Hörlurslyssning - Vad är det som kittlar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Hörlurslyssning - Vad är det som kittlar?

Inläggav enJohn » 2005-03-23 13:04

En av de mest irriterande grejjorna som jag upplever när jag lyssnar i hörlurar (vilket är rätt ofta), är att det liksom ”kittlar” i öronen när det spelas i bara en kanal. Alltså, exempelvis intron, där nån gitarr eller nåt bara ligger i, säg vänster, kanal, då får jag riktiga obehagskänslor och det känns som om huvet ska explodera. Typ. :? :(

Nä, jag har så klart inte cross feed, men oavsett så vore det intressant om någon har en idé om vad det skulle kunna vara för fenomen jag upplever. Är mina hörselorgan helt felkonstruerade, eller upplever andra samma sak? :?:

Undrar
/en john med hörlursfrilla

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-23 13:30

Lyssnar jag på Beatles, vilka är ganska typiska för sitt märkliga stereosound, så känns hela huvvet snett när man spelar i en kanal, tillstukat på ngt sätt...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2005-03-23 13:42

Upplever samma sak då jag spelar på onormalt hög ljudnivå.
Spelar du högt ?
Akta dig för hörselskador isf :wink:
Kittlingar i öronen tycker jag tyder på ohälsosam aktivitet
inne i öronen :roll:

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-23 13:52

Javisst, kanske är det lite högt emellanåt. Men jag upplever fenomenet även vid lägre nivåer, i flera olika anläggningar, olika lurar, olika kvalite på mediet (skiva och mp3). Och så tror jag inte att jag lyssnar onormalt högt. Långt ifrån så högt som jag många gånger upplevt vid demosar. Och introna är ju sällan framförda med mest ljudtryck, snarare är det enstaka instrument på relativt låg nivå som jag upplever som värst.

Äntligen nån som bekräftar att man blir lite skev i huvet av Beatles! Thänkjo! 8)

/en john

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-23 13:54

Ljud i enbart ett öra förekommer ju inte i naturen och upplevs extremt onaturligt. Personligen tycker jag det är väldigt få skivor som lider utav detta och behöver x-feed då 100% panorering inte är så vanligt.

Även 50/50 panorerad monoljudkälla utan reverb/rumsklang upplevs ganska onaturligt i lurar. Ett kul experiment där är att fasvända ena kanalen 180 grader vilket ger ett luftigt, mer rumsligt och naturligt ljud. Fungerar ju inte på högtalare såklart.

/Peter

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-23 15:56

Piotr skrev:Ljud i enbart ett öra förekommer ju inte i naturen och upplevs extremt onaturligt. Personligen tycker jag det är väldigt få skivor som lider utav detta och behöver x-feed då 100% panorering inte är så vanligt.
/Peter

Om jag spelar med en propp (jag använder Bellman/Symphon formgjuten 18dB då och då) i bara det ena örat så kittlar/kliar det som sjutton, jag tror att hjärnan desperat försöker få nåt att låta från det örat också för att riktningsbestämma ljudet... Visst är väl en skiva rätt taskigt mixad om det är störande mycket kanalseparation... :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-23 17:57

Om det nu är så att hjärnan spökar till det så att man upplever "fysiska" kittlingar, så är ju det helt fascinerande! Väl? Ju! Att anpassa känselorgan för något som råkar uppfattas som "onaturligt". Och i så fall, finns det andra liknande fenomen?

Är det förresten inte väldigt vanligt med ett gitarr-riff som intro i bara en kanal? Eller en del av en beat eller nåt?

/en john som kanske bara helt enkelt lyssnar på för dålig musik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Hörlurslyssning - Vad är det som kittlar?

Inläggav Ragnwald » 2005-03-25 00:40

[quote="enJohn"]liksom ”kittlar” i öronen när det spelas i bara en kanal. Alltså,

Tvestjärt i örat, helt klart.
De kryper in i hörsegången, medan man sover och bygger sitt bo, om de finner miljön gynnsam. De gillar fö inte popmusik. :D :wink:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-03-25 00:51

Har också upplevt det där! Speciellt när det spelas i enbart ena kanalen, typ vissa Beatleslåtar eller inledningen på AC/DC låtar. :) Men jag tycker inte det känns som en kittling utan mer som en lomhördkänsla, typ... Lite läskigt känns det hursomhelst. Crossfeed kanske är lösningen?

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-25 01:40

Blir det högre luftströmningshastigheter i hörselgången vid hörlurslyssning än annars måhända? Som att blåsa någon i örat försiktigt. Kanske det skulle kunna vara en orsak till känslan av att det "kittlas".

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-25 04:10

OT: Finns Bellman's proppar med 18dB-filter numera alltså? När jag köpte var det 9, 15 eller 25 som gällde.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-25 10:52

dawen skrev:OT: Finns Bellman's proppar med 18dB-filter numera alltså? När jag köpte var det 9, 15 eller 25 som gällde.

Nej, det är nog samma nu - Jag menade 15, sorry.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-25 17:41

Att det finns nån slags insekt därinne är ju helt klart, men jag har trott att det är en syrsa av någon modell. Låter så när det är tyst omkring mig... :wink: :cry:

n-puh kanske är något på spåret! Men, det borde ju - faktiskt! - killa lite i andra örat också, när det blåser igenom. Eller? Skämt åsido så kan det kanske vara luft, men jag tror inte det efter som det ofta inte rör direkt "luftflyttande" musik, utan nån stackars ensam, lågt inspelad, distad gitarr, eller dyligt. Eller sång för den delen.

Skönt i alla fall att det finns fler som upplevt samma sak! Och precis som Jonas skrev så får jag också lite av en lomhördhetskänsla, förutom kittlingen.

Man kanske måste 'go crossfeed'.... :roll:

/en john utan förstärkare som kopplat sina piP till den billiga mikrostereon och till den nya dvd:n och är otroooligt impad över att ljudbilden, trots superdålig högtalarplacering, sitter helt fast mitt i teven, trots att jag sitter på kanten, rakt framför ena högtalaren. Wow 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-27 22:07

Jag upplever också samma sak. Träffande. Det är nog för att det är så onaturligt att ljudet inte hörs i bägge öronen. Det händer ju bara om ljudet uppstår precis intill ena örat och då reagerar man väl som att det är en insekt där (så är det ju givetvis!). :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-03-27 22:09

Det som kittlar är håret som växer i hörselgången. Det böjs mot luren.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 23:02

enJohn skrev:En av de mest irriterande grejjorna som jag upplever när jag lyssnar i hörlurar (vilket är rätt ofta), är att det liksom ”kittlar” i öronen när det spelas i bara en kanal. Alltså, exempelvis intron, där nån gitarr eller nåt bara ligger i, säg vänster, kanal, då får jag riktiga obehagskänslor och det känns som om huvet ska explodera. Typ. :? :(

Nä, jag har så klart inte cross feed, men oavsett så vore det intressant om någon har en idé om vad det skulle kunna vara för fenomen jag upplever. Är mina hörselorgan helt felkonstruerade, eller upplever andra samma sak? :?:

Undrar
/en john med hörlursfrilla

Fenomenet är ganska vanligt, det brukar bero på att örats skyddsreflex träder in, och det blir faktiskt en helt mekanisk rörelse av det, som kan kittla rätt ordentligt. För det mesta är det den lilla muskeln stapedius som rycker till.

Cross feed skal man förstås använda. Det är ju stereostandardfientligt att inte göra det. Nu är ju Lars Karlssons burk färdig, så det är bara att skaffa! :wink:

För LTS-medlemmar är den för övrigt lite billigare (se senaste numret), även om den är lite strippad också.

Ragnwald: Du vet väl vad tvestjärten heter på tyska? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag håller med om att det är tämligen vanligt med ljud som är 100% panorerade. I synnerhet är det så när det gäller filmljud.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-28 00:00

IngOehman skrev:Fenomenet är ganska vanligt, det brukar bero på att örats skyddsreflex träder in, och det blir faktiskt en helt mekanisk rörelse av det, som kan kittla rätt ordentligt. För det mesta är det den lilla muskeln stapedius som rycker till.

Cross feed skal man förstås använda. Det är ju stereostandardfientligt att inte göra det. Nu är ju Lars Karlssons burk färdig, så det är bara att skaffa! :wink:

För LTS-medlemmar är den för övrigt lite billigare (se senaste numret), även om den är lite strippad också.

Ragnwald: Du vet väl vad tvestjärten heter på tyska? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag håller med om att det är tämligen vanligt med ljud som är 100% panorerade. I synnerhet är det så när det gäller filmljud.

Då är jag stereostandardfientlig då! 8)

Lite gratisreklam ser jag också.. :lol: :wink:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-28 04:08

IngOehman skrev:Fenomenet är ganska vanligt, det brukar bero på att örats skyddsreflex träder in, och det blir faktiskt en helt mekanisk rörelse av det, som kan kittla rätt ordentligt. För det mesta är det den lilla muskeln stapedius som rycker till.

Hur kommer det sig att denna skyddsreflex träder in vid just hörlurslyssning (fast den kanske gör det under andra omständigheter också)?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-28 09:50

Jodå, det är kroppens sätt att skydda sig mot höga ljud. Det är därför plötsliga höga ljud, t.ex. gevärsskott, är extra skadliga för hörseln eftersom skyddsmekanismen inte hänger med, om jag förstått saken rätt. Annars hade jag för mig att vid just hörlurslyssning fungerar inte skyddsmekanismen som den ska, eftersom den triggas av annat än bara ljud mot trumhinnan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-28 17:17

skyddsreflexen fungerar väldigt dåligt/annorlunda vid hörlurslyssning. Detta av minst två skäl.

1. Den "nyttiga" funktionen triggas bäst när korpus exponeras för stora ljudtryck. Denna exponering saknas således vid hörlurslyssning.

2. Den "underliga" funktionen, att hörselmekanismen upplever sig vara i en "farlig situation" (ljudkällan nära örat) och därför skyddar sig vilket kan kittla i öronen. Denna behöver inte speciellt stora ljudtryck för att märkas tydligt. Det räcker med att skillnaden mellan öronens exponering är extremt stor.

Sistnämnda upplever många också när de rakar sig (om de använder maskin) när de rakar precis framför ena örat.

Det kan tilläggas att stapedius egentligen inte är speciellt bra på att skydda för de allra farligaste högfrekventa ljuden, utan fungerar mest mot lågfrekvenstare buller.

Det kan även tilläggas att alkoholintag försämrar stapedius reaktion, varför det är rätt vanligt att kittel-effekterna faktiskt försvinner om man tar sig ett glas (eller 2-3) vin till maten.

Det vore intressant med en återrapport från dig som anmälde dessa upplevelser. Drick ett glas vin, vänta tio minuter, lyssna med hörlurar på en inspelning som givit kittlingssensationerna, och skriv på faktiskt om resultatet! Helt säker kan man ju inte vara, men jag är rätt så säker på utfallet. 8)

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-28 18:05, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-28 17:29

Hmm, fast enJohn upplevde detta tydligen vid lite lägre ljudvolymer.

[..]snarare är det enstaka instrument på relativt låg nivå som jag upplever som värst.

Själv kan jag nog uppleva att det kittlar lite vid högre ljudnivåer och av någon anedning vill jag gärna dra upp volymen vartefter när jag lyssnar med hörlurar. Fast egentligen gillar jag inte så mycket att lyssna med lurar. Tycker man får lite yrselkänsla om man håller på med något annat samtidigt och rör på huvudet. Det känns skönare när ljudbilden ligger kvar om man rör sig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-28 18:06

Ja, och?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-28 18:22

Tja, resonemanget verkar halta lite om skyddsreflexen fungerar dåligt vid hörlurslyssnande om nu enJohn upplevde detta vid just lyssning med lurar och vid lägre lyssningsnivåer. :roll:

(Resten av mitt inägg var hur jag upplever hörlurslyssning och hade inte så mycket med orginalinlägget att göra. Men det kanske finns nån som vill spinna vidare på detta också.)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-03-28 19:24

Jaha, det var den lilla rackaren ja! Åh, skönt att veta att det finns förklaringar. Tackar för den kunskapsförmedlingen, nu kan jag sova bättre om nätterna

...eller så får jag fortsätta sova illa. Har inte budget till en sådan Karlssonburk. Tyvärr. Får köpa insektsspray istället, det blir ju snart säsong för den varan. Eller så kanske man får kränga sina piP.

Men, som n-puh observerade, handlar skyddsreflexen bara om starka ljudtryck eller höga ljud så faller ju förklaringen? Men IÖ kanske menar att den skyddar även mot 'onaturlig' separation i ljudet och reagerar på att man hör nåt i ena örat och inte i det andra?

Lovar att göra det test som IÖ tipsar om och återkomma med resultaten! :D I rådande familjesituation ser det dock ut att kunna dröja lite. Å andra sidan så är det just familjesituationen som gör lurlyssning till nära på enda alternativ för egoistisk musiknjutning.

Tackar för intressatn info och alla spännande idéer!

/en john som tycker att det är enklare att lyssna på musik än att se på film med lurar, speciellt som den mesta ägda musiken är inspelad med instrumenten pålagda eftersom, ofta med olika rumsklang

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-28 19:45

enJohn skrev:

Jaha, det var den lilla rackaren ja! Åh, skönt att veta att det finns förklaringar. Tackar för den kunskapsförmedlingen, nu kan jag sova bättre om nätterna

...eller så får jag fortsätta sova illa. Har inte budget till en sådan Karlssonburk. Tyvärr. Får köpa insektsspray istället, det blir ju snart säsong för den varan. Eller så kanske man får kränga sina piP.

Men, som n-puh observerade, handlar skyddsreflexen bara om starka ljudtryck eller höga ljud så faller ju förklaringen? Men IÖ kanske menar att den skyddar även mot 'onaturlig' separation i ljudet och reagerar på att man hör nåt i ena örat och inte i det andra?

Lovar att göra det test som IÖ tipsar om och återkomma med resultaten! :D I rådande familjesituation ser det dock ut att kunna dröja lite. Å andra sidan så är det just familjesituationen som gör lurlyssning till nära på enda alternativ för egoistisk musiknjutning.

Tackar för intressatn info och alla spännande idéer!

/en john som tycker att det är enklare att lyssna på musik än att se på film med lurar, speciellt som den mesta ägda musiken är inspelad med instrumenten pålagda eftersom, ofta med olika rumsklang

Det finns ju andra alternativ än Ear one om man vill ha crossfeed. Meier audio har ju betydligt billigare lurstärkare med crossfeed och dessutom en separat crossfeedlåda om man vill ha det.
Personligen tycker jag inte crossfeed innebär någon som helst förbättring.

BildBild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-03-28 19:46

enJohn skrev:

...eller så får jag fortsätta sova illa. Har inte budget till en sådan Karlssonburk. Tyvärr. Får köpa insektsspray istället, det blir ju snart säsong för den varan. Eller så kanske man får kränga sina piP..

Leta efter X-feed via google så hittar du saker du kan bygga själv

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-28 20:03

n-puh skrev:Tja, resonemanget verkar halta lite om skyddsreflexen fungerar dåligt vid hörlurslyssnande om nu enJohn upplevde detta vid just lyssning med lurar och vid lägre lyssningsnivåer. :roll:

Nja, han menade nog att reflexen fungerar dåligt som skyddsreflex, dvs. att den triggar när den inte borde eller på ett sätt som inte skyddar hörseln lika bra som om den triggades av ljud som även når övriga kroppen.

/D

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-28 20:51

Åkejrå, jag läste Ingvars inlägg slarvigt eller snarare knappast alls. (Om han nu inte hann vara inne och ändra lite på sitt inlägg.) Jag missade både att han hade skrivit fungerar dåligt/annorlunda och det där med nära örat. Tar tillbaks - eller nej - det går ju inte på ett forum. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 02:14

Kan nämna att jag inte talat om teknisk cross feed (halv mono-koppling), utan om psykokustisk crossfeed.

Alltså en crossfeed som är i överensstämmelse med hörselns mekanismer - läs; hur ljudet vid lyssning på högtalare eller på levande musikern fördelar sig mellan öronen. Jag talar alltså inte alls om det som den visade apparaten erbjuder.

En diktafon kan vara digital, men bara för att båda är digitala är inte en digital diktafon ljudkvalitetskompatibel med t ex DVD-A.

Vh, iö

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-03-29 10:32

det finns näshårstrimmer fungerar bra på öronhår också ,det är ett vanligt fenomen när män blir äldre att håret flyttar till mer skyddade platser

Nästa

Återgå till Generellt om hifi