Silver eller svart?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Silver eller svart?

Silver är helt klart snyggast
16
32%
Svart är nog bättre ändå
26
52%
Jag skulle gärna ta en annan färg på mina apparater (motivering)
5
10%
Vem bryr sig om vilken färg apparaten har?
3
6%

Antal röster : 50

Kraniet

Silver eller svart?

Inläggav Kraniet » 2005-03-25 01:04

Ja vad tycker ni egentligen om denna silvervåg som pågått ett tag nu i hifivärlden? Kanske vill man ha en annan färg (blå?) på sina apparater eller så skiter man i vilket ock köper den apparat som finns i lager..

Personligen tycker jag det beror lite på hur apparaten ser ut. Pioneer 668 tex är ju mycket snyggare i svart. Men en Denon 2105 ser ju rätt bra ut i silver..
Mvh
Magnus

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-25 01:16

Det beror helt och hållet på vilken apparat det är och vilken finish den har. Billiga hemmabiorecievers från Denon ser inte så roliga ut i silver direkt...Där föredrar jag svart..
Har man en dyr high-end apparat i borstad aluminium är det en helt annan grej...Då kan silver vara snyggt.
Sen hänger det ju ihop med designen också så klart. En Naim skulle jag aldrig vilja se i silver t.ex. Men min Cyrus förstärkare är o andra sidan väldigt mycket snyggare i silver.

Det här är ett ämne där i alla fall jag inte kan generalisera... 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-25 01:30

Bild tycker jag är snygg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-25 01:32

Många vill ju tillbaka till det svarta 80-talet även för att burkarna inte ska vara lika framträdande visuellt som de i silver. Själv blir jag helt vansinnig på dessa småttiga texter på eller kring knapparna som inte går att läsa eller att man inte ens hittar knapparna i neddämpat ljus på de svarta apparaterna. I hembiomörkret får man väl placera burkarna så att de inte ställer till med irriterande ströljus om de är silverfärgade.

Fast mest irriterad blir jag på svarta fjärkontroller. Värst är Yamaha med exempelvis brungul text mot svart bakgrund. Vad fasen är det för vits med att ha en fjär när man titt som tätt tvingas upp ur soffan för att uppsöka fullt dagsljus intill fönster eller så för att se vad det står på den. :evil: Och min syn är "perfekt". I mitt arbete på lab med mycket mikroskoparbete har jag ofta haft tillfälle att kontrollera den saken.

Och varför kan inte baksidorna med in- och utgångar vara vitlackerade med röd eller svart text. Texten får gärna vara tryckt ovanför kontakterna dessutom. Morr...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-25 01:57

Svart och 80-tal, får mig på riktigt dålig vibb. :cry: :(
= massproduktion utan hänsyn till någonting.

Därför tål jag svårt svarta apparater, men det är ju jag det. 8)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-03-25 02:30

Mattsvart.

Annars skulle jag vilja se en rejäl metall-låda i matt mörkgrön med rejäla reglage som fungerar med tumvante och mörkröda displaytecken, som den vore tagen ur ett militärförråd. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-25 04:15

rexq: Det vore ju såå läckert!

För övrigt tycker jag inte att det gör något att man inte ser vad det står på fjärren. De viktigaste funktionerna vet ju tummen exakt var de är ändå, eller?

Svart ska det vara :)
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-25 08:06

Silvermodet är helt rätt! Ta min Marantz CD17 mkIII som exempel (numera tjänstgör den hos en vän), den är mycket snyggare i silver, än i svart/guld. Tycker även att Thules silverdetaljer överglänser de i guld, Amplifix är snyggast i silver, Hegel likaså... Exemplen är många och otvetydiga: Silver ÄR snyggast!

Bild
...................Klart snyggast i silver/platinum....................

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-25 08:37

Jag föredrar också silver.

Man tenderar att samla på sig ganska många och stora apparater efter ett tag. Om de är svarta så blir det för dominerande.

Egentligen samma sak med högtalare. Ju större dom är desto mindre svarta vill jag ha dem.

Minns min studentanläggning som bestod av 1,20 meter höga svarta Cantonhögtalare, svarta hifiapparater, svart 28 tums TV, svart stereobänk. Det tog upp en hel vägg i min studentlägenhet på 28 kvadrat . Nä det var inget vidare faktiskt.

Däremot är det snyggt med trä även på apparater som på sjuttiotalet.

Svante. BTW - Den där tårtan till Timbre var jag med på :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-25 10:04

Silver & svart = gäsp.

Det är de färgerna man tar till för att inte bry sig om vad kunderna vill ha...

Guld är roligare, trä är roligare, detta är roligare:

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-03-25 10:14

Aphrodite är cool! Skulle absolut kunna tänka mig en sån som sovrumsstereo om den inte kostade så d-a mycket! :(

Användarvisningsbild
n3mmr

Annan färg än silver eller svart

Inläggav n3mmr » 2005-03-25 11:42

En dämpad färg, ganska mörk, men inte svart. Texten optimerad för läsning på
> 2 m. Kanske rödorange med gråton och texter+markeringar i illgrönt?
Nä, det skulle jag behöva prova.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Re: Annan färg än silver eller svart

Inläggav Mr_Ekan » 2005-03-25 12:12

NoMoreMrRegistryMan skrev:En dämpad färg, ganska mörk, men inte svart. Texten optimerad för läsning på
> 2 m. Kanske rödorange med gråton och texter+markeringar i illgrönt?
Nä, det skulle jag behöva prova.

Du syftar såklart på Nadgrå 8)
11010000

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-25 12:22

Det beror väl helt och hållet på formen! Ta Linn t.ex. Mycket snyggare svart, iaf de äldre, små lådorna. Eller en halvbillig hembioreciver...Ser ju skräp ut i svart. Oaktat krav på biomörker, förstås. Sen är ju färgen hårt kopplat till finish. Finns det nåt fulare än silvermålad plast? Överhuvudtaget få apparater oavsett färg som inte är snyggast gömda i ett skåp. Ev. med frostad glasdörr, så fjärren funkar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-25 12:23

jag har ju haft Linn förut och de är ju svarta. väldigt spartanska med lite knappar och sånt också.. tycker det funka skitbra.. nu är dom iofs lite mer slimmade än en surrreciever.
men en wog-möbel med körsbärfaner fullmatad med linnprylar är inte tokigt alls. fast nu börjar ju dom också vara silver alla Linn-prylar..

kan dock hålla med om att det får ju inte bli för mycket.. Som Margaux säger så blir det ju en väldigt dominerade grej ifall hela stereo/tv väggen är svart.. inte speciellt trevligt. men har man trä-högtalare och apparaterna uppdelade på en fin möbel med ljusare träfinish så kan jag nog tycka det kan vara trevligt med svart. I vilket fall måste väl tvn iaf vara svart kan man väl tycka..

edit: haha belker.. samma tanke där.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-03-25 14:24

mmmm grön jagurmetallic skulle rocka

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-25 14:27

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-25 15:46

rexq skrev:Mattsvart.

Annars skulle jag vilja se en rejäl metall-låda i matt mörkgrön med rejäla reglage som fungerar med tumvante och mörkröda displaytecken, som den vore tagen ur ett militärförråd. :)

Rupert Neve körde ju med en matt engelsk racing-grön färg på sina mixningskonsoler förr. Ser betydligt elegantare ut än man så där först kan tro. Gav bra kontrast med vit text på också, åtminstonde med normalt färgseende.

Marinen brukade ha grå burkar förr i världen.

Själv tycker jag inte om högblanka apparater som ser ut som skrin för att förvara gamla handskrivna medeltida böcker utplacerade på glasskivor på kromade ställningar. HiFi-apparaterna behöver inte ingå i nån slags mammons altare i hemmet. Jag vill inte ha burkar som vill stjäla uppmärksamhet från själva ljudet. Diskret och enkelt och logiskt (vad det nu innebär i sammanhanget) ska det va.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-25 15:48

paa, vad är det där för grejer? De såg riktigt coola ut.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-25 15:51

Magnuz skrev:paa, vad är det där för grejer? De såg riktigt coola ut.

Quad 33, 303 och FM3. Från slutet av sextiotalet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-25 19:18

Världsklass.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-25 19:32

Instämmer. Verkligen läckert.

Fast Nad 208 med e$oteri$k träfront är ju också rätt ballt 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-25 19:36

Svante skrev:Bild tycker jag är snygg.

Alltså, vad är detta ???

Är det kanske en tårta ??

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-25 19:38

Jag skulle lätt äta upp shaktin först. Kanske skulle man sen käka upp kablarna :)

Den ser jävligt god ut

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-25 19:46

Jag vill gärna ha lite glada färger på mina leksaker. Jag håller på med en mosaikbeklädd tingest till Gainclone nu. Ni skall tids nog få se! Volymratten är formad som en blomma.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-25 19:50

besan skrev:
Svante skrev:Bild tycker jag är snygg.

Alltså, vad är detta ???

Är det kanske en tårta ??

//jonas

kollar man vad bilden heter så verkar det vara trolldeg.. www.tolvan.com/playdohslutsteg.gif
:)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-25 19:52

Satan...

Alltså, skulle det inte vara häftigt att ge typ "timbre" en sådan där tårta när han fyller år ???

Inte bara skulle det vara gott som fan utan jag tror det skulle bli jävligt uppskattat....

//jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-25 19:54

besan skrev:Satan...

Alltså, skulle det inte vara häftigt att ge typ "timbre" en sådan där tårta när han fyller år ???

Inte bara skulle det vara gott som fan utan jag tror det skulle bli jävligt uppskattat....

//jonas

:lol: Det var alltså Timbre som fick tårtan :wink: .
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-03-25 20:49

Svart är enklaste och bästa valet när man ska anpassa olika apparater till varandra.
Sen är t ex Quads färger snygga, men då får man köra bara Quad...

Men skulle jag få välja, så skulle jag vilja ha alla apparater antingen i massiv mässing eller brons ! 8O :D

Om man tänker sig mörk brons, en aning grönoxiderad här och var, med text och reglage i guld (reglagen i förgylld mässing då...). :P :P :P

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-25 20:54

Timbres tårta:

Det var när det gamla gänget släppte Hififorum (bl.a. på grund av bråk) så slutade Timbre att posta. Många saknade hans bilder. Därför var vi ett gäng som röstade om lite olika förslag på tårta. Det blev Accuphase med Shakti.

Timbre startade dock sitt eget som vi alla vet så tårtan hjälpte inte. Den skall dock ha smakat gott så det var inte det som var felet.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Nästa

Återgå till Generellt om hifi