High End 2014

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:29

I första rummet jag besökte spelades det på de här godbitarna och det lät precis så bra som man kunde förvänta. Mässans bästa lyssningsupplevelse 2014

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:37

Det blev inte så skoj för Amphion när de blev först ut att jämföras med Focal/Engström, det lät blekt, fast antagligen ganska okej ändå.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:44

Första "tyngre" utmanare till referensen blev Marten

Bild

De lirade på Bird 2 för ett par hundratusen och några tusen till, men inte heller i år lyckades de få mig att uppskatta ljudet särskilt mycket. Det lät bumligt i basen och diskanten var inte alltför trevlig den heller. Då gav jag dem ändå två chanser och vid det andra tillfället tyckte jag att den elaka diskanten mattats något, men ändå...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:52

Burmester ställde upp med mediaspelaren 111, en tysk Embla och slutsteget 911 som tillverkats sedan förra årtusendet och still goes strong. Elektronik för 300.000 kombinerat med en del dyrkabel och ett par högtalare fick oss att slå ner rumpan lite längre i genomsnitt. Det lät med andra ord riktigt anständigt.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 22:58

Naim hade mässans finaste utsikt. Det var så fullbokat så ljudet fick jag ingen uppfattning om förrän vid ett återbesök några timmar senare och då blev jag lite glad över hur bra de fick sina aktiva burkar att låta via blåtand. Fast det var kanske inte Naim som stod för högtaleriet. Audiovector kanske?

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-08 23:02

hifikg skrev:Bästa ljud hade Focal/Engström
Näst bäst hade Schweizarna
Bästa ljud i normal prisklass hade Hesselwall/Gradient eh nä... den e väl inte helt normalt billig den där drömmen heller, men det var i varje fall de tre av de rum som var mest lyssningsvärda.


hifikg skrev:I första rummet jag besökte spelades det på de här godbitarna och det lät precis så bra som man kunde förvänta. Mässans bästa lyssningsupplevelse 2014

Bild

Håller med, här lät det väldigt bra med en botten med pondus och kraft.....trots rörsteg :wink: . Gurkan hade justerat in systemet med bravur :)

Till mest prisvärda högtalare utnämner jag Focals Aria för ca 30.000. Löjligt bra för den summan.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:09

Lasses HiFi bjussade på musik från Onda högtalare. Någon annan får avgöra om de är snygga eller inte...

Bild

Hela riggen gick på en miljon + lite Jormakablage för ett par hundratusen till. Lite senare skulle vi (jag o min polare) erfara att man kan få bra ljud för en betydligt beskedligare slant...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-08 23:11

Här lät det inte kul :cry:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Inläggav Doofus » 2014-02-08 23:17

Tack för lite bilder ! Jag vill bara ha mer f-femmar som en tok..

Focal var best in show ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:27

Vi lämnade Sheraton och bänkade oss för att lyssna på Jorma från Gradient. Det var inget bra drag, han snackade högtalarprinciper och drog formler som rena IÖ, dvs han sköt långt över våra huvuden. När föredraget var slut pratade han mer allmänt om sina högtalare (och andras) då blev det plötsligt mycket roligare. Med få undantag ansåg han att de flesta högtalare kräver stora insatser i form av rumsanpassning för att fungera, något som han inte tyckte att musikälskare ska behöva hålla på med. Det är något för hifihobbynördar. Vi fick höra fler spännande saker om Gradient när vi talade enskilt med honom i Gradientrummet (som delades med The Dream bl a). Visste ni att basdelen i Gradient Revolution är en spin-off från subwoofern till ESL 63 och är likadant bestyckad, ställd på högkant.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:36

Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre :-)

Bild

Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:42

The Dream i svart på fullt ös, inget eco-läge här inte. Tillsammans med Gradient lät den övertygande. Vore skoj med en duell mellan drömmen och larsorna.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-02-08 23:44

hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre :-)

Bild

Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.


Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:49

I det minsta rummet, det som användes för Mini Stig förra året, härbergerades mässans största högtalare. Airedale från Wharfedale. Den kom inte till sin rätt i det utrymmet, den vill jag höra "på riktigt" vid tillfälle.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:52

Nattlorden skrev:Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.


Den lät väldigt mycket som Revolution, behöver spendera en del tid med dem för att utröna eventuella skillnader. Jag har lyssnat rätt mycket på Revolution genom åren.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-08 23:59

I det här rummet spelades det på Focal av mer sansad sort och det lät inte oävet, bättre i år än förra året som jag minns det.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 00:05

Schweiziska Piega, nytt märke för mig, stod för bästa ljud i L&L huset. Har ingen aning om vad anläggningen betingar i pris, men kostar den under 400.000 är den den mest prisvärda på hela mässan. Fast det gör den nog inte.

Bild

Vi lämnade den delen av mässan och återvände till Sheraton för att avsluta hos Focal och The Lars.

THE END (nästan)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 00:07

Som sagt, vad gäller högtalare var Focal Aria mässans mest prisvärda...och mässans vackraste CD-kombo i form av DCS Puccini
Senast redigerad av Panelguy 2014-02-09 00:09, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
ryst
 
Inlägg: 849
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Typ Stockholm

Inläggav ryst » 2014-02-09 00:09

Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 00:11

hifikg skrev:Schweiziska Piega, nytt märke för mig, stod för bästa ljud i L&L huset. Har ingen aning om vad anläggningen betingar i pris, men kostar den under 400.000 är den den mest prisvärda på hela mässan. Fast det gör den nog inte

För den summan får du Soulutionslutstegen :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 00:13

ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".

Hög imponatorfaktor trots att de liksom Piega satte igång de stora rummen rejält vid lägre frekvenser.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 00:33

ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".


MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 00:39

hifikg skrev:
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".


MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.

Du blev lurad på MBL 101 drivna med deras stora monoblock och Trinity-elektronik, imponerande ljud.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 00:43

Panelguy skrev:
hifikg skrev:
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".


MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.

Du blev lurad på MBL 101 drivna med deras stora monoblock och Trinity-elektronik, imponerande ljud.


Muttrar... var var de någonstans? Hur kunde jag missa? Tyckte jag var överallt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 01:15

hifikg skrev:
Panelguy skrev:
hifikg skrev:
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".


MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.

Du blev lurad på MBL 101 drivna med deras stora monoblock och Trinity-elektronik, imponerande ljud.


Muttrar... var var de någonstans? Hur kunde jag missa? Tyckte jag var överallt.

Stort rum precis bredvid "Focal av mer sansad sort". Glömde säga att de också spelade masterband och vinyl.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2014-02-09 02:33

hifikg skrev:
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".


MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.


Varsågod. Bästa ljudet på mässan, tycker jag.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2014-02-09 04:07

tur att smaken är olika, tyckte personligen att The Lars rummet lät opersonligt och en gnutta tråkigt, medans Lazzes rum var orgasmiskt och då i synnerhet med min organ treasurs/Mattias Wagner(opus3) och där vart vi sittandes sida vid sida tills vi var tillsagda att kl var 18.30, som avslutning så sa han att han hade skivan, och den skulle plastas av till i morgon då det var som klippt och skuret för den anläggningen!
Så till i morgon skall jag lägga in den skivan på en sticka, för tydligen var det ovanligt med CD spelare som medium :evil: och vinylsamlingen bär jag gärna inte med mig utanför hemmets lugna vrår.

Men jag bara måste dit i morgon med, jag måste höra mer hos Lazzes!!
Tänkte börja på Sheraton, sen en lunch på Pong innan promenaden till L&L jag missade helt idag, vore det inte lite kul att samla ihop några personer för att gå ihop för att för höra samma stycken för att få till en adekvat diskussions basis, jag har massa udda hifi demoskivor jag tänkte rycka loss lite enskilda favoriter och lägga på en sticka, vore kul om någon annan kunde göra något liknande med körmusik och hårdrock och yello typ,
och kommer vi i samlad tropp har jag svårt att tro att våra fonogram inte spelas!
Skulle tänka mig en en snabbfika under dagen för att byta Nics med varandra för att i framtiden för en klarare bild av våra samtalspartners här ifrån.

Tycker någon att det är ett vettigt förslag så gissar jag att de som är mest morgonpigg sätter start tid och mötesplats.

Bra eller dålig ide får ni avgöra, men personligen skulle jag gärna höra era sammanfattningar.
Men det är min önskan som långt från fulllärd!

Och ett speciellt tack till mickromodular för den långa intressanta samtalet! [/list]

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2014-02-09 04:18

jag skulle även kunna släpa med mig ett par cocconut kablar om någon trevlig utställare skulle låta oss testa de, tror faktiskt att Lazzes skulle låta uss testa dem där, och vore vi säg 10 mani rummet samtidigt kunde vi kanske en gång för alla reda ut frågan kring detta!
Mest som en kul grej men även för att få en enigare hållning till frågan...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 09:36

KarlXII skrev:
hifikg skrev:
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".


MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.


Varsågod. Bästa ljudet på mässan, tycker jag.

Bild


Åååååh... om jag inte var bortlovad på aktiviteter idag skulle jag ha åkt upp en sväng till, det där rummet kan rubba hela rangordningen det är jag ganska säker på bara genom att se din bild. Förstår vilket rum det var, det var väl det som The Lars och den där envägaren nyttjade förra gången. Dörren måste ha varit stängd eller nåt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jara
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2006-07-23
Ort: Vallentuna

Inläggav Jara » 2014-02-09 09:37

hifikg skrev:I det här rummet spelades det på Focal av mer sansad sort och det lät inte oävet, bättre i år än förra året som jag minns det.

Bild


Här inne led jag och farsan. Inte av oljud, utan av när Focals franske representant skulle förklara de nya membranens material och dess kvaliteter. Det gick inte bra språkmässigt från hans sida och han förstod inte frågor på svengelska heller. Vi satt kvar ett tag av artighets skull, men gick när vi blivit helt svettiga av ångest.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster