Blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Blindtester

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 12:26

Vanliga blindtester fungerar inte för att man blir utmattad efter 2-3 byten. Det finns andra anledningar också. Det bästa testet är när man inte vet om att något har ändrats. Har det hänt någon annan?

Här är några av mina upplevelser under 10 år:

Strömkablar

Jag bad någon byta strömkabel i garderoben (hon fick välja mellan 8 kablar) medan jag var utomhus. Det lät som ingen strömkabel jag hört. Det lät som en viss kabel men extra kantigt som att kabeln inte var tillräckligt djupt inkopplad och det läckte in RFI genom gapet. Jag öppnade garderoben och jag hade rätt på både kabel och gapet.

Tweaks

Jag lyssnade på musik en kväll. För första gången på länge lät som något var fel med ljudet, jag kunde inte komma på vad. Jag trodde mina öron var skadade. Efter 2 timmar böjde jag mig ner under bordet, på datorchassit brukade det vara 4 VibraDome, men nu fanns det bara 2.
Sedan kollade jag DAC:en bakom min datorskärm. Megalodon Hanger vidrörde bordet (den låter bäst i luften).

När jag var utomhus hade min dotter tagit VibraDome och rört DAC:en. Hon trodde de tillhörde hennes gosedjur som har samma färger.

Bild

FLAC vs WAV

Jag har lyssnat på WAV i ett år, samma låtar hela tiden.

Jag ville lyssna på andra låtar jag inte lyssnat på förut. I min 600 GB mapp har jag FLAC, WAV och mp3. Jag flyttade mappen till Foobar och minimerade fönstret. Musiken lät kantig och skadad, som att lyssna på en helt annan anläggning, jag kollade vilket format det var = FLAC.
Jag konverterade filen till WAV och det lät silkeslent, samma ljud som min standard.

Foobar buffer

För flera år sedan lyssnade jag på FLAC. Jag brukade använda 30000 ms buffer i Foobar. Efter ett par år installerade jag om Windows. Det lät kantigt och jag fick huvudvärk. Jag hade helt glömt bort att ändra buffer från 1000 ms till 30000 ms.

Foobar ABX test

Jag tyckte WAV lät mjukare än FLAC. Jag öppnade Foobars ABX test. Plötsligt hörde jag inga skillnader alls, det lät samma varje gång. Jag förstod inte varför. Sedan kollade jag i mappen som Foobar skapade när den gjorde ABX testet. Jag såg att FLAC konverterades till WAV innan testet börjades. Så jag jämförde WAV mot WAV.

Kall anläggning

Jag var utomhus och kom hem. När jag lyssnade på min anläggning lät det öppet, kantigt, brusigt och mikrodetaljerna var borta. Det lät som det hade varit ett strömavbrott. Jag frågade min pappa vad som hade hänt, han sa att han hade kopplat av strömmen i några minuter under dagen.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-14 12:31

:lol:
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 12:47

Uppsampling test med Cary 303/300 CD spelare (år 2006)

6 olika valmöjligheter: 44.1, 96, 192, 384, 512, 768 kHz
Jag tryckte dussintals gånger på uppsamplingsknappen så man kunde inte veta vad den stannade på.

Ju längre jag lyssnade desto större chans till rätt svar. När jag lyssnade bara några sekunder var det svårare att bestämma sig, speciellt när vissa låtar lät mjukare än andra. Med vissa byten lyssnade jag i 2 timmar innan jag bytte uppsampling, då hade jag alltid rätt.

1) 768 kHz. Mitt svar = 768 kHz Rätt

2) 96 kHz. Mitt svar = 96 kHz Rätt

3) 44.1 kHz. Mitt svar = 512 kHz

4) 384 kHz. Mitt svar = Kunde inte bestämma

5) 512 kHz. Mitt svar = 512 kHz Rätt

6) 512 kHz. Mitt svar = 512 kHz Rätt

*2 dagars vila*

1) 192 kHz. Mitt svar = 192 kHz Rätt

2) 44.1 kHz. Mitt svar = 44.1 kHz Rätt

3) 96 kHz. Mitt svar = 96 kHz Rätt

4) 768 kHz. Mitt svar = Kunde inte bestämma

*2 dagars vila*

1) 512 kHz. Mitt svar = 384 kHz

2) 768 kHz. Mitt svar = 768 kHz Rätt

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-01-14 12:56

For att svara pa din fraga: Nej.

Jag haller mig till vetenskap och förstår statistisk analys tillrackligt bra for att kunna gora skillnad pa inbillning och verklighet. Om jag vill forvilla mig i fantasins varld sa laser jag nat av Terry Pratchett. Musiklyssning njuter jag av, inte letar efter troll och häxor.
__
/ony

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Blindtester

Inläggav IngOehman » 2014-01-14 13:29

Patrick82 skrev:Vanliga blindtester fungerar inte för att man blir utmattad efter 2-3 byten. Det finns andra anledningar också. Det bästa testet är när man inte vet om att något har ändrats. Har det hänt någon annan?

Här är några av mina upplevelser under 10 år:

Strömkablar

Jag bad någon byta strömkabel i garderoben (hon fick välja mellan 8 kablar) medan jag var utomhus. Det lät som ingen strömkabel jag hört. Det lät som en viss kabel men extra kantigt som att kabeln inte var tillräckligt djupt inkopplad och det läckte in RFI genom gapet. Jag öppnade garderoben och jag hade rätt på både kabel och gapet.

Tweaks

Jag lyssnade på musik en kväll. För första gången på länge lät som något var fel med ljudet, jag kunde inte komma på vad. Jag trodde mina öron var skadade. Efter 2 timmar böjde jag mig ner under bordet, på datorchassit brukade det vara 4 VibraDome, men nu fanns det bara 2.
Sedan kollade jag DAC:en bakom min datorskärm. Megalodon Hanger vidrörde bordet (den låter bäst i luften).

När jag var utomhus hade min dotter tagit VibraDome och rört DAC:en. Hon trodde de tillhörde hennes gosedjur som har samma färger.

Bild

FLAC vs WAV

Jag har lyssnat på WAV i ett år, samma låtar hela tiden.

Jag ville lyssna på andra låtar jag inte lyssnat på förut. I min 600 GB mapp har jag FLAC, WAV och mp3. Jag flyttade mappen till Foobar och minimerade fönstret. Musiken lät kantig och skadad, som att lyssna på en helt annan anläggning, jag kollade vilket format det var = FLAC.
Jag konverterade filen till WAV och det lät silkeslent, samma ljud som min standard.

Foobar buffer

För flera år sedan lyssnade jag på FLAC. Jag brukade använda 30000 ms buffer i Foobar. Efter ett par år installerade jag om Windows. Det lät kantigt och jag fick huvudvärk. Jag hade helt glömt bort att ändra buffer från 1000 ms till 30000 ms.

Foobar ABX test

Jag tyckte WAV lät mjukare än FLAC. Jag öppnade Foobars ABX test. Plötsligt hörde jag inga skillnader alls, det lät samma varje gång. Jag förstod inte varför. Sedan kollade jag i mappen som Foobar skapade när den gjorde ABX testet. Jag såg att FLAC konverterades till WAV innan testet börjades. Så jag jämförde WAV mot WAV.

Kall anläggning

Jag var utomhus och kom hem. När jag lyssnade på min anläggning lät det öppet, kantigt, brusigt och mikrodetaljerna var borta. Det lät som det hade varit ett strömavbrott. Jag frågade min pappa vad som hade hänt, han sa att han hade kopplat av strömmen i några minuter under dagen.

Att under 10 års tid upplever några saker som man sorterar som om
man har "träffat rätt" säger verkligen ingenting. På tio år upplever man
ju tusentals saker och varje gång du upplevt något som du inte hittade
någon förklaring på (vilket lär vara många då du bara tagit upp de där
ytterst fåtalaiga rätträffarna) så tappar du bort det i statistiken - men
om du ser på det statistiskt så är dessa tillfällen lika viktiga!

Det du beskriver är som ett skolexempel på hur lätt det är bedras av
sin psykologi. Såsom du resonerar får man helt enkelt inte resonera.

Vill du få vetskap om de här sakerna så måste du göra riktiga blind-
studier där du ramat in förutsättningsdimensionerna, annars går det
inte att dra några slutsatser om respektive händelses otrolighet.

- - -

Att uppleva något - leta efter förklaring - och finna att det finns något
som kanske kan förklara det (godtycklig förändring) är inte att bevisa
något samband mellan den där förändringen och din upplevelse.

Det du kan göra med en sådan upplevelse är att formulera en hypotes.
Men du måste testa den också sen, för att lära dig något om verklig-
heten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-14 13:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-14 13:31

Jag och några vänner gorde ett intressant blindtest. Vi var fem pers. En person gjorde bytet fem gånger. Ingen lyckades höra någon skillnad på dom två Lars Winnerbeckskivorna.
Häpp!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-01-14 13:34

WhereNextColumbus skrev:Jag och några vänner gorde ett intressant blindtest. Vi var fem pers. En person gjorde bytet fem gånger. Ingen lyckades höra någon skillnad på dom två Lars Winnerbeckskivorna.

:P :lol: Men nasta gang: Prova att gora testet innan ni blir snorfulla. (Det ar den enda anledningen till att lyssna pa Winnerback jag kan tanka mig.)
__
/ony

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-14 13:38

Bra tips!
Häpp!

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 14:15

IngOehman skrev:Det du kan göra med en sådan upplevelse är att formulera en hypotes.
heten.

Vh, iö

Verkligheten är att allt ovan påverkar ljudet, jag hör samma skillnader varje gång, och jag hörde detta även när jag inte ens visste att det var ett blindtest.

När jag var nybörjare lät ljudanläggningen annorlunda väldigt ofta, jag visste inte varför. Nu vet jag varför och hur man undviker detta.

Om man stänger av och sätter på anläggningen i bara 1 sekund så måste anläggningen värmas upp i 5 veckor innan man får tillbaka samma ljud. Jag har skrivit upp alla förändringar av ljudet i detalj i mina loggböcker. De första dagarna blir det störst förändring av ljudet, sen stabiliseras det. Det är som vågor som blir mindre och mindre.

Luftfuktigheten gör en stor skillnad också. På vintern låter det kantigt och på sommaren mjukt. Det handlar inte om temperaturen, jag har gjort många tester om detta. Om man ska kunna njuta av musiken på vintern ska man ha en luftfuktare. Då får man samma ljud som på sommaren!
När jag var nybörjare fick jag problem varje gång vid november och maj. Exakt samma varje år.

Hörlurarna ska ha musik spelandes ur dem hela tiden. Om man pausar musiken i några timmar låter det kantigt med mindre bas. Samma om man lämnar dem med lägre volym än vanligt.

WAV låter både mjukare och klarare än FLAC. Mp3 låter både kantigt och suddigt.

Olika hårddiskar låter olika också. SSD låter näst bäst. Bäst är att ha musikfilerna på RAM.

Operativsystem låter olika. Windows låter ljust och kantigt. Ubuntu låter grått med högre upplösning. Puppy Linux låter både mjukt och transparent.

Olika partitioner på hårddisken låter olika också. NTFS låter kantigast, ext3 låter mjukare, FAT och ext2 låter mjukast.

Hur lång buffer man har påverkar ljudet också, men bara till FLAC. Till WAV gör det ingen skillnad.

När man vet hur allt påverkar ljudet kan man kompensera för detta och göra så att sin anläggning låter likadant varje dag. Det har jag gjort. När någon har gjort något med min anläggning märker jag det direkt. Vissa skillnader är små, och andra stora, som exemplen ovan.

Det är inte bara jag som hör hur dessa variabler påverkar ljudet, många audiofiler gör. Det är inte bra att lura folk att tro att det är inbillning. Man ska hjälpa folk få bättre ljud, inte det motsatta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 14:18

Du vet Patrick att både jag och Ingvar är elektronikkonstruktörer och då vet man att det inte finns tidskonstanter på fera veckor i en typisk audio-apparat.

Vidare är det ytterligt lätt att mäta om en hörlur förlorar eller ger mer bas etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-01-14 14:27

Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:Det du kan göra med en sådan upplevelse är att formulera en hypotes.
heten.

Vh, iö

Verkligheten är att allt ovan påverkar ljudet, jag hör samma skillnader varje gång, och jag hörde detta även när jag inte ens visste att det var ett blindtest.

När jag var nybörjare lät ljudanläggningen annorlunda väldigt ofta, jag visste inte varför. Nu vet jag varför och hur man undviker detta.

Om man stänger av och sätter på anläggningen i bara 1 sekund så måste anläggningen värmas upp i 5 veckor innan man får tillbaka samma ljud. Jag har skrivit upp alla förändringar av ljudet i detalj i mina loggböcker. De första dagarna blir det störst förändring av ljudet, sen stabiliseras det. Det är som vågor som blir mindre och mindre.

Luftfuktigheten gör en stor skillnad också. På vintern låter det kantigt och på sommaren mjukt. Det handlar inte om temperaturen, jag har gjort många tester om detta. Om man ska kunna njuta av musiken på vintern ska man ha en luftfuktare. Då får man samma ljud som på sommaren!
När jag var nybörjare fick jag problem varje gång vid november och maj. Exakt samma varje år.

Hörlurarna ska ha musik spelandes ur dem hela tiden. Om man pausar musiken i några timmar låter det kantigt med mindre bas. Samma om man lämnar dem med lägre volym än vanligt.

Olika hårddiskar låter olika också. SSD låter näst bäst. Bäst är att ha musikfilerna på RAM.

Operativsystem låter olika. Windows låter ljust och kantigt. Ubuntu låter grått med högre upplösning. Puppy Linux låter både mjukt och transparent.

Olika partitioner på hårddisken låter olika också. NTFS låter kantigast, ext3 låter mjukare, FAT och ext2 låter mjukast.

Hur lång buffer man har påverkar ljudet också, men bara till FLAC. Till WAV gör det ingen skillnad.

När man vet hur allt påverkar ljudet kan man kompensera för detta och göra så att sin anläggning låter likadant varje dag. Det har jag gjort. När någon har gjort något med min anläggning märker jag det direkt. Vissa skillnader är små, och andra stora, som exemplen ovan.

Det är inte bara jag som hör hur dessa variabler påverkar ljudet, många audiofiler gör. Det är inte bra att lura folk att tro att det är inbillning. Man ska hjälpa folk få bättre ljud, inte det motsatta.

Tramserier!
__
/ony

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-14 14:30

Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?

Ni svarar ju som om ni försöker rätta en rolig vits...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-14 14:59

Patrick82 skrev:.. även när jag inte ens visste att det var ett blindtest.

...

Jag dör :lol:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-14 15:23

Patrick82 skrev:
heten.

Vh, iö

Håller med om det mesta där, som luftfuktighet och varm/kall elektronik. Även kablar med mkt koppar kan behövas värmas upp. Datorer och hifi har jag dock inte utforskat närmare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-14 15:32

steveo1234 skrev:Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?

Vette fan... börjar mer och mer luta åt att killen faktiskt är komplett galen på riktigt. Den här typen av beteende kan inte vara sunt eller hälsosamt någonstans. Har man dessutom fru och barn att ta hand om... :roll:

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-01-14 15:45

rhenrics skrev:
steveo1234 skrev:Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?

Vette fan... börjar mer och mer luta åt att killen faktiskt är komplett galen på riktigt. Den här typen av beteende kan inte vara sunt eller hälsosamt någonstans. Har man dessutom fru och barn att ta hand om... :roll:

Skulle man inte kunna tweaka med fru och barn?? Huh?
™Skriver enbart trams™

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 16:02

Morello skrev:Du vet Patrick att både jag och Ingvar är elektronikkonstruktörer och då vet man att det inte finns tidskonstanter på fera veckor i en typisk audio-apparat.

Vidare är det ytterligt lätt att mäta om en hörlur förlorar eller ger mer bas etc.

Elektronikkonstruktörer ska man inte lyssna på, för de lyssnar inte heller. När man väl börjar lyssna på ljudanläggningen kan man gå ut ur nybörjarstadiet. Det är samma som att lära sig saker i skolan, man börjar på lågstadiet och lär sig mer och mer. Elektronikkonstruktörer har bara börjat lågstadiet, och slutat efter en månad. Det finns massor mer att lära sig om audio. Det slutar inte bara för att ett mätinstrument säger så.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 16:10

HAHAHAHAHA :mrgreen: , du skulle inte få ihop någonting fungerande över huvud taget förutom kablar, då dessa kan skruvas ihop av vilken djävla pajas som helst från begåvningsreserven.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-14 16:10

Patrick82 skrev:Elektronikkonstruktörer ska man inte lyssna på, för de lyssnar inte heller. När man väl börjar lyssna på ljudanläggningen kan man gå ut ur nybörjarstadiet. Det är samma som att lära sig saker i skolan, man börjar på lågstadiet och lär sig mer och mer. Elektronikkonstruktörer har bara börjat lågstadiet, och slutat efter en månad. Det finns massor mer att lära sig om audio. Det slutar inte bara för att ett mätinstrument säger så.

Du svarade inte på frågan om vilken av de två valbara raketerna du skulle välja. Du får inte välja en som redan är beprövad. Då har du ju facit i hand. Du ska välja antingen den som är konstruerad av ingenjörer eller den som är konstruerad av icke-ingenjörer. Vilken väljer du?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-14 16:12

beyond skrev:
rhenrics skrev:

Skulle man inte kunna tweaka med fru och barn?? Huh?

Det här handlar inte om tweaks, det handlar inte ens om hifi längre. Det handlar om ett tvångsmässigt beteende.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 16:12

IngOehman skrev:Det du beskriver är som ett skolexempel på hur lätt det är bedras av

Det finns två personer, den ena sitter i sitt hem i Sverige, den andra åker utomlands och ser världen. När han kommer tillbaka säger han att det finns en hög pyramid i ett annat land. Skeptikern tittar i sin kikare och säger: "Det finns ingen pyramid, du bara inbillar dig".

Vem ska man lita på? Den som gjort utforskningen eller den med ett mätinstrument?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-14 16:14

Patrick82 skrev:Det finns två personer, den ena sitter i sitt hem i Sverige, den andra åker utomlands och ser världen. När han kommer tillbaka säger han att det finns en hög pyramid i ett annat land. Skeptikern tittar i sin kikare och säger: "Det finns ingen pyramid, du bara inbillar dig".

Vem ska man lita på? Den som gjort utforskningen eller den med ett mätinstrument?

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-14 16:15

Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:Det du beskriver är som ett skolexempel på hur lätt det är bedras av

Det finns två personer, den ena sitter i sitt hem i Sverige, den andra åker utomlands och ser världen. När han kommer tillbaka säger han att det finns en hög pyramid i ett annat land. Skeptikern tittar i sin kikare och säger: "Det finns ingen pyramid, du bara inbillar dig".

Man ska förstås lita på dåren som sitter hemma i kallingar och lyssnar på ljudsnuttar hela dagarna och lever på bidrag.
Senast redigerad av rhenrics 2014-01-14 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 16:15

Morello skrev:HAHAHAHAHA :mrgreen: , du skulle inte få ihop någonting fungerande över huvud taget förutom kablar, då dessa kan skruvas ihop av vilken djävla pajas som helst från begåvningsreserven.

Bara för att något är fungerande betyder det inte att det låter bra. Det där är nybörjartänkande. Om man vill bli bra på audio ska man börja med kablar, sen gå över till tweaks.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-01-14 16:15

rhenrics skrev:
Patrick82 skrev:Elektronikkonstruktörer ska man inte lyssna på, för de lyssnar inte heller. När man väl börjar lyssna på ljudanläggningen kan man gå ut ur nybörjarstadiet. Det är samma som att lära sig saker i skolan, man börjar på lågstadiet och lär sig mer och mer. Elektronikkonstruktörer har bara börjat lågstadiet, och slutat efter en månad. Det finns massor mer att lära sig om audio. Det slutar inte bara för att ett mätinstrument säger så.

Du svarade inte på frågan om vilken av de två valbara raketerna du skulle välja. Du får inte välja en som redan är beprövad. Då har du ju facit i hand. Du ska välja antingen den som är konstruerad av ingenjörer eller den som är konstruerad av icke-ingenjörer. Vilken väljer du?

Man väljer den som låter bäst!
™Skriver enbart trams™

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 16:20

Patrick82 skrev:
Morello skrev:HAHAHAHAHA :mrgreen: , du skulle inte få ihop någonting fungerande över huvud taget förutom kablar, då dessa kan skruvas ihop av vilken djävla pajas som helst från begåvningsreserven.

Bara för att något är fungerande betyder det inte att det låter bra. Det där är nybörjartänkande. Om man vill bli bra på audio ska man börja med kablar, sen gå över till tweaks.

:mrgreen: Tur att det finns kunnigt folk som kan förse dig med apparater som du kan leka med (tweaka)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 16:38

rhenrics skrev:Du svarade inte på frågan om vilken av de två valbara raketerna du skulle välja. Du får inte välja en som redan är beprövad. Då har du ju facit i hand. Du ska välja antingen den som är konstruerad av ingenjörer eller den som är konstruerad av icke-ingenjörer. Vilken väljer du?

Om man vill ha en trevlig resa kommer ingen välja den konstruerad av ingenjörer. När man tänker på ingenjörer tänker man "arg och bitter", så kände jag inte innan Morello började skriva i mina trådar. Det var planerat att jag skulle bli astronaut och börja skolan en vecka sedan, men Morello fick mig att ändra mig. Det är bara audio kablar och tweaks som gäller nu.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 16:44

Ge dig nu! Blanda inte in mig i din misslyckade skolgång!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-14 16:47

trevlig rymdresa = kremerad på startplattan , eller "well done" som en kock skulle ha sagt :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 16:55

Morello skrev:Ge dig nu! Blanda inte in mig i din misslyckade skolgång!

Det skulle varit misslyckat om jag hade börjat skolan och blivit ingenjör som har ett dåligt rykte. Det är bättre att sprida glädje till folk genom att bygga strömkablar så att folk inte blir arga och bittra. Jag har kommit fram till att de som är glada har fina kablar och tweaks, och de som är bittra har inga.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi