Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
bensnake

Blindtesters tillförlitlighet...

Inläggav bensnake » 2014-01-24 12:18

På förekommen anledning lyfter jag detta gamla spörsmål ännu en gång...

Frågan som skall med Ja eller Nej besvaras lyder:
"Är utfallet av ett kontrollerat blindtest tillförlitligt för att utröna huruvida skillnader mellan testobjekten föreligger eller ej?"

Själv är jag skeptisk gällande blindtesters tillförlitlighet. Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.

Berätta om hur DU röstade och varför.
Senast redigerad av bensnake 2014-01-24 14:31, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Blindtesters tillförlitlighet...

Inläggav Rydberg » 2014-01-24 12:27

bensnake skrev:misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.

Gör du inte en tankevurpa här? Skillnader bevisas i blindtest, du kan inte ha bevis från en öppen lyssning. Eller menar du mätmässiga skillnader?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-24 12:30

bensnake skrev:På förekommen anledning lyfter jag detta gamla spörsmål ännu en gång...

Själv är jag skeptisk gällande blindtesters tillförlitlighet. Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.

Berätta om hur DU röstade och varför.

Gäller frågan även blindtester på annat än ljud, det är ju rätt underhållande att titta på div otroligt duktiga kockar på tv då dom får en ögonbindel på sig och ska smaka på vad dom får i munnen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-24 12:41

bensnake skrev:Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.

Vilket faktum? Och på vilket sätt har 'bevisligen' fastslagits?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-24 12:44

Vad är själva frågan?

Är du skeptisk till att blindtester är tillförlitliga?
Ja: Jag är skeptisk till blindtesters tillförlitlighet.
Nej: Jag är inte skeptisk till blindtesters tillförlitlighet.

Eller

Anser du att blindtester är tillförlitliga?
Ja: Blindtester är tillförlitliga.
Nej: Blindtester är inte tillförlitliga.

Vad skall man svara? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-24 12:48

Samma frågeställning kan man göra om öppna test. :)

Är du skeptisk till Öppna testers tillförlitlighet?
Ja: Jag är skeptisk till öppna testers tillförlitlighet.
Nej: Jag är inte skeptisk till öppna testers tillförlitlighet.

Eller om du hellre vill ha frågan så här,

Anser du att öppna tester är tillförlitliga?
Ja: Öppna tester är tillförlitliga.
Nej: Öppna tester är inte tillförlitliga.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-24 12:50

Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.
Öppna tester är väldigt opålitliga när det kommer till mindre skillnader.

Jag håller också med Peter angående din frågeställning. Vad är frågan? Vad röstar jag på?

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-01-24 12:52

Tänker du i banorna nervostitet och prestationsångest så är det givetvis ett problem. Med det i åtanke så tror jag att det för individen handlar mycket om prestige, och att misslyckandet att detektera skillnaden handlar mycket om en inbördes tvivel (obs högst personligt tyckande och tro från min sida).

Blindtest som utförts av grupper vars prestige och kanske t.o.m yrke hänger på linan tror jag har större problematik än blindtester som görs på vanliga konsumenter.

Med det i åtanke och egna test jag utfört med vettigt ABX utrustning har verifieras av de testar jag läst online.

Att detektera skillnader mellan kablar och förstärkare som jobbar inom sina begränsningar är nära på omöjligt.

Mina 2 cent.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-24 12:53

Samma frågeställning kan man göra oavsett testförfarande. :)

Är du skeptisk till testers tillförlitlighet oavsett om de är öppna eller blinda?
Ja: Jag är skeptisk till testers tillförlitlighet, oavsett testförfarande.
Nej: Jag är inte skeptisk till testers tillförlitlighet.

Eller om du hellre vill ha frågan så här,

Anser du att tester är tillförlitliga oavsett om de är öppna eller blinda?
Ja: Tester är tillförlitliga.
Nej: Tester är inte tillförlitliga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-24 13:10

Doofus skrev:Att detektera skillnader mellan kablar och förstärkare som jobbar inom sina begränsningar är nära på omöjligt.

