Moderator: Redaktörer
celef skrev:den ser låg ut, är lyssningshöjden känslig?
lennartj skrev:När jag flyttade till Göteborg 1971 hade Ågrens en JBL Paragon i det separata demorummet.
På den tiden hade säljarna med civ.ing. Ullaeus i spetsen kostym och slips vilket gjorde att jag som mycket ung, osäker och tämligen fattig student inte hade det helt lätt att prata mig till en provlyssning.
På nåder fick jag en stund, men bara på alltför låg nivå för att de skulle blomma ut ordentligt, men stereobilden projicerades fint mot den välvda frontytan.
Man kan undra vem som köpte den till slut.
Jag tror priset var 22.000 kr, en ny maxad Volvo 144S kostade mindre.
Eri skrev:[ det demo-rummet som, om jag inte mins fel låg på andra våningen har jag också fått lyssna på Carlssons gamla kolboxar vid något tillfälle.
Vee-Eight skrev:Borde inte vara helt svår att klona.
PekkaJohansson skrev:Eri skrev:[ det demo-rummet som, om jag inte mins fel låg på andra våningen har jag också fått lyssna på Carlssons gamla kolboxar vid något tillfälle.
Därmed har vi också ringat in två av de tre högtalare som inte skäms för sig i möblerade rum! En nytillverkad Paragon skulle smaka mumma, men frågan är om någon skulle kunna återskapa träarbetet hos originalen. Som designobjekt är den svårslagbar bland audiomöbler.
Med vänlig hälsning
Pekka
Vee-Eight skrev:Borde inte vara helt svår att klona.
PekkaJohansson skrev:Eri skrev:[ det demo-rummet som, om jag inte mins fel låg på andra våningen har jag också fått lyssna på Carlssons gamla kolboxar vid något tillfälle.
Därmed har vi också ringat in två av de tre högtalare som inte skäms för sig i möblerade rum! En nytillverkad Paragon skulle smaka mumma, men frågan är om någon skulle kunna återskapa träarbetet hos originalen. Som designobjekt är den svårslagbar bland audiomöbler.
PerStromgren skrev:OK, Pekka, vilken är den tredje? OA6? Quad ESL-57? Tannoy Westminster?
PekkaJohansson skrev:PerStromgren skrev:OK, Pekka, vilken är den tredje? OA6? Quad ESL-57? Tannoy Westminster?
OK, Per, här kommer svaret: Sonab OD-11 - helst i teak även den!
Naqref skrev:Robert Grubstad hade väl en(?) Paragon?
Morello skrev:PekkaJohansson skrev:Eri skrev:[ det demo-rummet som, om jag inte mins fel låg på andra våningen har jag också fått lyssna på Carlssons gamla kolboxar vid något tillfälle.
Med vänlig hälsning
Pekka
Om det låter anständigt skulle jag kunna tänka mig en i vardagsrummet givet att man har ett lyssningsrum med mer högklassiga grejjer.![]()
Hur låter dom?
Harryup skrev:Ljudbutiken bytte in en Paragon i inbyte för ett par Beveridge 6.
Ljudkvalitén är "annorlunda" och sitter man för nära så spelar den för knäna.
Tror vi sålde den för runt 30' ≈ 1983-84.
mvh/Harryup
Panelguy skrev:Harryup skrev:Ljudbutiken bytte in en Paragon i inbyte för ett par Beveridge 6.
mvh/Harryup
Kan det stämma att de kostade runt 100.000 nya? Minns att de hade ett par på Söderbergs, som var stora på JBL.
Morello skrev:Kolla här grappar:
http://www.ebay.co.uk/itm/140991115415? ... 1438.l2649
Vem slår till?
Harryup skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Ljudbutiken bytte in en Paragon i inbyte för ett par Beveridge 6.
mvh/Harryup
Kan det stämma att de kostade runt 100.000 nya? Minns att de hade ett par på Söderbergs, som var stora på JBL.
Tveksamt, tycker det låter väldigt mycket.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster