Transmission Audio M1i

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rimbaud65

Transmission Audio M1i

Inläggav rimbaud65 » 2014-01-08 16:35

Är det några som har erfarenhet av dessa högtalare? Är intresserad av dem men som det ser ut finns de bara i Luleå, så det blir i nuläget svårt att provlyssna.

Jag skulle också om möjligt få synpunkter på hur de står sig jämfört med Audiotronic CM3, d.v.s. en annan av Bo Bengtssons skapelser?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-01-08 16:51

En sökning gav detta (kanske av intresse):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44055

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2014-01-10 19:49

Jag har ägt ett par och kan väl säga att de är bland det mest välljudande jag hört ifrån så små lådor, rätt rum o uppställning så spelar med en riktigt stor o fin ljudbild, bra tjong i basen med för att vara så små.

De är dock begränsade spl mässigt av naturliga skäl men det vet du nog redan.

Användarvisningsbild
rimbaud65

Inläggav rimbaud65 » 2014-01-10 20:56

robert293 skrev:De är dock begränsade spl mässigt av naturliga skäl men det vet du nog redan.

Nej, det vet jag inte. Begränsade spelmässigt, hur då? Menar du att basen trots allt är för dålig så att de därför inte passar till viss typ av musik? Faktiskt har jag blivit lite mindre sugen på dessa högtalare men jag kan ändra mig. Huvudsaken med ett eventuellt köp av dessa var förutsatt att de verkligen innebär ett lyft jämfört med Audiotronic CM3, som jag redan har och haft sedan länge. Ju mer jag läst och funderat så har jag börjat tro att de inte skulle vara ett så avgörande lyft, och att det inte skulle vara värt det prismässigt - 26 900 kr, plus stativen vilka väl också kostar en slant.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-10 21:05

Spl = sound Pressure Level.

Små högtalare kan inte spela speciellt starkt. Vill man spela starkare så måste man ha större högtalare. Men inom sina ljudtrycksbegränsningar så finns det små högtalare som fungerar bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-01-11 11:45

Jag tycker att det är en väldigt trevlig högtalare. Har inte lyssnat jättemycket
på den och jag skulle inte köpa den för det priset, men om jag fick den
gratis hade jag nog hittat användning för den ganska enkelt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2014-01-16 20:16

rimbaud65 skrev:
robert293 skrev:De är dock begränsade spl mässigt av naturliga skäl men det vet du nog redan.

Nej, det vet jag inte. Begränsade spelmässigt, hur då? Menar du att basen trots allt är för dålig så att de därför inte passar till viss typ av musik? Faktiskt har jag blivit lite mindre sugen på dessa högtalare men jag kan ändra mig. Huvudsaken med ett eventuellt köp av dessa var förutsatt att de verkligen innebär ett lyft jämfört med Audiotronic CM3, som jag redan har och haft sedan länge. Ju mer jag läst och funderat så har jag börjat tro att de inte skulle vara ett så avgörande lyft, och att det inte skulle vara värt det prismässigt - 26 900 kr, plus stativen vilka väl också kostar en slant.

Ja de kan ju inte spela alls lika högt som dina nuvarande tex....men de spelar EXTREMT! bra för sin storlek om man får till en bra uppställning, ljudkvalite i värdsklass.

Återgå till Generellt om hifi