Mina 2 cent.

Vad menar du med "inom sina begränsningar"?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-01-24 13:36

Panelguy skrev:
Doofus skrev:Att detektera skillnader mellan kablar och förstärkare som jobbar inom sina begränsningar är nära på omöjligt.

Mina 2 cent.

Vad menar du med "inom sina begränsningar"?

Du har rätt, det var en väldigt dålig förklaring av mig, så dålig att jag skäms lite.

En förstärkare i ett blindtest ska inte vara i närheten av att t.ex klippa.
En kabel måste vara dimensionerad för sitt syfte, inga tandtrådskablar på 10 meter etc.

En förstärkare som t.ex är starkt färgad och frångår en linjär förstärkning ska användas med EQ.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 13:45

Oj, frågan försvann... Måste ha hänt när jag skulle redigera (ville även ha med alternativet "Vet ej" men det gick uppenbarligen inte).

"Är utfallet av ett kontrollerat blindtest tillförlitligt för att utröna huruvida skillnader mellan testobjekten föreligger eller ej?"
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-24 13:49

Du bör kanske lägga in frågan i ditt förstainlägg så blir det lite tydligare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-24 13:58

Jag tycker att det svåra är att balansera utfallet ifrån en blindtest.
"Man" har lätt att tro att resultatet blir generellt och att det alltid är så enligt utfallet.
Jag kan tänka mig att hörbara skillnader i vissa blindtester kanske bara existerade under testögonblicket i testanlägningen och alla som sitter med vanliga anläggningar i vanliga vardagsrum spelandes vanlig musik på en vanlig nivå aldrig har en chans att höra skillnader som en "chirp" har åstadkommit på 115dB volym i en superreferensanläggning t.ex.
Eller också så har man inte hört någon skillnad vidtesten och då är det ingen skillnad även om det fanns en skillnad som ingen hörde just denna dag med det programmaterialet.
EN blindtest är en test och resultatet gäller för just det testögonblicket vilket kan betyda att det blir ett annat utfall en annan gång får man inte glömma bort.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-24 14:05

bensnake skrev:Oj, frågan försvann... Måste ha hänt när jag skulle redigera (ville även ha med alternativet "Vet ej" men det gick uppenbarligen inte).

Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-24 14:08

Tillförlitligheten blir väl vad man gör det till och om folk tycker att det går att lita på just den testen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-24 14:14

steveo1234 skrev:
bensnake skrev:Oj, frågan försvann... Måste ha hänt när jag skulle redigera (ville även ha med alternativet "Vet ej" men det gick uppenbarligen inte).

Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.

Jo, egentligen är det så.

Problemet uppstår då man skall testa upplevelse av underhållning d v s man mäter underhållningsvärdet.

Vilket ger mest underhållning? Vill man maximera underhållningen så får man helt enkelt låta bli att testa.

Man kan inte göra båda sakerna samtidigt. Det finns dessutom fler parametrar att ta hänsyn till vid testförfarande som kräver upprepning och det har att göra med att nervsystemet beter sig olika vid varje upprepning. Det fungerar alltså inte som en maskin. Tröskelvärden ändras vid upprepning av samma sak. Detta gäller naturligtvis inte endast blindtest utan all form av testförfarande.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 14:34

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.

Vilket faktum? Och på vilket sätt har 'bevisligen' fastslagits?

Ja, alltså, jag avser här skillnaderna mellan t.ex. rött och vitt vin. Vet dock inte om sådana bevisats i ordets rätta bemärkelse så möjligen uttryckte jag mig lite slarvigt... Men du fattar nog hur jag menar i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 14:36

AndreasArvidsson skrev:Du bör kanske lägga in frågan i ditt förstainlägg så blir det lite tydligare.

Done. Finns det inget sätt att redigera rubriken i själva omröstningsformuläret? :?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 14:38

Rydberg skrev:Gör du inte en tankevurpa här?

Nej, det tycker jag inte. Möjligen använde jag ordet "bevisligen" lite vårdslöst...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-24 14:39

Det här med att jämföra medicinsk forskning med hifi tycker iaf jag haltar högst betänkligt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 14:53

NiklasF skrev:Gäller frågan även blindtester på annat än ljud, det är ju rätt underhållande att titta på div otroligt duktiga kockar på tv då dom får en ögonbindel på sig och ska smaka på vad dom får i munnen.

Absolut. Frågan avser kontrollerade blindtester generellt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-24 14:54

Objektivisten skrev:Det här med att jämföra medicinsk forskning med hifi tycker iaf jag haltar högst betänkligt.

Ja, hifi är viktiga grejer det.
Sitter nöjd :)

MickeN

Inläggav MickeN » 2014-01-24 14:55

Blindtest kan ju betyda en hel massa olika saker.

När man pratar bildtester av vin handlar det ju ofta om att kunna identifiera druva, region etc. Här är det ju oftast enormt massa prestige inblandat, då man vill kunna skryta för sina polare om hur man spikade alla dessa viner i ett blindtest. Vad det gäller hifi tror jag att denna typ av test är ganska ovanlig.

Blindtest kan ju också vara en subjektiv bedömning mellan två eller fler saker. Vad tycker jag bäst om, helt enkelt. Här är det nog mindre prestige även om det kan vara pinsamt om det visar sig att man smakmässigt föredrar vino tinto när om man alltid går om kring och bräker om att inget annat än chateu-nuf-du-pape går att dricka. Det är väl denna typ av test som många tycker är tveksam i hifisammanhang då det visuella intrycket och även vetskapen av att man lyssnar på något dyrt/exklusivt faktiskt kan vara en del av helhetsupplevelsen.

Slutligen finns det även "känna skillnad" testet. Där det inte alls finns något subjektivt innehåll då man inte ska gradera vad som är bättre och sämmre utan bara se om det över huvud taget går att höra/känna/smaka skillnad mellan två eller fler alternativ.

Finns det fler sorter???

Vilken sort är det frågan syftar på?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-01-24 14:56

bensnake skrev:
Rydberg skrev:Gör du inte en tankevurpa här?

Nej, det tycker jag inte. Möjligen använde jag ordet "bevisligen" lite vårdslöst...

"lite vårdslöst"

Dagens understatement :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 14:58

AndreasArvidsson skrev:Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.

Är du av uppfattningen att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett kontrollerat blindtest?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 15:01

steveo1234 skrev:Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.

Anser du att ett utfall som ger vid handen att 50 % av testdeltagarna inte kan känna skillnad på ett glas rött och ett glas vitt vin ger ett meningsfullt resultat?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-24 15:03

bensnake skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.

Är du av uppfattningen att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett kontrollerat blindtest?

Nej. Det finns inget test som kan garantera det. Då man aldrig kan bevisa avsaknaden av något eller existensen av något som testet missade så är den enda slutsatsen man kan dra att under rådande omständigheter så fick man ett visst resultat.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 15:04

MickeN skrev:Vilken sort är det frågan syftar på?

Känna skillnad-sorten. Upplever man en skillnad, kan man förhoppningsvis sätta ord på vilka uttryck den tar sig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 15:06

AndreasArvidsson skrev:
bensnake skrev:

Nej. Det finns inget test som kan garantera det. Då man aldrig kan bevisa avsaknaden av något eller existensen av något som testet missade så är den enda slutsatsen man kan dra att under rådande omständigheter så fick man ett visst resultat.

Ok. Fick för mig att jag sett dig skriva det någonstans. Att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett blindtest, alltså. Men jag kan ha fel.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi