Moderator: Redaktörer
ekkove skrev:Om jag mäter rätt så kommer det 52Hz, 0.8V ut från försteget med volymratten helt nerdragen.
Kan försteget ha gått av smällen?
Ove
IngOehman skrev:ekkove skrev:Om jag mäter rätt så kommer det 52Hz, 0.8V ut från försteget med volymratten helt nerdragen.
Kan försteget ha gått av smällen?
Ove
Att försteget gått sönder av något sådant där låter osannolikt, men
det du mäter är å andra sidan skumt. Hur mäter du egentligen?
Om det är brum av något slag så borde det verkligen ligga på 50 Hz
och inte 52 Hz. Och 0,8 ut från försteget är MYCKET.
Så igen: Hur har du gjort mätningen?
Vh, iö
ekkove skrev:Jag har mätt på alla säkringar som jag ser när jag öppnar slutsteget (totalt 6 st) och de är hela.
ekkove skrev:Jag har mätt på alla säkringar som jag ser när jag öppnar slutsteget (totalt 6 st) och de är hela.
Stranne skrev:Varför står det "behöver inte reparera" i rubriken? Jag ser ingenstans att du hittat felet?
IngOehman skrev:ekkove skrev:Jag har mätt på alla säkringar som jag ser när jag öppnar slutsteget (totalt 6 st) och de är hela.
eftersom du säger att brummet försvinner när du frånkopplar försteget
så föreslår att du vågar dig på att sätta på slutsteget och helt enkelt
koppla en interconnectkabel till dess ingång, som du sedan duttar på
med fingret lite försiktigt.
Du kan börja att göra det när du håller RCA-kontaktens jord med den
andra handen, och släpp sedan jorden försiktigt (rulla av) om du inte
hör något brum/knäppar med jordkontakt. Till slut kommer du att
höra om allt är som det skall.
Om slutsteget är okej så skall det låta likadant när du duttar på den
vänstra kanalens mittledare som på den högra, men i andra kanalen
förstås, och det är som regel lätt att avgöra om slutsteget är okej
bara genom att lyssna på hur det brummar av sådana där fingerpet.
Verkar allt vara okej så är det nog försteget som är trasigt trots allt.
Men hur det gått till är ett mysterium om allt du gjort är att kortsluta
utgången på slutsteget. Det borde inte kunna skada försteget.
Vh, iö
ekkove skrev:Nu har jag kopplat in en annan förförstärkare och det verkar som övriga apparater klarat sig.
Är det möjligt att felsöka
med hjälp av
eller kan man förmoda att det är en eller alla op-ampar och bara byta dem?
Naqref skrev:ekkove skrev:Nu har jag kopplat in en annan förförstärkare och det verkar som övriga apparater klarat sig.
med hjälp av
Mät först att inte stabbarna har gått. Gör man med VDC och mäter lämpligen mellan Gnd och plus resp minusmatning vid opamarnas spänningsmatning. Helst med opamparna borttagna. Då ska du ha +15 resp -15 V. Har du det så är stabbarna ok. Har du inte det så får du byta lämplig stabb. Är dessa ok så kan du sätta i opamparna och mäta med VAC på deras utgångar (med ingången kortsluten). Du ska ha approx max 0.02Vac på utgångarna. Har du mer så kan man misstänka att just den opampen är rökt.
ekkove skrev:Naqref skrev:ekkove skrev:Nu har jag kopplat in en annan förförstärkare och det verkar som övriga apparater klarat sig.
med hjälp av
Mät först att inte stabbarna har gått. Gör man med VDC och mäter lämpligen mellan Gnd och plus resp minusmatning vid opamarnas spänningsmatning. Helst med opamparna borttagna. Då ska du ha +15 resp -15 V. Har du det så är stabbarna ok. Har du inte det så får du byta lämplig stabb. Är dessa ok så kan du sätta i opamparna och mäta med VAC på deras utgångar (med ingången kortsluten). Du ska ha approx max 0.02Vac på utgångarna. Har du mer så kan man misstänka att just den opampen är rökt.
Då har jag mätt. Opamparna får ström och när jag mäter VAC på opamparna out A och out B mot StarGnd så får jag bara en liten spänning precis när jag ansluter mätpinnen sedan går den ner till 0 (min multimeter är kanske inte så exakt, den visar 52Hz på växelström i väggen).
Jag ser att banan på kortet från main-signaljorden har brunnit av. Fungerar det att jorda via rec-sigaljorden?
ekkove skrev:Nu har jag kopplat in en annan förförstärkare och det verkar som övriga apparater klarat sig.
med hjälp av
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster