat på stycken med ett dynamiskt omfång större än 96dB.
Mkt svaga toner uppfattas ej om det samtidigt spelas mkt starka toner, därav min referens till maskering. Tänk "lyssna efter andetag hos din vän samtidigt som du använder en motorsåg". Men ok, om man vill lyssna på ett stycke som innehåller så svaga partier att det knappt är förnimbart och dessutom innehåller extremt starka partier tex kanonsalut så kanske det finns en motivation med fler är 16 bitar? Dvs en hörbar motivation.
För mig som mestadels lyssnar på mer alldaglig musik så finner jag för eget bruk inga tillkortakommanden med 16 bitars upplösning.
Eller jo, jag gillar digital volymkontroll och då är det bra med fler bitar i dac'en.
P.s. Efter att ha lyssnat på ett flygplan lyfta, en kanonsalut, konsert, club m.m. så tenderar jag att ha svårt att höra svaga toner. Pipet i öronen tenderar att överskugga svaga ljud...
Harryup skrev:Jag har hitills inte hört någon highrez fil som jag inte tyckt låtit bättre än SD-format.
Harryup skrev:Jag tycker att man som vanligt då det gäller digitala format att man hänger upp sig på ökad frekvensgång och ökat dynamikområde.
Harryup skrev:Sen är ju mycket av det som kommer ut gamla inspelningar som man redan har i vanligt format och då blir det ju ändå dyrare så att säga.
PekkaJohansson skrev:Harryup skrev:Jag har hitills inte hört någon highrez fil som jag inte tyckt låtit bättre än SD-format.
En intressant utsaga. Jag har tvärtom inte hört en enda hd-fil som låter bättre än motsvarande tidiga cd-utgåva. Du kanske har haft tur - eller så lyssnar vi bara på olika filer?Harryup skrev:Jag tycker att man som vanligt då det gäller digitala format att man hänger upp sig på ökad frekvensgång och ökat dynamikområde.
De som invänder mot den allt sämre ljudkvaliteten på ny- och återutgiven musik brukar främst anmärka på processering i form av ändrad frekvensgång och minskat dynamikområde - inte ökat.Harryup skrev:Sen är ju mycket av det som kommer ut gamla inspelningar som man redan har i vanligt format och då blir det ju ändå dyrare så att säga.
Desto större anledning att från ett audiofil- och konsumentperspektiv upplysa om att ljudförstöringen i många fall fortsätter och att man ofta med fördel väljer en tidigare utgåva. Den som har fått en illa processerad utgåva bör för övrigt klaga hos bolaget - oavsett vilket format det handlar om.
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Det gäller att inte fastna i fördomar om vilka utgåvor som är bra eller dåliga.![]()
För den som gillar bra ljud får jag rekommendera Beggar Banquet's återutgivning av t ex The Fall och The Cult. Slår både LP och tidig CD med hästlängder.
IngOehman skrev:Jag vill bara försiktigt varna för att försöka sno ihop teorier baserat på en massa lösa upplevelser av olika format, utgåvor och apparater, som man som regel inte med lätthet får tag på info om så att man får veta exakt vad som defakto skiljer dem.
Även att skilja mellan system- och apparatfel är omöjligt om man inte gör
bättre studier än att "lyssna på lite olika saker" sådär.
Visst kan man tro något, men jag råder alla att hålla sådana här saker öppna istället för att bestämma sig för att de tär på något visst sätt, tills man har undersökt det på riktigt.
IngOehman skrev:Att t ex tala om att systemet ger ett skimmer, men att vissa apparater försöker kompensera för det, är ju bara ett hugskott eller en hypotes.
Jag kan lika gärna påstå att det är tvärtom - när du uppfattar att det finns
ett skimmer så hör du saker som apparaten ställer till, och de apparater du
tror försöker kompensera felet, i verkligheten är de som inte ställer till det.
IngOehman skrev:Innan man har undersökt saken seriöst finns det inget skäl att påstå att det är på det ena eller andra sättet.
När man undersökt saken och vet mera, är det dock rimligare att ta ställning
till saken, och då är det så att alla studier jag känner till, inklusive de jag har
gjort själv, säger samma sak - att det är apparatfel som dominerar när man
tycker sig höra artefakter från CD-systemet, alltså artefakter av något annat
slag än just bruset.
IngOehman skrev:Men min poäng är bara att ett system för att spela in ljud bör vara framtidssäkert och jag tycker även att man bör respektera musiken rätt att inte bli insorterad och definierad inom ramar som bestäms i förväg.
Problemet med CD-systemet därvidlag är att det har en så låg samplings-
frekvens som 44 100 Hz, ...
...
Skälet till att jag ändå tycker att fonogrammet/mediet är viktigt att diskutera, är att den gräns man sätter där är en fix gräns, en som kommer att finnas där - hur bra man än skapar sig en anläggning.
Det tycker jag är synd. Just det som man inte kan påverka, är det jag därför
helst ser att man gör så oantastligt som möjligt.
Jag vill ha 24/50, eller i varje fall 20/50. Tycker att det är lite synd att inte CD- systemet fick den upplösningen från början. Det hade vi förtjänat. Men allt som allt så är det ändå så att 16/44,1 är bra mycket bättre än CD-systemets belackare försöker få det att verka, eller som de tror helt enkelt.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster