Trevlig julläsning om Svalanders tuba

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Trevlig julläsning om Svalanders tuba

Inläggav sprudel » 2013-12-25 10:59

God Jul!

Får man bjuda på lite trevlig julläsning så här på juldagen om Svalanders förförstäkare "Tuba" när den recenserades i molt 1982.:-)

http://www.svalander.se/tips_fakta/josefs_egna_sidor/tuba/press/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-25 11:10

Den ser väldigt fin ut den där, har svalander även formsatt den?

Lite förvånande tycker jag det är att artikeln är från molt, jag trodde molt och svalander tillhörde en helt olika religioner!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-25 12:40

celef skrev:Lite förvånande tycker jag det är att artikeln är från molt, jag trodde molt och svalander tillhörde en helt olika religioner!?

MoLT/LTS har konverterat ett antal olika gånger mellan olika religioner, tom varit Linnister ett tag :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Trevlig julläsning om Svalanders tuba

Inläggav Kronkan » 2013-12-25 13:42

sprudel skrev:God Jul!

Får man bjuda på lite trevlig julläsning så här på juldagen om Svalanders förförstäkare "Tuba" när den recenserades i molt 1982.:-)

http://www.svalander.se/tips_fakta/josefs_egna_sidor/tuba/press/

God Jul själv Sprudel så här på Juldagen. Rolig artikel att läsa med mycket egna minnen. 1982 var jag själv upptagen med ungar och hus. Första ungen så road av stereon och då speciellt av grammofonen så den ställdes undan detta år.. CD:n kom ju som en räddning något senare.
Designen och idén med pentodkoppling verkar ju vara inspirerad av Quad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quad_Electroacoustics

Den äldsta delen i min egen anläggning är ju själva tunern från Quad. Som jag inte får att fungera tillfredställande eftersom jag ju har hela Safjället mellan mig och radiomasten i Brudarmossen. Men tidiga lyssningserfarenheter med Quad är väl anledningen till jag nu har mitt andra par Martin Logan med dess elektrostatiska principer. Driver anläggningen såväl som bioljudet med pentodkoppling trots att jag kan koppla om anläggningen till triodkoppling.

Men har aldrig lyssnat på Tuba´n.

God Jul Bill och Celef också. Jag har aldrig konverterat. Detta eftersom jag inte ser intresset på det sättet. Att då och då lyssna på musik, se på en film och kanske lite TV allt med hyggligt ljud det är grunden. Sedan skall det till något intressant lösning på detta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-25 14:04

Kronkan skrev:God Jul Bill också. Jag har aldrig konverterat. Detta eftersom jag inte ser intresset på det sättet.

God Jul på dig själv!

Jag har däremot lyssnat på Tuba, jag bodde i Gbg på den tiden och passade på att lyssna när Radiolagret hade ett ex hemma. För mycket okända grejor i övrigt så det var svårt att säga hur mycket av ljudet som var Tubas förtjänst. Men den var lite för dyr för mig i vilket fall som helst. Snygg design dock, även om detalfinishen inte levde upp till prislappen.

Svalander har ofta gått sina egna vägar och det händer att han får ihop något riktigt bra. Senast hörde jag tex hans stora högtalare som betår/bestod av ett par "dörrar" med multipla, billiga, element. Mycket trix och fix, bland annat med små skumgummibitar hängande i trådar framför diskanterna... Lät överraskande bra. Tom riktigt bra. Detta var i början på 2000-talet och hemma hos S. i Åkersberga.

En liten anekdot. I början på 80-talet hade jag inbrott i lägenheten och hela stereon inkl skivor blev stulet. Skivorna skulle jag få 5-15:- styck i ersättning för, detta eftersom de ju var begagnade (på den tiden kostade skivor ca 35-45:-). Jag argumenterade då att jag ju hade valt ut olika pressningar, direktimporterat från Japan osv. Många skivor skulle jag inte ens få tag på igen oavsett vad jag var villig att betala. Men Holmia Hand i Hand som försäkringsbolaget hette, de hade en chef i Stockholm som visste mycket om detta, nämligen Josef Svalander! Så jag hänvisade min kontaktperson i Gbg till Josef och bad dem ta reda på hur det var hos oss audiofiler. Och det hjälpte, jag fick 25:- per LP, fullt betalt för egenimporten samt 25:-/skiva som jag hade spelat in på kassett. Så kan det gå när man har kontakter :-)

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-25 14:38

Bill50x skrev:
celef skrev:Lite förvånande tycker jag det är att artikeln är från molt, jag trodde molt och svalander tillhörde en helt olika religioner!?

MoLT/LTS har konverterat ett antal olika gånger mellan olika religioner, tom varit Linnister ett tag :-)

/ B

wow, det visste jag inte, då var det alltså bättre förr!
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-25 14:41

Kronkan skrev:God Jul Bill och Celef också.

god jul och god fortsättning på dig själv :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-25 15:23

celef skrev:
Bill50x skrev:

wow, det visste jag inte, då var det alltså bättre förr!

Mjae, det tycker jag väl inte. Det borde vara allt på en gång, dvs utan någon dogmatisk inriktning. Vad som låter bra, det låter bra. Rör eller transistorer, Denon eller Linn, dyrt eller billigt - so what? Svårare än så behöver det inte vara.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-25 15:47

celef skrev:Den ser väldigt fin ut den där, har svalander även formsatt den?

Lite förvånande tycker jag det är att artikeln är från molt, jag trodde molt och svalander tillhörde en helt olika religioner!?

MoLt har under nästan alla perioder i huvudsak varit oreligiös.

Det fanns väl en kort period då Linn-evangeliet härskade, men artikeln
ifråga är väl ett utmärkt exempel på en oreligiös, där insikt om hur objek-
tiva och subjektiva perspektiv finns, och bör finnas, sida vid sida, syns
tydligt.

Artikelförfattaren är samme Lars Bäcklund som idag är ordförande för SSC.

Vill nog påstå att det är en Myt att MoLt skulle vara rörfientlig. Jag vet inte
varför vissa försöker sprida den. Både under Anders Edenholms period och
under min har rörapparater testats och givit goda omdömen.

Kan nämna att även undertecknad har skrivit specifikt om Tuban i MoLt,
och yttrat förtjusning, i betydligt modernare tid än den där artikeln. Och
jag har dessutom skrivit om den flera gånger även har på faktiskt.

Det är en magisk apparat.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-12-25 15:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-25 15:52

IngOehman skrev:
celef skrev:Den ser väldigt fin ut den där, har svalander även formsatt den?

MoLt har under nästan alla perioder i huvudsak varit oreligiös.

Det fanns väl en kort period då Linn-evangeliet härskade, men artikeln
ifråga är väl ett utmärkt exempel på en oreligiös, där insikt om hur objek-
tiva och subjektiva perspektiv finns, och bör finnas, sida vid sida, syns
tydligt.

Artikelförfattaren är samme Lars Bäcklund som idag är ordförande för SSC.

Kan nämna att även undertecknad har skrivit om Tuban i MoLt, och yttrat
förtjusning, i betydligt modernare tid. Och jag har dessutom skrivit om
den flera gånger även har på faktiskt.

Vh, iö

God Jul Ingvar!:-)
Jo, jag har läst att du uttryckt förtjusning/förvåning över Tuban här på forumet.
Har du någon länk till det du skrivit i Molt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-25 15:58

Senast redigerad av IngOehman 2013-12-25 16:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-25 16:01

IngOehman skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=search&mode=results

Vh, iö

Här kommer en direktlänk till Svalanders presentation på Faktiskt

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=43191&highlight=tuba

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-12-25 17:47

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:God Jul Bill också. Jag har aldrig konverterat. Detta eftersom jag inte ser intresset på det sättet.

God Jul på dig själv!

Jag har däremot lyssnat på Tuba, jag bodde i Gbg på den tiden och passade på att lyssna när Radiolagret hade ett ex hemma. För mycket okända grejor i övrigt så det var svårt att säga hur mycket av ljudet som var Tubas förtjänst. Men den var lite för dyr för mig i vilket fall som helst. Snygg design dock, även om detalfinishen inte levde upp till prislappen.

Svalander har ofta gått sina egna vägar och det händer att han får ihop något riktigt bra. Senast hörde jag tex hans stora högtalare som betår/bestod av ett par "dörrar" med multipla, billiga, element. Mycket trix och fix, bland annat med små skumgummibitar hängande i trådar framför diskanterna... Lät överraskande bra. Tom riktigt bra. Detta var i början på 2000-talet och hemma hos S. i Åkersberga.

En liten anekdot. I början på 80-talet hade jag inbrott i lägenheten och hela stereon inkl skivor blev stulet. Skivorna skulle jag få 5-15:- styck i ersättning för, detta eftersom de ju var begagnade (på den tiden kostade skivor ca 35-45:-). Jag argumenterade då att jag ju hade valt ut olika pressningar, direktimporterat från Japan osv. Många skivor skulle jag inte ens få tag på igen oavsett vad jag var villig att betala. Men Holmia Hand i Hand som försäkringsbolaget hette, de hade en chef i Stockholm som visste mycket om detta, nämligen Josef Svalander! Så jag hänvisade min kontaktperson i Gbg till Josef och bad dem ta reda på hur det var hos oss audiofiler. Och det hjälpte, jag fick 25:- per LP, fullt betalt för egenimporten samt 25:-/skiva som jag hade spelat in på kassett. Så kan det gå när man har kontakter :-)

/ B

En fin liten historia! Inte betala fullt för goda skivor 8O . Bra kämpat. En riktig fin vinylskiva blir så att säga inte begagnad. PATINA kallas det.

Återgå till Generellt om hifi