Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.
bensnake skrev:På förekommen anledning lyfter jag detta gamla spörsmål ännu en gång...
Själv är jag skeptisk gällande blindtesters tillförlitlighet. Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.
Berätta om hur DU röstade och varför.
bensnake skrev:Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.
Doofus skrev:Att detektera skillnader mellan kablar och förstärkare som jobbar inom sina begränsningar är nära på omöjligt.
Mina 2 cent.
Panelguy skrev:Doofus skrev:Att detektera skillnader mellan kablar och förstärkare som jobbar inom sina begränsningar är nära på omöjligt.
Mina 2 cent.
Vad menar du med "inom sina begränsningar"?
bensnake skrev:Oj, frågan försvann... Måste ha hänt när jag skulle redigera (ville även ha med alternativet "Vet ej" men det gick uppenbarligen inte).
Frågan som skall med Ja eller Nej besvaras lyder:
"Är utfallet av ett kontrollerat blindtest tillförlitligt för att utröna huruvida skillnader mellan testobjekten föreligger eller ej?"
steveo1234 skrev:bensnake skrev:Oj, frågan försvann... Måste ha hänt när jag skulle redigera (ville även ha med alternativet "Vet ej" men det gick uppenbarligen inte).
Frågan som skall med Ja eller Nej besvaras lyder:
"Är utfallet av ett kontrollerat blindtest tillförlitligt för att utröna huruvida skillnader mellan testobjekten föreligger eller ej?"
Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.
Vilket faktum? Och på vilket sätt har 'bevisligen' fastslagits?
AndreasArvidsson skrev:Du bör kanske lägga in frågan i ditt förstainlägg så blir det lite tydligare.
Rydberg skrev:Gör du inte en tankevurpa här?
NiklasF skrev:Gäller frågan även blindtester på annat än ljud, det är ju rätt underhållande att titta på div otroligt duktiga kockar på tv då dom får en ögonbindel på sig och ska smaka på vad dom får i munnen.
bensnake skrev:Rydberg skrev:Gör du inte en tankevurpa här?
Nej, det tycker jag inte. Möjligen använde jag ordet "bevisligen" lite vårdslöst...
AndreasArvidsson skrev:Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.
Öppna tester är väldigt opålitliga när det kommer till mindre skillnader.
steveo1234 skrev:Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
bensnake skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.
Är du av uppfattningen att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett kontrollerat blindtest?
MickeN skrev:Vilken sort är det frågan syftar på?
AndreasArvidsson skrev:bensnake skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.
Är du av uppfattningen att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett kontrollerat blindtest?
Nej. Det finns inget test som kan garantera det. Då man aldrig kan bevisa avsaknaden av något eller existensen av något som testet missade så är den enda slutsatsen man kan dra att under rådande omständigheter så fick man ett visst resultat.
Användare som besöker denna kategori: WhereNextColumbus och 61 gäster