Hur tar du hand om din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Hur tar du hand om din anläggning?

Inläggav Xenod » 2014-01-30 11:39

Funderar lite på hur ni sköter om och underhåller era anläggningar? Med tanke
på hur mycket pengar det ligger i många apparater så vill man ju gärna att de
presterar så bra som möjligt under så lång tid som möjligt.

Personligen ser jag till att alltid ha all elektronik igång och försöker minimera
direkt solljus på högtalarna.

Var länge sen jag kom fram till att jag aldrig skulle stänga av elektroniken så
jag minns inte de exakta grunderna jag hade då. Men bättre ljud och förmodad
längre livslängd hade väl med saken att göra. Elräkningen blir ju dock därefter :)

Har också haft planer på att med jämna mellanrum öppna upp receiver och
slutsteg och blåsa rent med tryckluft. Tyvärr faller sällan orken på att faktiskt
göra detta...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-30 11:54

Jag har aldrig igång anläggningen mer än när jag ska lyssna och ca 15 min före. Det har att göra med att jag kör med rörförstärkare i ren klass A-drift.

Dessutom drar jag alltid ut stickkontakten ur väggen efter avslutad lyssning. Jag gör detta konsekvent eftersom mitt strömförsörjningsaggregat har en faiblesse för att starta fläkten för fullt helt randomly även när den inte är påslagen.

Rören brukar jag plocka bort och sätta dit någon gång ibland, liksom kablarna för att undvika oxidering.

Damma gör jag alltför sällan men det händer. Då med strutsdammvippa. Tryckluftsrengöring har jag aldrig använt mig av, då mina pryttlar inte har ventilationsöppningar i chassiet (strömaggregatet undantaget).

Om somrarna när jag är vid sommarstället brukar jag täcka såväl högtalare som prylrack med lakan, mest för att det känns lite seriöst att göra så... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-30 12:10

Jag kör Densen DeMagic avmagnetiseringsskiva varje fredag kl 17.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-30 12:14

Jag matar den med bra musik och köper lite nya komponenter till den när jag är på extra bra humör. Utöver det så inte mycket.

Torkar av anläggningen från damm och allmänt rengör gör jag självklart när jag städar, men det gör jag med resten av hemmet med.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-30 13:35

Dammar av grejorna med ojämna mellanrum, that's it!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-30 13:41

Tar inga åtgärder alls. Stänger av med grendosan men det är mest för att det inte ska dra ström (apparater med endast stand by).

Däremot har jag funderat på om man borde öppna några av apparaterna och blåsa bort damm.

Direkt solljus hade jag nog däremot funderat lite på om högtalaren stod länge i det. Men jag kan tänka mig att elementskyddet (tyg, galler) tar det mesta solen.

Edit: Har haft apparater som ståt i direkt solljus och det gnager ju lite när man spelar och det är sol på dom just då, det kan ju bli varmt som tusan. Men jag ser inga tecken på blekning. Däremot har jag en gammal proton som jag köpte beg. som ser väldigt solblekt ut så jag antar att det kan hända.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-30 14:14

Brukar måla om högtalarna ibland.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2014-01-30 14:56

Jag brukar smeka mina Carlsson ,Men bara ibland för om man ger lillfingret så tar dom lätt hela handen..

/Danne

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-30 16:11

Jag glömde att jag brukar [s]knulla[/s] torka av förstärkaren ibland.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-31 10:57

efter att du har [s]knullat[/s] lekt lite med den ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-31 10:58

Aktiv kylning (5 stycken fläktar) placerade strategiskt på, mellan och i elektroniken.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-31 11:38

DVD-ai skrev:efter att du har [s]knullat[/s] lekt lite med den ?

:lol:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-31 11:42

Objektivisten skrev:Jag kör Densen DeMagic avmagnetiseringsskiva varje fredag kl 17.

Det där är underskattat! Jag har en inbyggd avmagnetiseringsfunktion i min Power Plant som avmagnetiserar alla komponenter i kedjan. Proceduren tar 5 s. Funkar kalas.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2014-02-01 02:13

Oljar in mina talare då å då, då de är i valnöt.
Övrigt så har mina apparater en tendens att stå på högkant mitt på golvet
spelandes svår electro då jag svetsar ihop en ny stäriobenk i en ny intressant färg.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-01 09:51

Vad är svår electro?

Jag brukar damma av elekronik och högtalare med mycket ojämna
mellanrum. När det blivit för ojämt så brukar jag få ta en dammvippa
och se till att det inte ligger kvar ngt damm på baskonernas undre del
samt upphängningens övre. Med stor försiktighet såklart. Jo, jag spelar
mina högtalare varje dag ändå samlas det damm på nämnda ställen.
Jag kanske är en lortgris?

Det där med oxiderande kontakter kanske vore en idé att ta itu med
ngn gång? Det finns ju så fina sprayer för det. Avmagnetisering låter
också spännande.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-02-01 10:18

jag tycker inte man ska ha en så djup relation med sina apparater som många har, det är osunt

det är bättre att hantera apparaterna som vilka andra hushållsprylar som helst

det gäller bilar oxå

jag minns en snubbe på en arbetsplats jag vikkade på ett tag för jättelänge sedan, han köpte en sprillans mazda 626, han var så jäkla rädd om den, bilen alltså, att han nästan aldrig körde den, bara nån kort tur på helgen, och han spolade alltid av bilen direkt efter han använt den

jag tyckte det var konstigt och ologiskt att köpa något så dyrt och sedan nyttja den så litet och undrade vilken form av tillfredställelse bilen gav, men jag fick aldrig nåt svar, men han verkade tycka att det var mest ekonomiskt att nyttja bilen på så sätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-01 11:24

Jag har på mina steg nästan hela tiden. Slutstegen iaf, stänger av dom max en gång i veckan. Vet inte om detta är bättre för stegen, men dom borde iaf bibehålla en konstant temperatur.

Vidare så håller jag borta allt direktljus från dom. Ingenting skiner på dom. Möjligen att solljus skulle vara skadligt för produkterna, men lampljus och sånt tror jag verkligen inte påverkar för fem öre. Ändå så har dom bara mjukt ljus på sig. Reflekterat i taket.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2014-02-01 11:27

celef skrev:jag tycker inte man ska ha en så djup relation med sina apparater som många har, det är osunt

det gäller bilar oxå

instämmer helt

jag köper en apparat för det jag ska använda den till, inte för att få en relation jag ska vårda

det finns ju fruntimmer
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-01 11:36

celef skrev:jag minns en snubbe på en arbetsplats jag vikkade på ett tag för jättelänge sedan, han köpte en sprillans mazda 626, han var så jäkla rädd om den, bilen alltså, att han nästan aldrig körde den, bara nån kort tur på helgen, och han spolade alltid av bilen direkt efter han använt den

jag tyckte det var konstigt och ologiskt att köpa något så dyrt och sedan nyttja den så litet och undrade vilken form av tillfredställelse bilen gav, men jag fick aldrig nåt svar, men han verkade tycka att det var mest ekonomiskt att nyttja bilen på så sätt

Hans bevekelsegrund till bilen var kanske inte att vara ekonomisk utan själva ägandet/pysslandet. Är man bara medveten om sina behov utan att det är en tvångshandling ser jag inget fel i det.

Om vi håller oss till hifi, Linn-ägare är definitivt bland de mer ordentliga. Det är ganska vanligt att om du köper en 10-15 år gammal apparat så ser den ut som ny, kommer i originalkartong med skyddsplast, frigolit, manual, fjärr och originalkvitto.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-01 11:38

Jag tror spontant inte att man behöver ha grejerna påslagna mer än nödvändigt. Själv brukar jag skruva ner projektorn och blåsa rent den när fläkten börjar varva upp mer än vanligt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-01 11:41

bensnakes täcke och Martins sporadiska ommålning är favoriterna så här långt.

I övrigt håller jag med celef. Kom att tänka på min flickvän som är student. Hon har köpt en del teer som kostade en del. Helt plötsligt insåg hon att de nu blivit dåliga, då hon aldrig drack dem p.g.a. priset. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-01 11:48

celef skrev:jag tycker inte man ska ha en så djup relation med sina apparater som många har, det är osunt

det gäller bilar oxå

jag minns en snubbe på en arbetsplats jag vikkade på ett tag för jättelänge sedan, han köpte en sprillans mazda 626, han var så jäkla rädd om den, bilen alltså, att han nästan aldrig körde den, bara nån kort tur på helgen, och han spolade alltid av bilen direkt efter han använt den

Om femtio år kommer den att vara en sällsynt veteranbil, helt i originalskick. Bilar ser jag, numera, som rena bruksföremål. Ja, rena o rena... he he. Men nog kan jag uppleva någon slags relation till de prylar som så gott som dagligen levererar en smått övernaturlig njutning och musikaliska upplevelser.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-02 01:55

Jag har en polsk tant som sköter om det. Svart, förstås.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-02 02:02

Adopterad?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-02 02:47

Zzombie skrev:Jag har en polsk tant som sköter om det. Svart, förstås.

En svart polska?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-02-08 20:46

Nu har jag äntligen vart duktig och blåst bort lite damm med tryckluft! 8) Första gången jag skruvade upp min NAD208 (vad jag kan minnas) som jag köpte begagnad för kanske 5-6 år sedan.

Hittade en del roliga saker...

1. Ser ganska svart ut högst upp! (Ser precis likadant ut på kortet för andra kanalen)

2. Är det oxid mellan MOSFET-benens lödningar? Eller vad är det för ngt? Skrapade bort en del av det och det föll bort som ett pulver typ.

Bild

EDIT: Vad liten bilden såg ut med 800px i bredd... Hoppas ni kan se ngt! Men det är fortfarande 800px i bredd som är rekommenderat på forumet va?

tiaz

Inläggav tiaz » 2014-02-10 17:53

ja folk är fan inte kloka idag... småler lite åt vissa inlägg

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-11 00:41

Ser ut att ha gått aningen varmt där inne!

Under vinterhalvåret då det eldas flitigt i kaminen, så får locken från LP12 följa med in i duschen med jämna mellanrum och därefter lufttorka en god stund.

Motionerar kontakterna i bland och river ner tolvorna med jämna mellanrum. Brukar räcka för att hålla foten igång!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-11 10:59

Ibland tittar jag in i slutsteget för att se den vackra glöden från rören.
Lyser de som de ska så är de bara att njuta vidare.
Man behöver inte överdriva sin bry sig om känsla.
Köpte beg magneplanar högtalare och de ska få lite omvårdnad under våren.
Man kan vara rädd om sina grejer på olika sätt. Men något överdrivet blir de inte här.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-02-11 13:49

Xenod skrev:1. Ser ganska svart ut högst upp! (Ser precis likadant ut på kortet för andra kanalen)

Blir så när det står på o bränner :wink: Tänk på hur kondingarna som sitter i närheten blir kokta!

Xenod skrev:2. Är det oxid mellan MOSFET-benens lödningar? Eller vad är det för ngt? Skrapade bort en del av det och det föll bort som ett pulver typ.

Det är flussmedel från lödtennet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi