Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Någon som vet om det är M6 eller något annat?
celef skrev:Är sd-kuddar alltid bra? Jag kan tänka mig att det finns högtalare som har lite problem med stabiliteten redan från fabrik, att ställa sådana på mjuka kuddar känns som att förvärra situationen
Zzombie skrev:Det är just kopplingen till golvet jag vill undvika.
Var kan man hitta exempel på SD-fötter?
Zzombie skrev:Det är just kopplingen till golvet jag vill undvika.
Var kan man hitta exempel på SD-fötter?
RogerGustavsson skrev:Det beror på vad du menar med stabilitet. Om du menar att peta med fingret mot en högtalare är jag inte så säker på att det har direkt med hur högtalaren står medans du spelar musik på den. Högtalare brukar stå stilla om den statiska massan är hög jämfört med den rörliga. I fallet Quad ESL är detta förhållande väldigt stort. Vill man dessutom undvika att skicka ner resonanser i golvet, då är mjuka fötter att föredra. Själv har jag filtfötter på mina Magnepan, underlättar flyttning på parketten.
Morello skrev:Menar du att systemet inte har någon rörlig massa?
RogerGustavsson skrev:Det är en liten vanföreställning att plastfolien inte väger något. ESL-63 har väl ungefär en halv kvadratmeter folie som om den är 3 µm tjock (väldigt mycket tunnare än t.ex. Martin Logan) väger ca 2 gram+coating. Sedan tillkommer dammskyddsfolien.
Ett par feta basar har ofta 100 gram eller mera som far fram och tillbaka. Det genererar rätt stora krafter.
RogerGustavsson skrev:Det är en liten vanföreställning att plastfolien inte väger något. ESL-63 har väl ungefär en halv kvadratmeter folie som om den är 3 µm tjock (väldigt mycket tunnare än t.ex. Martin Logan) väger ca 2 gram+coating. Sedan tillkommer dammskyddsfolien.
Ett par feta basar har ofta 100 gram eller mera som far fram och tillbaka. Det genererar rätt stora krafter.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Menar du att systemet inte har någon rörlig massa?
Jovisst har den det, 3 mg!
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Menar du att systemet inte har någon rörlig massa?
Räkna lite. Är det inte ungefär 1000 ggr fel? Jag får membranvolymen till ungefär 1,5*10^-3 kubikdecimeter med Rogers indata. Vad har plasten för densitet? Med densitet=1 blir membranmassan 1,5 gram. Skall man räkna som om luften närmast membranet ingår i den rörliga massan?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Menar du att systemet inte har någon rörlig massa?
Räkna lite. Är det inte ungefär 1000 ggr fel? Jag får membranvolymen till ungefär 1,5*10^-3 kubikdecimeter med Rogers indata. Vad har plasten för densitet? Med densitet=1 blir membranmassan 1,5 gram. Skall man räkna som om luften närmast membranet ingår i den rörliga massan?
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 25 gäster