Lyssning Bremen 3D8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Lyssning Bremen 3D8

Inläggav shifts » 2014-01-21 21:07

Har flera gånger på forumet skrivit om mina trevliga demoupplevelser av Bremen 3D8. Tror jag varit på de flesta öppna demonstrationer som varit i Stockholm. Alltid har jag lärt mig något nytt av lyssningarna.

Det jag saknat är en ordentlig lyssning där jag själv kan styra musikvalet, för att testa hur olika varandra inspelningar kan låta. Nu har jag fått chansen! Den här gången kände jag dessutom igen högtalarna som jag minns dem från de bästa demon jag varit på. Lyssningarna på Pause har inte riktigt varit mina favoriter.

I söndags blev jag inbjuden till privat lyssning hos Peter – något jag sett framemot bra länge. Vi drack god must och lyssnade genom en rätt stor hög med skivor.

Det jag såg mest fram emot att få testa var dels lite skivor av det ambienta slaget, sådana som kändes som de skulle passa Bremen 3D8 som handen i handsken. Stars of the Lid, Pan Sonic, Supersilent, Sunn O))), Philip Glass, Leafcutter John, Godspeed! You Black Emperor och Aphex Twin passerade om jag minns rätt.

Min rädsla var att att allting skulle låta stort och uppblåst på precis allt material och riktigt så är det inte tack och lov. Precis som på andra bra högtalare låter olika inspelningenstekniker väldigt olika varandra. De briljerar helt klart på liveupptagningar och gärna sådana med stort rum. Man kliver rätt in i ljudscenen och har en upplevelse som sträcker sig högt högt upp och brett utåt sidorna.

De har en fantastiska förmåga att plocka fram detaljer ur inspelningarna utan att för den sakens skull låta överskärpta – imponerande. En av de saker jag gillar med högtalarna är att de känns klangligt neutrala. Hur det går till när de lyfter fram så mycket detaljer ur inspelningarna begriper jag inte riktigt.

Högtalarna satt med en ungefärlig 90° lyssningsvinkel på kortsidorna i rummet. Lyssningsplatsen låg på långsidan i rummet. Kände mig inte van med den breda stereovinkeln vilket sa jag till Peter några gånger. Under vissa sånginspelningar hamnade rösten stundtals i vänster högtalare, stundtals i höger, när artisten rörde sig. Det märks så klart tydligare i en sådan här uppställning där högtalarna sitter på sidoväggarna, än vid en mer ordinär högtalaruppställning.

Ska jag klaga på något är det nog att mittfokus ibland blir väl otydligt och att ljudbilden är en smula bågformad. Det är dock inget som är konsekvent, utan verkar variera mellan inspelningar. Det upplevde jag aldrig under demot på Sheraton för några vintrar sedan, där en prototyp till en centerhögtalare var inkopplad och hjälpte till med att förankra mittpunkten.

Peter är auktoritet över sina högtalare och vet bäst hur de ska presentera det ljud han tänkt, men jag är fortfarande lite nyfiken hur högtalarna hade låtit i sin gamla position på långsidorna.

Stort tack till Peter som så frikostigt bjöd in mig för lyssning, jag uppskattar det mycket! Bästa presentationerna bjöd Hadouk Trio - Live at FIP och Rolf Lindblom - Warum? Musik För Stilla Stunder på. Pan Sonic - Katodivaihe gick inte av för hackor heller.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-21 21:53

Intressant läsning, har letat efter intryck från en hemma-hos lyssning, fast helst hemma hos en "vanlig" lyssnare då. Du kanske blir först på Faktiskt med de här högtalarna?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-21 22:02

Nu kommer jag flytta utomlands, men det ska ju finnas en anläggning där också. Har en liten med mig, men ska känna efter vad behov, lust och plånbok säger när jag väl är på plats.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-22 00:36

shifts skrev:Nu kommer jag flytta utomlands, men det ska ju finnas en anläggning där också. Har en liten med mig, men ska känna efter vad behov, lust och plånbok säger när jag väl är på plats.

Spännande! :) Vilken destination och what purpose?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-22 00:41

bensnake skrev:
shifts skrev:Nu kommer jag flytta utomlands, men det ska ju finnas en anläggning där också. Har en liten med mig, men ska känna efter vad behov, lust och plånbok säger när jag väl är på plats.

Shifts kanske ska flytta till Bremen?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-22 00:54

Objektivisten skrev:
bensnake skrev:

Shifts kanske ska flytta till Bremen?

:lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-01-22 07:02

Trevlig läsning! En av mina absolut bästa HiFi-upplevelser var när jag mycket kort lyssnade på äggen hemma hos Peter i samband med hämtning av Bremenbasar. De har något som bara "känns rätt". Om jag byter bostad står ett par ägg på inköpslistan...... :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-22 13:54

Poster som inte gäller ägglyssning är flyttade hit:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 37#1618537

Här fortsätter ontopicdiskussionen.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-22 13:58

Berättade Peter (hint, hint!) några rekommendationer om hur ett bra lyssningsrum för 3D8 ser ut, eller hur de bör placeras i ett typiskt vardagsrum?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Lyssning Bremen 3D8

Inläggav paa » 2014-01-22 14:06

shifts skrev:Ska jag klaga på något är det nog att mittfokus ibland blir väl otydligt och att ljudbilden är en smula bågformad. Det är dock inget som är konsekvent, utan verkar variera mellan inspelningar. Det upplevde jag aldrig under demot på Sheraton för några vintrar sedan, där en prototyp till en centerhögtalare var inkopplad och hjälpte till med att förankra mittpunkten.

Ja mitthögtalaren integrerades och höll ihop ljudbilden där på Sheraton, utan att ge den känsla av mono och platthet som det annars brukar bli med mitthögtalare inkopplad.
Väntar med spänning på att funktionen av den processorn ska presenteras i den utlovade vitboken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-22 14:28

Det är "bara" ett stereosystem som jag förstått? Eller är det ett helt surroundsystem på gång?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-22 15:54

paa skrev:
shifts skrev:Ska jag klaga på något är det nog att mittfokus ibland blir väl otydligt och att ljudbilden är en smula bågformad. Det är dock inget som är konsekvent, utan verkar variera mellan inspelningar. Det upplevde jag aldrig under demot på Sheraton för några vintrar sedan, där en prototyp till en centerhögtalare var inkopplad och hjälpte till med att förankra mittpunkten.

Ja mitthögtalaren integrerades och höll ihop ljudbilden där på Sheraton, utan att ge den känsla av mono och platthet som det annars brukar bli med mitthögtalare inkopplad.
Väntar med spänning på att funktionen av den processorn ska presenteras i den utlovade vitboken.

Magnepan gjorde något liknande nyligen i Las Vegas, alltså med tre högtalare där man "förankrar" mitten av ljudbilden. Användes en tokdyr processor från Bryston.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-01-22 18:53

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:

Magnepan gjorde något liknande nyligen i Las Vegas, alltså med tre högtalare där man "förankrar" mitten av ljudbilden. Användes en tokdyr processor från Bryston.

Jag har ju också hört äggen hemma hos Peter, med och utan centern. Centern innebär precis som du skriver att ljudbilden förankras i mitten och det förblev så oavsett var jag ställde mig i rummet. En sällsam upplevelse. Hade jag råd idag så hade jag köpt äggen direkt, helst med centern och tillhörande elektronik, men ett par går bra också.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-22 21:48

shift:

Vad har du för referens; vad tycker du låter bra annars?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-22 22:31

Sitter med ett Ino-system i vanliga fall. Det tycker jag låter bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-22 22:33

Det där med mittintryck tycker jag varierar mellan inspelningarna. Äkta stereoinspelningar verkar vara mindre känsliga, speciellt om det finns lite tidsskillnadsinfo. Med panorerad multimono brukar det väl jobbas på att få mittintrycket större/bredare? Spikmono är kanske inte önskvärt?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-22 22:36

Spikmono vill jag inte att det ska vara och mycket varierade det med inspelningarna. Äkta stereoinspelningar upplevde jag också lät absolut bäst.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-22 22:48

Jag funderade lite över mittintryck på senaste konsterten med symfoniorkester. Satt i mitten långt fram och även om där var två sångsolister tyckte jag orkestern lät väldigt brett och att förvånansvärt lite kom från mitten. Spelade dagen efter en CD med samma musik över anläggningen. Smalare orkester och mera mittintryck.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-22 23:08

Ja, vi pratade lite om det där jag och Peter. Min referens är framför en stereo i princip. Peter vill återskapa konsertupplevelsen. På de bästa inspelningarna känns det inte långt från att vara i rummet vid (ett imaginärt i mitt fall) inspelningsögonblick.

Men tyckte ändå det var lite bågformad ljudbild stundtals.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-22 23:18

eller om man säger så här, går det att spela flerkanal med äggen? näe va?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 23:20

Det går alldeles utmärkt att använda äggen i multikanalsystem :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-22 23:32

trevligt :)
men då är det två par ägg rakt upp och ner som gäller?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-23 00:10

mrGaskill skrev:trevligt :)

Det är en bra början :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-23 08:23

shifts skrev:Ja, vi pratade lite om det där jag och Peter. Min referens är framför en stereo i princip. Peter vill återskapa konsertupplevelsen. På de bästa inspelningarna känns det inte långt från att vara i rummet vid (ett imaginärt i mitt fall) inspelningsögonblick.

Men tyckte ändå det var lite bågformad ljudbild stundtals.

Det kan vara förrädiskt att ha en "konstlad" ljudbild som referens. Verklighetens ljudbild är stor, mycket större än vad man föreställer sig. Den är dock stor utan att ge kantringseffekter som det ofta blir vid återgivning. Med kantring menar jag att när man flyttar sig i sidled i förhållande till högtalarna så hör man mest den ena högtalaren. Om inspelningen är gjord med tidsskillnadsstereo blir kantringen mindre men det kan, men behöver inte, vara på bekostnad av diffust mittintryck.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-23 08:40

Ja, det är inga nyheter du berättar för mig. Tro på vad jag säger när jag beskriver det jag ansåg vara mindre bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 08:51

Jag har lyssnat på äggen några gånger, både på längden och tvären i Peters rum.

Med två högtalare föredrar jag att lyssna på längden. Med centern inkopplad är det på bredden som gäller - eller på längden.

Men det ska sägas att det tar förvånansvärt lång tid att ställa om öron och huvud, för när man har lyssnat på bredden med två ägg under en lång stund når man något slags stadium när ljudbilden flyter ihop därfram.
Efter det känns det inte som man saknar center - om man inte sitter en bit från mitten förstås.

Om man lyssnar på längden fyller två högtalare ut fullt tillräckligt. Rummet blir subjektivt akustiskt osannolikt stort. Det är en mycket häftig upplevelse som skiljer sig radikalt från logelyssning, i min mening betydligt mer verklighetstroget och njutbart.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-23 10:42

petersteindl skrev:
mrGaskill skrev:trevligt :)

Det är en bra början :)

Mvh
Peter

På så vis, men det är inga mindre ägg så att säga, för just surround? :)
till-ägg

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-23 12:30

KarlXII: Det där låter mycket likt så jag uppfattat mina bästa lyssningar på 3D8.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-31 10:46

Lyssnade på dessa på Pause t Stockholm igår.

Lät helt okey, tunt i botten ochj saknades "värme".

Men det tror jag beror mest på rummet då jag hört dessa 2gånger tidigare och kände inte riktigt igen karaktären.

med en subb till så blev det mycket trevligare i det rummet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-31 12:25

Pause tycker jag inte visar vad de går för riktigt.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi