High End 2014

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 09:42

HiLo skrev:tur att smaken är olika, tyckte personligen att The Lars rummet lät opersonligt och en gnutta tråkigt, medans Lazzes rum var orgasmiskt och då i synnerhet med min organ treasurs/Mattias Wagner(opus3) och där vart vi sittandes sida vid sida tills vi var tillsagda att kl var 18.30, som avslutning så sa han att han hade skivan, och den skulle plastas av till i morgon då det var som klippt och skuret för den anläggningen! ...


Jo, den musik som spelas påverkar givetvis intrycket en hel del. På de flesta ställen lirades, för mig, obekant musik och det var ingen som egentligen bjöd in till allmänhetens fria åkning, så min medhavda CD stannade i fickan det mesta av tiden, men vid återbesöket hos The Lars/Big Focal kom den fram och det gjorde oss inte mindre positiva till den anläggningen. Jag fick bl a njuta av Weight of Death över det systemet och tror att de lurade ut lite till ur det stycket jämfört med vad jag förmår här hemma. Det kan ha varit placebo också. Det var nog placebo. Ren inbillning. Hur skulle det kunna vara något annat?
Sitter nöjd :)

ClassicDesign
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2013-12-05
Ort: Karlshamn

Inläggav ClassicDesign » 2014-02-09 10:17

HiLo skrev:tur att smaken är olika, tyckte personligen att The Lars rummet lät opersonligt och en gnutta tråkigt, medans Lazzes rum var orgasmiskt och då i synnerhet med min organ treasurs/Mattias Wagner(opus3) och där vart vi sittandes sida vid sida tills vi var tillsagda att kl var 18.30, som avslutning så sa han att han hade skivan, och den skulle plastas av till i morgon då det var som klippt och skuret för den anläggningen!
Så till i morgon skall jag lägga in den skivan på en sticka, för tydligen var det ovanligt med CD spelare som medium :evil: och vinylsamlingen bär jag gärna inte med mig utanför hemmets lugna vrår.

Men jag bara måste dit i morgon med, jag måste höra mer hos Lazzes!!
Tänkte börja på Sheraton, sen en lunch på Pong innan promenaden till L&L jag missade helt idag, vore det inte lite kul att samla ihop några personer för att gå ihop för att för höra samma stycken för att få till en adekvat diskussions basis, jag har massa udda hifi demoskivor jag tänkte rycka loss lite enskilda favoriter och lägga på en sticka, vore kul om någon annan kunde göra något liknande med körmusik och hårdrock och yello typ,
och kommer vi i samlad tropp har jag svårt att tro att våra fonogram inte spelas!
Skulle tänka mig en en snabbfika under dagen för att byta Nics med varandra för att i framtiden för en klarare bild av våra samtalspartners här ifrån.

Tycker någon att det är ett vettigt förslag så gissar jag att de som är mest morgonpigg sätter start tid och mötesplats.

Bra eller dålig ide får ni avgöra, men personligen skulle jag gärna höra era sammanfattningar.
Men det är min önskan som långt från fulllärd!

Och ett speciellt tack till mickromodular för den långa intressanta samtalet! [/list]


Kom gärna till Bohemen med en Yello.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-09 12:02

Tittade in två gånger i rummet där Magico demades. Det var en märklig upplevelse, en stor hyllad högtalare med dubbla basar och så fanns det ingen bas alls i återgivningen! Det var nästan som att man bara körde på mellanregister och diskant. Jag misstänker definitivt något allvarligt fel med riggen. Dessutom missade Magicos representant flyget så han kom inte till föredraget han skulle hålla, och han skulle säkert fått till ljudet i demorummet också. Total katastrof skulle jag säga om deras helg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bjlarsson
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2009-10-11

Genelec?

Inläggav bjlarsson » 2014-02-09 12:10

Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Men varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. Så också denna gång. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Genelec?

Inläggav KarlXII » 2014-02-09 12:12

bjlarsson skrev:Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?


Jag tyckte de lät uselt. Tunt och blodfattigt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Genelec?

Inläggav hifikg » 2014-02-09 12:17

bjlarsson skrev:Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Men varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. Så också denna gång. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?


Det e ju ändå en "highend" mässa så då ska det bästa fram. Jag tyckte de stora Genelec, med rumsanpassning och allt, lät lovande. Skulle säkert fungera bra i ett vanligt rum. Tänkte infoga en bild här, men den stannade tydligen i mitt huvud *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Genelec?

Inläggav paa » 2014-02-09 13:10

bjlarsson skrev:Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Men varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. Så också denna gång. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?


Alla de mindre tvåvägarna låter väldigt lika, det är mest ljudtryckskapaciteten som skiljer. Trevägaren, dvs den största som dom hade med på mässan låter helt annorlunda, mycket fylligare och även renare i diskanten. Det är den enda som jag tycker låter ok av dessa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2014-02-09 13:13

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre :-)

Bild

Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.


Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.


Tänkte bara klargöra att det är fråga om en njurstrålare och att ljudet som leds ut åt sidorna är dämpat och fördröjt genom en akustisk lösning som kan liknas vid en elektrisk RC-länk. Det ljudet är inte nyttoljud i egentlig mening utan finns där för att ta ner nivån på det ljud som vid låga frekvenser strålas ut av konens framsida, viker runt baffeln och går bakåt.

Det blir som en aktiv absorbent skulle man kunna säga, som tar ner ljudet bakåt runt -20dB till -30dB eller så och ljudet 90gr åt sidan till runt -6dB.

På så vis matchas spridningen mellan den riktade diskanten i sitt lätta hornladdning och den dipola basdelen. Nyttan med denna lösning är dels linjärare energirespons än vanliga lådhögtalare samt större del direktljud vs. rumsljud på lyssningsplats. Typsikt upplever man att man inte behöver brottas lika mycket med rummet för att få bra resultat.


/Peter

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav LeifB » 2014-02-09 13:23

Piotr skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre :-)

Bild

Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.


Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.


Tänkte bara klargöra att det är fråga om en njurstrålare och att ljudet som leds ut åt sidorna är dämpat och fördröjt genom en akustisk lösning som kan liknas vid en elektrisk RC-länk. Det ljudet är inte nyttoljud i egentlig mening utan finns där för att ta ner nivån på det ljud som vid låga frekvenser strålas ut av konens framsida, viker runt baffeln och går bakåt.

Det blir som en aktiv absorbent skulle man kunna säga, som tar ner ljudet bakåt runt -20dB till -30dB eller så och ljudet 90gr åt sidan till runt -6dB.

På så vis matchas spridningen mellan den riktade diskanten i sitt lätta hornladdning och den dipola basdelen. Nyttan med denna lösning är dels linjärare energirespons än vanliga lådhögtalare samt större del direktljud vs. rumsljud på lyssningsplats. Typsikt upplever man att man inte behöver brottas lika mycket med rummet för att få bra resultat.


/Peter


Mycket intressant lösning på mellanregistret. Måste väl vara en lösning som är något mellanting mellan Linkwitz och en sluten låda.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2014-02-09 13:42

LeifB skrev:
Piotr skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre :-)

Bild

Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.


Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.


Tänkte bara klargöra att det är fråga om en njurstrålare och att ljudet som leds ut åt sidorna är dämpat och fördröjt genom en akustisk lösning som kan liknas vid en elektrisk RC-länk. Det ljudet är inte nyttoljud i egentlig mening utan finns där för att ta ner nivån på det ljud som vid låga frekvenser strålas ut av konens framsida, viker runt baffeln och går bakåt.

Det blir som en aktiv absorbent skulle man kunna säga, som tar ner ljudet bakåt runt -20dB till -30dB eller så och ljudet 90gr åt sidan till runt -6dB.

På så vis matchas spridningen mellan den riktade diskanten i sitt lätta hornladdning och den dipola basdelen. Nyttan med denna lösning är dels linjärare energirespons än vanliga lådhögtalare samt större del direktljud vs. rumsljud på lyssningsplats. Typsikt upplever man att man inte behöver brottas lika mycket med rummet för att få bra resultat.


/Peter


Mycket intressant lösning på mellanregistret. Måste väl vara en lösning som är något mellanting mellan Linkwitz och en sluten låda.


Ja precis. En njure/cardioid är ett mellanting mellan dipol, och omni.
Du kan även uppnå en cardioid respons genom att sätta en dipol på en sluten låda. Om båda delarna korrigeras för samma frekvensrespons på ett visst avstånd så får du en cardioid.

Motsvarigheter hittas i mikrofonvärlden där du kan finna respons som är allt från omni till dipol (åtta eller figure 8 brukar det kallas) och gränslöst med varianter därimellan. Man kan alltså "steglöst" röra sig mellan de två ytterligheterna omni och dipol.

I dagligt tal är omni/rundstrålare/kula, njure/cardioid och dipol/åtta vanligast men sen finns det som kallas "bred njure" eller "subcardioid" som ett mellanting mellan omni och njure. Vidare supernjure eller hypernjure som mellansteg från njure till dipol.


/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-09 14:19

Det går att hitta flera trådar om cardioid-högtalare här på faktiskt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 14:30

paa skrev:Tittade in två gånger i rummet där Magico demades. Det var en märklig upplevelse, en stor hyllad högtalare med dubbla basar och så fanns det ingen bas alls i återgivningen! Det var nästan som att man bara körde på mellanregister och diskant. Jag misstänker definitivt något allvarligt fel med riggen. Dessutom missade Magicos representant flyget så han kom inte till föredraget han skulle hålla, och han skulle säkert fått till ljudet i demorummet också. Total katastrof skulle jag säga om deras helg.

Jag tycker Magico lät betydligt bättre när Audionord var med på Sweetspot, är dock osäker på om det var samma modell.
Håller med om att det inte lät bra den här gången men alla ger inte ens ljudet en chans. När jag lyssnade där kom två herrar och ställde sig en bra bit utanför höger högtalare, efter ca 30 sekunder konstaterade man; "det är ett färgat ljud, väldigt färgat"....seriös utvärdering?! :lol:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2014-02-09 15:06

tyvärr så låter mitt mående mig inte att dyka upp idag, är helt slut idag.
så jag får nöja mig med att lyssna på orgelmusik hemma, vilket inte går av för hackor ändå..
(men förbaskat tråkigt att psyket skall vara så fragilt att 2 dagars nöje är mig övermäktigt)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2014-02-09 15:25

hifikg skrev:Bild


Bidrar bidé-estetiken till waf-faktorn tro?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gornir
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-08-28

Inläggav gornir » 2014-02-09 16:42

Är det bara jag som tycker att årets mässa var ganska kass! :(

Jag brukar botanisera bland godsakerna både lördag och söndag, men kände att det räckte med lördagen då det inte fanns så väldigt mycket intressant att lyssna och titta på.

/Göran

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2014-02-09 17:57

gornir skrev:Är det bara jag som tycker att årets mässa var ganska kass! :(

Jag brukar botanisera bland godsakerna både lördag och söndag, men kände att det räckte med lördagen då det inte fanns så väldigt mycket intressant att lyssna och titta på.

/Göran
Det kändes som extremt få utställare i år och väldigt få besökare också. Vilket jag tycker är tråkigt, undrar om det blir någon mässa nästa år och isf. hur många utställare och besökare kommer isf. tillbaka? Än en mindre mässa tror jag skulle vara spiken i kistan.

På L&L var det svårt att hitta rummen, de störde varandra, vilket gjorde att de stängde dörren och då förstod man inte att där fanns något rum. De mer synliga delarna var tråkiga konsumentprodukter som ljudlimpor, klockradios etc.

Någon sa att det hade varit mer spännande med en heldag i Audio Concepts butik och jag är beredd att hålla med, där hade man kunnat klämma på fler produkter än på mässan.


Nu till vad som var positivt:
Jag har aldrig hört MBL låta så bra! Tidigare har jag bara hört de spela typisk mässmusik, jazz och klassiskt på låg volym. Har aldrig hört dem låta illa tvärtom, men inte riktigt blivit imponerad heller. Men Robert frågade mig vad jag ville höra och jag svarade "något elektroniskt". Robert satt på Gotye - Don't Worry, We'll Be Watching You och drog på rejält, lät förbaskat bra, sedan spelade han Lulu Rouge - Thinking Of You, ännu lite starkare och det lät ännu bättre, så avslutade han med Rammstien på konsertnivå och det lät helt distfritt. Så nu är jag såld, hade jag råd hade jag köpt ett par MBL Radialstrahler 101 på direkten!

Det enda andra ljud som imponerade var Amphions studiomonitorer, de spelade i ett helt kalt rum på helt fel höjd med ett stort konferansbord som tog upp hela rummet och de lät ändå riktigt bra.

Jag tyckte också det var kul med så många bolag i år som demade akustikplattor etc.

Roligast varje år är ändå middagen efter och träffa alla andra hifinördar. :) Gjorde några nya bekantskaper i år när vi drog vidare och som jag hade väldigt intressanta diskussioner med, tills vi blev utslängda för stället stängde. Hoppas vi nästa år kan samlas på något ställe där vi alla kan sitta samlade redan från middagen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2014-02-09 18:17

dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Senast redigerad av Zeeall 2014-02-09 18:23, redigerad totalt 1 gång.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 18:22

Jag upplevde också mässan som mindre. Men så missade jag ju MBL och vem vet vad mer!? Klantigt värre, för tiden räckte bra i år. Den stora Drottningholmssalen i Sheraton var väldigt lite använd. Det stod några skrämda försäljare i varje hörn, en med hörlurar, en med ett jätteparaply och en med absorbenter/diffusorer. Det kändes öde i den stora salen. Däremot tyckte jag det var mer folk än vanligt, åtminstone stundtals. Men det kanske berodde på att inte lika stora utrymmen tagits i anspråk i år?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 18:59

Jämfört med den helt avfolkade Sweetspot nu senast tycker jag det var rätt mycket folk under lördagen. Håller med om att det var bökigt att hitta rummen på L&L.
Vad gäller musiken tycker jag den var väldigt varierande, hörde inte mycket mässmusik a la Krall eller Infected.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hassel
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-13
Ort: Värmdö

Inläggav hassel » 2014-02-09 19:17

Lite tråkig musik, och rätt låga volymer tycker jag nog.

Lorde spelades i rätt många rum, på gott och ont.
Hörde även denna hos audionord tror jag. Märklig text om inte annat.
P100/DAC100 -> PR100 -> AM100 x 2 -> GURU 28

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 19:29

hassel skrev:Lite tråkig musik, och rätt låga volymer tycker jag nog.

Volymen var allt annat än låg när jag var inne i Piega/Soulutions och MBLs rum.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hassel
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-13
Ort: Värmdö

Inläggav hassel » 2014-02-09 20:01

Panelguy skrev:
hassel skrev:Lite tråkig musik, och rätt låga volymer tycker jag nog.

Volymen var allt annat än låg när jag var inne i Piega/Soulutions och MBLs rum.


Helt sant iofs : >
P100/DAC100 -> PR100 -> AM100 x 2 -> GURU 28

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2014-02-09 20:20

Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat


:D

@darkg: "bidéestetik" :D


För övrigt var de där Wharfedale-skåpen riktigt coola! Klar Tannoy-feeling :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2014-02-09 20:21

Panelguy skrev:Jämfört med den helt avfolkade Sweetspot nu senast tycker jag det var rätt mycket folk under lördagen. Håller med om att det var bökigt att hitta rummen på L&L.
Vad gäller musiken tycker jag den var väldigt varierande, hörde inte mycket mässmusik a la Krall eller Infected.



Jag uppfattade variationen av musiken såhär: 80% mässjazz, 10% blues, 5% rock, 5% annat (elektroniskt, världsmusik etc).
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Inläggav distad » 2014-02-09 21:04

Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat

:lol: Det var en sådan mässa *igen*, tur att jag hade för mycket att göra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2014-02-09 21:10

Zeeall skrev:
Panelguy skrev:Jämfört med den helt avfolkade Sweetspot nu senast tycker jag det var rätt mycket folk under lördagen. Håller med om att det var bökigt att hitta rummen på L&L.
Vad gäller musiken tycker jag den var väldigt varierande, hörde inte mycket mässmusik a la Krall eller Infected.



Jag uppfattade variationen av musiken såhär: 80% mässjazz, 10% blues, 5% rock, 5% annat (elektroniskt, världsmusik etc).


Var hörde du mässjazz? Jag hörde ingen. Lirade själv lite jazz när jag fick chansen, men det stycket har aldrig tidigare hörts på en mässa. Dessutom fick jag spela en bit av Lady Be Good, och då var inte du närvarande. Marten lirade jazz, men det var egenproducerad sådan, inte riktigt vad jag vill kalla mässjazz. Och förutom Good Morning Little Schoolgirl med Muddy Waters hörde jag inte mycket blues heller. Tyvärr. Kan jag verkligen ha missat SÅ många rum!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2014-02-09 21:25

Jag hörde Tonbruket och "Temptation" med Krall, är det mässjazz?
Med tanke på att 90% av mässbesökarna är över 50 är nog intresset för norsk black metal väldigt litet :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2014-02-09 23:08

Panelguy skrev:Jag hörde Tonbruket och "Temptation" med Krall, är det mässjazz?
Med tanke på att 90% av mässbesökarna är över 50 är nog intresset för norsk black metal väldigt litet :D


+1

Lite så var det när jag en yngling på dryga 40 ville höra medtagen orgelmusik, men det hade utställarna samma lösning på hos 90% av rummen "sorry vi har ingen CD" wtf vinyl eller spottan enbart på en HiEnd mässa, vad är det för stil??? BUUUU på dom!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2014-02-10 00:03

Panelguy skrev:Jag hörde Tonbruket och "Temptation" med Krall, är det mässjazz?
Med tanke på att 90% av mässbesökarna är över 50 är nog intresset för norsk black metal väldigt litet :D


pja, jag kanske har en bred syn på vad mässjazz är...
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2014-02-10 00:06

Helt riktigt. Det finns musik av svårdefinierad typ med saxofonliknande och kaotisk karaktär som bara existerar på mässor.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Large och 4 gäster